TORNAR

L'Ajuntament declina que Sant Bartomeu sigui festiu el 2017

El govern remarca que els agents econòmics no veien viable un festiu entre setmana

societat
Dimecres, 20 juliol 2016. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

El consistori ha confirmat que la diada festiva corresponent a les festes patronals d'Igualada no serà el 2017 el 24 d'agost. L'Ajuntament considera que cal mantenir el dilluns, darrer dia de Festa Major, com la data festiva.

El dia de Sant Bartomeu no serà festiu el 2017. L'Ajuntament d'Igualada ha assegurat a Anoiadiari que no hi ha la previsió de convertir en festiva la data del patró de la ciutat, per bé que és una demanda que han fet des de fa uns anys diversos col·lectius agrupats en la Federació del Seguici Tradicional Històric d'Igualada (FESTHI). El regidor de l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament d'Igualada, Pere Camps, explica que "hi ha hagut moltes persones que ens han insistit els darrers anys que el dia 24 es convertís en festiu. La qüestió és que presenta moltes dificultats, hi ha qui no ho considera pràctic, sobretot pel que fa a comerços i empreses de la ciutat". Camps addueix també que "pot esdevenir que Sant Bartomeu coincideixi en dimarts o dijous, cosa que significaria ponts molt llargs que podria fer que la gent aprofités per marxar".

El Ball dels Pastorets, un dels que s'executen el dia 24Hi ha circumstàncies afegides que fan difícil convertir-la en festiu si s'hi fes la diada castellers. Camps subratlla que "seria molt més difícil portar colles a Igualada en un dia laborable a d'altres ciutats". L'inconvenient principal és en matèria laboral, ja que "empreses i comerços vénen de parades o de treballar a mig gas durant tres setmanes d'agost i quan comencen a arrencar es trobarien un dia festiu". Tan Blai Paco, president de la Unió Empresarial, com Xavier Figueres, màxim responsable d'Igualada Comerç, han demanat que "es mantingui el format actual".

La contrapartida és que -ja aquest any- Sant Bartomeu, el dia 24, queda englobat pels nou dies de Festa Major. En una circumstància idèntica, el 24 d'agost de 2011, Sant Bartomeu -tot i que hi va haver un seguici- no estava a la programació oficial de la Festa Major, que aquell any va ser del 16 al 22 d'agost. La intenció de l'Ajuntament és que d'ara en endavant sempre sigui com aquest any, amb la festa del patró dins els dies de Festa Major. 

Quina situació queda la processó de Sant Bartomeu, ara un dels plats forts del programa, de cara a altres anys? Camps afirma que caldrà estudiar l'any vinent, amb el dia 24 en dijous, com se situa la processó i si s'haurà de moure el pregó, quelcom habitual en els dijous, cap a un altre dia. L'any vinent, de fet, coincidirien la cercavila del sant (iniciada el dijous 24 d'agost de l'any 2000, fixada en honor a Sant Bartomeu) i la processó. 

 

 


29 Comentaris

U

Una igualadina

28 de juliol 2016.15:38h

Respondre

Que torni el sentit comú a la Festa Major i no forcem les coses ni creem vàndols pel bé de la ciutat. No hem de voler ser el que no som. No podem fer per força el que alguns pocs volen. Deixem el... Llegir més Sant Bartomeu en pau, que com a bon Sant que és no voldia que la Festa Major sigues motiu de disputa i baralles que no porten enlloc.

D

Daniel Vilarrubias

Igualada

21 de juliol 2016.22:25h

Respondre

Recomano la reflexió a partir d’una agradable tertúlia.

http://canal-taronja-anoia.xiptv.cat/la-placa/capitol/entrevista-a-daniel-vilarrubias

P

Pau Aymerich

Igualada

21 de juliol 2016.16:33h

Respondre

Joanma, sí, tens tota la raó, la Festa Major és per St. Anastasi, però per St. Miquel també és festa gran. I em sap greu anunciar-te que ambdós són festius. Per tant, canvi en... Llegir més l’argumentació? Cap ni un.

P

Pau Plana

Lleida

22 de juliol 2016.09:15h

Bon dia.

Com bé dieu, La Festa Major de Lleida és per sant Anastasi, l’11 de maig i es festiu.

