Igualada: una cavalcada pintada de racisme

Aquest any la Covid ha trencat la normalitat de la tradicional festa dels reis d'Igualada, una tradició celebrada quasi sense interrupcions durant els darrers 125 anys amb algunes excepcions: el 1919 es va suprimir a causa de l’epidèmia de la grip i en senyal de dol, i durant els anys de la guerra que va ser impossible realitzar-la. Però no només les “tragèdies” han anul·lat la cavalcada, sinó també les ideologies, ja que l'any 1933 l'alcalde Biosca (ERC) va prohibir la cavalcada dels reis argumentant que “posava massa en evidència la desigualtat social dels infants”. El debat igualadí sobre la simbologia religiosa a les festes i tradicions va ser molt important, i el govern igualadí d'aleshores considerava necessari modernitzar els costums i deixar enrere les pràctiques anacròniques. Per aquest motiu, i  segons recull L'Igualadí de 1934, el Centre Republicà va proposar la festa de l'Arbre de Noël, una alternativa que tenia com a objectiu combatre “la farsa de la cavalcada de criats negres i reis rossos que mai han donat res als nens pobres”. Tot i el masclisme que desprenia aquesta proposta –  eren les dones les que donaven un regal als infants –, la festa de l’Arbre de Noël va intentar resignificar la tradició reinventant-la, quelcom que no ho van aconseguir – com és evident –, però van obrir un debat molt important sobre el classisme de la festa. Anys més tard, el 2002 un grup de 10 noies del “Col·lectiu Propatgesses” va introduir-se per primera vegada a la cavalcada dels reis, obrint un altre debat també molt important: el sexisme de la cavalcada. Avui, tot i no haver superat del tot els altres debat, tenim obert un altre: el debat sobre el racisme del blackface.

El debat 

Fa uns dies vaig llegir un article publicat per la Maribel Nogué en el que defensava que la cavalcada dels reis d'Igualada no és racista. Segons explicava, l’origen històric de pintar-se la cara de negre es remunta a la figura d’Hajji Firuz, un personatge de folklore iranià que apareix als carrers amb la cara enfosquida de carbó des de fa tres mil anys. En aquest sentit, i pel fet que l’origen dels reis és oriental, Nogué defensava que el fet de pintar-se la cara de negre no té res a veure amb el blackface i que, per tant, el seu origen no té relació amb les connotacions racistes d'aquest. Tanmateix, i com també apunta en la seva defensa, actualment la figura d'Hajji Firuz només es pinta mitja cara de negre per tal d’evitar interpretacions racistes. Ara bé, això justifica que el blackface de la cavalcada dels reis no sigui una pràctica racista? No és aquest argument una explicació esbiaixada de la realitat actual perquè ignora i obvia les experiències personals de l'alteritat? 

Abans de tot, cal dir que a les cançons tradicionals Hajji Firuz es presenta com un serf de cara negra que intenta animar a la gent a la qual es refereix com “els seus senyors”, semblant a la caricatura de Daddy Rice qui va adaptar i popularitzar una tradicional cançó de burla dels esclaus negres anomenada “Jump Jim Crow”. En qualsevol cas, hem de definir què és el racisme. Segons els nostres diccionaris, és la “doctrina que propugna la inferioritat d'unes races o ètnies humanes respecte a les altres, en virtut de la qual se'n justifica la discriminació, la segregació social, l'explotació econòmica, etc”. Inferioritat significa que està per sota, a un nivell més baix. Independentment que les races no existeixen – perquè no existeixen races humanes –, tractar amb inferioritat a algú segons la seva imaginada “raça” significa fer-lo esdevenir un mitjà (una eina) al servei del “superior”. Com us podeu imaginar existeixen diferents tipus d'executar aquesta inferioritat i, per tant, que existeixen diferents tipus de racismes. D'entre tots els tipus que existeixen, ens interessen dos en particular: el cultural i el no intencional. 

Racisme cultural i no intencional

Per racisme cultural entenem aquell que accepta i normalitza pràctiques racistes en els fets culturals, és a dir, tractaments d'inferioritat sobre altres “races humanes”. Dit d'una altra manera, utilitzar elements d'aquelles suposades “races inferiors” per executar i justificar pràctiques dels que són “superiors”. El racisme de la nostra cultura és molt extens i l'impacte de la seva ideologia ha penetrat en la nostra vida quotidiana fins a esdevenir un element més d'ella. Podríem fer una llista molt llarga dels seus efectes en la nostra cultura, des d’anuncis de productes (colacao, conguitos, caricatures musicals, etc), passant per expressions lingüístiques (futur negre, llibre negre, treballar com un negre, etc), fins a arribar a la més alta de les discriminacions possibles només pel mer fet de ser negres (zoos d'humans, esclavitud, esterilitzacions forçades, etc). Aquestes “cosificacions” han estat responsables del nostre racisme cultural, racisme del qual la nostra cultura no es pot despendre només per dir que no som racistes. 

Un segon racisme és el no intencional, és a dir, aquell que no té per objectiu ser racista perquè no és voluntat de la persona tractar amb inferioritat ni acceptar races humanes, però que la seva pràctica no significa que no ho sigui. Aquest tipus de racisme sovint és ignorat perquè qui realitza la pràctica racista no la considera racista, quelcom que l'impedeix veure-la com a tal. Però així com no ser conscients de les pràctiques masclistes no ens evita ser-ho, amb el racisme succeeix el mateix. En aquest sentit, i sabent que la nostra cultura està plena de racismes – i microracismes –, és quan podem afirmar que entre nosaltres hi ha més racisme que racistes. Un cop establert què és el racisme, podem començar a veure si la festa dels reis d'Igualada és racista o no.

El racisme de la cavalcada dels reis d'Igualada

En primer lloc, podríem dir que la nostra cavalcada de reis es remunta a finals del segle XIX (1895) i es desenvolupa durant la primera meitat del XX, època en la qual el racisme estava normalitzat, quelcom que ja ens hauria de fer sospitar. En segon lloc, podríem assenyalar l'origen oriental i fantàstic d'aquests patges – i reis –, tots ells ornamentats amb exotismes irreals que generen un estereotip d'una cultura i ètnia inexistent. De fet, l'imaginar dels reis és tan especial que és necessari que ells i els patges – estrangers negres – han d'anar guarnits amb vestimentes estrafolàries per corroborar el seu origen oriental i meravellós. Anem, però, a l'element conflictiu per excel·lència: pintar-se la cara de negre, més conegut com a blackface. 

Hi ha molta gent que considera que la pràctica del blackface de la cavalcada no és racista perquè la seva única finalitat és la d’eliminar les faccions facials i, així, dificultar el reconeixement d’aquella persona que fa de patge. Recollint l'argument d'Hajji Firuz, tenim la figura dels patges, en la seva majoria persones amb la cara pintada de negre que representen negres. Els patges, com Hajji Firuz, són vassalls dels reis – i dels infants – i si el diccionari no s'equivoca, són aquells que presten servitud al seu rei – i als infants! –. Aquest, però, no és l'element racista, sinó el fet que són “persones negres” que amb la seva servitud han de fer feliços als infants – i la ciutadania! – com feien Hajji Firuz i com Daddy Rice. En conclusió, pintar-se la cara de negre per representar éssers humans meravellosos que provenen d'orient és, en si mateix, un fet sospitosament racista, però si a sobre aquests patges negres són vassalls dels reis i dels infants que han de “treballar alegrament” per ells, la sospita esdevé realitat: els negres al servei de la felicitat de la gent (majoritàriament blanca) i, a més a més, amb cares somrients. Recordem allò “d'inferioritat” que dèiem al principi?

