“La bèstia i el sobirà” de porcellana Lladró

“Què vol dir?” És evident que les coses (com una sabata o un quadre exposat en un museu) no volen dir res, no tenen voluntat, són i prou. Poden fer-se amb un propòsit, però en definitiva l'obra va més enllà de la intenció de l'artista. L'obra és el que és (no el que l'artista vol que sigui), i pot produir-nos múltiples sensacions i suggerir-nos tantes interpretacions extraordinàries com punts de vista ben diferents, cadascú té el seu.

Pot fer més riure (tenir gràcia) una cosa que no té voluntat de fer riure que una obra d'humor, feta amb aquesta finalitat (el propòsit de fer riure). També hi ha coses que no els cal argument, i no volen explicar-nos res en concret. Si ens deixem seduir per la poesia d'aquestes coses sense demanar-los res a canvi (explicacions), les gaudirem i ens agradaran perquè sí. També hi ha art de denúncia i crítica social  que desitja escandalitzar i debatre de capital en capital, molt bé. L'art o no d'una obra, com ens ensenya Duchamp amb el seu urinari, l'atorga qui vol al que vol. L’urinari de Duchamp seria una obra d’art involuntària des del punt de vista de l’urinari. I si qualsevol cosa pot ser una obra d'art, també qualsevol obra d'art pot ser (només) una cosa.

Recordeu la polèmica de l'escultura del MACBA “La bèstia i el sobirà”, aquella del rei, la feminista i el gos? En aquell cas l'obra en qüestió té un argument i una determinació de ser evident (manifesta). “La bèstia i el sobirà” és el que és (ho dic amb respecte). I no és, precisament, i des del meu punt de vista, un dibuix infantil, màgic i innocent, no és una cosa subtil ni preciosa, no és un fil, no és una obra irònica, sensible, ni poètica, no brilla, no juga, no té ànima, no té gràcia, no fa volar. Té, en canvi, un argument i una història (una intenció), té un rei que diu flors mentre transporta com si fos un cavall una dona, una dona bona que alhora carrega un gos, i tots passen per damunt cascs de batalles.

En Lladró en podria fer reproduccions de porcellana en miniatura en comptes de tantes góndoles de Venècia i beneiteries.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.