Divendres, 26/8/2016
8758 lectures

Hola, em dic Toni, i no crec en Sant Bartomeu

Hola, em dic Toni i sóc apòstata. Com en una roda de presentacions d'una reunió d'alcohòlics anònims, o de drogoaddictes anònims, o de ludòpates anònims, o fins i tot de diables anònims... exposo obertament que tinc un problema, que he pecat: no crec en cap déu i molt menys en Sant Bartomeu; confesso que fa moooooolt temps que estic immers en un procés llarguíssiiiiiiim per deixar de formar part d'aquest club privat que és l'església i del qual em van fer el carnet quan era un nadó inconscient. (Els motius pels quals no crec en Déu i molt menys en aquesta església catòlica, apostòlica i romana els deixem per un altre dia, mereixen alguns articles a banda). Vagi per endavant, el meu respecte als creients, d'aquesta i altres religions.

Confesso una altra cosa: m'estimo Igualada. Me l'estimo molt, amb passió. Malgrat que alguns bons igualadins m'han titllat de "mal igualadí" (sic) per criticar obertament i pública la gestió de la comissió de reis o per criticar algun aspecte que no m'agrada de la gestió de la festa major, jo estimo Igualada. M'agrada, m'apassiona Igualada. M'agrada, com un infant, la festa de Reis, o la Festa Major, que són uns dels molts batecs de la rica vitalitat associativa i cultural d'aquesta ciutat. No només m'agraden sinó que n'estic enamorat.

M'agraden moltes coses que ha impulsat la FESTHI, com la recuperació d'elements patrimonials que s'havien perdut (i dels quals en formo part d'un, concretament del Ball de Sant Miquel i els diables); m'agrada la tasca que hi estan fent al darrere molta gent, altruistament, deixant-s'hi la pell i que han enriquit en els darrers anys aquesta nostra festa. M'agrada la tossuda i imaginativa feina de la Coll@nada, que han aconseguit una cosa que fa uns anys, quan jo era (més) jove, era absolutament impensable: que els joves no marxin per la Festa Major d'Igualada i visquin a la seva ciutat una festa espatarrant, amb bogeries com l'Operació Cigró, els Jocs bèsties, les barraques, el Cercanit... Però també m'agrada la feina que fan altres entitats que no en formen part. També m'agraden els gegants, l'Àliga, el Tonet i la Conxita. També m'agraden en Mosca l'aviador, el Rufus el traginer, el Martingales el músic i la Petra l'encantadora. Però el que més m'agrada és veure la canalla, verge de polèmiques i ressentiments, com xalen amb uns i altres. Jo, com ells, "m'exalta el nou i m'enamora el vell".

No m'agrada. No m'agrada que el fet religiós vagi adquirint, cada vegada més, una presència que va derivant cap a un protagonisme i una centralitat d'una festa que ha de ser popular i transversal. El patró és Sant Bartomeu, cert. I la festa és en honor seu. Però l'eix central de la festa ha de ser la celebració, l'espontaneïtat, la gresca, la disbauxa, l'alegria, la música, la tradició, etc... i, sobretot, el respecte i la convivència. Estem al segle XXI. Un segle on tot avança molt ràpidament, Una època en la qual, com he esmentat, m'agrada que no oblidem -en tots els aspectes- el nostre patrimoni, el nostre passat, d'on venim. I el practiquem. I l'exercim. I el defensem. Però estem en un segle on els nostres veïns no són els mateixos que fa cent anys. Les nostres maneres de fer no són les de fa cent anys. Podem fer ballar els gegants i cremar carretilles com feien els nostres besavis, però les relacions al carrer i a la plaça, que són la "república" lliure de la festa, són unes altres. I en aquesta plaça democràtica i universal, el protagonista -a parer meu- no pot ser un sant, no pot ser la religió. 

Els igualadins creients i fidels ja tenen la seva festa -i en dia festiu!!!- que és el dia del Sant Crist; i dins la Festa Major també hi ha uns espais per a la celebració, com l'Ofici. Però no m'agrada que la religió vagi adquirint cada vegada més un protagonisme i una centralitat impropis d'una societat moderna, oberta, progressista i, teòricament, laica. Jo xalo amb la imatge d'una cercavila plena d'elements esclatant; i quan hi participo -com a diable o com a moixiganguer- m'emociono veient a les voreres a la quitxalla gaudint-ne, disfrutant amb uns i altres. Però, personalment, la imatge del sant, a les espatlles de la gent - a semblança d'un "Paso" de la "Semana Santa", m'incomoda, em fa una mica d'angúnia. Penso que el sant i la religió estan sortint massa al carrer. El carrer ha de ser per a les manifestacions lliures, no imposades.

No m'agrada. No m'agrada la radicalització que estan adoptant les diverses postures o sensibilitats. Tenim una Festa Major que s'ha anat enriquint i dignificant en els darrers anys -gràcies a la feina de totes les parts- i que hauria de ser un punt de trobada, de convivència. I, tot i que els actes són reeixits i celebrats, al darrere s'hi amaguen certes tensions. Aquí, l'Ajuntament d'Igualada hi té una feina, difícil ho sé, i un paper ben galdós. I totes les bandes hi han de posar de la seva part. Però, i ho dic en ple coneixement de causa, les postures s'estan radicalitzant i estem arribant als extremismes tan perillosos de "si no penses com els meus...", et claven a la creu.

No m'agrada. No m'agrada, en aquest sentit, la pell fina d'alguns quan els dius què penses. I quan el que penses no és el que pensen ells. A Igualada, a part de moltíssimes virtuts, tenim alguns defectes (no som agraïts, sempre critiquem...), i entre aquests hi ha el fet que tenim la pell molt fina. I això va tant per a uns com per als altres. I per a mi.

Em dic Toni. Sóc apòstata. I us desitjo una molt bona Festa Major. I els que creieu en Déu i en Sant Bartomeu, demaneu-los si us plau, que plogui una mica i que porti algunes empreses a la comarca.

I com diu el meu amic... Salut!

Altres articles de Toni Cortès Minguet

33 Comentaris

b

bartomeu

igd

31 d'agost 2016.14:53h

Respondre

Has dit el ball de Sant Miquel i els diables?
ho sento,”M’incomoda, em fa una mica d’angúnia. El carrer ha de ser per a les manifestacions lliures, no imposades”. En la ”plaça... Llegir més democràtica i universal, el protagonista -a parer meu- no pot ser un sant, no pot ser la religió”.
Diria que, com a bon diable, veus el dimoni darrera el sant. Si les processons festives que tenim per catalunya són la religió, tenim la batalla guanyada i el vaticà ja pot anar tancant portes. Conec molts cristians de base ”actius i compromesos” que et dirien que no t’enteres. L’església ja fa temps que va endreçar els Sants a les esglésies (i a les escoles d’inspiració cristiana).
Conceptualment, en la plaça democràtica i universal, el protagonista també ha de poder ser el sant i la religió (sinó hauries de treure l’adjectiu democràtica).

G

Glòria

Igualada

29 d'agost 2016.13:17h

Respondre

Jo la Festa Major la visc amb alegria i m’agradaria pensar que hi ha cabuda per tothom. Cada vegada hi ha més actes i això és bo perquè tothom pot triar els actes on se sent millor, tampoc crec... Llegir més que uns actes facin nosa a d’altres. Es pot participar dels que volem amb total llibertat, crec.

I

ISABEL QUILEZ

Igualada

28 d'agost 2016.20:20h

Respondre

Totalment d’acord Toni! Molt ben argumentat... no podem però oblidar que els partits politics actuen d’acord amb la seva ideologia i estem governats per Convergencia (o com es diguin ara, que... Llegir més mai ho recordo). Encara que s’hagin ”modernitzat”...

j

josep mª verges prat

Igualada

28 d'agost 2016.09:48h

Respondre

Gracies Toni, firmaria el teu escrit amb totes les lloances i critiques, afegint la del cinturó i penjoll de l’espasa amb l’estanquera provocadora del gegant rei que no es com el vídeo de... Llegir més presentació en la seva vestimenta; qui i perquè es va fer el canvi?! no crec en la casualitat, es massa clara la provocació! Bona Festa Major!

E

Elisabet Farrés

Òdena

28 d'agost 2016.03:59h

Respondre

No veig que en ple 2016 professar-se ateu sigui de valents, és de normals. Estic d’acord amb moltes coses que dius però no deixen de ser purs sentiments, tòpics que no aporten cap novetat.
Et... Llegir més diria, respecte a les teves pors, que facis de diable ben tranquil, balla cercolets i canta els goigs amb tota llibertat!
Un sol dia a l’any.... tens por que ens vingui la fe sobtada?
En aquesta ciutat hi ha milers de nens i joves educant-se cada dia, nou mesos l’any, en escoles religioses o d’inspiració cristiana en les que s’ensenya en nom de Déu, amb el seu acompanyament o com li vulguin dir. Els seus pares (alguns d’ells han posat notes en aquest mateix article reconeixent-se aconfessionals! ) ho han triat i ho paguen convençuts. I ni això, que sí que és esborronador i hauria de crear debats diaris, no aconsegueix fer pujar el nombre de creients.

G

Glòria

Igualada

27 d'agost 2016.20:13h

Respondre

Estic d’acord amb el teu escrit Toni.
Tothom hem de tenir respecte per les creences dels altres. Sense imposicions per cap de les bandes.

M’ha fet molta gràcia allò de que ”alguns... Llegir més igualadins tenen la pell molt fina”...i allò dels defectes ”no som agraïts, sempre critiquem...”.. t’has deixat que som molt ”tancats”....i això del ”..i què diran els...(família, amics, coneguts i els saludats)” tant típic nostra.

Des de el meu humil punt de vista la Festa Major està molt diversificada, és molt participativa a tots nivells. Hi ha actes per tots els gustos. S’intenta ompli tota la ciutat de festa.
Us recordeu com era abans?
La gent que ara organitza la Festa Major, els diferents grups que ho facin, han de deixar ” l’ego” a casa, ser generóssos i posar-se a treballar uns a costat dels altres per bé de la ciutat...Que ningú vulgui posar-se medalles.

Bona Festa Major Igualadins!!!

M

Mariàngels

Igualada

27 d'agost 2016.18:07h

Respondre

He llegit el teu escrit no amb l’efervescència” en que l’escrius. si no amb molta calma. Veig que defenses el teu punt de vista com si a cada paraula t’hi anés la vida. Dius coses que... Llegir més comparteixo però en altres hi veig contradiccions, quan dius ”m’agrada que no oblidem -en tots els aspectes- el nostre patrimoni, el nostre passat, d’on venim. I el practiquem. I l’exercim. I el defensem,”.Jo crec que estàs dient el mateix que ens volen dir els de La FESTI .
Crec que no era necessari escampar les teves creences. Tampoc crec que els de la FESTI ens vulguin fer anar tots a la processó. El que sembla molestar-te es que es recuperin actes del nostre passat que no t’agraden i que en el SXXI potser no tenen molt sentit, potser tens raó però també parles de respecta i convivència, doncs potser val la pena de reflexionar sobre el perquè es volen recuperar aquestes tradicions o patrimoni perdut en el temps i, sobretot, el respecte i la convivència, com tu dius.

D

Diego

Igualada

27 d'agost 2016.14:33h

Respondre

Totalmente de acuerdo contigo, no me gusta que todo tenga un sentido religioso, y que todo se deba hacer bajo la vigilancia de un santo catolico, pero tampoco me gusta que en una fiesta transversal... Llegir més aparezcan simbolos independentistas. Es una fiesta y punto.

t

teresa

Igualada

27 d'agost 2016.13:32h

Respondre

Estic d’ acord amb l’ article, en ple segle XXI no es pot imposar unes festes de quan la ciutat era entre muralles i a la vegada uniconfesional.
No podem pretendre quedar-nos lligats al passat... Llegir més i crec que ens hem d’ obrir als nous temps i a una societat multicultural i amb moltes altres religions, opcions i pensaments, si volem seguir per aquest camí únic : Per què doncs no anem vestits com la societat del XIX?. Per què estem sempre mirant-nos el melic i tancats dins d’ una closca? Tinc ganes de que hi hagin concerts amb altres arrels: música llatina, rumba, música àrab.... altres àmbits que permetin que més gent en pugui gaudiir. El món evoluciona,

J

Jordi

Montbui

27 d'agost 2016.12:35h

Respondre

No será que eres tú el que se está radicalizando?
A mi tampoco me gusta que la fiesta este tan politizada a favor del independentismo y a veces tenga matices adoctrinadores en ese sentido

M

Maribel

IGUALADA

27 d'agost 2016.11:48h

Respondre

Toni: Tens tot el meu suport. El teu és un article valent perquè, més enllà de si Sant Bartomeu sí o no, rasca la crosta d’aquesta ciutat. Sense gent trencadora com tu aquesta ciutat no... Llegir més avançarà mai. Comptem amb tu i gent com tu, que n’hi ha. Estimem Igualada i les seves Festes, patrons inclós pel que representen de vot de poble com passant el testimoni dels nostres avantàssats. Sempre hi hagut gent que ha fet front al ”bunker” que ens vol ignorants i sotmesos. ànims i endavant.
.

J

JS

Igualada

27 d'agost 2016.10:56h

Respondre

Totalment d’acord. Jo tb participo en algun acte de la FESTHI però aquesta obsessió amb la religió i Sant Bartomeu, i recrear exactament el que es feai al segle XV la trobo malaltissa.

l

les furies del l'infern

infernal

27 d'agost 2016.10:00h

Respondre

Toni t esperem en les calderes del Pere Botero.

C

Cesc Mestre

Igualada

27 d'agost 2016.08:21h

Respondre

Hola, em dic Cesc i tampoc crec en Sant Bartomeu. Crec en la festa plural i participativa, crec en la recuperació de balls, però no crec en l’historicisme arbitrari per justificar-ho tot.

J

Judit Estrada

Pobla de claramunt

27 d'agost 2016.08:15h

Respondre

Quanta raó Toni!!!

M

Mireia

Igualada

27 d'agost 2016.01:46h

Respondre

Totalment d’acord! Jo ni tan sols n’he format mai part d’aquest club! (ni ganes!), no sortiré ara de processó... Gràcies per expressar-ho tant bé!

p

pepitu

anoia

26 d'agost 2016.22:38h

Respondre

Tothom sap el que creus i el que no creus ,el color de calçotets que portes i per quant et vens.Ets CUP totalment CUP i tothom ha vist que era la CUP.......a qui vols enganyar? ja no pots enganyar a... Llegir més ningu amb dos dits de front,pots enganyar a babaus ,abduits ,sectaris i fanatics.
Em sap greu dir-ho així,peró a la gent se la coneix per els seus fets,mai per les seves paraules.

i

igualadí

26 d'agost 2016.22:20h

Respondre

Touché !

C

Carmel•la

Igualada

26 d'agost 2016.22:09h

Respondre

Tot i que a mi no m’agrada participar de comentaris al costat d’algunes persones que no donen el seu nom vertader; en aquest cas no puc més que implicar-me a favor dels teus raonables arguments,... Llegir més Toni.
I em serveixo d’aquest mitjà per a fer un especial reconeixement a les teves opinions, especialment en el ben entès que jo vaig ser la primera, a Igualada, a Catalunya i a l’Estat espanyol, a celebrar una Festa de Natalici -un ”acolliment civil” a la casa del poble (Ajuntament), perquè en el marc d’una societat laica jo no concebia que una benvinguda a un infant, tan sols hagués de festejar-se amb la pràctica del sacrament del ”bateig”.
Amb uns principis espirituals propis, si bé sóc tremendament respectuosa amb totes les creences i confessionalitats, i jo mateixa vaig sumar-me -a nivell artistic- a editar fa uns anys l’estampa del sant, entenc que, a la Festa Major, el ”sant patró” ja té reservat el seu total reconeixement a l’Ofici; i òbviament, si no m’equivoco, les processons estan inscrites en els dies de l’anomenada Setmana Santa.
Tanmateix, sense voluntat d’entrar en vagues polèmiques, m’agradaria que aquests posicionaments no restessin.emmudits en les pàgines d’aquest diari...

m

m. pilar salat agramunt

igualads

26 d'agost 2016.22:05h

Respondre

Molt bon article Toni! La societat d ’ara no té res a veure amb la de fa anys. Sembla que algú vulgui tornar enrera. Llàstima!.
Gràcies per dir el que molts pensen!

D

Darius Solé

Igualada

26 d'agost 2016.21:28h

Respondre

Toni, és això. Tan senzill com sembla, però és això. Al segle XXI, cap religió hauria de monopolitzar la tradició, hi ha de tenir un sentit històric, d’origen, però no d’actualitat. I... Llegir més això se’ns n’està anant de mare.

A

Antifesthi

Igualada

27 d'agost 2016.12:49h

Sense entrar a comentar la teva opinió, amb la qual segurament hi puc estar d’acord.. ”hi ha de tenir un sentit històric”? ”hi ha..? En serio?
Després ens diem ser escriptors..

B

Barto

igualada

26 d'agost 2016.20:46h

Respondre

La festhi fa pudor

A

Andreu

igd

27 d'agost 2016.13:00h

El que no es pot permitir, és que els carrers facin pudor.
Senyor alcalde, senyors regidors. Siusplau, netegin ja els carrers!
Visca la Festa Majo!

H

Henar Morera Velázquez

Igualada

26 d'agost 2016.20:37h

Respondre

Completament d’acord, Toni. Et felicito per la teva enraonada exposició.

M

Malangels

Igualada

26 d'agost 2016.19:02h

Respondre

Totalmente d’acord amb tu Toni. Pregunto, la Catalunya lliure que volem serà semi confesional com fins ara o aconseguirem que sigui laica?

r

rosa

igualada

26 d'agost 2016.18:54h

Respondre

Molt d’acord. Gràcies!
Cal que tothom tingui hi posi de la seva part.

C

Carolina

(ex-monbuienca) ara igualada

27 d'agost 2016.13:10h

Gracies Rosa.
Tu que y posarás?
Jo intentare de participar a molts actes! La festa majo es mol xula!
Jo abans vivia a Monbui i desda que vic aquí la trobo mes lluida.

O

Oriol Càlichs

Igualada

26 d'agost 2016.18:47h

Respondre

Totalment d’acord Toni, i molt ben dit. Ja cansen les posicions radicals dels dos costat, sobretot la d’una. Espero que a partir d’ara, en comptes de ser destructius amb les entitats que ”no... Llegir més són dels nostres” siguem més constructius.
Sí, celebrem la Festa Major al voltant del dia de St. Bartomeu, sí és el nostre Patró i la imatge de l’entrada del Sant a Sta. Maria és espectacular, però els que no hi creiem no som pitjors igualadins.
El dia que sigui festiu el 24, serà perquè la majoria de la ciutat ho demana no per imposicions per acostar ràpidament la Festa Major a la d’altres amb més pedigrí. Si als Gegants Vells tothom hi veu la estanquera és perquè és així, perquè es veu. Si alguns ens costa sortir a processó amb el nostre ball s’ha de poder dir sense complexes sense sentir cap crítica dels grans defensors. I com aquesta tantes si no el que es provoca entre tots/es és carregar-nos tot el que hem aconseguit.
Jo si em vaig involucrar a recuperar el ball parlat amb el Ball de St. Miquel i els Diables era només per això, per recuperar un ball parlat oblidat, per poder fer de diable i per passar-m’ho bé amb la colla, no pas per callar el que no m’agrada, estar obligat a seguir i defensar posicions que per mi grinyolen i defensar el Sant a ultrança.
Potser cal que ens tranquilitzem tots una miqueta que si la Festa Major és rica és per la diversitat d’entitats i de maneres de viure-la.
Un altre cop, estic totalment d’acord amb el Toni.
Salut i bona Festa Major.

J

Joan

26 d'agost 2016.18:46h

Respondre

Totalment d’acord amb l’article i l’opinió!!! Que (Sant) Bartomeu tingui representativitat com a part del tot del ”cómu” de la ”república” que representa la ciutat és del tot... Llegir més normal, però que sigui l’eix ”central” com si fos patró de ”tots” en aquesta ”república” em sembla un disvarat i una pretensió ofensiva per a les llibertats i creences de tots els igualadins i igualadines.

R

Republicà

27 d'agost 2016.13:08h

Joan, el que és important és la República.
No ens hem de fixar en Sants. De Sants ja tenim Sants Jordis (m’agrada molt regalar el llibre i la rosa).
A mi només m’agrada la... Llegir més religió per Nadal (que hi ha regals, hehe) i per la festa de Reis que jo crec que si que sera patrimoni de la humanitat perque su mereixen.

A

Albert Duran

26 d'agost 2016.17:52h

Respondre

Plenament d’acord amb tu ,Toni.

C

CarlA

27 d'agost 2016.13:06h

I jo amb tu Albert, i Toni.
Joan, també estic d’acord amb el que comentes de la teva opinió.
Oriol Càlichs, (per cert, m’agrada molt quan vas vestit de Salero...hehehe hihih)... Llegir més tanbé estic dacord amb el que escrius.
Pepitu, tens raó. La cUP sempre es posa amb tot i per això el PROCÉS està aturat per culpa seva. Si no fos per ells segurament ja seriem independents.
Una igualadina

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.