TORNAR

Pep Farrés: "Els infants es passen el dia qüestionant-ho tot, el que passa és que els adults els escoltem poc”

Parlem amb el director artístic de la Mostra d’Igualada

cultura
Divendres, 13 abril 2018. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

L’igualadí Pep Farrés és llicenciat en Art Dramàtic, en l’especialitat d’interpretació per l’Institut del Teatre de Barcelona. Durant els anys 90 va treballar com a actor en diferents companyies i produccions del país com el Teatre Nacional de Catalunya (TNC), el Teatre Lliure, La Fura dels Baus, el Centre Dramàtic del Vallès, entre d’altres. El 2002 va crear la companyia Farrés Brothers i cia, amb la qual ha produït deu espectacles i ha obtingut diversos reconeixements com el Premi Butaca. Des del 2014 s’encarrega de la Direcció Artística del festival de La Mostra d’Igualada – Fira de Teatre Infantil i Juvenil.

Quin és el paper d’un Director Artístic en un festival referent com “La Mostra d’Igualada”? Quines són les decisions en les quals tens l’última paraula? 

La línia artística consisteix a pensar l’estructura de la programació, fer la sel·lecció dels espectacles i incorporar a la fira tot allò que creus que li pot donar un caràcter concret. De fet és com fer una gran producció, feta de moltes i moltes peces, però és com pensar un gran espectacle que dura quatre dies.

 

El teatre acostuma a ser sinònim d’entreteniment i oci però tot i així, la curiositat i els interrogants són protagonistes d’aquesta 29ª edició de la Mostra d’Igualada. D’on sorgeix la idea d’utilitzar les arts escèniques com a mètode de reflexió per als espectadors? 

És veritat que sovint el teatre és entreteniment, oci i diversió, i està bé que no perdem de vista aquests conceptes. L’important és que el públic, quan va a veure un espectacle, surti millor de com ha entrat. Però això no és contradictori amb la idea que les arts escèniques són una via potentíssima per  transmetre idees, per tractar temes poc tractats i per fer-se preguntes. La reflexió és un concepte que, sovint atribuïm al món dels adults però també hauríem de convidar els nens i nenes a pensar i reflexionar. De fet els infants es passen el dia qüestionant-ho tot, el que passa és que els adults els escoltem poc.

 

A la Introducció del Dossier de Premsa fas una metàfora que compara la qualitat del “Menú infantil” amb la situació que es troben moltes criatures en anar al teatre: espectacles fàcils que no els alimenten. En un món tan ràpid (com ho és el “Fast Food”), hauríem de vetllar perquè els  petits encara puguin veure i viure amb passió les arts escèniques? Per què?     

Doncs crec que la metàfora amb el món de l’alimentació és molt bona per evidenciar alguns tipus de consum cultural. Cada dia som més conscients de la importància dels hàbits alimentaris, especialment amb les nostres criatures. La cultura també alimenta, ens alimenta l’esperit i ens forma com a persones. Per això també hem de posar atenció en com ens alimentem culturalment.

Vivim en una societat on tot va molt ràpid, i el món de la cultura també s’està contaminant d’això. Quins espectacles recordes? Doncs aquests són els que t’han aportat alguna cosa més que entreteniment.

 

Enguany s’ha consolidat el “Grup de participació Jove”, i aquests mateixos nois i noies han creat el seu propi espai dins de l’Escorxador. Com a Director Artístic, quina valoració fas de la seva inventiva i participació activa?

Molt bona! Amb la Mostra Jove cada any fem un pas més, aquest any hem creat el Grup de Participació Jove que està format per una quinzena de nois i noies i estan treballant moltíssim. L’objectiu és que les activitats per a joves estiguin pensades, organitzades i explicades per gent jove.

 

Fem un recompte: Amb un total de 53 companyies, n’hi ha 40 de Catalunya, 8 de la resta de l’Estat i 4 d’internacionals (Bèlgica i França). Donada la rellevància que guanya la Mostra amb cada edició,  s’espera que cada cop més companyies estrangeres formin part del programa?

Aquest any tenim quatre companyies internacionals: dues d’italianes, una francesa i una belga. L’objectiu que hi hagi presència de produccions internacionals és el de poder obrir la mirada, ensenyar altres propostes, això enriqueix tant al públic com al sector. L’objectiu no és augmentar molt quant a nombre d’espectacles internacionals, el gruix de la programació ha de ser producció catalana. Posant-hi propostes espanyoles aconseguim atraure molts programadors de l’estat espanyol i amb les internacionals coneixem altres propostes que venen de més lluny.

 

La participació de les companyies catalanes al festival de La Mostra funciona com a trampolí per impulsar el teatre juvenil i infantil català de cara a Europa?

Sens dubte. La Mostra ja està molt consolidada com a fira  de referència del mercat català, però estem treballant per captar programadors tant de l’estat espanyol com internacionals. Cada vegada les companyies creen espectacles més exportables i, com a fira, hem de respondre a aquesta demanda.

 

La Mostra compta amb 54 espectacles i 104 representacions. 9 estrenes absolutes i 10 estrenes a Catalunya. Quins són els paràmetres que teniu en compte per fer la selecció d’obres, mantenint un fil conductor i sense perdre qualitat de representació?

Doncs sobretot mirem la qualitat, l’originalitat en el format i el contingut dramatúrgic. Per dir-ho d’una altra manera, escollim espectacles que aportin alguna cosa. I sobretot espectacles que respectin el públic i que no menystinguin la seva intel.ligència.

 

Per acabar i segons la teva experiència: ¿Podem dir que Igualada té un públic exigent?

Sens dubte. I cada vegada més. El públic d’Igualada està molt habituat a veure bons espectacles i això fa que, cada vegada més, tingui més criteri per valorar i gaudir del bon teatre.

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic