TORNAR
PUBLICITAT

Jordi Marcé: “El millor ajut per als nostres comerços és que la ciutadania compri a casa”

Entrevista a l regidor de Dinamització econòmica de l’Ajuntament d’Igualada i delegat de l’àrea de Promoció econòmica de la MICOD

economia
Dissabte, 12 setembre 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.

La pandèmia de la Covid-19 ha provocat, al nostre territori, una greu crisi sanitària i, paral·lelament, una segona crisi: l’econòmica, que ha afectat empreses, autònoms, treballadors. Com valora l’impacte d’aquesta crisi en la nostra comunitat?

Crec que l’impacte  està per veure, intuïm que tindrem un escenari de cara al 2021 complicat, encara que no sabem l’abast que tindrà; tot dependrà del que tardem a eliminar o controlar aquesta pandèmia. Nosaltres el que estem fent és treballar per engegar projectes de ciutat i de comarca, que esdevinguin oportunitats per al creixement i desenvolupament econòmic. Escoltem, col·laborem, impulsem i liderem projectes que donin suport i generin oportunitats als ciutadans d’Igualada i de tota la Conca.

El passat 14 de juliol la Generalitat va aprovar, a través del  Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya, la concessió d’una subvenció directa a la MICOD, per import d’1.500.000 euros, per a donar suport a la reactivació del comerç dels municipis afectats per la COVID-19. Quines accions es preveuen portar a terme?

La primera i la més urgent és poder donar aquest ajut directe al comerç, l’hostaleria, la restauració i els serveis professionals assimilats al comerç al detall de la Conca d’Òdena, tant aquells que van haver de tancar la seva activitat com els que, tot i que van poder obrir, van patir una disminució forta de la seva facturació. Som conscients de la situació que estan passant i per això els alcaldes de la Conca van fer pressió per obtenir aquest finançament i poder oferir d’una manera mancomunada aquest ajut directe. Hem treballat molt amb els juristes de la MICOD per poder fer arribar aquests ajuts als seus beneficiaris de la manera més ràpida i senzilla possible, i també hem destinat unes partides a projectes per a la Mancomunitat, els ajuntaments i les entitats de comerç.

En relació amb la línia d’ajuts als comerços que van haver de tancar o van disminuir dràsticament els ingressos durant l’estat d’alarma. Què poden representar aquestes ajudes al sector?

Cal tenir en compte que és un ajut directe de fins a 1.500 €, per als comerços que van aturar l’activitat i de fins a 1.000 per als que van veure disminuïda la seva facturació. És una quantitat que, si bé no cobreix totes les pèrdues, ajuda a pagar despeses o inversions. La poden destinar a qualsevol desembossament, és un ajut que es dona pel fet d’haver vist paralitzada la seva activitat; per tant, crec que per a molts comerços serà un molt bon ajut.

Es podrà esgotar la partida d’1,5 milions d’ajudes de la Generalitat als comerços de la Conca? Si s’esgoten, preveuen una partida addicional o altres línies d’ajudes?

El compromís és esgotar-lo, i la partida pressupostaria és d’1,5, milions. El període per sol·licitar l’ajut va començar a final de juliol i acaba el 15 de setembre. Durant tot aquest temps hem fet molts esforços per comunicar aquests ajuts perquè arribés a tots els possibles interessats. També hem treballat amb els juristes per poder facilitar tant com fos possible la tramitació i la gestió per agilitzar el pagament. Aquestes darreres setmanes jo personalment i tècnics de l’equip de Dinamització Econòmica hem sortit al carrer per informar comerç a comerç de l’existència de l’ajut i per aclarir-ne qualsevol dubte. Així mateix, estem treballant amb els tècnics de la MICOD, ajuntaments i entitats de comerç de la Conca per impulsar diversos projectes, alguns d’ells ja iniciats.

Quants empresaris poden veure’s beneficiats?   

A hores d’ara ja en tenim a la vora de 700 i encara queden uns dies; per tant, estem molt contens del nivell de sol·licituds que hem rebut.

Com ha rebut el comerç aquestes ajudes? Quins ‘inputs’ tenen?

Com ja he comentat, aquests últims dies hem pogut parlar amb molts comerços i empreses i la rebuda ha estat immillorable. Els botiguers i restauradors ho han passat malament i qualsevol ajuda és ben rebuda. I, d’aquesta en concret, n’estan molt contents. Vull recordar que per a tots ells el millor ajut és que la ciutadania compri a casa i les dades que tenim ens diuen que és així. Ara com ara les xifres de venda no són dolentes i alguns sectors estan recuperant els índexs de vendes de l’any anterior i fins i tot les estan superant. La gent no ha marxat a comprar a fora i està donant suport al comerç de casa.

Com veu el sector de cara a una possible segona onada de coronavirus a la Conca?

Desafortunadament la pandèmia no està superada i sabem que tindrem rebrots. Nosaltres -i em refereixo a tots els ajuntaments de la MICOD- estem treballant per intentar evitar aquests rebrots i creiem que només amb la responsabilitat individual de tots els ciutadans aconseguirem acabar amb ella. Espero i desitjo que no siguin necessaris nous confinaments, però si cal, treballarem perquè no afectin els sectors productius i els serveis.

Una de les respostes al confinament, precisament, va ser un increment del comerç en línia. Quines dificultats tenen els petits negocis en aquest àmbit? Com resoldre-les?

És cert que hem vist com s’incrementaven les xifres de venda en línia. El confinament de la gent ha incentivat aquest increment. Ja fa temps treballem la necessitat que els comerços estableixin estratègies digitals i si algun benefici o lliçó hem d’extreure d’aquesta pandèmia és la urgència d’implantar aquestes estratègies en el petit comerç. Hem vist com grans empreses de retail han aguantat millor aquest confinament perquè ja portàvem temps immerses en el procés de digitalització dels seus canals de venda. És evident que el nostre comerç és un comerç de proximitat i que la seva essència és aquesta, el tracte de tu a tu i la generació de confiança amb els clients, el tracte personalitzat. Així i tot, crec que el comerç ha d’escoltar el seu client, ha de saber redefinir les estratègies per arribar a nous mercats i cobrir noves necessitats dels seus clients i si, per aconseguir-ho, cal establir estratègies digitals, doncs cal anar cap aquí; crec que el futur està en funció d’establir estratègies on-line i off-line.

S’estan donant llicències noves per a negocis? Quins són? I com es plantegen les obertures?

Últimament sí que hem tingut obertures. S’han obert botigues de roba, dues parades al mercat, una cerveseria, i també hem donat noves llicències per a una residència d’estudiants, una vinoteca i aviat tindrem l’obertura d’un petit hotel al centre, un restaurant també al centre, i sabem que s’estan tancant alguna contractació d’espais, un d’ells per una clínica d’oftalmologia. També ens consta algun traspàs de negocis que, per circumstàncies diverses, canvien de nom i tenen continuïtat. Per tant, crec que en un període com aquest, veurem alguns tancaments, però evidentment també veurem noves obertures.nt també veurem noves obertures.

Quines recomanacions fan al sector en les seves estratègies de cara als pròxims mesos?

Bé, els mesos vinents són certament incerts, estem encara en plena lluita contra la pandèmia i el primer objectiu de tots nosaltres ha de ser aquest. Els comerços i emprese han de mantenir el nivell alt de precaució per intentar evitar la transmissió del virus i, d’altra banda, cal que estableixi estratègies que puguin donar respostes a les necessitats dels seus clients. Cal potser, en alguns casos, repensar les estratègies i els models de negocis, noves maneres d’arribar, obrir nous canals i, en la mesura que es pugui, invertir en la digitalització del negoci. No vull dir amb això, ni de bon tros, que la solució de tots els comerços es basi en una botiga on-line, però sí que cal utilitzar eines digitals que ens apropin al nostre client i que facilitin el seu accés al nostre negoci. En aquest sentit, també aconsellem que es formin en aquest àmbit i que busquin assessorament dels experts.

