Innovació i sostenibilitat: el cas de la moda circular

L'economia circular és un concepte que interrelaciona aspectes medi ambientals, socials i econòmics. Busca tancar el cicle de vida, allargant la vida útil dels productes i traslladant els residus del final de la cadena de producció al principi.  Contrasta amb els models tradicionals d’economia lineal que es centren en extreure, produir, utilitzar i llençar. L'aplicació de principis i d’estratègies d'economia circular contribueix a reduir la pressió sobre el medi ambient, millorar la seguretat de subministrament de matèries primeres, i afavorir la competitivitat, la innovació, i el creixement.

Cada vegada són més les empreses que apliquen pràctiques d'economia circular. Un exemple és l'empresa C&A que ha llançat una col·lecció d'abrics d'hivern fets a partir de més de 4 milions d'ampolles de plàstic PET. Aquesta coneguda marca de moda fa temps que està apostant per l'economia circular com a eix de la seva estratègia de sostenibilitat, un concepte que va néixer el 2014 tenint en compte les necessitats del negoci, però també els costos ambientals i socials de la producció.

En aquesta mateixa línia, Anna Bismar, de Green Strategy, defineix la moda circular com "les peces, sabates i accessoris que estan dissenyats i produïts amb la intenció de ser utilitzats de manera responsable tant temps com sigui possible, i que aquests puguin ser retornats a la biosfera amb el menor impacte".

Per a posar-nos en context de manera ràpida... el 90% de les peces que es rebutgen acaben a l'abocador, la qual cosa suposa un malbaratament de 800.000 tones de materials tèxtils cada any, segons l'Associació Ibèrica de Reciclatge tèxtil, i menys d'un 1% del material que s'empra en la fabricació de roba a nivell mundial es recicla i s’utilitza per a confeccionar noves peces, segons l'estudi de Circular Fibres Initiative.

Davant aquesta esgarrifant realitat, hem de realitzar compres conscients, no només racionals, i innovar (DIY): repara, apedaça (Visual Mending), personalitza i recicla perquè tot torni a començar. Les empreses també hi tenen un paper clau, i la revolució de la sostenibilitat en el sector de la moda passa per introduir models de negoci que promoguin la utilització de materials segurs i renovables, l’aplicació de pràctiques industrials netes, i el disseny de solucions innovadores que permetin convertir peces usades en peces noves.

Des de les titulacions de Graus d'enginyeria del Campus Universitari d'Igualada es fa una clara aposta per la responsabilitat medi ambiental integrada en les pràctiques industrials. Professorat del campus desenvolupa recerca aplicada a  l'economia circular, i els continguts dels plans d'estudi preparen als futurs graduats en Enginyeria en Organització Industrial i Logística i en Enginyeria Química per a que esdevinguin un perfil professional complet i actualitzat, preparat per afrontar els reptes presents i futurs. Al llarg dels estudis treballen continguts que relacionen l'activitat industrial amb el respecte pel medi ambient, l'economia circular i la innovació responsable.    

Sílvia González Xufré

Professora de Màrqueting Estratègic del Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística

Perfil de l'autora a Linkedin

 

1 Comentaris

M

Marisol

Igualada

25 de gener 2021.15:53h

Respondre

Excel·lent i concís article d’un tema tan important! Us comparteixo el link a un programa de TV3 sobre el tema, per si algú no el va veure:... Llegir més
https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/penjant-del-fil/video/6075675/

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.