Hi ha qui pot dir, i no sense raó, que la intenció actual de la nostra cavalcada dels reis no té res a veure ni amb la tradició iraniana d'Hajji Firuz, ni tampoc amb les possibles connotacions racistes dels orígens de la cavalcada dels reis d'Igualada. És en aquest moment que entra en joc l'alteritat de la societat, essent aquesta la que pot posar en dubte la tradició hegemònica de la cavalcada dels reis. El tracte d'inferioritat que hem descrit anteriorment no s'esgota en la servitud, sinó que també s'empra, com hem vist, en la cultura. Des de la nostra pròpia pràctica cultural sovint no som capaços de veure el racisme que conté, i quan algú critica i/o denuncia el racisme cultural, ho fa des d'una marginalitat, és a dir, des d'una alteritat que es troba al marge del discurs hegemònic, permeten visibilitzar el racisme de la nostra cultura. Aquesta crítica i/o denúncia posa en dubte la pulcritud i innocència de la cavalcada des d'una marginalitat mai tinguda en compte, quelcom que a la vegada genera enormes resistències, sovint molt violentes.  

Deconstruir les tradicions

Sabent que el blackface és una pràctica cultural racista que no podem obviar, podem sostenir que, més enllà de les intencions originals de la cavalcada dels reis, aquesta és una festa amb un alt component racista: no només simbolitza “negres d'orient” vassalls amb aspectes absolutament caricaturitzats, sinó que a més aquests desenvolupen la seva tasca de “serfs” alegrement. Això significa que hem d'eliminar aquesta tradició? Hi ha qui sostenim que, per motius de classisme, sexisme i racisme sí, però som conscients que les tradicions no es poden suprimir fàcilment. Ara bé, no poder eliminar-les no significa que no les hàgim d'adaptar a la nostra actualitat.

En els darrers anys (si no dècades!) hem sentit molt a parlar de la deconstrucció, és a dir, el fet de visualitzar, criticar i generar una alternativa de les nostres pràctiques culturals a partir de les  alteritats mai escoltades de la nostra societat. Això implica escoltar, és a dir, fer atenció a allò que assenyalen. La deconstrucció també forma part de la nostra cultura, ja que avui ningú negaria que gràcies a l'alteritat obrera es va visibilitzar l'explotació; de la mateixa manera que l'alteritat de les dones (objectes del patriarcat) ens ha mostrat com el masclisme ha construït la nostra societat. En aquest sentit, l'alteritat de la cavalcada dels reis assenyala el blackface com una pràctica racista al visibilitzar-la com una caricatura idealitzada de quelcom exòtic i llunyà que continua emprant la imatge de l'exotisme de les persones negres com mitjà per mantenir una tradició per als infants – moment de la vida en el qual més valors aprenem –. Si no tinguéssim un passat (i malauradament un present) ple de racismes evidents, potser el blackface no seria una pràctica racista. Però com no és així, ens grinyola avisant-nos de la necessitat d'evitar aquesta pràctica.  

De la mateixa manera que no creure en els virus perquè no els veiem a simple vista no fa que no existeixin, no veure el racisme de la cavalcada dels reis no fa que no el contingui. Ens cal repassar la nostra tradició cultural i actuar en conseqüència per adaptar-la als nostres temps, entenent que l'objectiu de la cultura no és acomodar-se a la tradició, sinó adaptar-se a la realitat de la seva actualitat perquè la cultura, com les societats, és viva. Durant la dècada dels anys 30 del segle passat els “revolucionaris” igualadins van intentar resignificar la festa dels reis denunciant les desigualtats socials, i el 2002 es va obrir el debat sexista de la cavalcada. Avui tenim obert el debat del racisme, un debat que tot i que encara tingui molta resistència acabarà abordant-se, i com més tard ho fem més temps haurem perdut. Si els meus arguments no us serveixen, espero que els de *Chris Marker i Alain Resnais sí que ho facin!

 

Altres articles de Juan Carlos González Caldito

23 Comentaris

A

Anna

Igualada

19 de gener 2021.08:13h

Respondre

No son gent de racça negra els patges, els Patges són Patges, personatges màgics que són d’aquest color perquè és la manera més fàcil d’evitar que els més menuts els reconeguin, els... Llegir més Patges blancs o rossos també van pintats però és més delicat amagar la seva identitat amb els tons més clars.
Els nens, quan veuen una persona de pell negra pel carrer no diuen ”mira un patge” no ho relacionen perquè no són el mateix, i ells ho saben i ho entenen. Els grans no? No m’ho puc creure....

J

Jana

19 de gener 2021.20:08h

Fins i tot els nens entenen que pintar-se de negre perquè és uan tradició és una cosa racista. El que no em puc creure és que gent adulta no l’entengui...

M

Mariona

Igualada

15 de gener 2021.11:32h

Respondre

A vegades volem ser tant purs que ho anem embrutant i polititzant tot. Jo no veig racisme en la festa del Reis. Si ho veieu tan clar, comenceu per la igualtat, que ningú vagi de blanc ni de ros ni... Llegir més de negre i no amb rics vestits si no amb texans. Quedarà una festa sensa ilusiò ni sentit si és el que busqueu.
Jo també espero un article sobre el racisme del rei blanc i el ros. Els dos van pintats

J

Jaume

11 de gener 2021.16:27h

Respondre

No David, això és posar-los en religió (això ja sí que està mitjanament acceptat, oi?)...

J

José

Igualada

8 de gener 2021.11:10h

Respondre

Habrá que investigar también la costumbre de apalear un tronco violentamente hasta hacerle ”cagar” y amenazarlo de que si no me da lo que quiero, lo sigo apaleando y que si se hiciera como... Llegir més antes, encima había que quemarlo después, osea te apaleo si no me das lo que quiero y después te quemo ..incitación a la violencia, no? todo muy tierno ..o los tres tombs, hacer dar vueltas a los animales en ocasiones cargados hasta las trancas, claramente maltrato animal ..y el caganer del belén? Exhibicionismo obsceno por partida doble ..en fin

T

Toni

Igualada

8 de gener 2021.05:37h

Respondre

En el cas que tots els patges fossin persones de raça negre sense maquillatge, jo em sentiria discriminat si no pogués participar com a patge negre.
I això també seria racista.

Tot plegat es... Llegir més molt més senzill del que volen fer-nos creure.

Jo, ateu, gaudeixo de fer el pessebre, de les jornades gastronòmiques i de fer de patge, i tan ample !!!

Us deixo, que em venen a detenir !

J

Joan

Igualada

7 de gener 2021.18:33h

Respondre

He fet de patge uns quants anys i mai se m’ha passat pel cap que algú pugui sentir que està representant com diu textualment l’autor de l’article a ”vassalls amb aspectes absolutament... Llegir més caricaturitzats, desenvolupant la seva tasca de “serfs” alegrement”.
Més aviat diria que et sents algú amb un aspecte estupendu, et sents especial i poderós (no et sents ni esclau ni vassall ni algú inferior ni cap merda - perdó- d’aquestes), al contrari, et sents respectat per tothom a tot arreu on vas.
I a més no sé per què, aquella nit si no parles, no et reconeixen ni els teus propis fills.

pepsolev

Pep Solé Vilanova

L'Espelt

7 de gener 2021.16:48h

Respondre

Collonades!! Quina mandra, cada any el mateix.

Crec que tot és més senzill: són canalla i és una festa.

Sembla que tanta literatura, tantes referències i cites de tants autors erudits i... Llegir més filòsofs, serveixi por donar la raó a una teoria que per mi segueix sent molt més simple: són canalla i és una festa.

Ja m’ha costat entendre-ho, sembla un tractat de física nuclear. Soc curtet, ja ho sé, però ho torno a dir: són canalla i és una festa.

Al pas que anem Blancaneus, la Caputxeta i els tres porquets tindran el seu article sobre ves a saber quines collonades.

No sé si ho havia dit: són canalla i és una festa.

M

Montse

Igualada

7 de gener 2021.11:48h

Respondre

Per la festa de reis tots els participants s’han de pintar, per evitar que els nens els puguin identificar. Sigui quin sigui el color de la pell. Tant blancs com negres s’han de pintar, de blanc,... Llegir més de negre o de ros. No hi veig cap black face per enlloc, són ganes de buscar els tres peus al gat

E

Eduard Ruiz

Igualada

7 de gener 2021.09:46h

Respondre

Gràcies, Juan Carlos, per les teves profundes, i documentades, reflexions, que inviten a pensar i, a persones com és el meu cas, a “repensar” certes tradicions.

A

Antoni

Igualada

6 de gener 2021.23:52h

Respondre

Curiós que l’única vegada que no es va fer la cavalcada a part de per pandèmies o guerra,va ser durant la Segona República. No agradava la festa i pim-pam, es prohibeix. Així de fàcil. Els... Llegir més totalitaris sempre s’acaben assemblant.

J

Jorge

Igualada

6 de gener 2021.16:41h

Respondre

Qui pugui veure racisme en aquesta festa, és el seu problema.

J

Joan

Igualada

6 de gener 2021.12:58h

Respondre

.En quan a l’escrit el trobo correcte però amb mitges veritats ja que només posa els reis en tradició catalana i avui en dia tenim també el Pare Noel, el que vulgui viure les festes de Nadal... Llegir més amb el personatge nòrdic em sembla molt bé i el que vulgui viure la festa de Reis també.
Pel que fa a el racisme crec que és molt fals és barrejar una fet històric amb un bíblic i crec que a Igualada el pintar-se la cara és per no reconèixer qui hi ha sota és com posar-se una màscara. Crec que això del Blackface va ser originat per una sèrie de gent de color que son artistes. Ignorant del tot la festa d’Igualada, ni tan sols han visitat la ciutat en aquesta data per poder contemplar aquesta festa i la seva singularitat.
Aquests artistes de color no saben que a igualada l’any passat van sortir a la cavalcada més de 800 persones i totes voluntàries i de color negre. Crec també que la innocència dels nens no ha de trencar-se i les festes de Nadal serien un altre dia més de l’any sense el Caga Tio, El Pare Noel, L’Arbre de Nadal o Els Reis Mags.

j

joanv

igda

6 de gener 2021.07:15h

Respondre

p.o.l.í.t.i.c.a.m.e.n.t.c.o.r.r.e.c.t.e.

Francament, sobre els Reis d’Igualda a mi sempre m’han preocupat més l’intrusisme laboral sobre el col°lectiu transformista.

El demés,... Llegir més passavolants que aprofiten un tema per rebre una mica d’atenció.

jv

N

Núria Noguera

Igualada

5 de gener 2021.20:03h

Respondre

Hi ha reis i patges pintats de blanc, ros i negre. Jo ho veig com una representació de les diferents races que venen d’Orient. Els blancs es pinten més blancs, els rossos més rossos i els negres... Llegir més més negres. És una difressa. El meu fill és negre i està d’acord amb mi.

J

Jorge

Igualada

5 de gener 2021.17:28h

Respondre

Si la tradición de pintarse de negro para participar en la cabalgata de Reyes fuera un gesto racista, no supondría un orgullo para los pajes el disfrazarse y participar, ni para sus familias sería... Llegir més una alegría ver cómo uno de sus miembros colabora.

Manipular y tergiversar es muy sencillo, y la demagogia está a la orden del día.
Pero lo preocupante son las ganas de eliminar las tradiciones que tanto unen y han unido, para convertir cualquier acto de celebración en algo puramente consumista.

Leo que algunos relacionan los Reyes Magos con Reyes de monarquías actuales. ¿Estamos bien de la cabeza?

Dejen disfrutar a los niños, que desgraciadamente crecerán para buscar polémicas absurdas como a más de uno le pasa y en este artículo podemos apreciarlo.

J

Josep Andreu

Vilanova del camí

5 de gener 2021.14:20h

Respondre

Suposo que cadascú té les seves dèries...
Molt millor treure una gent amb la cara pintada com si els hagués caigut una caixa de témperes al damunt, com fan a alguns llocs...
I ja posats, res... Llegir més de reis, que tots sabem que són uns vividors que cacen elefants i conspiren amb dictadors i amb militars feixistes...
Ni reis, ni d’Igualada...
I tos sabem que la màgia no existeix, no cal posar idees extranyes a les tendres ments dels infants...
Molt millor que celebrin el ”no res” o la cavalcada d’Amazon... tot de furgonetes de missatgeria amb els seus repartidors,,, que bonic...
Suposo que la setmana que ve començaras la campanya per suprimir els 3 tombs.... ja se sap que els traginers eren una colla d’homes malcarats, bevedors i que renegaven i no respectaven els drets dels animals...
I després, carnestoltes, on es fa proselitisme del consum de productes d’origen animal i que a demès porten colesterol....!

Hi ha gent que deu tenir el gat molt ben pentinat....

J

Josep M Ribaudi Marti

Igualada

5 de gener 2021.10:57h

Respondre

I els rossos... i els blancs...? Hi haurà un article per cada color? Els espero amb candeletes.

R

Raphanus brassica

Igualada

5 de gener 2021.22:16h

Hi ha una diferència prou evident: els blancs o els rossos no han sofert la submissió a què han estat sotmesos els negres (cal recordar que una part de l’economia catalana fent les amèriques es... Llegir més va beneficiar de l’esclavisme). En tot cas les tradicions no poden ser un llast ni un argument per mantenir pràctiques inmutables durant dècades o segles.. I els fenòmnes culturals s’han de poder repensar cada època. En això es basa l’evolució humana.

j

josepm

IGD

10 de gener 2021.09:30h

Sr. Raphanus, lamentablement l’esclavisme a la història NO ÉS UNA QUESTIÓ DE COLOR A LA PELL. El convido a fer un cop d’ull enrere. Ha sigut una pràctica habitual sotmetre per la força... Llegir més (militar o econòmica) al veí. O potser creu que un ”obrer” amb salari mínim i família no és un esclau a la societat actual? per no parlar de serfs als segles passats.

El racisme vers la gent de pell fosca és detestable, cert. Però te el pes que te. L’explotació dels éssers humans executada per altres éssers és més greu, inclou la primera, i atenció, seria factible de eliminar-la si en prenguéssim vertadera consciència.

P

Pau

Montbui

4 de gener 2021.13:12h

Respondre

Un article molt encertat Juan Carlos.
Aquesta societat culta, canviant i insensibilitzada, manté tradicions classistes que ens allunyen de la realitat.

Per pedagogia, als infants innocents, no... Llegir més els podem llegir contes sobre les bondats i la màgia reial vers el poble, quan amb la complicitat de les famílies que s’estan sacrificant es manté els privilegis de la monarquia traficant d’armes, fugitiva de la justícia, evasora d’impostos, ...

Prou tradicions que estiguin basades en mentides i blanqueig de monarquies putrefactes!

Catalunya no vol reis!

La base d’una bona societat de futur, és basa en la confiança, els valors, l’actitud, l’honestedat, i les tradicions són totalment contradictòries i decepcionants quan es descobreix l’engany!

Salut i honestedat!

J

Jorge

Igualada

5 de gener 2021.17:34h

Al vostres comentaris s’aprecia clarament que se us oblida que els nens... Són nens.

Els voleu ficar en política massa aviat.
No els contamineu, i que disfrutin del Nadal.... Llegir més
Del Caga Tió. I dels Reis Mags.

D

David

5 de gener 2021.21:37h

Vols dir que ensenyar-los aquesta festa racista no és ficar-los en política?

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.