TORNAR

Montse Esquius: "Aquesta crisi ha reforçat el paper del comerç de proximitat"

Entrevistem Montse Esquius, presidenta de l’Associació de Botiguers del Mercat de la Masuca

societat
Dijous, 24 desembre 2020. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

L'Associació de Botiguers del Mercat de la Masuca va néixer el 1996. La primera presidenta va ser Maria Àngels Solé. La va rellevar l'actual presidenta, Montse Esquius. Amb ella, parlem de com s'ha adaptat aquest centre a l'actual situació de pandèmia i quines perspectives té de cara al 2021.

Com valoren, des de l'associació, l'impacte de la crisi en els seus comerços en aquests 9 mesos des de l'inici de la pandèmia de la COVID-19?

Som essencials pel tipus de productes que oferim i, havent treballat més o menys per les circumstàncies, hem resistit. No treballem tant com voldríem. A l'estiu hi va haver una certa recuperació, semblava que ens recuperaríem. Ara hi ha més dubtes, però Nadal ha de ser una bona època.

Tenen coneixement del nombre de tancaments, ERTO, etc., dels seus establiments associats?

No hi ha hagut cap cas de tancament per la COVID-19, però sí que hi ha paradistes que han tancat per jubilació.

Estan canviant i canviaran els hàbits de compra?

És evident. La gent vigila més quan i com compra. A les hores punta, les persones que vénen se separen més, hi ha més comandes per telèfon també. És una cosa que els compradors habituals ja feien, trucaven perquè els preparéssim la bossa i venien a recollir-la. És un hàbit que s'ha reforçat. El comprador que ens coneix utilitza més que mai el telèfon. Hem procurat estar molt per la gent gran, que és la que té més dificultats per moure's.

Amb la COVID-19, s'accelerarà la implantació de les noves tecnologies, tant per als distribuïdors com en la venda?

Ho estem treballant, la digitalització. Ens falta molt, però volem avançar en aquest sentit. És difícil, però caldrà una estratègia conjunta. Pel nostre tipus de producte, veurem com funciona. 

Com serà aquest Nadal per a les vendes?

Veig a venir que, a diferència d'altres anys, anirem molt a darrera hora. Les limitacions de persones faran que no hi hagi el mateix consum dels altres anys. No hi haurà taules grans, però sí que esperem que hi hagi vendes.

Com preveuen el 2021?

Crec que serà més dur, serà quan es notarà més el que ha passat. Perquè la gent compri, ha de tenir diners, ha de poder  treballar. S'aturarà molt tot. Em temo que no serà un any alegre i esperem que no tanquin gaires negocis. 

El paper del comerç de proximitat és més essencial que mai, en anys com aquest?

El comerç de proximitat surt reforçat pel que ha passat i s'ha demostrat que donem vida a la ciutat, una ciutat amb persianes abaixades és d'allò més trist. Trobar-se a cara a cara es valora més i s'ha de continuar reivindicant. Estem contents perquè l'Ajuntament d'Igualada ens va donar suport des del primer moment.

Quins sectors han patit més la situació, entre els seus associats?

Dins les dificultats de l'any, les nostres parades són productes d'alimentació i hem pogut sortirnos-en.

El 2023 finalitzen les concessions als paradistes. Amb l'avinentesa, es preveu una remodelació del mercat de la Masuca. Quin és el futur del mercat?

És una reforma necessària. Sabem que si la crisi de la COVID-19 dura molt, a alguns paradistes els faran més por les inversions. Però, en tot cas, el canvi és necessari, més enllà del manteniment. Veurem un mercat amb menys parades, però més diàfan, amb passadissos més amples, on es podran crear nous espais per activitats, com ja hi ha l'Aula de Cuina del Mercat.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic