Dimarts, 19/2/2013
1792 lectures

La Conca ha de ser indústria logística

Mercadona està a punt d’acabar les obres de la seva base de distribució per Catalunya, l’Aragó i la Rioja; es tracta d’un immens centre logístic que ocupa 200.000 metres quadrats, amb una inversió de 300 milions d’euros i que durant aquest 2013 aportarà 2 milions al pressupost municipal i que té previst crear 500 llocs de treball. De moment, uns 600 ja han treballat en la seva construcció. On els ha tocat aquesta “loteria”? A Abrera. Durant molt de temps hem sentit veus a l’Anoia, i concretament per part d’alguns que ara manen o manaran a la Conca d’Òdena, que la logística “no crea llocs de treball”, i li han tirat pedres al damunt i s’han quedat tan amples. Doncs vet aquí un exemple del què és la logística.

Si no volem anar en direcció contrària al pol logístic en el qual s’està convertint Catalunya, cal que des de la Conca d’Òdena es comencin a fer els deures per implantar aquest tipus d’indústria al territori. No ho dic perquè sí ni perquè haguem de pujar al carro senzillament perquè tothom en parla. Som uns privilegiats de tenir la situació geogràfica que tenim: al centre de Catalunya, amb l’autovia gratuïta A-2 que connecta Barcelona amb Madrid, a 25 minuts de l’AP-7, al mig de la connexió platja-muntanya amb l’Eix Diagonal i a 20 minuts de l’Eix Transversal. La nostra posició ens fa ser a prop de tot arreu, el que ens hauria de fer altament competitius per la indústria logística i els centres de distribució de les grans empreses. Qui ho va veure clar va ser Abacus Cooperativa que des del 2010 té la seva seu logística al polígon industrial de Vilanova del Camí ocupant 20.000 metres quadrats des d’on abasteix la seva xarxa de botigues.

La posició geogràfica és un avantatge que ens ha estat donat, però amb això no n’hi ha prou. Cal que ens ho treballem i d’entrada tenim dues grans mancances que, amb voluntat política, es podrien resoldre: una és l’absència de parcel•les grans de sòl industrial aptes per aquest tipus d’activitat i l’altra una connexió competitiva en tren per les mercaderies i que pogués ser aprofitada pels passatgers. Algú dirà que demanar tot això és fer volar coloms i que no ho tindrem fins d’aquí molts anys. Molt bé, compro aquest discurs però hi afegeixo: prefereixo tenir tot això d’aquí molts anys, que no pas no tenir-ho mai.

L’economista i eurodiputat Ramon Tremosa ja va publicar un llibre a l’any 2007 titulat Catalunya serà logística o no serà. Apliquem aquest eslògan a la Conca d’Òdena i pugem a aquest tren, creguem-nos-el com ho fan altres territoris del país sense una posició tan bona com la nostra. Les agrupacions empresarials i sindicals estan d’acord en traçar aquest camí i es queixen de que no troben l’acompanyament de les administracions. A què juguem? S’ha malgastat temps i diners en polígons industrials petits que no serveixen per atraure les empreses que poden tenir un interès a venir a la Conca per la logística. Com a Conca, hauríem de començar a encarar la construcció o, si més no, la planificació i reserva de sòl per tenir un gran polígon per aquest tipus d’indústria sempre i quan hi hagi inversions darrere. Empresaris i sindicats asseguren que aquest és el de la Zona Franca que hi havia projectat a Can Morera. No sé si ha de ser aquest o un altre, però el cert és que aquest és l’únic que s’ha plantejat.

Pel que fa al tren, m’alegra saber que l’exdiputat de CiU i ara president dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ja s’ha encarregat de dir (per fi!) que qui pregoni que el futur passa per la millora del carrilet s’equivoca i que el que cal és un nou tren com l’Eix Transversal Ferroviari. A més, assegura que quan hi hagi diners per abordar-ne la seva construcció, caldria prioritzar la connexió d’Igualada amb Barcelona i el futur Corredor Mediterrani. És un pas molt significatiu, ja que, fins ara, molts companys del seu partit volien que el nostre futur seguís estan lligat en invertir els diners a retallar 5 minuts de l’actual carrilet i en menystenir el projecte del tren gran, com vaig escriure fa uns mesos.

La indústria logística ha de ser la mare del futur industrial de la Conca d’Òdena per crear ocupació de centenes en centenes. D’aquesta mare en poden penjar altres apostes com la de la pell, la salut, les arts gràfiques, les TIC o el comerç, que són apostes a un altre nivell però igualment positives i necessàries. Divendres passat, la Unió Empresarial de l’Anoia va organitzar un acte per fer pedagogia en aquest sentit. Espero que a base d’anar repetint el missatge i de portar professionals de la logística a explicar les seves experiències es pugui anar convencent els que no ho estan i fer pressió per suplir les nostres mancances: polígon gran i tren.

Si no ho fem així sempre ens tocarà la part petita del pastís. Igualada, Vilanova o Montbui es conformen en tenir obertures de nous supermercats de Mercadona, però hem de saber que el premi gros està en un altre lloc i se l’ha quedat Abrera. Per repartir a Catalunya, l’Aragó i la Rioja no els quedava també a prop la Conca? Reflexionem del perquè no vénen aquest tipus d’inversions aquí. No podem seguir “veient-les passar”.

Altres articles de Jordi Cuadras

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.