TORNAR
PUBLICITAT

Josep Ignasi Reixach: “FITEX és clau perquè la indústria tèxtil avanci, però també és clau per a l’Anoia”

Les veus de 20 anys de FITEX (4): Josep Ignasi Reixach, director general de Punto Blanco

economia
Dilluns, 5 juliol 2021. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Si una cosa ha fet possible que la Fundació per la Innovació Tèxtil FITEX celebri 20 anys d’existència és la confiança de les empreses anoienques que van creure que un centre tecnològic les ajudaria a innovar, a exportar i a formar treballadors, i van decidir unir-se sota el paraigua de FITEX. Punto Blanco n’és una, i l'aposta que l'empresa va fer fa dues dècades, avui està liderada pel calafí Josep Ignasi Reixach, director general de Punto Blanco des de fa tretze anys.

Com va canviar el naixement de FITEX la vostra manera de treballar?

D’entrada ens va fer prendre consciència que junts som més forts i va aconseguir que tota la indústria tèxtil de l’Anoia es posés a treballar conjuntament per uns objectius comuns. Abans era impensable, tothom estava tancat en si mateix, i ara en canvi anem plegats per innovar. FITEX aconsegueix recursos de les administracions per fer tasques d’internacionalització o per tirar endavant projectes de recerca que sols no podríem fer, per falta de recursos o bé per falta de temps; el dia a dia dels departaments d'I+D és tan intens que s'agraeix molt el suport d'una entitat com FITEX.

En quins projectes d’innovació esteu treballant ara?

Ara estem treballant un tema de sostenibilitat que encara no podem explicar, però que serà molt important per Igualada i que té a veure amb el reciclatge de teixits. Fins ara el reciclatge era una assignatura pendent del tèxtil perquè els teixits habitualment barregen matèries primeres i és un repte separar productes com la llana o el cotó per reciclar-ho. Amb FITEX estem avançant molt en aquest sentit.

També esteu desenvolupant mitjons amb propietats que prevenen patologies dels peus.

Sí, hem creat un programa per aplicar microcàpsules adherides al fil, i això permet fer mitjons amb tractament preventiu per les principals patologies del peu, com la pell atòpica o el peu diabètic. Amb altres empreses tèxtils i empreses de cosmètica i farmàcia estem al projecte Cosmetotex per crear mitjons per tractar la deshidratació i per tractar la hiperhidrosi (l’excés de suor). Fa uns anys, el 2012, ja vam fer amb FITEX el projecte GoodFooTex, d’on van sorgir idees que van acabar derivant en la creació de diferents mitjons, com el model “Ancho Especial”, que facilita la circulació. També venem mitjons desodorants (antimicrobials), antial·lèrgics, ecològics (fets de bambú que és biodegradable i transpirable)... FITEX té la virtut de poder captar les necessitats de la indústria i portar-les a la pràctica amb programes amb la participació conjunta de diverses empreses. Ara estem en procés de fer uns mitjons recarregables; es vendran amb un sobret amb el tractament perquè al cap d’unes quantes rentades el client pugui tornar a “carregar” els mitjons amb el tractament per les diferents patologies.

Amb quins recursos ho tireu endavant?

Amb la col·laboració público-privada. FITEX hi té un paper clau perquè capta molta inversió pública, sigui d’aquí o de la Unió Europea, i com que té la seu a Igualada i des de Fagepi en som patrons, aconseguim que aquesta inversió vingui a la comarca. Això té molt valor. Penso que FITEX és una infraestructura estratègica, no només per a la competitivitat de les empreses del sector tèxtil i moda, sinó també per a la prosperitat del nostre territori.

Parlaves abans de la internacionalització... Punto Blanco sempre ha tingut vocació de vendre al món.

Punto Blanco neix el 1948 i comença a exportar el 1953; això ja indica la voluntat d'internacionalització de l'empresa. FITEX ens ha ajudat amb el muntatge de plataformes compartides amb altres empreses, que ens ha fet més fàcil poder accedir a mercats molt difícils com ara la Xina o els EUA tant per comprar matèries primeres o producte com, sobretot, per vendre allà els nostres productes fabricats.

Hi va haver una època que a Àsia es comprava més que no pas es venia. Ara és a l’inrevés?

Nosaltres sempre hem apostat per la indústria local, i el 95% dels mitjons que venem a tot el món estan fabricats a Igualada. El temps ens ha donat la raó; ara en el sector de la moda no es pot treballar a set mesos vista perquè s’ha de poder reaccionar ràpid. Ara és més eficient comprar a la indústria tèxtil local que no pas a la Xina, malgrat que una part de la producció encara necessitem tenir-la deslocalitzada. Nosaltres, des de Punto Blanco, fem una aposta total pel territori en tots els sentits, quan hem de buscar un proveïdor sempre comencem per empreses igualadines, sigui del sector que sigui. Gràcies a la Fira BSTIM, per exemple, vam conèixer empreses del territori de l’àmbit tecnològic i hem treballat junts des d’aleshores. 

Com a president de l’Agrupació Tèxtil FAGEPI, quin futur li augures al sector tèxtil?

Venim de temps molt difícils, amb especial èmfasi en l'últim any. Si aconseguim superar la pandèmia, probablement ens trobarem en un moment dolç, jo sóc molt optimista. Les dificultats de transport amb Àsia ens donen molt avantatge competitiu: nosaltres en un mes podem posar producte al punt de venda. En una empresa com la nostra, que té prop de 75 anys, n'hem vist de tots colors, fa uns anys ningú creia en el tèxtil i aquí estem. Això sí, trobo a faltar que hi hagi més emprenedors a Igualada. Al territori ens aniria molt bé tenir cinc o sis empreses com Punto Blanco, Escorpion, Buff, ... que són marques reconegudes a escala mundial. I sobretot necessitem més educació; la formació és fonamental i sovint ens hem trobat que ens havíem de formar els treballadors nosaltres, especialment en els àmbits de mecànica de teixidor. FITEX ens hi ha ajudat molt, però com a territori hem d'apostar més per la formació de l'àmbit tèxtil, ja que serà la millor inversió per a una nova indústria digitalitzada i sostenible.

........

La Fundació Privada per a la Innovació Tèxtil FITEX és una entitat privada sense ànim de lucre que té com a objectiu fonamental impulsar el procés d’innovació, internacionalització i formació de la indústria del gènere de punt. Per més informació podeu consultar el web fitex.es.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic