Dimarts, 23/2/2016
3303 lectures

Les connexions d’Igualada

Aquest mes de febrer ha entrat en funcionament la infraestructura de transport públic més gran que ha promogut la Generalitat: la línia 9 del metro. És una línia que, sigui dit de pas, permet una connexió d’Igualada amb l’Aeroport en transport públic d’1 hora i 20 minuts (45 minuts de bus directe de la Hispano fins a Zona Universitària + 32 minuts de metro). Cal saber, doncs, que tenim aquesta alternativa per arribar a l’Aeroport. Explico això per aprofitar aquest moment en el qual es parla de grans infraestructures com la Línia 9 per revisar quina és la nostra situació i què requeriria el transport públic d’Igualada.

Deixaré de banda tot allò que tots sabem sobre el transport públic a la nostra ciutat per centrar-me a explorar petites millores que agilitzarien la comunicació d’Igualada amb altres punts del país. D’entrada cal ser francs i descartar qualsevol progrés en la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat. Mentre no hi hagi un govern a l’Ajuntament que defensi, ni que sigui a 30 anys vista, un nou tren que ens porti fins a Martorell tot seguint el traçat de l’autovia A-2 per accelerar l’arribada a Barcelona, no cal que parlem del tren. L’actual Ferrocarril ha quedat demostrat que no dóna més de si i per molts tripijocs que es facin, ni pot augmentar la seva velocitat ni pot tenir més freqüències. Així que la nostra única opció és l’autobús.

Barcelona és, sense cap mena de dubte, el centre de referència per a la majoria d’igualadins, encara que uns ens vulguin fer mirar cap a la Catalunya Central i els altres cap a la hipotètica Vegueria del Penedès. Pel que fa a la connexió amb Barcelona, després de la posada en marxa dels Exprés.cat amb una trentena de trajectes directes, caldria acabar-la de reblar amb un carril Bus-VAO a la B-23 des de Molins de Rei fins a l’entrada de l’avinguda Diagonal. Això permetria que el bus tingués una velocitat comercial al llarg del dia, tot evitant les congestions que hi ha per entrar a Barcelona a primera hora. Des de la Generalitat s’ha dit que és una proposta fàcilment assumible si el MInisteri de Foment hi dóna el vist-i-plau perquè consistiria, només, a repintar les ratlles de la carretera. Insistim-hi, doncs: demanem-ho. I un cop entrats a la Diagonal, s’hauria d’aconseguir que la Hispano pogués circular pel carril bus enlloc de desviar-se pel lateral com fa ara i així reduir més el temps de trajecte.

Al costat de Barcelona que, repeteixo, és l’espai de referència per a la majoria dels igualadins que es desplacen fora de la ciutat a diari, han crescut amb força altres punts, sobretot entre els més joves que van a la universitat. Aquí cal prestar atenció a Manresa, ciutat amb la qual estem incomunicats amb un autobús que surt a les 2 del migdia però que torna l’endemà a les 9 del matí. No és broma; impossible de quadrar horaris. Podríem crear una línia que batejaríem amb el nom de “Bus de l’Eix Diagonal” que ens comuniqués amb Manresa però també amb Vic i Vilafranca del Penedès? El país ha invertit a construir un eix que enllaça les capitals de comarca de la Catalunya interior però en canvi no dóna facilitats perquè, fora del cotxe privat, aquesta carretera pugui ser beneficiària per augmentar la utilització del transport públic i comuniqui les diferents comarques. Són molts els igualadins que estudien a Manresa o Vic i hi podrien arribar en 30 i 60 minuts, respectivament.

Carril Bus-VAO a la B-23 i Bus de l’Eix Diagonal són dues demandes concretes que pel nombre de passatgers que mourien crec que podrien ser assumibles. N’hi podríem afegir dues més com autobusos llançadora fins a Martorell per poder enganxar amb les línies de Rodalies (Alt Penedès, Vallesos i UAB) i una connexió més eficaç d’autobús amb Lleida, ni que sigui dos cops per setmana, que facilitaria la mobilitat a les desenes d’universitaris igualadins que s’hi estan de dilluns a divendres.

Igualada té una ubicació excel·lent al centre del país en un encreuament de carreteres nord-sud i est-oest que ens situa a una hora de temps de les prinicipals capitals. Aprofitem-ho per lluitar millores que ens farien la vida més fàcil i còmoda. I sempre pensant que els transports serveixen per fer-nos anar a altres llocs però també per atraure gent de fora a la ciutat. El país s’ha anat descentralitzant amb noves carreteres i serveis en diverses localitats però el nostre transport públic continua estan focalitzat a Barcelona. Adaptem-lo a les noves necessitats i oportunitats que s’han creat.

Altres articles de Jordi Cuadras

11 Comentaris

I

Ignasi

Igualada

29 de febrer 2016.11:46h

Respondre

El debat de fons en aquest tema crec que és el model de ciutat que volem. Les mesures que exposa el Jordi són, efectivament, senzilles i implementables en un plaç curt, peró semblen totes... Llegir més enfocades a facilitar la sortida de la ciutat. És a dir, que els igualadins vagin fora a treballar. Això equival a condemnar a Igualada a ser una ciutat dormitori a mig plaç. En el que hem de pensar és en com fem venir a la ciutat a treballadors, qualificats, de fora, no tant en com assegurem que els nostres universitaris arribin uns minuts abans a les seves facultats. Poc ajudem aquests nois si, quan acabin els seus estudis, no els podem oferir feines competitives a Igualada (de fet, la majoria dels nostres universitaris no es plantejen treballar a Igualada un cop acabts els seus estudis - ho dic per experiència pròpia). En aquest context, tenir un tren competitiu, ben integrat a la xarxa de Rodalies, és fonamental. Cal deixar de somniar en ”trens grans” a 30 anys vista, que tots sabem que mai ningú ha tingut l’intenció de fer, perqué són totalment inviables. Tampoc cal pensar que la solució als nostres problemes és ”pintar un carril més” a la B-23. El futur d’una mancomunitat de més de 50.000 habitants hauria de merèixer alguna mesura més. Tingem-ho clar: o tenim un ”carrilet” que ofereixi condicions competitives (com s’ha vingut demanant des que tinc ús de rao...), capaç de facilitar l’accés a la ciutat (i no només la sortida) o el futur és complicat. Tenin en compte que per a la Generalitat, mani qui mani, l’Anoia sempre ha estat l’última prioritat, em temo que la resposta està clara...

J

Josep

Igualada

27 de febrer 2016.12:37h

Respondre

Segueix la pesima conexio amb Manresa amb Bus....Fins quan?

T

Teresa

Igualada

24 de febrer 2016.21:04h

Respondre

Estic d’ acord que és necessari la millora del transport públic independentment dels partits i la politització que es fa de qualsevol tema.
M’ agradaria saber quans d’ aquests opinadors... Llegir més són usuaris habituals d’ aquest transport.
La millora de les infraestructures ens afecten a tots i cal unificar els esforços i analitzar conjuntament el problema, sinó ens perdem en debats que no ens condueixen a cap lloc.

R

RO

26 de febrer 2016.08:54h

T’asseguro que jo sí que ho soc. Per aquest motiu faig el comentari (constructiu i aportant idees) que he posat més avall.

j

josep m. torras payerol

Igualada

24 de febrer 2016.10:28h

Respondre

Jordi,
Perquè estiguis molt més informat sobre el tema del tren gran i no en parlis tan a la lleugera, he trobat aquest altre post molt complet, que jo ja vaig llegir prèviament als meus posts... Llegir més sobre el tema de l’amic Pep Sole, amb tota classe d’informació oficial:
http://www.sintagmes.cat/2012/03/04/el-tren-aparcat-sine-die/#more-260
Cordialment.

D

David

igualada

23 de febrer 2016.18:28h

Respondre

L’única solució del tren és el desdoblament de la via, mentre hi hagi via única és impossible augmentar la freqüència

M

Marisol

Igualada

23 de febrer 2016.14:12h

Respondre

Molt bon article , Jordi , fa anys que vaig escriure la Generalitat perquè la connexió amb Manresa pogués millorar

j

josep m. torras payerol

Igualada

23 de febrer 2016.13:52h

Respondre

Jordi,

Em sembla molt bé que busquis temes que ja són recurrents per molta gent i des de fa molt de temps, jo mateix en el meu bloc he trobat tres posts parlant de les comunicacions de... Llegir més l’Anoia en temps de l’ègida socialista i un altre en l’ègida convergent barrejant CZFB amb el tren gran, gran somni d’un admirat conegut teu.

Tenint en compte que un és del 2008 i l’altre del 2009 i l’altre del 2012, es poden llegir amb clau d’actualitat, doncs un parell de detalls referits a l’eix transversal (per fi autovia) i a l’eix diagonal que ja estan solucionats, encara que hagués sigut preferible fer una autovia, com la que hi ha de Vilafranca a Vilanova començant des de Manresa, però es veu que els pressupostos no donaven per més i que hi ha certes preferències.

https://aqualata.wordpress.com/2008/10/05/comunicacions-ades-de-igualada-o-haig-de-dir-la-manca-de-comunicacions/

https://aqualata.wordpress.com/2009/02/08/el-tren-del-meu-tiet-funcionava/

https://aqualata.wordpress.com/2012/03/15/el-ple-de-lajuntament-cada-dia-mes-emocions-noves-avui-va-de-tren-gran/

Hi ha quelcom que volia comentar-te i que ja t’he dit diverses vegades, no és bo que manifestis el teu partidisme, sempre que pots, entre línies i ho dic per això: “Mentre no hi hagi un govern a l’Ajuntament que defensi, ni que sigui a 30 anys vista, un nou tren que ens porti fins a Martorell tot seguint el traçat de l’autovia A-2 per accelerar l’arribada a Barcelona, no cal que parlem del tren”.

Que pretens, que tornin a governar de nou una gent que ens van deixar endeutats fins a les seies o tu també ets d’aquests que creuen que sobre el paper s’aguanta tot?

De fet també has obviat la rotonda que havia d’unir l’eix diagonal amb la A2 i el que havia d’unir la Ronda Sud d’”Igualada” amb Igualada, també sots el govern d’aquesta gent, que havia de solucionar el problema del tren gran.

Una mica més de neutralitat donaria més força als arguments dels teus escrits, com a personatge públic, crec que entens molt bé el que et vull dir.

De fet estic d’acord amb tu que estem mal comunicats i que els polítics de tot color no han fet gran cosa per solucionar-ho, la majoria perquè no volen molestar el negoci d’Abertis-La Caixa amb autopistes o carreteres que desviïn els vehicles dels seus peatges i així ens va a Catalunya. Governs Catalans de tots colors han tingut quan manaven i quan no, deutes de partit amb la Caixa i no mossegaràs la mà que et dóna a menjar oi?

Una vegada fetes aquestes matisacions estic amb tu que s’ha de canviar quelcom, però no donar la culpa a uns o a altres, la tenen tots, i els ciutadans ens hem de preocupar que els polítics serveixin als ciutadans i no als senyors de les menjadores, siguin del partit que siguin.

Cordialment, fins a un altre.

S

SRodríguez

Igualada

23 de febrer 2016.09:05h

Respondre

Sembla interessant. M’afegeixo a la teva proposta.

R

RO

23 de febrer 2016.09:02h

Respondre

Justa la fusta, molt bones propostes que no són la ruina de cap Administració, així que no valen excuses.
Cal considerar també que si bé hi ha força busos directes Igualada-Barcelona, no és... Llegir més tant així Barcelona-Igualada atès que a la tarda tornen massa d’hora, per tant en caldria un que tornés a les 22’15 ò 22’30 (+-). També cal considerar l’opció d’un bus directe o semimdirecte a Martorell o a Castellbisbal per poder enllaçar amb la R4 de Renfe que ens deixa al centre de BCN en 32 minuts i hi ha molts trens de tornada fins tard (caldria un bus o dos al vespre per a fer la recollida cap a Igualada).
Pel que fa a l’Eix Diagonal (que al seu dia es va fer l’espifiada de deixar Igualada isolada al mig amb un sol carril per sentit entre Manresa i Vilafranca i això no, que no té remei), cal tenir present que aquesta carretera arriba fins a Vilanova i La geltrú, és a dir, fins a la platja.

j

jaume rodriguez enrich

igualada

23 de febrer 2016.07:24h

Respondre

”Deixaré de banda tot allò que tots sabem sobre el transport públic a la nostra ciutat per centrar-me a explorar petites millores que agilitzarien la comunicació d’Igualada amb altres punts... Llegir més del país”.
”L’actual Ferrocarril ha quedat demostrat que no dóna més de si i per molts tripijocs que es facin, ni pot augmentar la seva velocitat ni pot tenir més freqüències. Així que la nostra única opció és l autobús” Escrius avui.

Estimat Enric hem perdut per sempre? Tu que es sigut un dels mes actius defensors de unes comunicacions dignes per Igualada i els seus ciutadans et rendeixes. Renunciant a la millora del tren ( es possible qualitativament) i reconegut el despotat monopoli de Monbus.(ahir mateix el bus de les 9 a BCN va sortir amb 45 minuts de retard sense cap explicació)
En guanyat i hem perdut Dit aixo proposo que tronem a lluitar fins guanyar . Ja imagino que avui dels que els i sembla que manen es fregaran les mans tot dient ”Ho diu el Josdi Cuadras res a fer. problema resolt. Mai et rendeixes ara tampoc.Hem tindràs el teu costat.Bon dia Jordi

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.