TORNAR

Poble Actiu critica el nul compromís de l'Ajuntament i Inspecció per fer front a la segregació escolar a Igualada

La formació fa un ”balanç negatiu” de la Comissió per l’equitat educativa a Igualada

ensenyament
Dilluns, 30 maig 2022. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Poble Actiu ha criticat "la falta de compromís de l'Ajuntament i Inspecció per fer front a la segregació escolar a Igualada" davant la "mala gestió de l'oferta de places, que es considera una de les eines més importants per fer front a la segregació escolar de cara al curs vinent 2022-2023". La formació també critica, un cop clausurada, la funcionalitat de la "Comissió per l'equitat educativa a Igualada", integrada per representants de les diferents escoles, treballadores municipals i agents socials de la ciutat.

PUBLICITAT

Poble Actiu explica que en la darrera reunió de la Comissió per l'equitat educativa a Igualada, celebrada el passat mes de gener, es va anunciar la clausura d'aquest òrgan, basant-se en el "Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya", decret que contempla mecanismes per fer-hi front. Poble Actiu lamenta aquesta decisió "perquè era una eina de participació que podia ser interessant d'utilitzar si s'hi posava interès". En aquest sentit, fan un balanç negatiu del funcionament de la comissió i denuncien "el nul compromís de l'actual regidora d'Ensenyament per fer front a aquesta problemàtica". La Comissió per l'equitat educativa a Igualada es va crear el gener del 2020 i era integrada per representants dels diferents centres d'ensenyament, professionals i agents socials d'Igualada. La comissió s'ha reunit cinc vegades al llarg d'aquests dos anys.

Poble Actiu assenyala que "hem participat de les diferents reunions, aportant des del primer dia propostes de nous mecanismes d'estudi de la segregació més enllà dels índexs de dissimilitud proposats per la Inspecció. Aquests índexs analitzen el percentatge d'alumnes que haurien de canviar de centre per aconseguir segregació zero, però ho fan amb relació a variables concretes com el nombre d'alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) de caràcter socioeconòmic. Tanmateix, aquest índex no sempre és representatiu de la realitat social del centre, ja que no contempla índexs de renda de les famílies o bé el fet que la majoria d'aquestes siguin de pares i/o mares immigrants. Per això, es va proposar utilitzar altres criteris com són el percentatge d'alumnes que reben beques menjador o la renda disponible familiar."

La formació remarca que en la darrera reunió es van presentar dades alarmants sobre la distribució del percentatge d'alumnes amb beques menjador per centres, que mostraven que la segregació escolar no és de bon tros un tema que s'hagi solucionat amb les quatre propostes de la inspecció i la regidoria. Per això, consideren insostenible socialment tenir escoles a menys de 5 minuts que tenen una diferència de 10 vegades en el percentatge d'alumnes que necessiten beques menjador, i que aquestes diferències s'hagin incrementat durant el transcurs de la comissió en lloc de reduir-se. Per això, demanen transparència en continuar reportant aquestes dades a les comissions pertinents per assegurar que es treballa correctament per reduir aquestes diferències."

Mala gestió de l'oferta de places

Poble Actiu també denuncia "una mala gestió de l'oferta de places, que es considera una de les eines més importants per fer front a la segregació escolar de cara al curs vinent 2022-2023" i afegeixen que "tot i que la previsió era de 390 alumnes, i sabent que s'està en un moment de baixa natalitat, es van oferir un total de 428 places a P3, moltes de les quals han quedat buides a la preinscripció, ja que el total ha sigut inferior als 390 previstos inicialment, i, per tant, dels 21 grups oferts, en quedarien més de 2 completament buits". La regidora Neus Carlesv denuncia que "mentre l'oferta i demanda de la pública ha quedat ajustada, la concertada ha ofert grups molt per sobre de la demanda, però no podem permetre que aquestes dinàmiques portin al tancament de grups a escoles públiques com el curs passat".


2 Comentaris

A

Antoni

Igualada

31 de maig 2022.15:08h

Respondre

Primer ens queixem perquè els alumnes amb dificultats els col.loquem a la pública, i després demanem que no es tanquin grups a la pública. Ah, i per cert, aniria bé que ens diguessin que vol dir... Llegir més segregació. Recordo que fa uns anys quan es parlava de segregació en el món educatiu era per motiu de sexe. Està bé trobar paraules cridaneres pels titulars, però potser que m’expliquem una mica el significat

j

josep

igualada

4 de juny 2022.13:07h

Definició del diccionari:
Separar i excloure de la societat un grup de persones d’una altra ètnia o religió per motius discriminatoris o racistes.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.