La fantasia d’arrel social “Jupiter’s Moon” de Kornél Mundruczó guanya el 50è Festival de Sitges

Jupiter's Moon

El cineasta hongarès Kornél Mundruczó ha triomfat al 50è Festival de Sitges gràcies a la faula distópica “Jupiter’s Moon” sobre la situació d’un refugiat sirià malferit que descobreix la seva ingravidesa al poder levitar sense causa aparent. Les escenes antològiques del refugiat Aryan flotant en diversos moments ha fet que aquesta cinta fos mereixedora del Premi als millors efectes especials pel bon fer de Ferenc Deák. La victòria de l’hongarès Mundruzcó en el palmarès final s’ha vist amplificada també al veure’s homenatjat en el certamen català amb l’entrega un dia abans del guardó “La màquina del temps”.

L’altra gran cinta vencedora del Festival de Sitges ha estat “Thelma” del danès Joachim Trier a l’obtenir el Premi Especial del Jurat, el Premi al Millor guió pel mateix Trier, associat al guionista Eskil Vogt, i finalment, el Méliès d’Argent a la millor pel·lícula. Es tracta d’una torbadora i atmosfèrica cinta sobre els poders paranormals d’una adolescent que pateix atacs, aparentment, epilèptics, just quan desperta abruptament al desig sexual al sentir-se atreta per una companya en el campus universitari. Una tan glacial com potent pel·lícula que esbossa una adolescència complicada, a remolc d’un passat tèrbol i traumàtic, en què la noia es veu sotmesa a una educació religiosa cristiana ortodoxa i dominada pel seu pare, metge que s’encarrega alhora del propi tractament de Thelma.

Altres premiats

El jurat ha concedit el Premi a la millor direcció a la francesa Coralie Fargeat pel seu film de debut “Revenge”, una potent aventura d’acció a través de la sagnant revenja d’una dona, Jen (Matilda Lutz), contra els tres homes amb els quals havia de conviure en el desert. La brutalitat i la tensió d’aquest film ha fet que fos mereixedor també del Premi Citizen Kane a la millor direcció novell. Una altra història sobre revenges protagonitzades per dones ha aconseguit el premi a la Millor interpretació femenina per Marsha Timothy en el film indonesi “Marlina the Murderer in Four Acts”, film que combina el format road movie amb una estètica de western en què l’actriu interpreta una dona vídua que enceta una despietada venjança contra un grup d’homes que s’han proposat violar-la.

Thelma A ghost story

D’altra banda, la millor interpretació masculina ha estat entregada a Rafe Spall per “The Ritual” del britànic David Bruckner, qui interpreta un home assetjat pel sentiment de culpa de no haver salvat el seu amic mort durant un atracament en un supermercat. Aquest penediment es materialitzarà enmig d’una cinta de supervivència grupal en uns boscos nòrdics que amaguen una presència diabòlica de caire ancestral que li fa reviure la seva experiència passada entre malsons i escenes de terror.

Pel que fa el guardó a la millor fotografia ha recaigut en la formidable feina d’Andrew Droz Palermo a “A Ghost Story” del nord-americà David Lowery. Un film de gran força suggeridora que dona una bona rebolcada al cinema efectista de fantasmes, aquí éssers que s’arrosseguen d’esma, com ànimes en pena, atrapats en les seves cases. Els mèrits inqüestionables d’aquest film s’han vist acompanyats del Premi del Jurat Jove.

I el gran premi del públic ha estat per la imaginativa i divertida comèdia “Matar a Dios” d’Albert Pintó i Caye Casas, tàndem de cineastes premiats doblement gràcies al seu curtmetratge a competició, “R.I.P.” Per acabar, una de les grans favorites, “The Killing of Sacred Deer” del grec Yorgo Lanthimos, s’ha hagut de conformar amb el Premi de la Crítica José Luis Guarner, premi ex-aequo juntament amb la cinta brasilera “As boas maneiras” de Juliana Rojas i Marco Dutra.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.