TORNAR

"Els fruits de la nostra actuació com a govern seran sobretot a mig i llarg termini"

Entrevistem a Marc Castells, l’alcalde d’Igualada

politica
Dimecres, 26 novembre 2014. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

A punt de complir 42 anys, Marc Castells afronta els darrers mesos del mandat com a alcalde. CiU ja ha anunciat que serà de nou el seu candidat. Amb Anoiadiari parla d'aquests tres anys i mig de govern

Tres anys i mig com a alcalde. Quin balanç es pot fer?

Hem aturat els desajustos econòmics de l'Ajuntament, sense deixar de pensar en el futur o en els serveis. Hem sanejat les finances de l'Ajuntament i els seus organismes. I a més, com el parc del Cuir i la Marroquineria, anem fent coses i dibuixem la Igualada del futur.

És satisfactori el pacte amb Esquerra?

Sí. S'han complert els objectius. Des de CiU estem contents i crec que també des d'Esquerra Republicana. Partíem de que teníem 10 regidors, però volíem un pacte d'estabilitat.

Els dos regidors actuals dels republicans no seguiran amb tota probabilitat. Es veu repetint coalició?

No tenim cap informació i és molt difícil. Tant Joan Torras com Joan Requesens han estat dos puntals, només puc tenir paraules bones per ells. Si no segueixen és una pèrdua per la ciutat. Dos grans regidors, sens dubte.

La seva obsessió va ser frenar el deute. No ho noten els igualadins en els serveis?

Estàvem a la UCI. Ara, els números del Ministeri demostren que reduïm el deute i tenim els indicadors en verd, un full de serveis impecable gràcies al regidor Jordi Segura. El Consorci Sociosanitari facturava 6 milions i en devia 14. I això que encara estem pendents que l'Estat espanyol ens pagui el deute. Quan el president Mariano Rajoy vingui a Catalunya faria bé de prendre nota.  El deute ens ha costat 270.000 euros en interessos. El CSSI i el Consorci Sanitari, és a dir l'Hospital, tancaran enguany amb números positius, per primer cop des de fa molts exercicis. Les empreses municipals també estan equilibrades. 

I en els aspectes més petits, també hi ha estalvi. Hem traslladat oficines de Cal Ratés a un local municipal. Hem trobat ingressos nous per SIMA al pàrquing de l'Hospital, amb l'acord que hem tancat amb diferents ajuntaments. El desgavell s'ha aturat. Paguem als proveïdors amb una mitjana de 60 dies. Pensin que el primer any no podíem afrontar la paga de Nadal dels treballadors. Hi ha punts negatius? Sí, els impostos són molt alts. Paguem una festa que no hem fet nosaltres. La fiscalitat és alta si volem mantenir els serveis.

Dinamització Econòmica inverteix 2,5 milions. La partida no augmenta en aquests temps.

Hi ha hagut un canvi de paradigma. L'Entesa defensava una ciutat de serveis, nosaltres parlem de ciutat industrial. Hem fet una aposta per sectors estratègics de la ciutat i volem vendre'ns com el que hem estat, som i serem, una potent ciutat industrial. Ens obrim a nous sectors amb el 4D Health. I no oblidem l'esforç per la reactivació comercial, ja que hem fet 600 aparcaments gratuïts i ara obrirem 50 llocs més al Barri del Sant Crist i aviat 150 al nord de la ciutat. Era un compromís electoral. 

I en l'aposta per la peatonalització hem aconseguit arribar al punt que els comerciants de Manresa creuen que el model és Igualada en aquest aspecte. Des que era petit aquí ens emmirallàvem a Manresa. Ara és diferent. Som una ciutat que no para de fer esdeveniments, en aquest sentit, generem atracció cap a la ciutat. No es nota d'un dia per l'altre. 

Però el nombre d'aturats igualadins és el mateix del 2011.

L'entrada a la crisi va ser molt lenta. Costa també la reactivació. Però si una empresa vol venir i tenir una nau de 5.000 metres quadrats amb dos molls de càrrega no la podria trobar, i volem posar les bases perquè sí la trobi. Per això hem fet el polígon nou dels adobers. I si hi ha empreses que no troben la parcel·la que els fa falta a Igualada, els derivarem a altres llocs de la Conca. No al Vallès. 

Sembrem per recollir. El retorn de la indústria és lent. La immediatesa en la recuperació industrial és impossible. És època de crisi i fem un dibuix que ningú volia fer, que ningú va fer fa 15 anys. Ara, als adobers els hi hem donat una sortida i oferim l'opció que s'instal·lin empreses de marroquineria, que poden portar molts llocs de feina. Els fruits arribaran quan jo ja no seré alcalde. Treballem a mig termini. Perquè d'aquí a 25 anys Igualada sigui una potència industrial, no treballar només per les properes eleccions.

Però com es resol el problema dels aturats de llarga durada que tenim. Es va dir que es portarien inversions i empreses de renom a Igualada per donar una sortida a aquest atur tan alt.

I on les posem aquestes empreses? No podem ser esclaus del portar per portar. Una empresa ara s'ho mira molt i demana les seves condicions. Hem renunciat a portar grans empreses a Igualada perquè no estàvem d'acord amb els sous. Eren salaris indignes. Es va estar a punt de firmar amb el president Artur Mas i hi vam estar d'acord. Eren salaris indignes.

Com avança el projecte per blindar el Rec? El nou polígon adober és una de les claus?

CiU, el 2010 vam aturar el POUM que trinxava el Rec. Ara donem un polígon als adobers i plantegem així com poden sortir aquestes indústries i sense deixar de ser a la nostra ciutat. Quedarà el Rec i la seva morfologia. Ara toca un tercer pas. Si encapçalo de nou el govern d'Igualada farem un pla especial urbanístic, d'acord amb els propietaris i amb la gent que estima al barri. Ara cal paciència. És la nostra joia, però cal paciència. 

A Igualada es fan coses. Però és capital de la comarca? I s'ha exercit la capitalitat? No ha reduït la Mancomunitat les seves accions?

Estem treballant en l'àmbit de la promoció i hem acordat l'agència d'inversions industrials. Fem les coses amb criteri i recordo que el sòl d'Igualada no pot absorbir tota la indústria. Algun dia hi ha d'haver un projecte comú de Conca d'Òdena o de Gran Igualada. Els alcaldes veïns ens agraeixen la tasca que fem i, si hem de parlar de fer coses junts, hi ha l'exemple d'aquest polígon per portar les adoberies. La Generalitat l'ha posat d'exemple de com han de col·laborar els municipis en el futur.

L'Ajuntament fa un gran esforç explicant la seva obra de govern, però hi ha aspectes que han quedat poc ressaltats, com és el Bus Expres a Barcelona. En canvi, què s'ha fet amb el tren?

Vam arribar a tenir moltíssimes queixes per l'Hispano. Calia un cop de puny a la taula. Vam demanar asseure'ns amb la Generalitat i Monbus (propietària de l'Hispano) i hem trobat una solució meravellosa. S'ha reduït molt, molt, el nombre les queixes pel servei de bus a Barcelona. I no volem vendre coses. Cap inauguració a bombo i plateret. Sense anar més lluny, l'anterior cap de premsa de l'Ajuntament cobrava 60.000 euros; l'actual, 30.000. El tren és un dels drames que té Igualada. Seríem il·lusos pensar que es pot resoldre, cap polític igualadí pot presumir que arreglaria el tema del tren.

Però la Generalitat i Santi Vila han programat connectar la línia Llobregat-Anoia amb la del Vallès i invertir més de 300 milions d'euros.

Ja veurem quan es fa. És un projecte que a nosaltres també ens va bé però va per llarg. Això s'ha de veure reflectit als pressupostos, que és la única cosa que em crec. Estic content que agafem fet l'Expres, que augmenta en 18 les expedicions d'anada i 14 de tornada. Hem rebut moltes felicitacions, perquè el servei ha millorat de manera exponencial. Estic content, perquè personalment, fa 20 anys, em vaig posar en política pel servei de l'Hispano.