Per sant Miquel es fa la fira i també és festiu, i no sols és... Llegir més festiu, sinó que al voltant del dia de sant Miquel, s’hi van bastint tot un seguit d’actes que li donen centralitat i simbolisme. De fet, crec que a dia d’avui hi ha molta gent que fa festa per sant Miquel o les Festes de la Tardor com li hem de dir ara - és un tema complex aquest del nom també .. tot arreu plou lo seu.... - i el que ja no fa es fira..

Per mi, és important mantenir el dia de festa en El Dia que es la Festa, ja que és el que li dona sentit ple. El que cal tenir clar, evidentment, és quins en son els elements centrals i que li donen identitat. En les discussions, per exemple, es parlava de la presència de les colles castelleres foranes, que vull entendre que tot i que pot ser un acte important de la festa, no sé si ha de configurar el nucli, el rovell de l’ou, el pinyol de la festa...

Des de la distància, salut i bona feina!.

M

MarcaIgualada

Igualada

21 de juliol 2016.15:23h

Respondre

Uns altres que ens passen al davant. Aquests dies, Sitges. I els propers no sembla que anem a ser nosaltres, oi? Quanta raó tens Bufalvent, aquests de LA FESTHI no saben el que fan...xD Ah,... Llegir més no...punyeta...a Sitges el dia de Sant Bartomeu és festiu...i no tenen ninots de goma ni cuques...però nosaltres, a la nostra, que amb guies del teu nivell anem ben encaminats...a la inòpia més baixa.

http://www.eixdiari.cat/cultura/doc/64619/sant-bartomeu-i-santa-tecla-festa-patrimonial-dinteres-nacional.html

Per si l’enllaç no rutlla, us transcric un fragment:

”El Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat aquest matí declarar la Festa Major de Sitges de Sant Bartomeu i Santa Tecla Festa Patrimonial d’interès nacional. Així ho ha fet saber la portaveu del Govern, Neus Munté, durant la roda de premsa que ha fet després de l’executiva catalana.
L’alcalde de Sitges, Miquel Forns, ha mostrat la seva satisfacció profunda per la declaració de la Festa Major de Sant Bartomeu i Santa Tecla com a patrimoni nacional és “una gran noticia” que permet projectar molt més “la nostra festa al conjunt de Catalunya”. Forns ha recordat que la tradició festiva té els seus orígens el segle XIV i ara podrà ser compartida a tot Catalunya.
L’alcalde fa una crida a la celebració d’aquesta declaració durant totes les activitats que es duran a terme en honor a Sant Bartomeu i Santa Tecla per tal de donar a conèixer als visitants de la vila els segles de tradició.
Per la seva part, la regidora de festes, Rosa Tubau, ha mostrat també la seva alegria. Ha recordat que aquest acord del Govern de Catalunya és fruit de “l’esforç de moltes persones que a nivell particular, a través de les colles i de les diferents comissions han estat vetllant-la i organitzant-la” i ha agraït la tasca de tots ells “que ens han anat obrint camí fins arribar a aquesta declaració”.
Segons l’acord de Govern de la Generalitat amb el qual s’ha aprovat la declaració, la Festa Major de Sitges se celebra el 24 d’agost, en honor a Sant Bartomeu, i el 23 de setembre, en honor a Santa Tecla, copatrons de la vila i de l’església parroquial des de l’edat mitjana. Les celebracions en honor als copatrons sitgetans s’organitzen al voltant d’actes de caire religiós i d’actes folklòrics i populars. En ambdues vessants de la festa, l’execució dels balls, la representació dels entremesos folklòrics i la sortida de la imatgeria festiva, amb els músics populars que acompanyen les autoritats i la imatge dels patrons, conformen un llegat de gran rellevància històrica i antropològica.”

J

Joanma

=ada

21 de juliol 2016.10:16h

Respondre

Amb el referent de la polèmica de canvis de dates, pensem que la festa del Sant Crist es celebra un dimarts de setmanes diferents i no el divendres. Recordo que el fet prodigiós va tenir lloc el 20... Llegir més d’abril del 1.590.

J

Jordi

Igualada

21 de juliol 2016.13:23h

Sí, com la cançó dels celtas cortos.

P

Pol

Igualada

20 de juliol 2016.18:32h

Respondre

Noto fel en diversos escrits. I em sap molt greu, perquè algunes persones parlen des de la rancúnia i fins i tot odi que poden tenir envers persones que l’únic que volem és fer d’Igualada una... Llegir més ciutat millor.

També hi ha escrits que denoten desconeixement pel que fa a la festa. Veniu als actes de Festa Major i contempleu la feina que s’està fent.

Fer festa el dia 24 no és anar contra el comerç i les empreses, és anar a favor de la ciutat, del conjunt del poble i d’allò que ens fa ser poble.

joan

Joan Bufalvent

Igualada

21 de juliol 2016.15:47h

Només dir-te que veig cada any la part cultural de la festa major, he vist els balls cantats que s’han recuperat i en veure’ls també he comprès perquè es van deixar de fer, els trobo pesats i... Llegir més farregosos i no només jo molta de la gent amb qui parlo també, suposo que també hi haurà qui li agradarà.

Evidentment que hi ha molta feina en les entitats perquè tot surti bé, ho conec molt d’aprop, però no ens hauríem d’estancar en el passat com sembla que algunes entitats fan, afortunadament hi ha entitats que dinamitzen la festa i aporten noves propostes sense fixar la vista al darrere.

Per cert fer Igualada una ciutat millor, es podria debatre molt sobre el tema, segur que cadascú tiraria per un costat diferent.

El 24 ja havia estat festiu per Festa Major anys enrera i si es va fer el canvi suposo que hi va haver tota una sèrie de motius que van afavorir el canvi. Jo no veig cap tipus de benefici en fer marxa enrera, sinó més aviat un capritx d’algunes persones i que a més no conformen cap majoría.

Salut!

P

Pau Aymerich

Igualada

21 de juliol 2016.16:56h

Ja, I com que es va fer per una sèrie de motius, bàsicament econòmics promoguts per la industrialitzada Igualada, i perquè la gent pogués marxar de pont, doncs ja ens està bé. Suposo que ets... Llegir més dels que també ja t’està bé el període de la transició, que just s’enmarca en l’any de canvi del festiu (1976). Total, si es va fer és perquè hi havia una sèrie de motius no? Però va, confesso, sóc un ésser molt capritxós i m’excito pensant en un Sant Bartomeu festiu...

Relacionar entitats que miren el passat amb no dinamització de la festa em sembla digne d’insult a tota la gent que les conforma. Només diré que de totes les entitats que participen en la part diguem-ne folklòrica de la FM, les que reuneixen més concentració de jovent d’entre 15 i 25 anys són els balls de cercolets, pastorets i bastoners. Potser el problema és que el jovent ha passat de pantalla mentre alguns s’han quedat a la temporada anterior.

PD: per la teva descàrrega d’ira contra els vilarRubierus (sí, Vilarrúbias va amb dues R) i LA FESTHI (sense guions, femení i majúscules, potser si pensessis que és LA Federació els ulls em farien menys mal al llegir els teus escrits), siusplau, no segueixis per aquest camí, és patètic, sí, patètic. Si el teu argument és rebentar la feina d’una entitat, per cert, amb una junta completament renovada enguany, posant de Diana a una persona, ja ens deixes clar el teu llistó de respecte per als altres. Que fàcil és omplir-se la boca amb un nom que no és el teu eh? Apa, una mica més de donar la cara tampoc ens farà mal. Ah, i la processó no se l’ha apropiat la FESTHI, és un acte que es va promoure des de la FESTHI. Entenem la diferència?

joan

Joan Bufalvent

Igualada

20 de juliol 2016.17:58h

Respondre

Sincerament, canviar el dilluns de Festa Major per un dia que cau on cau, jo no ho veig una millora ni un símbol de modernitat, més aviat ho veig com un símbol anacrònic, anys enrera ja era així... Llegir més la Festa Major, el dia de Sant Bartomeu era festiu, però ... SORPRESA, la Festa va EVOLUCIONAR!

Si el diumenge ja costa tenir la plaça una mica plena amb els Castellers, un dia entre setmana quedaría una actuació completament deslluïda a part de què les colles convidades portaríen menys gruix de gent baixant significativament els castells de l’actuació, no ens enganyem, l’actuació de Festa Major no és un Sant Fèlix on els integrants de les colles grans agafen festa per poder assistir al event.
Per cert, si el dilluns deixa de ser festiu a on col·loquem la festa de les places? que per altra banda és un dels actes on hi participa molta gent.

Aquí més valdria que els Vilarubierus del Fest-hi aprenguéssin una mica de democràcia i vegin que són minoría els que volen canviar aquesta data, igual que eren minoría el dia que estaven a la reunió de la comissió de festes i es van negar a fer una votació perquè deien que no sería democràtic (més aviat van veure que per vots no guanyarien). Això sí, de soroll en sabeu fer.

Per cert, la processó és un dels actes forts de la festa?? És un acte que s’ha apropiat el Fest-hi i que ha exclòs entitats de participar-hi quan participaven abans de l’activatat original que era una cercavila i conec a gent d’entitats que hi participen que es neguen a participar a la processó. El Fest-hi és una entitat que ha sembrat mal rotllo entre entitats i sempre ha intentat modificar la festa major al seu gust sense preocupar-se pels altres.

M’alegro de què el consistòri hagi declinat aquesta iniciativa, pel bé de les empreses, dels treballadors, dels castells i de la Festa.

Salut i Visca la Festa Major!

a

albert.

Igualada

20 de juliol 2016.16:06h

Respondre

La festa major d’igualada ha crescut i té un recorregut enorme, això si, ha de passar perquè el dia 24 sigui festiu. És necessari un canvi de model i fixar-lo, amb seny i rigor. (la rauxa no en... Llegir més faltarà)
En els últims 20 anys he vist començar la cercavila de la plaça de la bàscula, de la plaça castells, de cal Font i últimament de la plaça de l’ajuntament. I cada any amb un ordre de figures i colles canviant. Sense cap ordre com si fos el carnaval amb corredisses de les colles perquè anem tard. Amb duplicitats d’actes (Fem les havaneres a l’hora de la cercavila dels petits, o el correfoc competint amb les barraques i concerts a cal Font ). Com voleu que sigui un correfoc participat si el poseu a l’hora de sopar i competint amb tota aquesta oferta.
Això passa quan no hi ha cap interès per la Festa Major però sortosament això ha canviat.
Fa 15 anys ningú creia en la festa major d’Igualada. Marxàvem fora o estàvem de vacances, però ara ja som molts que creiem en la festa major i quan s’apropa se’ns fa un nus a la panxa que contamina a la ciutadania.
Tenim més gent que mai participant de les colles i entitats. Hem arribat al límit que podia arribar el model actual. Ara ens falta un ajuntament valent que es cregui la festa major i gestionar tots els canvis amb consens i rigor.

Un consell, deixeu-vos contaminar d’aquest magnífic fenomen que està passant a Igualada que ens omplirà d’orgull amb els anys. Poc a poc anirem recuperant la dignitat de la Festa, això si gaudint-la any rere any.

C

Concil·liari

20 de juliol 2016.15:59h

Respondre

Ara que (en general) comencem a entendre la necessitat de la concil·liació entre la vida familiar i laboral (és qúestió de refer horaris) hauríem d’entendre també la conciliació entre la... Llegir més vida de ciutat i l’econòmica (és qüestió de refer calendaris). Si entenem una concil·liació però no l’altra vol dir que en realitat no hem entès el concepte i que no som tan moderns com ens pensavem.

L

Laia Porquerises

20 de juliol 2016.15:28h

Respondre

També estaria bé qüestionar-nos si des de la administració s’han de programar dins de la Festa Major actes religiosos. Com a estat aconfessional, jo crec que no caldria incloure’ls. Cadascú... Llegir més que treballi la seva ”trascendència” com vulgui.

J

Joan

Igualada

20 de juliol 2016.12:39h

Respondre

Més que excuses barates, caldria un debat a fons, que l’ajuntament no té gens de ganes de fer. I, si us plau, tenir més en compte l’opinió dels que ’fan la festa’ (segurament amb opinions... Llegir més plurals) i no tant dels qui en viuen o en fan negoci. Perquè, seguint aquesta lògica, les entitats culturals podran decidir el ’calendari d’esdeveniments econòmics’ de la ciutat, oi?

B

Bartomeu

Igualada

20 de juliol 2016.12:14h

Respondre

Per una banda tenim la Unió Empresarial i Igualada Comerç i per l’altra agrupacions com les de la FESTHI. En la primera hi trobem empresaris i comerciants, gent de mitjana i avançada edat... Llegir més sobretot, conservadora i poruga. En canvi a l’altra banda hi trobem bàsicament gent jove, amb ganes de millorar la ciutat, sense por, amb visió de futur (tot i que sense feina o amb feines pobres) i alegres.

I l’Ajuntament a qui fa costat? ”L’elit” econòmica igualadina. I amb raonaments penosos i ridículs.

Féu pena.

J

Jordi

Igualada

20 de juliol 2016.13:00h

Doncs també té ous que els del bàndol jove i ’no conservador’ siguin els que portin la bandera de l’Església...

D’altra banda, no és tradició a igd fer festa dilluns de... Llegir més Festa Major? I si això fa Igd singular, per què hem de canviar per copiar els models de la resta? No és una evolució natural haver canviat la diada?

P

Pol (jove que participa a la FM)

Igualada

20 de juliol 2016.18:26h

Sí! Realment pot semblar paradoxal que siguem sobretot els joves qui defensem fer una processó, i saps perquè? No és per una qüestió religiosa, de portar la bandera de l’Església com dius o... Llegir més de veneració al Sant. És per una qüestió cultural, d’identitat!
Perquè estimem Igualada i volem reforçar els seus trets distintius, s’hagin perdut i recuperat o no.

De la mateixa forma que defensem els trets culturals catalans també defensem els igualadins, no per ser més que ningú, sinó perquè si no ho defensem nosaltres qui ho farà? Deixarem que es perdi la nostra riquesa cultural quan encara som a temps de recuperar-la?!

Probablament tots aquells que esteu tan en contra de la processó, de la festhi etc no heu vist mai ni la processió ni coneixeu tots els que la fem possible, sigui organitzant, participant o contemplant. En cas contrari no diríeu aquestes bajanades.

J

Jordi

Igualada

20 de juliol 2016.23:11h

Ostres Pol, això dels trets identitaris amb l’Església i tot plegat pel mig fa una mica de ferum de votant de partit extraparlamentari. Jo vigilaria la retòrica si voleu que algú us prengui... Llegir més seriosament...

I després, no assumeixis gaire el que la gent fa o deixa de fer i entén que la gent pot tenir diferents opinions.

P

Pol

Igualada

21 de juliol 2016.11:32h

Uf Jordi! Si entres en la demagògia no hi ha discussió possible.

”ferum de partit extraparlamentari”...ben bé que no saps ni de què ni de qui parles.

J

Jordi

Igualada

21 de juliol 2016.13:07h

Jo no sé de què ni de qui parlo (hauria de saber de/a qui parlo?). Potser el fet que escriguis en anònim em permet jutjar-te sense prejudicis :p

Ara bé, tu et permets la llicència... Llegir més de donar carnets de qui pot opinar o no sobre la festa, de qui la coneix i qui no, i tot basat en si les seves opinions t’agraden o no.

Fins aquí hem arribat.

PS: busca demagògia al diccionari que fas anar la paraula massa lleugerament.

P

Pol

Igualada

21 de juliol 2016.18:29h

D’acord i gràcies per l’apunt final. Sent estrictes és veritat que he utilitzat massa lleugerament la paraula ”demagògia”. Si em permets, doncs, canvio demagògia per tergiversació i... Llegir més fal·làcia.

Salut!

J

Jordi

Igualada

22 de juliol 2016.14:18h

Deies: ’Probablament tots aquells que esteu tan en contra de la processó, de la festhi etc no heu vist mai ni la processió ni coneixeu tots els que la fem possible, sigui organitzant, participant... Llegir més o contemplant. En cas contrari no diríeu aquestes bajanades.’

Definició pràctica de fal-làcia (sí, increïblement l’iphone encara no té punt volat) ad hominem.

Salut, i sobretot, sense rencor!
Tots volem el mateix, però diferent.

P

Pau Aymerich

Igualada

20 de juliol 2016.10:10h

Respondre

Una vegada més, l’Ajuntament ens demostra que no està disposat de fer de la FM d’Igualada un acte singular de la ciutat. Els únics raonaments, excuses de mal pagador. En aquest moment, fer... Llegir més servir les agrupacions econòmiques per defensar això em sembla de molt baix nivell. Potser als anys 70 va servir, en un moment on la indústria era molt important, i probablement fer parar un dia resultava un mal de cap (pels que manaven clar!). Però ara mateix no serveix senyor Camps. Ja sabem que no és vosté el qui ho ha decidit, però de veritat, busquin millors raonaments la propera vegada.

La majoria de ciutats catalanes continuaran fent la festa el dia del patró o la patrona, mentre Igualada podrà dir orgullosa que altra vegada és única i mai podrà ser igualada. Potser hauríem de recomanar als amics de Barcelona, Tarragona, Lleida, i Girona, que la Mercè, Sta. Tecla, St. Miquel i St. Narcís els celebressin els respectius dilluns o divendres propers al cap de setmana. Que a Igualada ho fem, i tenim les elits econòmiques tirant coets des de fa anys.

I més enllà de les raons de si es fa o es deixa de fer en altres llocs, o de si ens agrada més o menys la idea. Per què no hi podem començar a veure un punt de vista pràctic? L’estructuració al voltant de la diada del Sant permetria que no hi haguessin enrenous per fixar els dies de cada activitat any rere any.

Però bé, altra vegada aquest govern demostra que no té la determinació per apostar per canvis a la ciutat. A apostar per una FM que sigui referència en el calendari festiu català. I mentrestant, nosaltres seguirem lluitant. Ciutat de pandereta? Sí, dues tasses siusplau!

I

Interessat

Barcelona

20 de juliol 2016.10:44h

Benvolgut senyor Pau,

Voldria fer-li una pregunta. Com molt bé a dit vostè, altres ciutats mantenen el dia festiu quan es el dia del Sant, la meva pregunta es: Qua ha de fer un... Llegir més treballador com jo si vol anar a veure l’actuació castellera del dia del Sant en altres ciutats quan cau entre setmana?

Per mi, que caigués en cap de setmana m’ajudaria a no haber de faltar a la feina i poder anar a gaudir de la festa, en canvi si cau entre setmana no ho puc gaudir. No passaria el mateix a Igualada? Vindria menys gent de fora a veure l’actuació per exemple.

V

Vermutaire

Igualada

20 de juliol 2016.11:50h

Si això ha de fer que la gent de fora deixi de venir a veure la diada castellera val més que si que ho tinguem en compte, perquè si només han de venir els pocs igualadins que treuen el cap cada... Llegir més any i a segona ronda ja són a casa a dinar canelons, anem apanyats!

J

Joanma

=ada

21 de juliol 2016.10:03h

Pau: La festa Major de Lleida es al maig ( per Sant Anastasi ) i no al setembre ( per Sant Miquel ).

A

Aitor

Valls

20 de juliol 2016.09:52h

Respondre

”pot esdevenir que Sant Bartomeu coincideixi en dimarts o dijous, cosa que significaria ponts molt llargs que podria fer que la gent aprofités per marxar”.

I mantenir el dilluns com a festiu... Llegir més no don peu al mateix?...

D

David

Igualada

20 de juliol 2016.08:04h

Respondre

Qui no és valent, té excuses. Certament és això el que es desprèn d’aquest govern sense regidoria de Cultura o, almenys sense criteri.
És trist veure el menyspreu d’aquest govern a la... Llegir més ciutat relegant a l’oblit una diada que ens defineix (més enllà de la religió, evidentment) cenyint-se als dictats (dubtosos i poc fonamentats) de l’economia. Una manera de buidar de singularitat Igualada.
Sortosament, tenim ciutats properes que sí que estimen el seu patrimoni i reserven les dates que les defineixen.
Si seguim així, aviat celebrarem Nadal el 28 de desembre, Cap d’Any el 3 de gener i Sant Jordi l’1 de maig!

PD: proposo celebrar la cavalcada de Reis d’Igualada al primer dissabte de gener per evitar mal de caps als comerciants.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.