TORNAR

Marta Sagarra: "L'eConsulta evita desplaçaments al CAP per les baixes laborals i receptes"

Entrevistem Marta Sagarra, directora del Centre d’Atenció Primària de Capellades

societat
Divendres, 23 desembre 2016. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

La directora del Centre d'Atenció Primària de Capellades, Marta Sagarra, va explicar aquest dimecres al públic de la Biblioteca del Safareig de la població les avantatges de l'eConsulta. Un mitjà per aconseguir en poques hores la resposta dels professionals sanitaris sobre determinades qüestions, relacionades moltes vegades amb les tasques burocràtiques, com les baixes mèdiques. Sagarra, de 38 anys, és directora del centre capelladí des del 2013 i veu en aquesta nova eina una manera de simplificar les esperes i millorar el seguiment del pacient.

En què consisteix l'eConsulta? Des de quan hi ha l'opció d'utilitzar-la?

La eConsulta és un servei a través d'internet de consulta i relació amb els professionals sanitaris que la població té assignada. La eConsulta és un tràmit dins de 'La Meva Salut', un espai digital personal que permet a la ciutadania disposar de la seva informació personal de salut i d'altres serveis en línia per fer tràmits, consultes i tenir cura de la seva salut. 'La Meva Salut' està en fase d'evolució, i al mes de maig d'aquest any l'Equip d'Atenció Primària de Capellades vam entrar en fase de prova pilot de la eConsulta i al mes de juny ja es va obrir l'accés a la resta d'equips d'atenció primària de l'Anoia.

Hi ha hagut formació específica per als professionals, per aprendre a fer anar aquestes eines? És fàcil adaptar-s'hi?

Es va fer una formació inicial als equips que entràvem en la prova pilot i després es va explicar a la resta d'equips. Estem en una època que ens toca conviure amb les noves tecnologies i l'adaptació ha de ser constant. Els canvis sempre costen a l'inici, però l'eina és intuïtiva i aporta molt valor tant als usuaris com als professionals sanitaris.

Quants usuaris del CAP de Capellades la fan servir, o quin percentatge? En quins casos o patologies s'utilitza més? Quant es tarda en donar resposta a l'usuari?

Des de l'EAP Capellades hem obert l'accés a tots els usuaris que hagin activat La meva salut. Actualment tenim un 5'84% de la nostra població amb accés a La Meva salut, i 51 usuaris han iniciat l'activitat de la eConsulta amb un total de 223 missatges. S'utilitza sobretot per agilitzar tràmits burocràtics, com incidències de gestió de baixes, anàlisis, actualització de receptes, per enviar documentació adjunta de proves complementàries, i també per fer consultes que eviten el desplaçament al centre de l'usuari, podent enviar fins i tot imatges. Hi ha un compromís de resposta de 48 hores laborables, a no ser que hi hagi una absència prevista del professional. En aquest cas hi ha una notificació que ho avisa.

Els pacients d'edat més avançada tenen més reticències a utilitzar l'econsulta? Quina freqüència de demanda té una vegada s'ha fet servir aquest mitjà? Noteu satisfacció del pacient?

La majoria d'usuaris estan entre els 30-60 anys, tot i que hi ha algun exemple puntual d'usuaris més grans que també utilitzen l'eina amb l'ajuda de familiars. S'utilitza en la mesura que ho necessiten, però progressivament, a mesura que es coneixen els avantatges, va augmentat la demanda. La satisfacció del pacient és molt alta, ja que evita desplaçaments al centre, temps d'espera, absències als llocs de treball i augment de la rapidesa en la resolució de consultes. Alhora que als professionals ens aporta un seguiment més proper d'alguns casos, augmenta l'accessibilitat i redueix la demora en cita prèvia de visites al centre.

Quins aspectes s'ha de millorar per fer més eficient aquest servei?

S'hauria de fer més formació als professionals sanitaris i alhora redefinir l'espai d'agendes per poder resoldre l'augment d'aquestes visites virtuals. Alhora s'hauria de fer més difusió a la població de tots aquests nous serveis digitals en salut com a eina de millora de comunicació i de futur.


3 Comentaris

m

mercè

08700 Igualada

23 de desembre 2016.21:31h

Respondre

Fantàstic que es pugui fer petites consultes al CAP de cadescú!
Gràcies per aquesta informació!

P

PadrinaJosefina

Vilanova i la Geltrú

23 de desembre 2016.17:56h

Respondre

Segur que serà una gran eina! I felicitar aquest@s professionals sanitaris que treballen amb tanta empenta!!!

P

Pilar Salat Agramunt

Igualada

23 de desembre 2016.09:51h

Respondre

Bé per l ’Equip de Capellades..i per l ’Anoia.
Sempre al dia!

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic