TORNAR

Equip del SAIC: "El confinament afavoreix que tornin dificultats emocionals que s'anaven a resoldre"

Entrevistem l’equip del Servei d’Atenció i Consulta (SAIC) d’APINAS

Salut
Dissabte, 9 maig 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

La ciutadania de la Conca d'Òdena ha estat castigada per la COVID19 tant pel confinament doble que hi va haver durant tres setmanes i mitja com també per l'alta xifra de contagis i víctimes mortals de la pandèmia. A finals de març, APINAS va oferir gratuïtament un nou servei per alleujar i atendre les persones que més han patit la factura psicològica, a través del Servei d'Atenció i Consulta (SAIC). Es tracta d'un servei  d'orientació, consulta i tractament per infants, adolescents i adults. L'equip multidisciplinari està integrat per professionals de la Psicologia, Psiquiatria, Psicoanàlisi, Logopèdia, Fisioteràpia, Pediatria, Neuropediatria i altres especialitats. La coordinadora Glòria Codina i el seu equip comenten amb AnoiaDiari quines casuístiques es troben.

Com funciona el servei que ofereix el SAIC d'atenció psicològica gratuïta?

És l'espai d'atenció psicològica que SAIC –APINAS va posar en funcionament durant els primers dies de confinament a la Conca d'Òdena. Es planteja com un servei obert a la població, una aportació per la responsabilitat pública i social que té l'entitat vers conca i la resta de la comarca. Les persones que vulguin consultar, poden contactar amb APINAS per correu electrònic apinas@apinas.cat, o bé trucant al telèfon d'APINAS 938041061 de dilluns a divendres de 9 a 2. Els professionals ens posem en contacte telefònicament o via correu electrònic amb aquestes persones i a partir d'aquí s'inicia l'atenció.

Quantes peticions han rebut?

Hem rebut diverses consultes i estem atenent a aquestes persones amb regularitat. En les consultes dels infants, veiem que majoritàriament havien estat vinculats a l'entitat, des del CDIAP, el Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç. Són criatures que ja tenen més de sis anys i els pares han consultat de nou. Alguns dels adults que estem atenent també tenen cert lligam amb l'entitat, són pares d'infants atesos en el servei d'atenció precoç, i altres contacten amb nosaltres per primera vegada. També estem oferint aquest servei d'atenció psicològica als familiars dels usuaris de la Residència d'APINAS de Prats de Rei i als professionals.

Quins quadres són els més freqüents?

Ens trobem davant de situacions d'angoixa, alteracions en el son, apatia, pèrdua de gana... Cadascú té la seva manera de reaccionar davant la incertesa dels moments canviants. Les persones en situació de vulnerabilitat tenen factors estressants afegits. El confinament pot afavorir que símptomes o dificultats en l'àmbit psíquic i emocional, que estaven en procés de resolució es tornin a posar de manifest, per la por a la malaltia que pot provocar el virus i per l'aïllament que provoca el confinament.

Les persones demanden ara més solucions per la incertesa econòmica, per la tensió del confinament o pels processos de dol?

Les consultes més freqüents estan relacionades amb l'angoixa provocada pel confinament i amb processos de dol, tant en adults com en infants. Inicialment hi ha hagut més preocupació per la salut, però sembla que ja està apareixent neguit per la situació econòmica.

Els adolescents és el col·lectiu més afectat pel confinament? Caldria trobar una solució per als joves, a partir de 14 anys, que no poden sortir? Ho porten millor que la gent gran?

Com els altres col·lectius, els adolescents estan trobant la manera d'adaptar-se a la situació nova i també mantenen el llaç social mitjançant videotrucades, jocs compartits per la xarxa, etc. L'accés a la tecnologia els ajuda en general, no viuen sols; estan amb la família. El col·lectiu de la gent gran són més vulnerables i molts d'ells viuen situacions de soledat.

Han rebut consultes de professionals de la salut? És el col·lectiu professional que pateix més la tensió?

Efectivament, els sanitaris i personal que treballen en les residències, són els col·lectius que estan patint aquesta crisi des de la primera línia. Molts d'ells actualment es troben davant situacions molt complexes i difícils de gestionar, tant a escala física com psíquica. Se'ls requereix fer jornades laborals molt llargues, atendre en condicions fora de les habituals, prendre decisions complexes i ser resolutius. Nosaltres coneixem de prop als professionals de la residència de "Els Prats de Rei" i malgrat les dificultats, estan treballant amb molta dedicació i una actitud molt positiva.

Quines pautes aconsellen per reduir l'ansietat de la reclusió i la incertesa del moment?

Les emocions intenses o que s'escapen del control, disminueixen a mesura que en podem parlar. Hem d'entendre la importància de l'escolta professional, veure quina és la dificultat, orientar i si cal adreçar a algun servei d'atenció urgent.

Quan es "normalitzi" la situació, poden aparèixer i brotar les angoixes i que una bona atenció psicològica sigui necessària també?

Hi ha incertesa i encara no sabem què vol dir "certa normalització". La dificultat justament és adonar-nos que això no s'ha acabat amb un confinament sinó que d'alguna manera continuarà. Encara no sabem de quina manera, però haurem d'anar inventant noves formes.

Més informació sobre la COVID19


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic