Mindfulness com a eina de gestió de l'estrès i augment de la intel·ligència emocional

L’estrès és la 2ª causa per baixa laboral a la Unió Europea (un 25% de les baixes), i a més a més d’afectar directament a la salut de les persones, afecta la productivitat i la relació col·laborativa.

Segons l’Informe Red Europea de Salud Laboral, el retorn d’inversió (ROI) en un programa de reducció d’estrès és de 6 vegades la inversió.

Els resultats dels estudis neurocientífics demostren que l’entrenament i pràctica regular del Mindfulness redueix l'estrès i millora el benestar, a més a més, facilita l'atenció i concentració en les tasques diàries, alhora que millora les relacions interpersonals i la presa de decisions.

Diversos estudis corroboren els seus beneficis, com per exemple la Universitat de Harvard http://news.harvard.edu/gazette/story/2011/01/eight-weeks-to-a-better-brain/ ) i la Universitat de Yale (http://www.pnas.org/content/108/50/20254.full ).

Jon Kabat-Zinn, biòleg mol·lecular, investigador i màxim promotor del Mindfulness a Occident, defineix el Mindfulness como un estat de consciència que sorgeix de posar l’atenció de forma intencionada a l’experiència del moment present. Sense jutjar-la o avaluar-la, i sense reaccionar a ella. 

Implica estar present, experimentant la realitat tal qual és, deixant d’anar amb el pilot automàtic. En els seus orgígens hi ha la filosfia budista i la meditació Vipasana, que literalment vol dir “veure les coses tal com són”

La pràctica de Mindfulness o atenció plena aplicada al món organitzacional és cada vegada més habitual en els programes de desenvolupament organitzacional d’empreses d’èxit. Empreses com Google, Apple, Barclays, Starbucks, Reuters, Mango, Nestlé, Jotun, La Caixa, etc ja estan aplicant el Mindfulness amb uns resultats mesurables en termes de reducció d'estrès i de tensions en el treball (evitant reaccions tòxiques), millora en les habilitats de comunicació (escolta activa), així com en la gestió de conflictes, la qual cosa afavoreix el clima de treball en equip i la creativitat. S’estima una reducció del 30-40% dels símptomes de l’estrès, segons els casos.

I quins són els beneficis clau de la pràctica regular del Mindfulness o Atenció plena:

- Reducció de l'estrès i ansietat, i Augment de l'atenció i concentració

- Més claredat mental per a la presa de decisions

- Més empatia i millors relacions amb els altres

- Millor autoestima i confiança en un mateix

- Major capacitat per canviar hàbits

- Més alegria de viure, serenor i pau interior

La pràctica habitual de l'atenció plena o Mindfulness, també contribueix al desenvolupament de la Intel·ligència Emocional, ja que desenvolupa la capacitat d'empatia i d'autoregulació de les emocions, en un entorn cada vegada més connectat, exigent i canviant.  Igual que entrenem el cos físic, podem entrenar la nostra ment, amb senzilles rutines diàries.

 

Roser Claramunt i Oliva
Psicòloga Coach n. col 6367, especialitzada en gestió de l'estrès i Mindfulness.  

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.