TORNAR

Més visibilitat i formació, reptes del sector de l’automòbil

Anàlisi dels sectors empresarials de l’Anoia (1): L’automoció

Empresa
Dijous, 13 octubre 2016. 03:00. Toni Cortès Minguet.
D'un cop d'ull

Confiança, servei i qualitat són els valors de la nova Xarxa de Concessionaris d’Igualada i Comarca, creada amb la voluntat de fer front comú en un sector que ha vist com aquest mes d’agost les vendes creixien un 11,3%

El passat mes de juny es presentava públicament la XACIC, la Xarxa de Concessionaris d’Igualada i Comarca; un nou instrument amb el qual els concessionaris i tallers oficials de la comarca s’han agrupat “amb la voluntat de fer pinya com a sector, fer front comú i aconseguir visibilitat com a comarca de motor amb concessionaris i serveis de qualitat”, tal i com explica Francesc Pua, gerent de Servisimó, un dels concessionaris que han impulsat aquesta xarxa, al costat de Grup Garatge Montserrat, Angel Motors Anoia, Sarauto, Motor Tech, Eix Motor, Futurauto, Joan San José Automòbils, Ramon Solsona, Rosich Motors, REMM Guitart, DABSA, Nissan Santi Enrique, Tallers Montoliu i Autosuministres Motor.

Francesc Pua, gerent de Servisimó

Formació

Si un dels pilars d’aquesta xarxa és el de donar més visibilitat als tallers i concessionaris de la comarca, l’altra és la demanda de més i millor formació en l’àmbit del motor a l’Anoia. “Necessitem tècnics ben preparats, especialment en aspectes com la informàtica, les noves tecnologies i el món digital, que han penetrat intensament en el món del motor. Cal una aposta decidida per la formació, per preparar bé la gent. Tots els concessionaris necessitem bons professionals i ben preparats”, ha explicat Frances Pua.

Campus Motor

La XACIC va néixer de la mà de la Unió Empresarial de l’Anoia, entitat que en els darrers mesos ha anat impulsant diversos fòrums amb els sectors empresarials de la comarca.  La xarxa de concessionaris va néixer, precisament, a partir del Fòrum Empresarial UEA de Concessionaris de la comarca, que es va celebrar al Campus Motor Anoia., un equipament al qual “no li estem traient tot el rendiment que li podríem treure. Per exemple, les marques haurien d’apostar més per aquest equipament. Tenim un circuit perfecte i ideal per anar a provar els vehicles. Des de la xarxa ens hem adreçat al Parcmotor perquè vagin a oferir-se a les marques. també ho estem fent des dels mateixos concessionaris. Són unes instal·lacions molt potents, amb un gran potencial, i n’hem de treure més rendiment” remarca Francesc Pua.

Bon moment de vendes

El sector de l’automoció no s’ha escapat de la crisi. Les vendes, tant a particulars com a empreses, s’han vist afectades en els darrers anys, tanmateix, tal i com explica Pua “la crisi sembla que està passant; no del tot, perquè hi ha gent sense feina, gent que pateix molt. Però ara les xifres són bones; segons les dades de l’associació de fabricants i concessionaris a nivell estatal, pel que fa a l’acumulat del passat mes d’agost, estem en un creixement d’un 11,3% respecte l’any passat; que ja vam créixer respecte l’anterior. Des de l’agost del 2007 no havíem venut tants cotxes com els que s’han venut aquest passat mes d’agost”.

Cal destacar que, desglossant aquest creixement, el percentatge dels particulars és d’un  9% i el de les empreses un 14%. I el rent a car ha pujat un 13,6%. “El fet que el que hagi crescut més sigui la venda de vehicles a les empreses vol dir que l’economia ha millorat” remarca el gerent de Servisimó, denunciant  que “aquestes dades encara podrien ser millors si la situació  política actual fos una altra, si els polítics estiguessin més per la feina”.

Trobada de representants del sector, convocats per la UEA

Suport de l’administració

En aquest sentit, els membres de la xarxa coincideixen  a denunciar el poc suport que reben des de l’administració pública, especialment quan aquesta és cada vegada més exigent, per exemple, en temes mediambientals. Explica Francesc Pua que, “per exemple, tenim un fabricant que treu al mercat cotxes elèctrics o híbrids, però l’administració no ofereix ajudes directament als particulars per fer front al diferencial que hi ha entre aquests cotxes i els de benzina, que és important. Els concessionaris, en aquest sentit, no rebem cap ajuda de cap mena, quan a nosaltres ens suposa unes grans inversions. A nosaltres no ens ajuden, però als particulars tampoc. L’adminisració pretén que no contaminem, però no ho faciliten gens. Al final, reparteixen la feina entre el fabricant, el concessionari i l’usuari”.

Canvi de tendències

El poc suport de les administracions públiques provoca que la introducció del vehicle elèctric o híbrid, al nostre país, sigui més lenta que en altres països. Tal i com assenyala Francesc Pua “les tendències estan canviant a nivell global, especialment als països nòrdics; aquí costa més. Hi ha països, com Dinamarca, Holanda, Àustra o Suïssa, per exemple, on pots trobar carregadors a tot arreu.Aquí costa trobar-ne. Hi ha poques estacions de servei, a Igualada només n’hi ha una. El servei a l’usuari no està adequat. Això fa que tot vagi més lent, estem en una espiral: com que no hi ha demanda, no hi ha oferta i com que no hi ha oferta… no hi ha demanda”. Tanmateix, afegeix Pua, “costarà molt, però arribarà, tard o d’hora, perquè el futur de l’automòbil va cap aquí. Hi ha estudis que conclouen que d’aquí uns vint anys es deixaran de fabricar cotxes de benzina”.

Tallers 2.0

La implantació de les noves tecnologies dins l’automòbil ha revolucionat aquest sector. Els tallers de fa pocs a ys ja no són els d’ara. “Ha canviat absolutament tot en pocs anys. Però també han canviat els clients. Abans, ensenyar un cotxe, era relativament senzill, els clients ja sabien com funcionava tot. Ara és molt més complicat: no has d’explicar les marxes, has d’explicar com ensamblar el telèfon mòbil al vehicle, quines applicacions digitals porta el vehicle, etc. Avui quan un cotxe entra al taller, el primer que fem per tenir una diagnosi és connectar-lo a l’ordinador. Per això déiem que la formació tècnica i estar al dia és tan important. El client ha canviat molt, i sobretot les noves generacions. Els joves dominen, potser més que nosaltres, tot el món 2.0; tenen tota la informació a la xarxa, a l’abast. Abans, quan comparaves cotxes, miraves si era d’un color o un altre, si era benzina o dièsel, si tenia 3 o 5 portes… ara mires altres prestacions, com ara què pots fer al cotxe des del mòbil, per exemple”, destaca Francesc Pua.

Membres de la Xarxa de Concessionaris d’Igualada i Comarca visitant les instal·lacions del Parcmotor

L’Anoia: el mercat

Fa uns anys, també, era habitual que els igualadins i anoiencs anessin a concessionaris de comarques veïnes a comparar preus i promocions, a veure si en un concessionari et regalaven el ràdio-cassette o unes alfombretes... Això també ha canviat. Segons Pua, “el nostre mercat potencial és la comarca. Sí que vénen clients de fora, com del Bages, Barcelona o l’àrea metropolitana. I vénen, especialment, pel tracte de proximitat. Però els que hem de cuidar i mimar són els de la comarca, són els que veus i trobes constantment. Tenim clients-amics, que als nostres concessionaris se senten bé, com a casa. Si la gent de l’Anoia ve als nostres concessionaris és pel tracte que donem. Els clients no van a fora pel preu, perquè el preu és el mateix. Als concessionaris de l’Anoia rebran un millor tracte de proximitat, una millor atenció i un millor servei”.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.