TORNAR
PUBLICITAT

La Ronda Sud, una broma pesada

Dilluns, 27 octubre 2014. 12:00. Redacció AnoiaDiari.

Ja fa quatre anys que la Ronda Sud d'Igualada es va obrir. Va ser una jornada en la qual els nostres prohoms van fer gala d'un optimisme compulsiu. Era el 2010, quan es parlava de la sortida de la crisi sense que ningú capissés que, justament, s'entrava la pitjor fase de la recessió. Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques, va assegurar que amb la nova carretera "els polígons industrials tenen sentit" i l'aleshores president José Montilla va atrevir-se a dir que "es podrà desdoblar si el trànsit ho requereix".

Val a dir que aquell dia, polítics de totes les institucions i tots els colors van voler sortir a la fotografia del que anys després s'ha convertit en la viva prova de fins a quin punt s'han fet malament les coses a la comarca. És innegable que la Ronda Sud ha millorat la vida dels ciutadans de Montbui i, en menor mesura, dels veïns de Miralles o La Llacuna, que no s'han d'empassar el trànsit de dins d'Igualada per enllaçar amb l'A-2. Però en el còmput general, els resultats, després d'una inversió històrica de 37,2 milions d'euros i tres anys d'obres, són minsos. El balanç és lamentable, amb un trànsit de pocs milers de cotxes diaris, sense cap avenç en la sortida des de Vilanova a Barcelona o de l'enllaç amb Igualada. La continuació de Montbui a Jorba ja ha passat directament a dormir el son dels justos.

La Ronda Sud és la inversió en una obra estrictament anoienca més important de la història. Durant tres anys es va treballar en una obra que a penes ha tingut contrapartides econòmiques. El polígon de Montbui està tan buit com fa 4 anys i els dos vilanovins no tenen perspectives d'omplir-se a mig termini. Les empreses acostumen a tenir més vista que els polítics i vetllen més com i on invertir. No hi van haver veus a Vilanova que, mentre que els treballs es feien al seu sòl municipal, avisessin del desastre d'una rotonda que connectava amb Montbui i no tenia sortida en sentit Barcelona. Ara, la Generalitat, que va fer una despesa de més de 37 milions pels 5 quilòmetres, adverteix que no té diners per fer uns pocs metres de sortida.

Per coronar la calamitat, el trànsit per dins d'Igualada no s'ha alleugerit de manera apreciable amb la Ronda Sud. Sobretot perquè malgrat ser la Ronda Sud d'Igualada i que la Generalitat posés 37,2 milions per fer les obres, es va deixar la connexió directa amb Igualada per més endavant. Només per un petit nombre d'usuaris de la capital té algun servei, però han de passar forçosament per la zona urbana de Montbui. A part del què queda per fer a Vilanova i Igualada, el tram Montbui-Jorba, que havia de costar 41,7 milions d'euros, és pura ciència-ficció. Ara bé, veient com -com de malament, en concret- es va fer el primer tram, és quasi comfortant que el projecte quedi per més endavant. Per un dia en el futur en el qual a l'Anoia les inversions es facin amb un criteri que els polítics, a dia d'avui i des de fa anys, no tenen pas.


1 Comentaris

j

joserp ma figueras

igd

29 d'octubre 2014.21:15h

Respondre

Lúcid, l’editorial. Va servir per a penjar-se medalles.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.