Divendres, 2/3/2018
5833 lectures

Riera de Rajadell, Gorg Blau, bosc i mas Suanya

Us proposem una sortida pel tram final de la riera de Rajadell, que constitueix un marc natural marcat per la vegetació de riba. Per Salelles, el petit nucli de Sant Salvador de Guardiola, és per on pot començar aquest bonic itinerari circular que discorre la major part paral·lel a la riera de Rajadell, passa pel Gorg Blau, per la casa modernista de la Morera, el popular bosc de Suanya i retorna direcció a Salelles. La major part de la ruta és per corriols molt jolius i atractius. Estalviant un tram de pista que surt de Salelles que es pot fer en cotxe, té una durada de dues hores i mitja netes i una distància recorreguda de poc més de set quilòmetres amb ascens acumulat de 213 m.

Se surt de Salelles per una pista que marxa en direcció nord, tot seguint les marques blanques i grogues del PR C-132. Al cap de menys de 2 km, i ja a peu, girem a l’esquerra, seguint per la vora d'una planúria coberta de conreus que s'obre entre els boscos per on discorre el camí que passa per sota el viaducte de la C-37. Creuem la pista (tram asfaltat) de Castellfollit del Boix a Manresa, per agafar un viarany que en forta baixada arriba a la font de l'Arrel i travessa el torrent de l’infern. Als voltants immediats hi podem trobar grans arbres (un roure, una pinassa, un auró negre i tres plàtans) que han estat respectats per generacions de propietaris. Els corriols que hi porten discorren per una roureda amb aurons negres que té una gran diversitat de plantes llenyoses.

Som ja a la vall de la riera de Rajadell que seguim per un senderó curull de vegetació, on els arbres més destacables són l’àlber, el pollancre, el freixe, el salze, l’auró negre i el roure, a part del pi blanc i la pinassa. De tant en tant el corriol transcorre pel costat d'unes roques que flanquegen el pas de la riera, fins a arribar al Gorg Blau d’uns 150 m2, És de relleu suau amb un bonic entorn rocós envoltant-lo. El gorg és un clot profund en el llit d’un corrent d’aigua -ara degut a la secada està completament eixut-, on aquesta s’entolla o alenteix el seu curs.

Gorg Blau

Travessem la riera i el sender s'encaixona entre les roques per sota una petita balma i s’enfila per un pedregar costerut per travessar per sobre un pont la via del tren de Renfe (Manresa-Calaf-Lleida). S’arriba a la imponent casa de la Morera, un mas amb una part antiga de factura neoclàssica que s'ajunta a la moderna d'aspecte modernista (data del 1905) amb una eixida amb mirador en forma de tribuna, una gran vidriera i una cúpula octogonal. La decoració és rica en estucs i treballs en ceràmica i ferro.

Mas La Morera

Seguint per un corriol de baixada es passa per una ben treballada barraca de pedra seca al costat d'un marge amb escales de pedres a vol i es continua  travessant per sota la via del tren per un estret, baix, llarg i fosc túnel. Després s'arriba al bosc de Suanya, conjunt d'altíssims pins pinyers que arriben fins als 25 m prop del mas que li dóna nom. Finalment, una bona pista retorna a Salelles.

Veterans del Club Excursionista UECANOIA

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.