TORNAR

Roser Valls: "La gent ha agafat consciència de la importància del comerç del poble"

Entrevistem Roser Valls, presidenta de la Unió d’Establiments de Montbui

societat
Divendres, 25 desembre 2020. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

La Unió d'establiments de Montbui (UEM), amb 30 anys de bagatge, ha multiplicat aquest 2020 la seva activitat per donar servei a uns associats que han hagut d'encaixar les turbulències de la COVID-19. L'entitat inclou serveis, restauració i comerços. Està formada per un tant per cent molt elevat dels establiments de Montbui, fet que la fa molt representativa del municipi. La presidenta, Roser Valls, comenta que "és una associació cada vegada més estructurada i amb una junta molt implicada, i això ens permet fer accions més importants, però sense perdre la proximitat amb els socis".

Quina valoració fa l'UEM de la crisi i com l'ha viscut el comerç montbuienc?

La crisi de la COVID-19 a Montbui ens va arribar en un moment difícil. En general, la majoria d'establiments ja feia temps que feien malabars per adaptar els seus canals de comunicació i el seu producte a les noves formes de comprar i als nous valors dels consumidors. Inicialment, va semblar un cop inaguantable, vam pensar que no ens en sortiríem, però la realitat ha estat una altra. La majoria d'establiments de Montbui no tenen càrregues econòmiques fixes gaire altes, són comerços petits, d'un o dos treballadors, amb locals de propietat o lloguers baixos. Tot això ha fet que, un cop superat el confinament inicial, no hagin necessitat gaire per aguantar la patacada i tornar a obrir els seus negocis. És clar que si hagués durat més temps, hauria estat insostenible; per això, que els que més han patit fins ara han estat els negocis de restauració, perquè les restriccions han estat més dures.

Tenen coneixement del nombre de tancaments, ERTO, etc., dels seus establiments associats?

No ha tancat cap establiment per la pandèmia, i fins i tot han obert algun negoci nou. No tenim coneixement dels ERTO que s'han demanat.

Estan canviant i canviaran els hàbits de compra?

Han canviat, i crec que a favor del comerç de proximitat. No sé si això es mantindrà en el temps, però vull pensar que sí. Durant aquesta pandèmia la gent ha agafat consciència
de la importància del comerç del poble, i tot i que Amazon ha facturat més que mai a causa de la situació en què ens trobàvem, la ciutadania s'ha abocat molt en nosaltres i ha donat la possibilitat als nostres establiments d'ensenyar el que fem i d'oferir els nostres productes a nous clients que no havien vingut fins ara.

En aquest escenari, s'accelerarà la implantació de les noves tecnologies, tant en els distribuïdors com pel que fa a la venda?

L'any passat, la UEM ja va fer un programa d'assessorament digital als comerços. És una lliçó que teníem tots pendent abans de la crisi, però clarament la pandèmia ha fet que molts establiments que creien que no era una necessitat hagin entès la importància de la digitalització a favor nostre per poder arribar al client final. La veritat és que és un dels punts positius que en podem treure, de tot plegat. Hem après en 6 mesos allò pel qual en unes altres  circumstàncies hauríem necessitat 6 anys.

Com preveuen la campanya de Nadal?

L'afrontem amb optimisme, creiem que el comerç forma part de Nadal i que les famílies faran regals als més estimats. Tot i que serem pocs al voltant d'una taula, farem un gran
àpat, i si fem cap d'any en "petit comitè" potser voldrem anar a la perruqueria o a l'esteticista. Crec que els nostres clients ens sorprendran en positiu.

Com preveuen el 2021?

Amb incertesa, esperant que hàgim après quelcom de tot el que hem viscut per poder avançar-nos a tot el que vingui amb noves mesures, ajudes, campanyes… que puguin donar suport als nostres associats, tot i que és clar que depenem econòmicament del que puguem disposar de les administracions públiques, i en aquests moments encara no ho sabem. L'objectiu sempre ha de ser facilitar tot allò que ajudi els socis a adaptar-se a la situació en el present i sobretot en un futur a mitjà termini. No podem apagar focs, hem de mirar una mica més enllà.

En situacions com l'actual, el paper del comerç de proximitat és més essencial que mai?

Sempre ho ha estat, el que passa és que mai no ho havíem vist tan clar com fins ara. Fa mesos o anys que les associacions expliquem la funció social del comerç de proximitat i enumerem tot allò que aporta als nostres municipis, però sembla que fins ara cridàvem al buit. Per primera vegada els nostres veïns i veïnes han vist el que és una ciutat sense comerç i el que comporta. Es tracta d'escollir quin model de compra volem, però no per pena o per complicitat amb el comerciant, sinó perquè ofereix tot un ventall d'avantatges per al comprador i per al municipi que perdrem en funció de quina sigui la nostra elecció. 

Hi ha hagut sectors més desfavorits, perjudicats, i altres més beneficiats?

Com en qualsevol crisi. Per exemple, la decisió de tancar bars i restaurants ha estat un gran perjudici per a aquest sector; en canvi, ha beneficiat algunes botigues alimentàries del poble,que han facturat més, perquè la gent feia els àpats a casa. Els més perjudicats han estat els comerços que venen articles que no són de primera necessitat i els bars
o restaurants, acadèmies d'anglès, centres d'estètica…, per als quals el segon tancament ha estat realment difícil d'aguantar.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic