TORNAR
PUBLICITAT

Una autovia de set quilòmetres per acabar amb els punts negres de la C15

La Generalitat repensa el seu projecte per la C-15 i planteja diferents fórmules des d’Igualada fins a Vilafranca davant l’augment del trànsit i l’accidentalitat en aquesta carretera. En el cas dels set quilòmetres que van d’Igualada a Capellades, serà un

societat
Diumenge, 12 agost 2018. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha posat damunt la taula dels alcaldes de Vilafranca del Penedès i d’Igualada, una proposta d’actuacions, dissenyades des del departament de Territori i Sostenibilitat, per millorar la funcionalitat de l’Eix Diagonal. El projecte, que se sotmetrà a informació pública l’octubre vinent amb una inversió inicial estimada per a les obres de 90 milions d’euros, preveu diverses solucions tècniques, en funció del trànsit i característiques dels trams entre Vilafranca del Penedès i Capellades i entre aquest municipi i Igualada. Així, la Generalitat aposta per un sistema de 2+1, amb un carril alternatiu en un i altre sentit, sempre separat per una mitjana, entre Capellades i la capital penedesenca, un tram  de 24 quilòmeres i un trànsit diari d’uns 15.000 vehicles; mentre que el tram entre Capellades i Igualada, d’uns 7 quilòmetres de longitud i uns 20.000 vehicles diaris de trànsit, i una alta sinistralitat, es convertirà en una carretera de dos carrils en cada sentit, és a dir, un format similar a una autovia.

Secció 2+1 entre Vilafranca i Capellades

Amb una longitud de prop de 24 quilòmetres, el tram comprès entre Vilafranca del Penedès i Capellades registra un trànsit de més de 15.000 vehicles diaris. La solució proposada pel govern català és la implantació d’un tercer carril a la carretera, de manera que quedi una secció 2+1. Segons els estudis elaborats des del departament de Territori i Sostenibilitat, aquest model és “una solució òptima” per a intensitats de fins a 25.000 vehicles/dia i permet ampliar els trams on es pot avançar –en aquest cas, d’un 20% a un 50%– i millorar-hi les condicions de seguretat en aquesta maniobra. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal.

Les zones d’avançament es van distribuint alternativament i equilibradament al 50% per sentit. D’altra banda, en cas d’incidència, la calçada d’un sol carril tindrà l’amplada suficient per a permetre el creuament de dos vehicles. Aquesta solució és compatible amb un futur desdoblament de la carretera, si fos necessari.

Model 2+2 entre Capellades i Igualada

D’altra banda, el Govern aposta per un format tipus autovia per al tram entre Capellades i la capital de l’Anoia. Aquest tram, de set quilòmetres de longitud, és el que té més trànsit de tot el corredor on el Govern preveu realitzar aquestes actuacions. El tram, un dels punts negres pel que fa als accidents de trànsit a la nostra comarca, registra un trànsit d’uns 20.000 vehicles diaris i arriba a puntes de 24.000 durant l’estiu. Per adaptar aquest àmbit de l’Eix -que presenta certa complexitat tècnica per l’orografia per on discorre la carretera- al trànsit que té actualment i al creixement previst, alhora que  millorar-hi la funcionalitat i la seguretat, la solució que proposa el departament és la del desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació, és a dir, una secció 2+2.

 

Es manté la separació de fluxos entre Igualada i Manresa

El tram comprès entre Igualada i Manresa, de 23 quilòmetres de longitud, és el que té un índex de trànsit més baix de tot el corredor que configura l’Eix Diagonal, amb una mitjana diària d’uns 9.500 vehicles. En aquest àmbit la solució, que s’ha executat recentment, és la implantació d’una separació de fluxos. Consisteix en una franja central de 35-50 centímetres, de color vermell i amb ressalts, delimitada per una línia blanca sonora a ambdós costats. Aquesta actuació permet reforçar la percepció per part del conductor de la separació dels sentits de la circulació.

 

“Aposta guanyadora per a tot el país”

El conseller del departament de Territori i Sostenibilitat ha remarcat que es tracta d’un “projecte ambiciós d’adequació global” que s’emmarca en la voluntat del Govern “per millorar infraestructures perquè la ciutadania circuli més segura i les empreses puguin desplegar tot el seu potencial”. Damià Calvet ha exposat que les obres podran començar durant el 2020 i tindran un termini de dos anys, atès que “són complexes” i ha afegit que “hi donem màxima prioritat perquè el territori ho mereix”.

Per la seva banda, l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha afirmat que “aquest projecte és una aposta guanyadora no només per a l’Eix Igualada-Penedès sinó per a tot el país”. L’alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, ha posat de relleu que “és un projecte necessari i important per un eix que ha demostrat el seu potencial amb percentatges anuals d’increment del trànsit d’un 6%”.

El calendari és portar els estudis a informació pública l’octubre i tenir el projecte executiu a punt durant el 2019. Les obres, d’uns 90 milions d’euros de cost, es començarien a executar el 2020 i s’allargarien fins el 2022. L’Eix Diagonal, de 65 quilòmetres en total, quedaria amb un carril en cada sentit amb separador de fluxos entre Manresa i Igualada; d’Igualada a Capellades, en format autovia; amb carrils 2+1 de Capellades a Vilafranca; i, finalment, en l’actual format d’autovia de Vilafranca a Vilanova i la Geltrú.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.