Dilluns, 22/1/2018
733 lectures

Fa uns mesos, l’Ateneu Igualadí, en col·laboració amb la Biblioteca Central d’Igualada i l’Arxiu Comarcal de l’Anoia, va posar en marxa un programa de suport i acompanyament als Treballs de Recerca de Batxillerat d’àmbit local i comarcal.

No voldria deixar passar l'oportunitat de parlar de la importància dels Treballs de Recerca, dels Treballs de Fi de Grau i dels Treballs de Fi de Màster. Es tracta de treballs de síntesi, l'objectiu dels quals és que l'alumne incorpori tot el que ha après al llarg dels seus estudis. Però també serveixen perquè l'estudiant demostri la seva maduresa i la seva capacitat de treballar de manera autònoma i sense seguir un pla d'estudis reglat. Obliguen a pensar un tema, en alguns casos a formular una hipòtesi, a fer un índex previ, a plantejar un calendari, a llegir llibres i articles, a recollir i analitzar dades, a obtenir uns resultats de recerca, a reflexionar sobre el que hem descobert... i a redactar. En el cas que hi hagi l'opció de fer-los per parelles, obliguen els autors a treballar en equip i, per tant, a superar els entrebancs que a vegades ens trobem quan no treballem sols. En el cas del Treball de Recerca, en molts casos permeten que l'alumne de Batxillerat, desorientat respecte a allò que vol estudiar seguidament, descobreixi la seva veritable vocació.

Com a professor de la Universitat Ramon Llull he de llegir cada any uns quants Treballs de Recerca de Batxillerat que opten a un premi que concedeix la institució. Us asseguro que m'he trobat veritables meravelles, fetes per alumnes de 17 o 18 anys, que farien posar vermells alguns dels meus alumnes de 21 o 22. Sempre penso que aquests alumnes de 17 o 18 anys, en acabar el Grau quatre anys després, segurament defensaran Treballs de Fi de Grau excepcionals. I és que un bon Treball de Recerca de Batxillerat pot portar a un bons Treball de Fi de Grau i de Fi de Màster i, potser, a una bona Tesi Doctoral.

Malauradament, els Treballs de Recerca de Batxillerat són sovint una penalitat per a molts alumnes i, de retruc, per als professors que han de dirigir la seva feina. Són alumnes que no troben el tema o el professor adequats. També acaben essent una penalitat per a les mateixes famílies, que veuen que passen els dies, s'acosta el termini i el fill o filla no s'hi acaba de posar. Per això és tan important que els centres i els seus professors facin tot el que estigui al seu abast perquè els alumnes no vegin aquests treballs com un obstacle a superar sinó com una oportunitat per aprendre i per descobrir què és allò que de debò els agrada.

També vull remarcar el fet que el programa de suport i acompanyament posi l'èmfasi en l'àmbit local i comarcal. Encara hi ha, en la recerca de temàtica igualadina i comarcal, molts buits d'investigació que cal omplir. En història, en economia, en sociologia, en arts... 

Des d'aquest espai d'opinió llenço modestament dues idees que podrien estimular alumnes, professors i famílies. Totes dues propostes tenen a veure amb el reconeixement als autors. La primera seria que es concedissin premis als millors Treballs de Recerca de Batxillerat. La segona seria que es publiquessin en paper els treballs que compleixin uns estàndards de qualitat mínims. Perquè l'objectiu final de qulasevol recerca és que es publiqui, i la màxima aspiració de qualsevol investigador és veure el seu treball publicat. Aquí ho deixo.

Teniu més informació a IGD Batx.

2 Comentaris

R

Rita Armejach Carreras

Igualada

22 de gener 2018.10:43h

Respondre

Recordar que existeixen els premis als treballs de recerca que cada curs es lliuren a IGD. Aquests premis els convoca cada any l’Escola d’Enginyeria d’Igualada en col·laboració amb el... Llegir més Consorci Escola Tècnica (CETI), el Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada (CECI), Rotary Club, l’Ajuntament d’Igualada i el departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Aquests premis tenen com a objectiu promocionar la tasca realitzada als centres de secundària en l’àmbit de la recerca.

També entre els cursos 2009 a 2012 es va fer un projecte conjunt ”Jornada d’iniciació a la Recerca” CECI, Biblioteca d’IGD i Arxiu ACAN. Una jornada experimental adreçada als nois i noies de tota l’Anoia de primer de Batxillerat per apropar-los als plantejaments, donar-los linies i idees cara a fer el treball de Recerca. Varen participar uns 900 alumnes de primer de batxillerat de tots els centres públics i concertats de tota la comarca.

T

Toni Olivé

Igualada

22 de gener 2018.11:48h

Moltes gràcies per l’aclariment.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.