Nunes pesca llunes amb filferro i cinta de pel·lícula

                                                                                      "Me gustan más las formas abstractas, las formas no definidas, las formas no argumentales." (José María Nunes)

 

Fa pocs dies s'ha acabat, a l'Arts Santa Mònica, l'exposició Nunes. Més enllà del temps sobre el cineasta i pensador José María Nunes. Una exposició a cura de Joan M. Minguet Batllori, on es podia fer una bona caminada per la seva obra tan i tan singular, s'hi podien veure fotos, cartells, entrevistes... i sortir-ne ple de suggeriments i d'idees, com si acabéssim de conversar una estona amb ell.

Pujant Rambles amunt, recordava que la primera pel·lícula de Nunes que vaig veure va ser Iconockaut, amb motiu d'una projecció-col·loqui que va tenir lloc al CCCB (era l'època en què el vaig conèixer, quan feia la meva primera exposició a Barcelona, el 1995).

El que més em va atraure del film és que vaig poder sentir-me un espectador lliure, en la mesura que, veient-lo, podia observar-lo com si fos un paisatge de successos, sense haver de reflexionar sobre cap teoria (per què succeeix el que succeeix o quin sentit té cada succés respecte a un altre) ni entendre res més que allò que contemplava. Això de poder mirar les obres sense que requereixin que les interpretis és (a parer meu) la interacció obra-espectador més honesta que hi pot haver. El Nunes ho diu clar: "Hago cine con el propósito de que cada uno sea en sí mismo su propia obra y no tenga necesidad de ver la obra de los demás."

Nunes (Faro, Portugal, 1930 − Barcelona, 2010) va començar en la indústria cinematogràfica catalana a la dècada dels cinquanta, treballant per a Enrique Gómez, Ignasi Ferrés Iquino, Joan Lladó... Faria de tot: doblatge, d'extra, de secretari de rodatge, d'ajudant de direcció... I per desfer a continuació, a la seva primera pel·lícula, Mañana (1957), investigació i experimentació. La primera crítica que va aparèixer l'hi va fer Sebastià Gasch: "Mañana, en efecto, es la obra de un realizador que sigue su camino, sin importarle un bledo los que siguen los demás. El suyo es el que conduce directamente a la poesía" (Destino, març de 1957). 

Nunes esdevé llavor de l'Escola de Barcelona (considerada la millor època del cinema català, amb Joaquim Jordà, Jacinto Esteva, Pere Portabella...). En el seu camí trobem 13 pel·lícules més, entre les quals No dispares contra mi (1961), Noche de vino tinto (1966), Sexperiencias (1968), Biotaxia (1968), Iconockaut (1975), En secreto, amor (1982), Amigogima (2002) o Res publica (2009).

El cinema de Nunes reivindica (és) la insubmissió a l'argument; les seves pel·lícules són lliures, llibertàries i revolucionàries.

Una de les coses que més fascinen és el caràcter, i el caràcter de Nunes era en si mateix una obra (l'obra que fa les obres és el caràcter). El camí que condueix directament a la poesia és paral·lel al tarannà de Carles Hac Mor: "La poesia no vol dir: la poesia diu i no diu, fa i desfà, és i no és."

Que es pugui pescar la lluna al riu, doncs, depèn de l'esquer. Nunes faria un enginy per pescar-la amb filferro i cinta de pel·lícula, i d'esquer hi posaria la narració.

2 Comentaris

P

Paco Bolaños

Igualada

21 d'octubre 2016.13:19h

Respondre

Recordo , ja fa molt de temps, una trobada amb en Nunes , en el que per aquella època es deien sesións de cine-fòrum , i que no eren sino películes comentades en grup ,després de visionarles.En... Llegir més aquella ocasió, podíes fer els comentaris al propi director de la pel.licula, que es deia ”Noches de vino tinto”. I em vé a la memòria el comentari d´un espectador jove com jo, a propòsit d´una escena en la que després d´una boixa nit d´alcool,el protagonista apareix en una mena de catafalc envoltat de quatre espelmes gegants, com en els antics funerals que es feien als domicilis.Li va preguntar al director si amb aquella escena havía volgut igualar les boratxeres amb la mort i la contesta d´en Nunes va ser que ni molt menys, que tant sols va veure l´escena , situada en plé barri gòtic i li va semblar que quedaría bé a la película.La escena no admetía doncs interpretació, sino que tant sols era onìrica, pura fantasía artística,creativitat d´autor, sense més.
Llástima que el temps s´enduguè un dels directors més interesants del nostre cinema

D

David

Barcelona

21 d'octubre 2016.18:13h

I tant Paco, creació sense més! Dijous que ve passen ”Noche de vino tinto” a Igualada, a l’Ateneu, mira-ho!

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.