TORNAR
PUBLICITAT

Alberto Martín: "l'impacte de la Covid fa més important que mai tenir presència a l'exterior"

Entrevistem l’igualadí Alberto Martín, Director de les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya a Alemanya

economia
Dilluns, 2 novembre 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Alberto Martín Torras (Igualada, 1987) és Director de les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya a Alemanya. Ha desenvolupat el gruix de la seva carrera professional en l'àmbit del comerç exterior i els negocis internacionals: a l'Índia, on treballà per la Oficina Econòmica i Comercial d'Espanya a Mumbai, a Llatinoamèrica, a Alemanya i finalment, a Fira Barcelona, on fou responsable de relacions governamentals de l'Smart City Expo World Congress. És llicenciat i màster en Administració i Direcció d'Empreses per ESADE i màster en management internacional per la universitat Bocconi de Milà. Actualment viu a Berlín i parla amb AnoiaDiari de les seves funcions a la capital alemanya.

Quines són les principals tasques que s'han de vetllar des de l'oficina d'ACCIÓ?

El nostre objectiu és que les empreses siguin més competitives a partir de la sortida a l'exterior i la innovació. Per això disposem de 40 Oficines Exteriors de Comerç i d'Inversions arreu del món, entre les quals es troben les oficines de Berlín i Stuttgart, que faciliten l'accés al mercat i la generació de negoci en els mercats respectius. Per exemple, ajuden les empreses catalanes a trobar distribuïdors i clients, detectar oportunitats de contractació pública internacional i fer prospecció comercial preparant agendes de missions empresarials, a més de treballar per captar inversions estrangeres cap a Catalunya.

Aquesta xarxa d'Oficines Exteriors posa a disposició de l'empresa catalana un equip d'experts sobre el terreny que treballen una estratègia a mida adaptada a cada empresa. Molt especialment en un context complex com l'actual, en què és difícil viatjar, el suport de les Oficines permet a l'empresa seguir fent prospecció de mercat perquè compta amb un soci de confiança en destí.

Quins mercats i socis s'atenen des de l'oficina de Berlín? És un punt estratègic també per mirar cap a l'Europa de l'Est?

Des de les oficines de Berlín i de Stuttgart, que treballen de forma unificada, s'atenen els mercats d'Alemanya, Suïssa i Àustria. ACCIÓ compta amb una oficina a Varsòvia i una altra a Zagreb que cobreixen la majoria de mercats de l'Europa de l'Est.

Quantes persones treballen a l'oficina? Quina serà la seva funció?

En conjunt, les oficines d'Alemanya compten actualment amb una plantilla de 10 consultors repartits entre Berlín i Stuttgart. Es tracta d'un equip interdisciplinari i integrat, en una part notable, per professionals locals alemanys. L'oficina d'ACCIÓ a Berlín va obrir les portes l'any 1990 i, des del 2015, ha desenvolupat més de 300 projectes, especialment entorn dels àmbits de l'alimentació, la subcontractació industrial, la química i l'energia.

Entre els projectes més freqüents que duen a terme ambdues oficines destaquen, entre d'altres, aquells enfocats a ajudar una empresa catalana a identificar quin és el millor canal per introduir el seu producte o servei segons les seves necessitats i les característiques del mercat. També assessorem les empreses catalanes perquè puguin trobar socis per dur a terme projectes d'innovació o R+D a escala internacional, desenvolupar nous productes o exportar la seva tecnologia.

Aquests mesos han estat molt difícils i ara molts països europeus remarquen que cal tornar la fabricació a prop de casa, relocalitzar. És un missatge cap a la Xina o també cap als mateixos socis europeus?

La pandèmia provocada per la Covid-19, a banda de l'impacte sanitari, ha comportat també una disrupció en les cadenes de valor global i s'ha posat de manifest la fragilitat de les mateixes a conseqüència de la concentració de l'aprovisionament de certs productes en pocs països, principalment la Xina. En un context d'incertesa i gran volatilitat en els fluxos mundials de comerç és clau que les empreses estiguin a prop dels seus clients internacionals i disposar de diversos mercats on exportar i des d'on aprovisionar-se.

L'actual situació pot condicionar la internacionalització, doncs?

És una situació amb un impacte molt rellevant en les economies més internacionalitzades, com la catalana, que fa nou anys que bat rècords històrics d'exportacions. Però en cap cas la solució depèn de deixar d'internacionalitzar-se, sinó tot el contrari: ara més que mai és important tenir presència a l'exterior. Precisament l'experiència exportadora, reforçada per la forta tradició industrial, que tenen les pimes catalanes ha de ser un dels elements que impulsin l'economia a mitjà termini. I les empreses catalanes en són conscients, perquè 740 han seguit impulsant els seus projectes d'internacionalització durant el primer semestre d'enguany amb el suport de les 40 Oficines Exteriors d'ACCIÓ, un increment del 13% en comparació amb el mateix període de l'any anterior. L'oficina de Berlín es troba entre les cinc que més projectes han gestionat durant aquests primers sis mesos.

En aquest sentit, cal reflexionar sobre les oportunitats de negoci que surten en el context internacional actual. La pandèmia té una evolució diferent a cada país, tant en l'àmbit sanitari com econòmic, i cal tornar a seleccionar quins mercats són més idonis en tot moment i quins nous requisits d'entrada hi pot haver. Segurament, en aquests moments la prioritat ha de ser mantenir les quotes de mercat en aquells països on la pime ja hi té presència comercial.

En qualsevol cas, el que sí que sabem és que cal adaptar-se a les noves circumstàncies i limitacions. Si abans una empresa coneixeria un proveïdor internacional en una fira presencial, ara molts contactes s'han de fer a través dels canals digitals. Aquest camí ha estat especialment ben rebut a l'entorn empresarial alemany en comparació amb el d'altres països on l'establiment de relacions personals de confiança resulta quasi imprescindible per fer negocis i es veu dificultat en el nou context. En definitiva aquesta pandèmia ha permès accelerar tots els processos de digitalització, incloent-hi el comerç electrònic.

Quins sectors de l'economia catalana són els més valorats a Alemanya? Quins necessiten més la intermediació d'ACCIÓ?

Les exportacions catalanes a Alemanya es concentren en els vehicles (32,6% del total), seguits per productes farmacèutics (7,3%) i plàstics (7,0%).Això no obstant, cal esmentar també altres sectors com el farmacèutic, la biotecnologia o els equipaments mèdics, en els quals Catalunya compta amb un alt nombre d'empreses capacitades per exportar o establir-se a Alemanya. Finalment, trobem altres sectors com l'economia circular o la impressió 3D, que avui encara són relativament incipients però que tenen un potencial de creixement extraordinari, en els quals Catalunya compta igualment amb un ecosistema molt competitiu i que és ben valorat a Alemanya.

A l'Anoia i a la Conca d'Òdena en concret hi ha un llarg debat sobre quines empreses poden venir i utilitzar el sòl industrial o de si fer una aposta per projectes endògens. Què cerquen en concret les empreses del nord d'Europa per recalar a un país o l'altre? Sòl barat? Bones comunicacions?

Alemanya és precisament el segon país del món amb més filials estrangeres ubicades a Catalunya, només per darrere de França, de manera que podem assegurar que les empreses alemanyes coneixen Catalunya i la tenen present a l'hora d'internacionalitzar-se.

Quan una empresa alemanya estudia obrir un centre d'R+D en un altre país, un centre logístic o una fàbrica, el que busca primer és talent local. I entre els principals atractius que ofereix Catalunya com a destí per a la inversió estrangera destaca precisament la disponibilitat de talent local, però també la capacitat d'atracció de talent internacional. Un altre aspecte rellevant que valora l'empresa alemanya és la importància de les infraestructures i les connexions de transport. A Catalunya disposem d'una posició geogràfica estratègica i comptem amb grans infraestructures terrestres, marítimes i àrees amb àmplies connexions internacionals. Tenim una economia consolidada, diversificada però amb gran experiència industrial, i disposem d'una xarxa molt important de centres tecnològics i de recerca, així com d'instal·lacionscientífiques de primer ordre com el Sincrotró Alba o el Supercomputador MareNostrum.

Pel que fa a la Conca d'Òdena específicament, cal destacar la seva bona ubicació i les seves comunicacions. L'Anoia es troba a menys d'una hora de Barcelona i és propera a grans vies de comunicació, amb una important disponibilitat de sòl per a futures implantacions, a preu competitiu, que descongestionaria l'AMB. Per tot això, es tracta d'una zona molt atractiva per a sectors com el paper, l'automoció i per a implantacions logístiques de capacitat mitjana. Precisament per al sector de l'automoció resulta una zona interessant gràcies al Parc Motor i a la seva proximitat a empreses del sector com Seat. A més, a Igualada disposem d'un centre de formació professional rellevant, com és l'Institut Milà i Fontanals.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic