Divendres, 3/3/2017
375 lectures

Els millors relats de Roald Dahl

Fa cent anys, concretament el 13 de setembre de 1916, va néixer Roald Dahl al poble gal·lès de Llandaf. Considerat un dels més grans, si no el més gran, autor de literatura infantil contemporània, va sobresortir especialment per les seves històries on trencava diferents tabús de l'època. Però, potser perquè se l'ha classificat excessivament en aquest paper d'autor infantil, és molt menys la gent que el coneix com a gran autor de contes. És per això que celebrem que Sembra Llibres ens ofereixi una nova selecció dels seus millors relats.

La selecció d'aquestes catorze històries curtes va ser feta fa vint anys per Wendy Cooling, autora i especialista de literatura infantil, i editada per Penguin Books. Com en tota selecció, s'hi troben algunes mancances de peces que, a parer meu, seria imprescindible haver seleccionat, com és ara «L'autoestopista» i, per contra, trenca la línia general de la selecció «Katina», la història real d'aquesta petita nena grega extreta del relat autobiogràfic en què Dahl narra la seva experiència com a pilot de la RAF durant la Segona Guerra Mundial.

Llegir Dahl, especialment en històries com «La gran gramatitzadora automàtica», on simplifica l'art de crear novel·les a una simple màquina de calcular, o «El tast», en el qual se'ns narra una juguesca entorn de la capacitat que té un home d'encertar un vi –del qual recentment Nórdica n'ha tret una magnífica edició amb il·lustracions d'Iban Barrenetxea–, és sempre un plaer. Dahl en aquest volum ens ensenya a ser humils, a observar com la màgia del relat curt i precís, en el qual no hi sobra ni hi manca cap paraula, ens atrapa fins a la darrera frase, on, moltes vegades, rau el desenllaç, si no és que aquest es troba en el darrer mot.

Una obra per descobrir una capa més d'aquest autor universal. 

Joan Portell / ClijCAT / AMIC

Altres articles de AMIC

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.