Dimecres, 24/2/2021
3125 lectures

Aixequem el cap

Proposo a tothom que tingui l’amabilitat de llegir aquest article que quan acabi i surti al carrer en algun moment passegi mirant els blocs de pisos per allà on passa. Em jugo el que vulgueu que abans d’haver creuat un parell de carrers ja hauràs trobat un pis buit, abandonat o degradat. I el que tu veuràs serà, senzillament, la realitat que hi ha a la nostra ciutat: entre 2000 i 3000 pisos buits i degradats ens envolten cada dia.

L’habitatge és un gran problema que tenim els ciutadans i ciutadanes d’aquesta ciutat i que impedeix a molts joves emancipar-se, a moltes famílies a poder pagar el preu del lloguer cada vegada més alt i a molta gent gran tenir uns habitatges dignes i accessibles com mereixen. Per això nosaltres ho tenim molt clar: l’ajuntament ha de rehabilitar ja, urgentment, pisos buits i degradats i arribar a un acord amb el propietari perquè es posi el pis a preus assequibles. Aquesta és una proposta que ja estan fent a moltíssimes ciutats del nostre entorn i país i és imprescindible que el govern de Marc Castells deixi de tocar el violí i s’hi posi. És difícil trobar una ciutat mitjana com la nostra que aposti tant poc per un dret fonamental com l’habitatge.

Perquè ens en fem una idea, des que tenim el govern actual d’Igualada, segons les dades que ens ha facilitat el propi ajuntament, en 10 anys només s’ha ajudat a rehabilitar quatre (4) pisos amb un import total per tots quatre pisos de 20.000€ (o sigui, 5.000€ per cada pis, que això dona per canviar la banyera i poc més). 20.000€ per un ajuntament que té un pressupost de 72 milions d’euros anuals. Sembla molt poc perquè, efectivament, és molt poc. De 35 habitatges municipals de protecció oficial que ja hi havia, l’actual govern no n’ha augmentat cap. Ni un. Zero. Amb 10 anys, 0 pisos. Per altra banda, el que ens hem trobat és que Igualada és una de les cinc ciutats on ha crescut més el preu del lloguer segons informava El Periódico de Catalunya el dia 9 d’agost de 2018.

I davant d’aquest escenari, què hem proposat durant 10 anys i seguim proposant a dia d’avui? Doncs rehabilitar aquests pisos buits i degradats. Això com es fa? És bastant fàcil, molts ajuntaments ho fan i per tant no ens hem d’inventar gran cosa: s’arriba a un acord amb el propietari, que cedeix temporalment el pis, l’ajuntament el rehabilita i el posa a lloguer assequible durant uns quants anys. I quan s’ha recuperat una part de la inversió, el pis es retorna. Amb això aconseguim rehabilitar pisos buits i degradats de particulars que no tenen capacitat econòmica per fer-ho, augmentem l’oferta d’habitatge de lloguer assequible durant molts anys i de manera constant i també revitalitzem els barris i el comerç local. Si una botiga no té a ningú vivint als edificis del voltant, és força evident que no serà viable. Per tant, amb aquesta fórmula hi guanya tothom. Altres mesures que proposem són les bonificacions d’IBI per a propietaris que s’acullin a aquests programes de promoció de l’habitatge. I com fan moltes altres ciutats i reconeix la pròpia llei, també cal que sancionem els bancs que tenen pisos buits de manera permanent. En definitiva, calen mesures i sobretot cal voluntat política per solucionar un problema greu de la ciutat.

I el govern de Marc Castells ha tingut l’excepcional ocurrència de proposar que es permeti fer pisos en plantes baixes, o sigui, que es permeti fer pisos en magatzems, garatges i botigues. Òbviament aquesta proposta s’ha fet sense consens i sense suport i, afortunadament, la majoria absoluta del ple municipal ho hem aturat i per tant no hi haurà cap ciutadà que només es pugui permetre anar a viure a un magatzem.

Tenim entre 2000 i 3000 pisos buits i degradats a Igualada i el Sr. Castells ens vol fer creure que la solució de l’habitatge no passa per rehabilitar aquests pisos buits i degradats sinó per poder fer pisos a magatzems, garatges i botigues. Tinc el convenciment que el govern municipal de Marc Castells ha perdut el nord i el rumb. No tenen projecte de ciutat, ni de present ni de futur, i estan donant cops de timó segons bufa el vent. Però el problema, realment, no és aquest. El problema és que qui en paga i en pagarà les conseqüències seran els ciutadans i ciutadanes d’Igualada.

Per part nostra, farem tot el que puguem -i més!- per canviar aquesta dinàmica erràtica del govern i construir, per fi, la Igualada que mereixem. Perquè estimem Igualada i ara és l’hora d’aixecar el cap!

11 Comentaris

a

antoni

Igualada

4 de març 2021.00:33h

Respondre

Dius que el govern de Marc Castells ha perdut el nord i el rumb. I ho diu un que es va presentar a les eleccions prometent un gran parking del tot inviable econòmicament i dient que baixaria els... Llegir més impostos un 25% sense dir com fer-ho. Vostè mai perdrà el nord ni el rumb, perquè per perdre una cosa primer l’has de tenir, i vostè mai ha tingut ni nord ni rumb.

J

JOSEPM RT

IGD

3 de març 2021.08:28h

Respondre

Enric,
Estic d’acord en que cal que els habitatges buits retornin a mercat. Però aquesta mesura no ha de ser exclusiva, pot ser complementària a la d’activar baixos com a residència, si tenen... Llegir més unes condicions determinades (lluminositat, accés a patis, etc).
Dir-te que és un contrasentit parlar de que amb 5.000 € no es canvia ni una banyera i voler lloguers a 300€ al mes, seriosament, cal rehabilitat vivendes de forma íntegra per no més de 15.000 € unitat, no pas vivendes de luxe com les que deus imaginar pel preu de la teva banyera.
Però no podem convertir la vivenda en cost públic. Cal que llogar sigui interessant pel propietari. I això es fa amb ”incentius” i no pas lleis i es fa sense demagògia respecte als bancs, que de fet ja no tenen unitats a la venda comercials, llevat busquis un apartament de 40m2 a St. Guim.
Jo proposaria un incentiu molt accessible. Increment IBI i taxes de escombraries per sobre 25% sobre preus actuals i automàticament incloure una bonificació sobre dit increment en funció de que hi hagi empadronaments a la vivenda (empadronat pot ser el propietari o l’inquilí), vinculant la bonificació als metres habitables i nombre d’empadronats. Això generaria recursos per establir ajuts a la rehabilitació i incentivaria llogar per pagar menys IBI.
Com et deia, no hi ha solució màgica. Crec en el conjunt d’accions que incentiven la nau cap a Ítaca... i això serveis per tots els àmbits de convivència social. Ah! i si ho fem junts (en col·laboració) i sense visions polítiques a curt, millor.

N

Nandu

2 de març 2021.17:45h

Respondre

El Marc Castells, simplement, defensarà sempre el poder dels que tenen poder. És aquest el seu paper. L’ultradreta econòmica més rancia ens ha tocat aquí Igualada. I ja s’ha vist que... Llegir més fracassa. Ho podreixen tot amb el seu clientelisme.

j

josep

igualada

2 de març 2021.12:51h

Respondre

Tota la rao are nomes veig arranjar voreras plantade d’rbres tallan un se vells tot de cara la galeria pro lo mes importan se n’ olvida el nostre batlle , no nomes mirar cara amubt miran els... Llegir més pisos buits , ja a baix el rec una rruina total si sensorres tot lo ruinos quedarian parcelas grandiosas per fer habitatge social, posan-se d’acord amb el propietaris y construir sigui amb una empresa municipal y que revertis alguna cantitat dels lloguers als propietaris , encare que fos poc tindrien mes benefici que are tenen, edificis vells que nomes son perduas per ells, preneu mostra de les ciutats europeas de la manera que gestionen l’habitatge , principalment els paisos nordics , penseu que rebilitar industrias a baig el rec es totalment inposibla ja que els costos seian dificil d’asumir per cuansevol industria , les industrias tenen de estar en poligons en facil acces y molt aparcament , aquet es el meu punt de vista , el rec t’ he d’esser el barri modern d’habitatges a la Igualada del segle XXI no com are que es una ruina total .

E

Elena del Paso

Igualada

27 de febrer 2021.09:14h

Respondre

Enric tens tota la raó, jo seria una de les afectades. Amb la necessitat de tenir un pis de lloguer social i no tinc que moure de casa. Visc amb un pis de lloguer al centre d’Igualada, pues els... Llegir més dos edificis que tinc a cada costat són buits. Dona vergonya entre pisos de banc i els que estan sense rehabilitar, siguin buits amb els anys d’espera que tenim a Igualada per poguer accedir amb un pis de lloguer social i amb les condicions dignes per viure. Gràcies per el vostre suport a la ciutadania. Salutacions

G

Guillem

Igualada

26 de febrer 2021.08:59h

Respondre

Cada dia em sembla més evident q estem davnt d’un govern municipal q està KO... igualada necessita un canvi i fotre canya pq ens qedem enrere, tenim una igualada q no avança i fot molts anys q... Llegir més aixo no rutlla bé... aquest tema dels pisos es un més del desgavell del govern. molta força enric estem amb tu

E

Eduard Ruiz

Igualada

26 de febrer 2021.08:35h

Respondre

Gràcies, Enric, per el teu documentat, i convincent si més no per a mi (i segurament per a molts ciutadans que no seguim tant intensament el curs de la política municipal), ... Llegir més article.

No només pisos abandonats i degradats, també moltes fàbriques i magatzems, que estan demanant, a crits, una revisió profunda del POUM (Pla d’Ordenació Urbana Municipal) de 1986. Fa 35 anys !!

Llavors es va aprovar el POUM (sense incloure la Ronda del Rec, per complaure els interessos, i la visió miop, del adobers de llavors) i que encara es remena amb modificacions puntuals, com la que ara ens proposa el Sr. Castells de permetre fer pisos en plantes baixes en la carta, de data 17 de febrer, que vaig rebre abans d’ahir (es presenta com una fórmula innovadora, i no com una ocurrència com dius tu).

Les alternatives exposades per el Govern Municipal i ara pel principal grup municipal de l’oposició (per generar habitatge assequible, regenerar l’entorn urbanístic i generar activitat econòmica) son clares, i son d’agrair. Caldria avaluar el cost econòmic / beneficis i els terminis d’execució que suposaria pels beneficiaris dels pisos i la resta de ciutadans (via impostos) cada alternativa (o un mixta)

Llavors els ciutadans estarien en condicions de donar suport a unes i altres, i tant debò també s’arribés a un consens i pacte (més enllà de les ideologies, si és possible) entre els diversos grups municipals (en aquest i altres temes importants de la ciutat) en benefici de la gran majoria, especialment la més vulnerable (econòmica, social i emocional) que bona falta fa pels temps que corren.

M

Marià

Igualada

25 de febrer 2021.21:05h

Respondre

“Aixequem el cap”, jo personalment fa molt de temps que caminant per Igualada miro cap dalt i la pregunta seria, si els que esteu al consistori mireu a la alçada de la gent o mireu cap dalt del... Llegir més vostre partit, perquè doneu la sensació “tots” que mireu més el interès polític del partit que les necessitats del ciutadà.
“L’habitatge és un gran problema que tenim els ciutadans i ciutadanes d’aquesta ciutat i que impedeix a molts joves emancipar-se”. En aquest punt entenc que vas molt errat, els joves no es poden emancipar perquè no tenen feina per tant no tenen l’economia que caldria per poder permetre emancipar-se i la pregunta seria: tu on vius, en el país de les meravelles ?
“l’ajuntament ha de rehabilitar ja” totalment d’acord pro els diner que s’han de invertir en aquestes “possibles” rehabilitacions han de tornar a la hisenda municipal, hi ha gent necessitada pro que es pot permetre mòbil de última generació i cotxe d’alta gama (de segona mà) i poder em de mirar millor qui es el necessitat.
“Si una botiga no té a ningú vivint als edificis del voltant és força evident que no serà viable ” es força evident que mai ningú posarà una botiga en un lloc que no tingui un mínim de veïnat (mare de deu).
“Marc Castells deixi de tocar el violí” i deixi de ser el “noi de instagram”, torno ha preguntar i vosaltres que vàreu fer els anys 92/95 i 99/2011 quant donàveu suport als Sr. Aymemi, suposo que miràveu cap dalt veien passar els ocells.
“És bastant fàcil, molts ajuntaments ho fan” et refereixes a baixar impostos, el preu dels transports públics, el cànon de l’aigua, ho resulta no nomes ens fixem en allò que vos interessa segons el moment. Esteu gestionant la generalitat “co-governant” des de l’any 2016 i que heu fet per millor la economia, la sanitat, el transport públic, o poder ara fareu el AVE Igualada-Barcelona, no heu fet res; economia = pujar impostos, sanitat = desplaçament a Barcelona per qualsevol tractament, ho he viscut jo mateix
“pisos en plantes baixes”, segurament que no totes les plantes baixes compliran les condicions necessàries pro segurament que moltes altres si, i seria una bona solució per persones amb discapacitat i persones grans sobre tot si els edificis que proposes rehabilita no tenen ascensor, el que no pot ser es dir NO perquè la idea no es meva o es del enemic polític.
Mai avançarem en cap sentit si el objectiu es la resposta en un NO perquè l’idea no es meva, mai feu res per ningú aneu a la vostra caigui qui caigui, una pena.
Jo us vaig vota algun cop pro evidentment no ho tornaré a fer

j

josep

igualada

1 de març 2021.19:03h

Totalment d’acord

M

Maria

Igualada

25 de febrer 2021.20:56h

Respondre

Totalment d’acord amb vostè pel que fa al dret a l’habitatge i en contra de convertir locals en habitatges.
En desacord amb el seu partit polític que premia la pujada de sou a la família real... Llegir més i la pujada de la despesa militar.
La baixada de pantalons a Madrid fa mal als catalans i en aquest punt és irracional e hipòcrita que mostreu preocupació pels ciutadans i feu veure una cosa i després actueu a la contra.
Em sento enganyada per vosaltres i pels vostres interessos partidistes. També pel partit del sr. alcalde.

R

Roger

Igualada

28 de febrer 2021.20:30h

Benvinguda a la realitat Maria , els interssos de partir primer que altre cosa, més vell que l’anar a peu.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.