TORNAR

Bernat Biosca: “La gent ha de saber que la indústria de la moda de Catalunya té el seu centre tecnològic a Igualada”

Les veus de 20 anys de FITEX (1): Bernat Biosca és impulsor de FITEX i director General d’Escorpion

economia
Divendres, 28 maig 2021. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

L’economista Bernat Biosca està al capdavant d’una de les marques de moda igualadines amb més trajectòria i prestigi: Escorpion. Membre d’una família implicada des de sempre en les associacions empresarials del sector, ara fa vint anys Bernat Biosca va ser una peça clau per la creació de la Fundació per la Innovació Tèxtil FITEX. Parlem amb ell del paper de FITEX i de la indústria tèxtil igualadina.

Fa vint anys moltes ciutats demanaven un centre tecnològic, però la majoria no ho va aconseguir. Per què Igualada sí?

La Generalitat impulsava la creació de centres tecnològics al territori, i inicialment només es preveia a Mataró. Però a Igualada érem un referent del món de la tricotosa i vam decidir batallar-ho. Llavors el Josep Sellarès era president de l’associació, Fagepi, i junts vam convèncer la Generalitat i l’Agrupación Española del Género de punto i es va crear FITEX. El Josep era capaç d’aglutinar voluntats d’una manera admirable, vam treballar molt bé plegats. L’Ajuntament d’Igualada també ens va ajudar a arrencar, va veure que això seria important per a la indústria tèxtil i també pel benestar dels ciutadans del territori.

I ho va ser. En 20 anys FITEX ha aconseguit portar a l’Anoia més de 10 milions d’euros, ha format 3.500 professionals del tèxtil i ha ajudat a les empreses del sector a aconseguir 50 milions d’euros de negoci internacional...

Fa vint anys la internacionalització va ser clau per tirar endavant. Les empreses necessitàvem buscar proveïdors a tot el món i vendre a tot el món. FITEX va crear plataformes de venda i compra als EUA, a Alemanya, a Xina, al nord d’Europa... Se’n van beneficiar empreses de l’Anoia i també d’arreu de Catalunya, perquè aquesta és la filosofia de FITEX: cooperar amb tothom.

La gent de l’Anoia coneix prou què és i què fa FITEX?

Crec que no. I és molt important: Igualada sempre ha tingut molt pes a la indústria de la moda, i ha funcionat molt bé com a clúster. En molt bona part gràcies a la manera professional de treballar de l’associació FAGEPI i de la fundació FITEX. Amb el Josep Sellarès vam fitxar en David García per fer el salt a la professionalització i vam establir una manera de treballar basada en ser econòmicament sostenibles, volíem tenir superàvit i no endeutar-nos per poder seguir fent projectes per a la indústria i el territori. Va donar molt bons resultats, i FITEX ha pogut seguir treballant tots aquests anys perquè les empreses del territori innovessin i fossin més competitives.

Calia vendre al món, però també calia formar professionals...

I tant. A finals dels anys noranta la tricotosa tradicional va deixar pas a la tricotosa electrònica, i calia gent formada per programar aquesta maquinària. A més van ser anys bons pel gènere de punt, i faltaven professionals de confecció, teixidors, programadors... A FITEX es va donar tota aquesta formació tan necessària per les empreses de l’Anoia.

Si fa vint anys els reptes del sector tèxtil eren la internacionalització i la formació de professionals, ara quins són?

La transformació digital i la sostenibilitat, sense cap mena de dubte. Si les empreses volen ser competitives han d’abordar aquests dos temes. El nou hub que obrirà portes a la tardor, l’Igualada Fashion Lab, ha de servir principalment per acompanyar les empreses en aquest procés de transformació.

No són reptes fàcils...

Jo els veig com una oportunitat. Què vol dir sostenibilitat? Produir com més a prop millor. I aquí a l’Anoia tenim camp per córrer. Perquè no hi ha res més sostenible que produir a prop, ajustant la producció a la demanda i fabricar el just perquè hi hagi el mínim de sobrant. Si com a societat ens creiem el tema “eco”, és un gran moment per la moda de proximitat: produir aquí és el més sensat que hi ha! La missió de FITEX ha de ser que la petita empresa familiar pugui al tren de la tecnologia i la sostenibilitat.

Escorpion ja ha pujat a aquest tren. 

Sí, nosaltres vam traslladar l’empresa on som ara, a la Ronda del Rec, precisament per estar a pocs metres de la depuradora. És un gran actiu que té la indústria igualadina, l’única depuradora del sud d’Europa cent per cent biològica. A més la pandèmia també ens ha ajudat a innovar: hem incorporat al procés de producció el producte Viroblock, creat a Suïssa. Després de mesos de feina, ja tenim les màquines que introdueixen a les peces una substància que bloqueja i elimina virus i bactèries i dura fins a trenta rentats.

Com a empresari, en què t’ha ajudat la fundació tecnològica FITEX?

En moltes coses! Ho resumiria en tres aspectes crucials. En primer lloc ha estat una gran font de coneixement, ens ha permès avançar-nos als canvis de futur. Per exemple, el 2016 vam fer una visita a Sillicon Valley que ens va donar moltes pistes sobre digitalització i innovació.

En segon lloc, ens ha beneficiat a nivell de vendes. Gràcies a la plataforma escandinava de FITEX vam començar a vendre a Suècia. Allà vam trobar una distribuïdora de la nostra marca fa cinc anys i encara hi treballem. I finalment, també ens ha ajudat molt a innovar. Estem fent projectes de forma agrupada com ara l’Ecopil, per reduir el pilling de les peces de roba (les boletes que fa el jersei amb l’ús). O el Tintenible, per reaprofitar les aigües i els colorants que surten de les màquines de tint. Hem format part de la Comunitat Oneida de les indústries del disseny i això ens ha permès accedir a fons europeus per projectes d’innovació.

Ah! I una quarta cosa: la possibilitat de desfilar a la passarel·la 080 Barcelona Fashion, que és una plataforma de projecció i comunicació extraordinària, ens dona molta presència als mitjans, i sense FITEX i el Clúster Modacc ens hauria estat molt més difícil.

Un balanç de vintè aniversari de FITEX molt positiu doncs.

Molt. La gent d’aquí ha de saber que la indústria de la moda catalana té el seu centre tecnològic a Igualada! Són vint anys de feina feta i sobretot molta feina per fer, sempre amb la mirada posada al futur.

........

La Fundació Privada per a la Innovació Tèxtil FITEX és una entitat privada sense ànim de lucre que té com a objectiu fonamental impulsar el procés d’innovació, internacionalització i formació de la indústria del gènere de punt. Per més informació podeu consultar el web fitex.es.


1 Comentaris

X

Xavier Guasch

28 de maig 2021.09:33h

Respondre

Felicitats BERNAT i tot el equip de FITEX - MODAC, feina molt ben feta, anims ia a seguir,

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic