TORNAR
PUBLICITAT

Jordi Camuñas: “La Conca d'Òdena està envoltada d’una infraestructura viària que li permetria ser un centre neuràlgic de distribució de mercaderies arreu”

Parlem sobre logística amb Jordi Camuñas, professor de la Universitat de Lleida al Campus d’Igualada

economia
Dimarts, 1 març 2022. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Aquest mes, a la secció d’Anoia Universitària, parlem de logística amb Jordi Camuñas Méndez, professor associat de Logística del Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística de la Universitat de Lleida al Campus d’Igualada i responsable des de fa 22 anys del departament de Logística d’Industrial Vilassarenca, empresa dedicada a la injecció d’alumini fos.

Jordi Camuñas

Què entenem per “logística”? Sembla un concepte difícil d’explicar.

Realment és més fàcil explicar el concepte que realitzar el procés en si. Simplificant al màxim, la qüestió radica en portar un producte determinat d’un punt A a un punt B dins d’uns paràmetres establerts de cost, temps i amb la qualitat definida pel client.

Originalment, la logística sembla que prové del món militar, pel que he llegit. Com ha canviat al llarg dels anys?

La teva apreciació és correcta; és més, les bases per a un correcte procés logístic són disposar d’infraestructures i flux d’informació. En aquest sentit, si ens fixem en els antics romans, que van conquerir gairebé tota Europa, la base del seu èxit va ser la construcció de les calçades romanes per on podia fluir d’una manera més eficient la informació i  tots els recursos necessaris per anar conquerint zones interessants per mantenir la seva supremacia. Encara que actualment els objectius són diferents, les bases no canvien gaire: els logístics necessitem informació -com més fiable, menys possibilitat d’error- i infraestructures adients per aconseguir el nostre objectiu.

En quines situacions quotidianes s’aplica la logística?

Encara que et sembli increïble, a qualsevol tasca quotidiana apliquem la logística. Per exemple, per fer el menú setmanal necessites conèixer quants àpats has de realitzar i per a quantes persones, a més de quins plats vols cuinar; per a tot això apliques la logística. Així doncs, necessitem adquirir una llista de productes i dins d’un pressupost estipulat, així com conèixer si tenim tots els estris de cuina necessaris. Evidentment, com a logístics d’empreses productives fem tot això a una altra escala, però podem extrapolar-ho a qualsevol situació quotidiana.

A Catalunya, el sector logístic representa més del 14% del PIB. Què vol dir aquesta xifra? Quin és l’impacte de la logística en l’economia catalana?

Aquesta xifra ens indica la importància que està agafant aquest sector dins de la economia, perquè està donant un punt de competitivitat a les empreses. Ara mateix es poden trobar productes competitius arreu, però el servei al client pot ser una raó de pes per decantar-se entre un proveïdor o un altre i aquí és on intervenim els que treballem en el departament de Logística.

A l’Anoia hi ha empreses punteres en el sector?

Com en totes les comarques hi trobem empreses centrades en la distribució i també hi ha grans magatzems distribuïdors de marques de renom. A banda d’això, la comarca té possibilitats per potenciar-se com a punt estratègic de distribució, ja que en particular la Conca d'Òdena està envoltada d’una infraestructura viària que li permetria ser un centre neuràlgic de distribució de mercaderies arreu. També s’hi podrien establir empreses que, a part de la distribució, fessin la tasca de l’expedició a clients d’empreses especialitzant-se en aquesta matèria i les empreses podrien reduir així despeses de personal i gestió.

Al Campus Universitari d’Igualada-UdL s’ofereix el Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística, únic a Catalunya a preu públic. Què hi aprenen els estudiants?

A mi m’agrada dir que els nostres estudiants reben una formació completa, molt pràctica, i propera a les realitats que ens trobem en el sector privat. A més de coneixements, transmetem experiència, i això fa que suavitzem la integració en el mercat laboral.

Quines són les sortides professionals d’aquests estudis?

Com a Enginyers en Organització Industrial i Logística dintre del sector privat, tant en empreses productives com de serveis, tenen sortides professionals vinculades a millorar l’operativitat interna, no només aplicable a la logística sinó també en departaments de planificació, compres o, fins i tot, a la millora i gestió de projectes. És una de les branques de l’enginyeria més versàtils i amb una àmplia varietat de possibilitats.

A Igualada també s’hi pot cursar el Doble Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística i en Administració i Direcció d’Empreses (ADE). Diferències amb el grau?

Com a enginyer i gestor de departament considero que aquest doble grau potencia el vessant econòmic de gestor de departament; per tant, és un factor que amplia possibilitats i permet una millor evolució com a responsables, on sempre hem d’argumentar econòmicament l’impacte de qualsevol decisió operativa que es pren.

Sovint ens trobem que els joves consideren l’enginyeria com alguna cosa “complicada”, també difícil d’explicar i, per tant, poc atractiva a l’hora d’escollir estudis. Què els diria als estudiants que tenen interès per la logística, però no s’acaben de decidir?

Qualsevol assignatura és complicada depenent del docent que l’imparteixi i, en el cas del Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística, hi ha un grup de docents molt sensibles per salvar aquestes barreres i que fan que la formació sigui tan amena i a la vegada pràctica per evitar aquesta “complexitat”. Respecte als estudiants que tinguin interès per la logística, el grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística els permet, per una banda, tenir un primer contacte amb aquest món i,  en segon lloc, poder ampliar les sortides professionals.

Amazon ha aconseguit popularitzar la logística? Sembla que tots tenim al cap la imatge dels seus grans magatzems i màquines/persones amunt i avall classificant paquets…

Sí, potser és un dels exemples més clars de fins a quin punt de complexitat pot arribar la logística i, com hem comentat anteriorment, la base del seu èxit és disposar d’un ampli ventall de productes servits en un temps rècord. Però no podem oblidar moltes empreses que també han realitzat una gran evolució - no tant anomenades com Amazon-, totes dirigides per enginyers que han millorat processos per augmentar eficiència i eficàcia.

Quin paper té la logística en el comerç electrònic, que cada cop guanya més adeptes?

L’èxit del comerç electrònic està directament relacionat amb uns processos logístics eficients, sense els quals aquest èxit no seria possible. Hem de tenir en compte que la facilitat de clicar i comprar un producte no tindria èxit si després aquest producte no es pogués enviar dins del temps estipulat; per tant, el comerç electrònic no seria possible sense aquesta millora en els processos logístics.

Què té a veure el Big Data amb la logística?

El Big Data està vinculat a conèixer grans grups de tendència de consum; per tant, està directament relacionat amb el comerç electrònic i, conseqüentment, està potenciant processos logístics de servei a client. Estem en una època on som molt sensibles en la gestió del nostre temps i això ho saben les plataformes de consum, que faciliten al màxim la rapidesa de consum. Personalment, m’agrada més el contacte directe amb el botiguer per informar-me sobre el producte i poder prendre una decisió més personal que la que pots prendre mitjançant fòrums; sí, dona la sensació que vagi en contra de la logística, però no és així, perquè el petit comerç també té un procés logístic, encara que en una escala diferent.

És un sector on la robòtica i els nous avenços tecnològics són claus, però pot ser això també perjudicial per la pèrdua de llocs de treball?

Podem discutir àmpliament aquest punt, però et donaré la meva visió. L’automatització pot semblar comportar pèrdues de llocs de treball, però mirem-ho des del punt de vista de la quantitat de personal qualificat que es necessita i que es necessitarà en un futur per, d’una banda, fabricar aquesta tecnologia i, de l’altra, poder posar en marxa i configurar la tecnologia de què estem parlant. Jo ho veig més com una nova oportunitat de formació i sortida laboral.

Com fem que la indústria logística sigui sostenible i tingui el mínim impacte ambiental possible?

Aquesta és una de les grans qüestions encara per resoldre i que té dos punts de vista. Com a consumidors hem de potenciar aquells productes que siguin respectuosos amb el medi ambient, tant per la seva producció com per l’embalatge. L’embolcall del producte també depèn de la indústria logística i hauríem de dirigir el nostre consum a tancar cercles de productes respectuosos en tots els processos vinculats a la seva fabricació. L’altre aspecte, i no menys important, és la distribució, on ha de produir-se un canvi de mentalitat, tant pel que fa a la font d’energia dels vehicles com per la forma de distribuir la mercaderia, agrupant al màxim càrregues i, fins i tot, potenciant el transport ferroviari creant infraestructures que permetin augmentar l’accessibilitat i  l’abast de la distribució.

Hi ha grans desigualtats per raó de gènere en aquesta indústria o l’impacte és menor que en altres sectors laborals?

No disposo de dades de la realitat del sector, però només observant la xarxa viària podem adonar-nos que el transport terrestre de mercaderies està dominat per xofers masculins. Malgrat que ja es comença a veure alguna dona al volant de camions, és un sector que encara presenta una gran desigualtat en aquest àmbit.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic