TORNAR

L'aeròdrom Igualada-Òdena: una dècada de l'aeroport corporatiu que es va esvair

Els ajuntaments plantegen ara objectius més modestos per desencallar el projecte

societat
Dissabte, 6 juliol 2019. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Aquest darrer any ha tingut lloc la inversió més important de les darreres dècades a l'aeròdrom Igualada-Òdena, uns 250.000 euros per adaptar-lo a la normativa. I, amb tot, queda molt lluny de les quantitats de les que es parlava quan es va anunciar que acolliria l'aeroport corporatiu.

Una imatge de l'edició de fa deu anys de l'Aerosport Foto: Ajuntament d'Òdena - Santi CarbonellA finals de juny de fa deu anys, una comarca que començava a patir els embats de la crisi econòmica, va rebre una notícia que semblava significar un punt i a part. La conselleria, regida aleshores per Joaquim Nadal, feia mesos que mostrava bona predisposició per a concedir a Igualada-Òdena ser la seu de l'aeroport corporatiu de la Catalunya Central. Com està aquell projecte ara? Minimitzat, adaptat a la lògica. Però sense cap pla director. De fet, el Departament de Territori i Sostenibilitat afirma que està redactant l'avanç del projecte.

Aquell 2009, el Pla Nacional d'Infraestructures prometia 95,8 milions d'euros per construir aquest aeroport corporatiu (per dimensionar-ho, era la mateixa quantitat que es pagava el mateix estiu per Cristiano Ronaldo, el jugador més car de la història aleshores). D'aquella inversió multimilionària no se'n va veure ni un euro. Al final, només un dels 400 euros promesos s'han acabat invertint a l'aèrodrom: 250.000, perquè complís la normativa de seguretat.

L'obra que plantejava el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (després, la denominació es va adaptar als nous temps i a l'austeritat: Territori i Sostenibilitat) implicava allargar la pista per complir els requisits. A més de l'optimisme desaforat dels 95,8 milions d'euros, la qüestió de perllongar una pista que feia uns 900 metres i duplicar aquesta longitud era un maldecap. Es parlava fins i tot, en una altra mostra d'optimisme, de fer desviar l'A-2 o soterrar-la per harmonitzar-ho amb la pista.

El fet és que la Generalitat es va posar mans a l'obra i va licitar el pla director aeroportuari. Es va concedir la redacció, que va començar el setembre d'aquell 2009. La previsió eren nou mesos. Aquell pla mai arribaria. Ni aquell ni cap altre. Ha estat habitual que cada Aerosport, el prestigiós festival que organitza la Fira, hi hagi de convidat el conseller de torn de Territori o algun executiu d'Aeroports de Catalunya. Els primers anys era habitual que aquest convidat expliqués que el pla director estava a punt. Cada any, a cada inauguració. En les darreres edicions, s'ha estat més prudent.

Des del propi territori, l'eufòria va rebaixar-se ben aviat, almenys per part dels batlles i regidors. Els ajuntaments de Vilanova i la Pobla no veien gens clar el projecte i el trànsit que comportava, que passaria per sobre dels seus municipis. Més tard, es constituïa la Taula Estratègica, que es comprometia a reunir-se mensualment per consensuar els passos a seguir. Era una de les propostes del conseller Lluís Recoder, un dels cinc que han passat pel departament en aquest període. Es va començar a parlar de cercar operadors privats. La recessió va anar marcint el projecte d'aeroport fins a tornar a pensar en el format d'aeròdrom.

Aquest juny, al ple del cartipàs, Igualada nomenava els seus quatre representants que figuraran al Consorci de l'Aeròdrom amb Òdena. El batlle Marc Castells afegia fa una setmana que plantegen desenvolupar un pla realista. Francisco Guisado, batlle de la part odenenca durant sis dels darrers deu anys -ho era el dia de la concessió, el 2009-, apunta que "l'aeròdrom és al mateix lloc que fa deu anys. Però no s'han demanat comptes pel que no s'ha fet en aquest temps. La mateixa Generalitat ha anat corregint a la baixa els seus objectius. Potser calia una proposta més modesta, com la que tenia Òdena fa dues dècades i que va posar sobre la taula Agustí Vinyals, batlle aleshores". El batlle de 2003 a 2011 i de 2015 a 2019 planteja que "la idea ha de ser un aeròdrom d'aviació general i esportiva i amb les indústries que es puguin generar".

L'actual alcaldessa, Maria Sayavera, demana que "es treballi en base al territori" per repensar l'aeròdrom "i que se li doni un sentit. La nostra voluntat és treballar amb els socis d'Igualada i cercar solucions, estudiant que pugui ampliar els seus serveis per als Bombers, per exemple". Aquest divendres, representants dels dos ajuntaments presents al Consorci de l'Aeròdrom rebien a una visita provinent de la Xina programada per Aeroports de la Generalitat. El projecte se segueix repensant.


1 Comentaris

J

Jaume

6 de juliol 2019.10:06h

Respondre

Jo crec que haguéssim tingut més problemes, després, amb un tal aeroport. Segur que hagués estat viable? Un aeroport a 50km del de Barcelona, i tenint aeroports a la resta de capitals que fan... Llegir més més pena i llàstima que no pas servei, per l’ús ZERO que se’n fa i el gran manteniment que comporta...

Va home va, hagués estat un altre nyap que no ens hagues aportat més solucions sinó problemes.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.