TORNAR

Tres escoles igualadines aprenen els 'Racons de ciència' de la mà d'alumnes de l'INS Mercader

Un grup de 14 alumnes de segon d’ESO han fet experiments d’òptica, física o fermentació

gent
Dimecres, 27 febrer 2019. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Per tercer any, un grup d'alumnes de l'INS Mercader s'ha atansat als centres de primària d'Igualada per difondre les possibilitats de la ciència i els experiments més espectaculars. Des de l'institut, es vol seguir reeditant l'experiència de cara als propers cursos.

Les darreres setmanes, 14 alumnes de segon d'ESO de l'Institut Joan Mercader han ofert 'Racons de ciència' als estudiants de sisè de primària de les escoles Dolors Martí, Garcia Fossas i Ramon Castelltort. Cada racó és una experimentació demostrativa i participativa de quatre temes diferents de ciències: tres petits experiments d'òptica per estudiar fenòmens amb la llum; tres demostracions de física de pressió hidrostàtica i atmosfèrica; tres mètodes d'obtenció de cristalls amb tres substàncies diferents; i tres demostracions de fermentació dels llevats, amb cultius de sucre, farina i raïm.

A més, s'hi van afegir dos altres tallers relacionats amb productes alimentaris: demostració de l'acidesa de substàncies alimentàries amb suc de col llombarda i demostració de les diferents densitats de líquids i sòlids amb una columna de densitats amb productes alimentaris.

Una de les activitats experimentals fetes a les escoles de primàriaEl 'racó' que va tenir més èxit va ser el d'obtenció de cristalls. Consisteix a fer cristalls a partir d'una substància en pols, aigua destil·lada i colorant alimentari. Els van fer amb tres substàncies diferents (ADP, sulfat de coure i sal de cuina) i utilitzant dues tècniques: dissolució en fred de la substància (sal) i dissolució en calent (fertilitzant agrícola anomenat ADP i sulfat de coure). Per obtenir els cristalls de sal, van posar la dissolució en una safata, amb colorant i la van deixar què s'evaporés durant uns dies. Per obtenir els altres dos ho van fer en calent, perquè augmenta la solubilitat i admet més producte en pols, el resultat és que el cristall queda més gran. Van deixar-ho a punt perquè es refredés durant dos dies i els cristalls apareguessin al fons del recipient submergits en la dissolució sobrant. És un mètode molt espectacular i sembla que els cristalls apareguin com per art de màgia.

Ja fa tres anys que l'INS Mercader duu a terme aquest projecte de col·laboració amb escoles de la ciutat, i es pot dir que està ben consolidat. Per a l'alumnat de segon d'ESO de l'institut representa una oportunitat d'aprofundir en el coneixement i la pràctica de les ciències, ja que els alumnes seleccionats per explicar ciències a les escoles, han de preparar bé el tallers i fer les pràctiques prèviament. Igualment, han de demostrar, no només una bona competència científica, sinó també habilitat social, responsabilitat i compromís per dur a terme els Racons amb èxit. Emmarcada en el programa educatiu d'innovació educativa STEAM.cat, aquesta és, doncs, una activitat destinada, també, a proporcionar una adaptació educativa per la banda alta.

Quant als alumnes de les escoles de primària, a l'hora que observaven l'experimentació, podien participar d'una part de l'experiment, i per això van valorar molt positivament l'activitat. Per la seva banda, les mestres de les escoles subratllen que l'experiència és molt enriquidora i que els seus alumnes en gaudeixen molt. Es valora, doncs, molt positivament aquesta activitat, que fomenta l'aprenentatge entre iguals, així com el treball cooperatiu i vivencial. 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.