Segons el diccionari, posposar o procrastinar és l'acció o hàbit de retrassar activitat o situacions que cal fer, substituint-les per altres que són més agradables o irrellevants.  És a dir, endarrerir, ajornar.   No fer-ho ens pot generar ansietat o estrès davant una tasca o decisió pendent, sense tenir la força de voluntat per acabar-la.  

Aquest és un dels reptes més grans dels estudiants (allò de posar-se a estudiar quan ja no queda més remei, a unes hores de l'examen).  I també passa en el món personal i laboral, amb aquelles coses que pensem "ja ho faré demà", "ja ho faré un altre dia". 

El cervell ens hi va en contra. Vol les coses fàcils.  Per això l'hem d'educar.  I som nosaltres mateixos qui portem el timó. És qüestió d'estratègia i disciplina.

Les 3 coses que et frenen:

1. La sobreplanificació, sobreestimes la teva productivitat futura. No calcules o no calcules bé el temps de dedicació a les coses.

2. Vols un resultat o recompensa immediata  (això passa sobretot a l'hora de fer exercici físic, perdre pes, etc).

3. La por.  A vegades, és molt inconscient, però la por ens paralitza i preferim fer alguna cosa segura i senzilla en comptes de fer la que cal fer.


Les 8 estratègies que et poden ajudar de deixar de posposar.

1. Creu-te que ho pots fer, i que ho pots fer des d'ara.  Si tu no creus que ho pots fer, ningú més creurà que ho pots fer (professorat, caps, companys, etc.)

2. Pensa en les conseqüències en positiu i en negatiu, de fer-ho al darrer moment o fer-ho abans.

3. Identifica què és el que fa que ho vagis endarrerint.  Només quan som conscients d'una cosa quan la podem canviar.

4. Combina coses que t'agraden més amb les que t'agraden menys.

5. Posa una data d'inici (com més aprop millor) i reserva un temps concret per a fer-ho.

6. Practicar la regla dels 2 minuts. Tot allò que puguis fer en menys de 2 minuts, fes-ho immediatament, sense deixar que s'acumuli.

7. Fer una mica cada vegada. Dedicar-hi entre 5 i 10 minuts, cada dia per exemple.  Potser si hi hem de dedicar una hora, no ho farem, però 5 ó 10 minuts segur que els podem trobar.

8. Tenir en compte els bioritmes.  Analitza a quina hora del dia tens la ment més concentrada o et sents millor, i fes-ho durant aquesta franja.

 

Com deia Martin Luther King, "No et posis a contemplar tota l'escala, simplement fes el primer pas"

Quina és l'estratègia que et funciona millor a tu?  En trobes a faltar alguna?

 

Roser Claramunt i Oliva
Psicòloga Coach n. col 6367 i formadora, especialitzada en gestió de l'estrès i Mindfulness.

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.