Quines actuacions es duran a terme, per part de la MICOD i dels seus ajuntaments,  fins a finals d’any per tal de reactivar el sector del comerç, hostaleria i restauració a la Conca d’Òdena?

Cada ajuntament pot destinar aquests recursos a realitzar accions per cobrir les prioritats, necessitats o característiques concretes del seu comerç, que poden ser diferents en funció de cada municipi. També poden demanar recursos per executar projectes destinats al foment del comerç totes les associacions de comerç o restauració de la Conca i, prèviament, cal coordinar aquests projectes amb el respectiu ajuntament. En aquests moments estem en el període de recepció d’aquestes sol·licituds. En el cas de la nostra ciutat, Igualada Comerç ja ha presentat una bateria de projectes destinats a incentivar l’activitat comercial i estem treballant amb altres associacions per fer-ne d’altres, tots destinats a la reactivació del teixit productiu comercial o de la restauració. A més l’Ajuntament també estem treballant amb diversos projectes que ben aviat donarem a conèixer.

Pel que fa a la MICOD, podem concretar una mica més. Ja des de l’inici del confinament, des de l’Ajuntament d’Igualada vam liderar un front comú de tots els municipis. Sabíem que tots els comerços de la Conca es veurien afectats per aquest tancament i també sabíem que tots junts podíem treballar per generar projectes. Ens vam ajuntar tots els ajuntaments i totes les associacions de comerç i restauració en una mateixa taula (virtual) per sumar esforços i, fruit d’aquest treball, vam iniciar una campanya d’agraïment als comerços essencials que estàvem oberts, amb el lema: ARA MÉS QUE MAI, ESTEM PER TU. Després, un cop tots els comerços, bars i restaurants ja van estar oberts, vam engegar una campanya de suport a tot el comerç amb el lema ARA MÉS QUE MAI, JO COMPRO A CASA, amb què volem posar de manifest la necessitat de comprar als nostres comerços. Aquesta campanya es basa en la difusió de vídeos i accions que van destinades a fer valdre la funció del nostre teixit comercial. Tots vam ser testimonis de com es veurien les ciutats amb tots els comerços tancats, una imatge que estic segur que ningú no vol veure repetida.

Paral·lelament, a principi d’abril vam començar a treballar amb la idea d’una plataforma digital per donar suport a tots els comerços. Érem conscients que la digitalització del sector comercial -i sempre parlant en un sentit genèric- anava un pas enrere d’altres sectors. Era, doncs, imprescindible que nosaltres com administració poguéssim posar a la seva disposició una infraestructura digital que els ajudés en aquest camí. La plataforma Conca Comerç (www.concacomerç.cat) és una plataforma de serveis per al comerç, l’hostaleria, la restauració i els serveis professionals assimilats al comerç al detall que, d’una banda, pretén reactivar i impulsar aquests sectors de la Conca d’Òdena i, de l’altra, encaminar-los cap a la transformació digital. És un projecte de present i de futur i no hem parat de treballar-hi. Actualment estem treballant amb els comerços i associacions de tota la Conca -i d’una manera més intensa amb el gremi de restauració i el sector- per implementar una nova funcionalitat que creiem que serà molt interessant: podrem fer reserves on-line de taules, comandes a domicili, cartes digitals, passar a recollir, etc.). Són funcionalitats que volem agrupar a la plataforma i que facilitarà als seus clients l’accés a l’oferta de restauració de la Conca. Igualment, estem també treballant amb FAGEPI per unificar l’oferta de moda on-line en un punt on els usuaris de concacomerç.cat puguin trobar tota l’oferta de venda en línia de moda a la Conca.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic