Divendres, 11/5/2018
1640 lectures

Pels voltants de Conesa

Conesa és una petita vila que conserva l’estructura medieval, els carrers són estrets amb cases de pedra i el clos urbà queda delimitat per una muralla defensiva que té dues úniques obertures, el portal de santa Maria i el de sant Antoni. Conesa compta també amb un carreró sense sortida que esdevé el call jueu que es construí a finals del segle XIV. A destacar també cal Gallard, edifici que surt documentat des del 1179, el que resta de l’ermita-hospital de sant Antoni i la façana modernista de ca l’Escarola, entre altres.

Deixem els vehicles a l’aparcament, passem pel costat de la creu de terme bastida sobre l’any 1400, el seu lloc original era en el camí de Sarral, i entrem al poble pel portal de sant Antoni o portal Reial de finals del segle XII, al davant tenim la Font Vella que es construí el 1917 i pel carrer Major fem cap a la plaça Major on trobem l’Ajuntament, l’església de santa Maria, que s’acabà d’edificar l’any 1341, i l’edifici del Cafè del Sindicat bastit el 1920 que en l’actualitat és cafè-restaurant.

Pel portal de santa Maria, del segle XIV, deixem enrere el nucli històric de Conesa que l’any 2011 fou declarat Bé Cultural d’Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya i enfilem cap a l’esquerra, deixem el camí que du cap al despoblat de Torlanda i ben aviat rodegem el Tossal de Cap de Terme, conegut a Conesa com a Muntanya de les Peques, turó arrodonit de 744 m d’altitud, d’aspecte desolat des d’on s’albira una esplèndida panoràmica.

L’ample camí continua envoltat de camps de cereal, sobretot blat i ordi que són els conreus principals de la zona, que llueixen en aquesta època un immens color verd, al límit dels camps sobresurten ufanosos boscos de pins. Més enllà de les arbredes entrelluquem al davant nostre l’aturonat poblet de Forès i darrera, a la dreta, Savallà del Comtat amb el castell al capdamunt.

Anem pujant entre els gegantins molins del Parc Eòlic de Conesa, el brunzit dels quals ens acompanya durant força estona, deixem a un costat l’enrunat mas d’en Reig i en arribar al Pla de Maria fem una aturada per esmorzar. Es tracta d’un turó de 895 metres d’altitud amb un vèrtex geodèsic, i malgrat que hi ha un repetidor de comunicacions i una torre de vigilància d’incendis que ocupen bona part del tossal, la panoràmica des d’aquest punt, vers el sud, és notable.

Deixem diversos camins que duen cap a Sant Pere de Savella i seguim el trencall cap a la font de la Canaleta, més endavant deixem la font i el camí de Saladern i enfilem, pel bell mig del bosc, la darrera pujada cap al mas de Muntanyès. En arribar a l’enrunat mas seguim els senyals en direcció a Conesa, a partir d’aquí el camí davalla fins que arribem novament a la població i al punt on hem començat aquesta distreta i interessant caminada.

Distància recorreguda: 10,9 km.

Desnivell: 318 metres

Temps de camí: 3 h.

Veterans del Club Excursionista UECANOIA

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.