//Plugins sense CDN ?>
Aquestes setmanes, l'educació és a primera línia informativa amb l'anunci de la nova escola pública a Igualada i les friccions entre Ajuntament i Generalitat per la decisió de frenar la línia d'ESO a les Escolàpies. A més, des del Departament d'Educació s'ha d'afrontar la problemàtica estructural del descens demogràfic i l'afectació que pot tenir a les aules. Parlem amb Dolors Colell, directora dels Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central, sobre com es prepara el curs vinent.
A Igualada se segueix amb molt d'interès el pas de l'Escola de l'Ateneu a la xarxa pública. L'Ajuntament de la ciutat ha criticat els costos que pot haver d'assumir per aquest canvi de titularitat.
Efectivament, el curs vinent Igualada disposarà d'un nou centre públic al bell mig del municipi. El 2020-2021 l'Ateneu Igualadí formarà part de la xarxa de centres públics del Departament d'Educació, finalitzant així el procediment que es va iniciar a petició del mateix centre. És una notícia important no només per l'administració educativa, també pel municipi, per les famílies i el professorat del centre i pel mateix Ateneu Igualadí. Farem una oferta pública, amb la voluntat de mantenir l'essència fundacional de l'Ateneu Igualadí, a partir d'un projecte adequat a la realitat transformadora de l'escola d'avui. Més enllà de polèmiques, el que és important és que l'adhesió de l'Ateneu a la xarxa pública és un guany pel municipi. Amb la màxima normalitat, el Departament i la titularitat prenen aquesta decisió i davant d'això cadascú ha d'assumir les responsabilitats que li pertoquen. L'Ajuntament d'Igualada, com tots els ajuntaments del país, tenen l'obligació –ho diu la normativa– d'assumir la conservació, manteniment i la vigilància de les escoles, com ja ho fa ara amb totes les escoles públiques de la ciutat i com ho fan la resta d'ajuntaments catalans. No hi ha d'haver cap polèmica en aquest tema, perquè tots hi guanyem.
En el cas de l'Ateneu, l'administració local ha començat el procés també per fer pública la llar d'infants. La Generalitat contempla tornar a finançar en part les escoles bressol?
La recuperació del finançament de les escoles bressol és prioritat d'aquest Govern i d'aquest Departament i el compromís ha quedat reflectit en els pressupostos que ara s'aprovaran. Hi ha un total de 70 milions d'euros per tal de reconèixer una etapa educativa clau en el desenvolupament dels infants i en la igualtat d'oportunitats com és el primer cicle d'educació infantil, que es concretaran en 1.500 euros per plaça.
A la capital de l'Anoia hi ha un debat obert sobre l'equilibri entre l'oferta pública i privada. A part de l'Ateneu, hi ha la possibilitat que alguna escola més faci el pas? L'objectiu és que l'oferta entre places públiques i privades quedi equilibrada al 50%?
L'Ateneu Igualadí és el primer centre que s'ha incorporat a la xarxa pública al municipi, i el segon de Catalunya des que es va aprovar el decret que ho fa possible. Amb aquests temes s'ha d'anar pas a pas, estudiant els casos amb detall i fent-ho allà on realment calgui i sempre que es compleixin un seguit de requisits com són donar resposta a les necessitats d'escolarització, que la titularitat ho sol·liciti, i que sigui viable amb aspectes com ara l'edifici. En aquest cas s'han donat tots els requisits, i és una gran notícia per l'escola –i així ho ha manifestat públicament- i sobretot per Igualada, que guanya una oferta educativa que de no haver fet aquest pas, segurament no s'hagués pogut mantenir.
L'institut Badia i Margarit estarà finalitzat per començar el curs vinent?
El nou equipament per acollir les aules de secundària estarà enllestit aquest estiu. Durant les vacances es farà el trasllat i estarà a punt per obrir les portes al setembre. Quedarà pendent el gimnàs i una passera que connecta els dos edificis i que estaran enllestits a finals d'any.
Entre els pobles petits de l'Anoia hi ha el temor del tancament d'escoles davant el descens demogràfic. Hi ha alguna previsió per al curs vinent?
És cert que hi ha una preocupació en pobles petits d'alguns indrets de Catalunya, aquell patiment que sempre hi és per si l'escola del poble podrà mantenir la seva funció per manca d'alumnes. Però no hi ha cap previsió de tancament de cap centre en els pobles petits de la comarca. Es mantindrà l'oferta al territori.
La qüestió demogràfica afecta també les ciutats. És una oportunitat per rebaixar la ràtio d'alumnes per classe o es tancaran línies? Pel que fa a les concertades, es rebaixaran les ràtios de concert davant aquesta baixada? A quant estan ara?
La fotografia demogràfica actual és clara: cada any hi ha menys nens a les primeres edats d'escolarització. I aquest fet incontestable té afectació també a les escoles, que són un reflex de l'entorn on estan situades. Hi ha menys població a l'educació primària, però per contra augmenta a l'ESO. Pel que respecta a les ràtios, es parteix d'una concepció que no és la que reflecteix la realitat de les aules. Les classes no són tancades, no hi ha un nombre d'alumnes per aula perquè l'educació ja no s'entén com un mestre fent classe magistral als alumnes entre quatre parets. Avui en dia els grups s'ajunten, es desdoblen, treballen per racons, la innovació ha transformat les metodologies d'aprenentatge. Per tant, les ràtios no es poden concebre com ho teníem entès fins ara. El que hem d'intentar és que hi hagi professorat suficient per donar resposta a aquest tipus d'organització de centre. I amb els pressupostos actuals i amb les diferents mesures en matèria de professorat com oposicions, estem en el camí per fer-ho.
L'escola concertada mostra recels davant el decret d'admissions. En el cas de l'Anoia, què es farà per arranjar la segregació escolar? S'impulsarà més dotació econòmica per a les concertades i que acullin a més alumnes amb necessitats educatives especials?
El nou decret de concerts que està treballant el Departament reconeix la tasca que moltes escoles concertades d'arreu del país fan per assumir la responsabilitat en l'escolarització equilibrada dels alumnes. Centres que fan una funció social important per evitar en determinats entorns la segregació dels alumnes. Hi ha molta escola concertada que fa una gran tasca social d'integració i aquesta és la que ha de rebre més ajuda. I això queda reflectit en el decret, amb una aportació econòmica suficient, que aporti més a qui fa més funció social.
Les Escolàpies podran tenir secundària concertada a curt termini?
Les Escolàpies van plantejar un projecte d'ampliació d'obres tenint en compte una línia d'infantil, una de primària i una de secundària. Una oferta que vam veure viable tant des del punt de vista d'escolarització (mantenir una línia en les diferents etapes) com d'espais i instal·lacions. Però després ens trobem que el projecte passa a ser una línia d'infantil, dues de primària i una d'ESO. No podem plantejar dues línies de primària que després a la secundària es reduiran a la meitat. Què passarà doncs amb els alumnes? Quan acabin sisè, hi haurà 50 alumnes i a primer d'ESO només plaça escolar per 30? Qui continuarà a escola i qui haurà de marxar? I com es decidirà? No ho veiem viable en aquest moment perquè no dóna continuïtat a tots els alumnes de l'escola.
Mari
Igualada
10 de març 2020.08:17h
Bon dia!
Sí que dona continuïtat. És un centre adscrit a l’Escola Pia i per tant l’educació està garantida.
Pau
Igualada
10 de març 2020.15:02h
Mari, suposo que saps que cada centre de primària només pot estar adscrit a un de secundària. I per tant, o Escolàpies o Escola Pia. El reglament és així, si voleu ESO, 1 línia de... Llegir més primària!