TORNAR
PUBLICITAT

Magnífica actuació de Bernhard Marx en el Festival Internacional d'orgue

Penúltima actuació del certamen

cultura
Dimarts, 7 abril 2009. 12:15. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Aquest diumenge 5 d’abril hi va haver el quart concert del XVI Festival Internacional d’Orgue d’Igualada, a la basílica de Santa Maria a càrrec de Bernhard Marx. Es tracta del penúltim concert de la 16ª edició del Festival, que culminarà el proper 19 d’abril amb l’actuació d’Agnes Matry-Retailleau (trompeta) i Didier Matry (orgue).
PUBLICITAT

L’artista

El músic va ser Bernhard Marx, que va estudiar orgue amb Marie Claire Alain (París), Ludwig Doerr (Friburg) i Gaston Litaize (París), entre d’altres. Ha tingut diversos premis en concursos d’orgue i ha ofert recitals a tot Europa, Estats Units, Canadà i Amèrica del Sud. També ha enregistrat diversos CD. Actualment és l’organista titular de la JohannesKirche de Friburg de Brisgòvia i també professor d’orgue de l’Acadèmia Pedagògica de la mateixa ciutat, combinant la funció docent amb la concertística.

El programa

El programa estava format per obres d’autors diferents, en ordre cronològic. La primera va ser la transcripció de Ludwig Doerr, que va ser professor del concertista, del Concert per a trompeta i orquestra en re major de Georg Phillip Telemann (1681-1767). Després la Partita sobre el coral “Sei gegrüsset, Jesu bütig” (BWV 768) de Johann Sebastian Bach (1685-1750), inspirat coral amb 11 variacions. La següent va ser un homenatge a Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), de qui enguany celebrem el 200 aniversari del naixement, la Sonata núm. 6 en re menor sobre el Coral “Vater unser im Himmelreich”, els 3 moviments de la qual estan inspirats en aquest coral sobre el Parenostre. Totes 3 obres són de caràcter religiós.

Després vam poder escoltar l’única que no tenia aquest caràcter: Andante i Final de la primera Simfonia op. 14 de Louis Vierne (1870-1937). Les simfonies d’aquest autor són una mostra del moviment simfònic de l’escola francesa d’orgue. Per acabar, es va tornar a les obres religioses, en aquest cas del compositor i organista mallorquí recentment traspassat, Antoni Martorell (1913-2009), que Bernhard Marx va conèixer personalment gràcies a les seves actuacions al Festival d’orgue de Palma de Mallorca. En va interpretar tres: Noi canteremo Gloria a Te, Salve Regina (Ricercare) i Tocata-Cadència sobre el tema gregorià “Benedicamus Domino” de la Missa “De Angelis”.

La interpretació

Bernhard Marx és un organista amb un estil propi. Té un gran virtuosisme tant en els teclats manuals com en el pedaler i és molt curós en obtenir els sons més adients a cada obra. Així, en l’obra de Teleman, vam poder escoltar la bonica trompeteria de l’orgue de la Basílica de Santa Maria. En Bach, va aconseguir una gran varietat de so amb els constants canvis de registres i el bon joc entre els dos teclats. En la Sonata de Mendelssohn s’aprecià un excel•lent i nítid treball al pedaler de l’orgue fent palès en tot moment el virtuosisme del concertista. En Vierne ens va fer sentir dues mostres, ben diferents, de l’organisme simfònic francès, amb una Andante molt dolç i líric i un Final espectacular. Cal agrair també, el posar al programa les obres d’un compositor del nostre país, Antoni Martorell, que és molt apreciat entre els organistes internacionals i, en canvi, no gaire conegut a casa nostra.

En agraïment als aplaudiments del força nombrós públic que va assistir al concert va interpretar Alpenrosen – Polka “Am Bühl” d’Anna Katherina Winteler (1820-1860), una obra festiva i alegre que contrastà amb la resta del concert i que, una vegada més, va demostrar que l’orgue és un instrument “tot terreny” que permet interpretar tota classe de música, sempre que sigui de qualitat.

Antoni Miranda va fer una breu presentació del concert i de les obres, ja que hi havia una actuació de la Fira de Teatre Infantil i Juvenil a la Plaça de l’Ajuntament i hi havia el temor que la música no es pogués sentir bé. Però el concert es va poder fer amb tota normalitat, i cal destacar que, a diferència dels altres dies, les portes del temple es van tancar per evitar que els sorolls de fora molestessin l’auditori. La registrant va ser Anna Miranda i Jordi Balcells i Josep Aguilera van tenir cura de la transmissió a través de la pantalla del presbiteri. Al final del concert, Berhard Marx va ser obsequiat per la regidora de Cultura i festes de l’Ajuntament d’Igualada, senyora Maria Enrich i Murt.

Maria Dalmases

PUBLICITAT

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.