I l'Eix Mediterrani, pot beneficiar a Igualada?

Sí, per un inversor asiàtic, que ho veu des de fora, hi estem a tocar. El que és una vergonya és que el PP s'oblidi de l'Eix Mediterrani i posi una estació d'AVE a Otero de Sanabria, amb 28 habitants. Espero que la ciutadania ho tingui en compte quan voti.

Quan tornarà a tenir cinema a Igualada? Per què no en té?

Perquè no hi anàvem, jo el primer. Ara estem fent un esforç perquè hi torni a haver programació de cinema comercial a la nostra ciutat. Aviat hi haurà novetats al respecte, crec que ens en podem sortir. La gent ens ho demana molt, és una qüestió sentimental quasi bé.

Cinema dins la ciutat.

Evidentment.

I un format com el de cinema a l'Scorpia?

No l'acabo de veure. Era un model que requeria molts habitatges per fer. I costa de creure, perquè a dins Igualada mateix hi ha 2.000 pisos buits.

A la vida cultural igualadina hi ha molt bullici, però també polèmiques. Què copsa, l'alcalde?

És un orgull veure una ciutat tan viva. Ja la voldrien molts aquesta dinàmica cultural. La gent que ve de l'entorn metropolità expliquen com els fascina l'activitat cultural i d'esdeveniments que hi ha. Tenim la sensació que va a més. Polèmiques? Són bones, la diversitat és bona, digna d'estudi, i no veig que hi hagi hagut grans polèmiques. Hem parat la imatge de la Igualada decadent. La imatge d'Igualada és en positiu.

A Igualada Comerç hi ha un adversari polític. Com es porten?

Xavier Figueres és un aliat molt bo. Amb ell podrem convertir Igualada en un referent cultural. La campanya de Nadal què farem amb Igualada Comerç serà la millor campanya de Nadal de la història de la ciutat.


13 Comentaris

I

Isabel

Igualada

26 de novembre 2014.23:18h

Respondre

Sr Castells, jo , el meu marit, la meva filla , tots tre el varem votar a les ultimes eleccions municipals, inclus vaig parlar amb voste, no ha complert res del que va prometre, trobo el seu equip... Llegir més prepotent, poc preparats, com el senyor Miserachs, o la sra Chacon, que no es la persona adequada per la feina que te encomanada. En aquest moments tant dolents que estem passant en aquesta ciutat, el nombre d,aturats no ha baixat, en aquest tres anys i mitg, inclus el meu fill que a les properes eleccions municipals votara per primer cop, no pensa votar al equip actual de gobern. El problema es que els altres partits politics no tenen tampoc persones preparades. Conclusio, sr Castells reaccioni, la ciutat demana un canvi ja, encara esta a temps. El que pensem a la meva familia, ho pensen molts igualadins, s,ha creat una barrera entre els politics i la ciutadania, aixo hauria de canviar. Posi gent preparada en economia , la ciutat ho necesita.

a

arnau

Igualada

26 de novembre 2014.21:16h

Respondre

Després de tôt un dia i sols 228 lectures, està clar que el què diu l’alcalde interessa a molt poca gent

p

pep

08700

26 de novembre 2014.19:17h

Respondre

Ostres Joan Giner,que no te la troves? o que no te la veus?,es que sempre pixes fora de test..........vegila home que t’esquitxaras els peus...ho potser ja ho has fet.ITV......

i

igualadí

26 de novembre 2014.18:01h

Respondre

Molt bé Joan, una intervenció molt constructiva d’un bon ITV.

J

Joan Giner

Igualada

26 de novembre 2014.20:42h

Jo sempre al clau

J

Joan Giner

Igualada

26 de novembre 2014.16:22h

Respondre

Què vol dir el Sr. Castells dient que igualada ja no és decadent. Es refereix potser amb l’índex d’atur a la CiUtat o a la comarca. No han treballat tant per a l’Anoia? Algú li ha dit al... Llegir més Sr. Marc Castells que hi ha un llenguatge no verbal que moltes vegades diu molt més que les paraules. Els tècnics amb imatge diuen que les paraules son el 2% o 3% del missatge mentre que el llenguatge no verbal ès la resta. Mireu la fotografia i tot està ben clar. ”Que últim apagui el llum”

j

josep

igualada

26 de novembre 2014.15:26h

Respondre

Ai “petit Nicolau” de foto en foto , els projectes econòmics del Ajuntament d’igualada cada cop s’assemblen mes al Aeroport de Castelló.

M

Mònica

26 de novembre 2014.15:08h

Respondre

Aquest equip de govern m’ha decepcionat molt, els vaig votar perquè crec que calia un canvi i no penso tornar a fer-ho. Ens volen enlluernar explicant-nos xifres però la veritat és que la... Llegir més realitat que es palpa al carrer és que són un equip que es mou molt per els seus interessos personals, i que la gent que no és dels seus no rep bon tracte per part de l’ajuntament, al contrari. La ciutat és de tots perquè tots paguem els impostos, si es volen col·locar ells i als seus amiguets que només paguin impostos ells. Per cert la foto prefereixo no comentar-la...

M

Manel Riberà

Igualada

26 de novembre 2014.13:59h

Respondre

30.000€ no són una barbaritat per el cap de comunicació de l’Ajuntament d’Igualada. És un sou baix. I més, tenint en compte que concretament el que hi ha actualment, és un dels millors... Llegir més professionals que té l’Ajuntament. I això és conegut i qui treballa amb ell ho pot assegurar.

j

jre

26 de novembre 2014.09:53h

Respondre

Bon dia Alcalde Bona entrevista Bona foto. I ara permeti, el cinema comercial no es una qüestió sentimental Primer es riquesa econòmica per la ciutat , es cultura, te un component social en... Llegir més permetrà la assistència a persones sens possibilitats de desplaçaments , afavoreix el mig ambient en evita el co2 que generen el automòbils en viatges innecessaris ,i fons i tot es política si aspirem a esser la capital del anoia i un referent en el País com a ciutat amable acollidora i confortable en definitiva i torno el origen es riquesa .Per cert parla de Manresa com a referent Te cine? Si.
I va mes enllà del us que en faci un mateix quan es governa la mirada te que esser oberta i complerta
I per acabar el Cine suma molt positivament en el Teatre,i en la política d esdeveniments que vostè lidera. I una irreflexió de les moltes incongruències de Igualada Es pot convoca un zoom festival que representa a una industria que factura 80.000 milions de euros a l any, sense cine comercial i sens una maquina de ultima generació per les projeccions?
I resumin, però no s equivoquin el model de gestió a canviat ii ara arreu del Mon a sorgit un tipus de sales de petit format que amb una mínima inversió ofereixen el millor espectacle i la millor comoditat públicament ho he transmès estic a la seva disposició
Bona entrevista , bona oto i bon dia a tothom

En tota cas com deia bona entrevista i bona foto

J

JRE

igualada

26 de novembre 2014.09:17h

Respondre

Volia dir.: el cine no es una cuestio sentimental.Es social, cultural. crea riquesa a la ciutat. i fins i tot es política si Igualada aspira a esser realment la capital de la Conca .No val decidir... Llegir més per el us que en fa un es necessari ,quan es governa,sempre pensa en conjunt. La noticia de la recuperació del Cine comercial es una molt bona noticia. ,Gracies, dons a qui ho fan possible

M

Marius

Igualada

26 de novembre 2014.07:39h

Respondre

Confiem que el sr Castells segueixi dirigint l’ evolució de la ciutat.

El canvi d’ actitud, ara receptiva, positiva i mirant endavant, ha fet que es parli d’ Igualada arreu, i que els... Llegir més igualadins ens en podem sentir molt orgullosos.

Endavant !

M

Marc

26 de novembre 2014.06:38h

Respondre

Perqu sempres es tan ofensiu en el gobern PSC.?No es dona per enterat que es pesant.
.Es curios el argument sobre el sou del cap de premsa sense parlarne dels resultats.I es perque no gestionen els... Llegir més recursos marcan objectius quantificables Ben mirat 30,000 € per un cap de premsa considero que es un barbaritat

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic