TORNAR

Dos centres anoiencs ofereixen la doble titulació que aporta el batxillerat francès

L’INS Molí de la Vila i l’Escola Pia han encetat els seus projectes de Batxibac

ensenyament
Dimarts, 21 febrer 2017. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

La possibilitat de cursar els estudis universitaris a França està animant cada vegada més estudiants a Catalunya a fer el Batxibac. Es tracta d'una doble titulació que permet obtenir el batxillerat de l'Estat espanyol, però també el títol de batxillerat francès. Dues escoles de la nostra comarca han impulsat aquest projecte. A Catalunya, n'hi ha més de 40.

Des del curs 2015-2016 a l'INS Molí de la Vila, a Capellades, i des d'aquest curs a l'Escola Pia d'Igualada, els estudiants de batxillerat de la comarca tenen l'oportunitat de cursar la doble titulació de batxillerat espanyol i francès. La iniciativa és del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb el govern francès, i consta d'un currículum mixt que permet que un cop acabat satisfactòriament el batxillerat, els alumnes comptin també amb el seu equivalent francès, el Baccalauréat.

Els alumnes fan les classes de matèries troncals com matemàtiques o llengua amb els seus grups-classe, però se'n separen per fer matèries optatives i que són l'essència del Batxibac. Aquestes són literatura i història de França, a més de llengua francesa, que substitueix a l'estudi de l'anglès. A l'INS Molí de la Vila, a segon de Batxillerat, el treball de recerca es fa en francès també. 

Capellades, a punt d'acabar la primera promoció

A Capellades, ara mateix, són quatre els joves que són a un pas d'acabar el Batxibac. Van començar fa un any i mig, quan eren set. Es tracta de nois i noies que en bona part havien cursat la llengua francesa com a assignatura opcional durant l'ESO i ara acabaran el batxillerat amb l'opció de tenir la doble titulació i poder estudiar en una universitat francesa sense haver d'entrar en l'embull burocràtic de les convalidacions i sense el requisit forçós de fer la selectivitat.

Pere Planella, coordinador de l'INS Molí de la Vila, explica que "el requisit per cursar el Batxibac és tenir un nivell de francès equiparable al B1 o B2 o fer una prova d'accés", a més de tenir un promig de notes que s'acosti o superi el 7 al final de l'ESO. A Capellades, a més dels quatre joves que són en el segon curs, n'hi ha sis més que han començat enguany a primer. En el cas dels tres que no han continuat "no ha estat per desmotivació, sinó per canvi de domicili" aclareix. El coordinador comenta que "la iniciativa va sorgir perquè volíem donar un plus al centre i teníem alumnes amb molt bones notes de francès, sentíem que havíem de donar una resposta a això". 

A l'Escola Pia, esforç i motivació extra

En el cas de l'Escola Pia d'Igualada, aquest és el primer any en el que hi ha estudiants fent el Batxibac, tot i que el seu director, Jaume Ars, aclareix que "hem treballat des de fa dos anys per oferir aquesta possibilitat. El centre va estar un any preparant aquesta oferta formativa. Es tracta de quelcom molt exigent, fins al punt que els quatre alumnes que fan el Batxibac han de venir una tarda de més per fer totes les hores". 

Els quatre joves de l'Escola Pia que fan BatxibacArs comenta que "un dels alumnes que va començar va demanar no continuar perquè veia que no podia complir amb l'exigència de la titulació". Malgrat aquest nivell, el director constata que "els alumnes estan molt engrescats". Els espera l'examen extern que hauran de fer en un any, "a canvi, no han de fer la selectivitat forçosament i poden anar a qualsevol universitat francòfona, gràcies als convenis de la Generalitat amb el govern francès. És una opció molt atractiva".

Amb tot, "molts d'ells pensen en fer la selectivitat, perquè també volen tenir oportunitats aquí. Tampoc tenen l'anglès com a assignatura, però els hi oferim classes de reforç d'anglès, perquè saben que també és un valor important; altres, continuen amb l'anglès fora de l'escola, amb acadèmies". Ars afegeix que "en els cursos que pugen, molts nois i noies mostren interès, tot i que el tema d'haver de fer tardes també dissuadeix molt". 

"Penso en estudiar a França"

Anna Ainsua és una de les joves de Capellades que és a un pas d'acabar el Batxibac. La seva aspiració és estudiar disseny de moda a França, de manera que "hauré de fer un curs pont a França per accedir-hi. I penso en segurament estudiar en una ciutat del sud". Celebra la seva decisió de fa quasi dos anys d'haver-se animat a cursar la doble titulació. Primera"hauré de fer l'examen en el que ens avaluen de llengua, literatura i història de França" el mes de maig, tot i que "no descarto fer la selectivitat, per si mai vull canviar de carrera". El Batxibac el fa amb uns altres tres joves capelladins, "estar en això i ser pocs ens fa fer pinya. Tenim una noia francesa que ha vingut com a auxiliar de conversa. Ens ha motivat a trobar-nos fora de les hores lectives i preparar-nos millor".

Considera que "s'ha de prendre molt seriosament, és molt exigent". També que "tot va començar a Primer d'ESO, quan feia el francès com a optativa, perquè ho veia com quelcom més útil que les altres optatives. En fèiem com dues hores per setmana. Ara, amb el Batxibac són més hores". Això, però, no l'ha fet abandonar l'anglès, que estudia en una acadèmia.


1 Comentaris

M

Marta

Igualada

21 de febrer 2017.19:29h

Respondre

Potser hagués estat bé que s’ hagués explicat una mica més la feina que realitza la Laura, l’ auxiliar de conversa francesa que tenen a Capellades enguany. I potser també una foto dels... Llegir més alumnes de Capellades, el centre públic batxibac de referència a la comarca.
Més que res...perquè a Capellades enguany ja en surt la primera promoció.
Siguem rigorosos i tractem tots els centres, públics i concertats, de la mateixa manera, sisplau.
Gràcies.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.