TORNAR
PUBLICITAT

Toni Mabras: "Amb el canvi de govern a la Pobla, hem fet història"

Entrevistem Toni Mabras, batlle de la Pobla de Claramunt

politica
Diumenge, 16 febrer 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Va debutar en la política al capdavant de Participa #Volemunapoblamillor el 2015. I en les eleccions municipals del passat maig, el seu grup va aconseguir quatre representants al ple i va tenir una majoria a la investidura. Antoni Mabras, el nou batlle de la Pobla de Claramunt, parla amb AnoiaDiari d'aquests primers mesos de mandat i dels projectes que contempla el nou govern.

El passat mes de juny va ser elegit batlle de la Pobla de Claramunt, trencant tretze anys de batllia de Santi Broch i dècades de mandat del mateix color polític. Quina valoració fa del govern que el va precedir? El municipi necessitava un canvi?

Els canvis sempre són bons, i en el cas de la Pobla, aquest era necessari. Històricament hi ha hagut un govern del mateix color polític i feia tretze anys que hi havia l'anterior batlle, hi havia regidors que feia més de setze anys que eren al càrrec... Era molt necessari. Nosaltres contemplem la política municipal amb rotacions cada vuit anys com a màxim. Nosaltres som aquí per quatre anys, i si fem les coses bé, la gent ho percep i ho vol, hi serem quatre anys més, però més no. Al principi ja vam dir que hi seríem com a màxim, vuit anys.

Amb el canvi de govern, hem fet història. Després de tants anys amb un govern que potser ja estava cansat de governar, hem fet història, amb uns nous colors polítics, perquè som coalició de partits i, a més, en minoria. Això penso que és encara més democràtic. Per exemple, per aprovar els pressupostos el passat mes de desembre, vam parlar amb regidors d'altres partits. Això és positiu per al municipi.

El dia de la seva elecció va manifestar "que existeix una nova forma de governar". Com serà aquest nou govern els pròxims anys?

Un ajuntament és la primera administració que es troba un veí, és la més propera als ciutadans. Per tant, ha de ser el màxim de transparent. Els regidors i jo, com a batlle, hem de respondre a les queixes, dubtes, etc., dels veïns, i ho hem de fer amb el màxim de transparència. Som i serem un govern transparent. Portes obertes sempre per als veïns. Amb aquesta obertura de mires, hem d'intentar que tots els veïns de la pobla, ens hagin votat o no, tots, rebin sempre resposta per part del seu ajuntament. És important que el govern escolti els veïns, que els veïns demanin què necessiten, i que el govern pugui dir sí o no. Hem hagut de dir molts nos. Ens han vingut veïns amb promeses de l'anterior govern, amb promeses de fa molts anys. Nosaltres no farem promeses. Evitarem dir que sí a coses que no estem segurs que podrem dur a terme. Aquest és, potser, un dels canvis més importants respecte a l'anterior govern. L'altra és que abans es prometien coses que no s'acabaven fent. Nosaltres, no prometrem coses. El que farem és començar projectes i acabar-los. Quan hi ha una necessitat al municipi, el que hem de fer és treballar-hi i dur-la a terme.

Com són les relacions amb la resta de grups municipals?

Per la meva part, bones. Hi ha algunes tensions, evidentment, però bé. Entenc que l'anterior govern no estigui d'acord amb nosaltres, però la relació, per la meva part, és correcta. Ells representen votants, representen poblatans, i per tant, els he d'escoltar. Com a tal, els he traslladat que han de fer aportacions i nosaltres les escoltarem, i si valen la pena, les tirarem endavant. Aquest també és un dels canvis: escoltar els altres regidors. Ells han de ser conscients que són representants i han de treballar per al municipi, perquè només venir a un ple cada dos mesos i ja està no crec que sigui el correcte. El correcte és treballar per al municipi. El Fredi, del PSC, va entrar al govern l'endemà mateix de la investidura i la relació és perfecta; porta l'àrea d'urbanisme i estem molt contents amb ell. I amb el cas de l'Albert Duran, d'Esquerra, està convidat a entrar al govern, li ho hem proposat diverses vegades. Ens ha comunicat que s'ho vol prendre amb calma, que ja ho valorarà. Per nosaltres, té les portes obertes per fer govern. És a les seves mans.

Quina és la valoració d'aquests primers mesos a la batllia?

Estic molt content. Estem tirant endavant projectes que volíem fer, amb certa agilitat. En temes d'urbanisme hi ha hagut projectes en què, des del moment zero, ens hem posat a treballar, com la connexió dels aparcaments, la millora dels vials de Can Ribalta, els lavabos de la planta baixa de l'escola i moltes coses més. Una de les coses que em preocupava com a batlle era el tema de la seguretat, durant aquests mesos, des del novembre fins al març, que hi torna a haver canvi d'horari; són uns mesos complicats, pel que fa als robatoris. Hem tirat endavant una —anomenada popularment— patrulla municipal, un cotxe que té la tasca de controlar equipaments municipals i fer rondes pel municipi, cosa que dona més tranquil·litat als veïns. És cert que hi ha hagut alguns robatoris, però n'hem pogut evitar d'altres. En l'àmbit social, hem tirat endavant beques per a estudiants, des de primària fins a estudis universitaris. Ja tenim més de seixanta sol·licituds, que són moltes, per ser el primer any que les convoquem. Coses com aquesta, la Pobla les necessitava.

Quins són els projectes que tenen a l'agenda més immediata?

Estem intentant solucionar un tema crític de connexió elèctrica al barri de la Rata, un tema endèmic, de fa molts anys, i que ara s'ha agreujat amb la malaurada ocupació de cases. Tirarem endavant el projecte i, si tot va segons el previst, a finals de febrer, FECSA es posarà a treballar-hi. Els veïns feia molts anys que ho demanaven i ara, per fi, ho tirarem endavant.

En el dia a dia fem moltes coses, però el projecte que segurament tindrà més visibilitat serà la instal·lació de nous semàfors a la via principal de la Pobla, amb polsadors per a vianants. Aquest és un tema que també s'arrossega des de fa anys, i així aconseguirem que la connexió entre una banda i l'altra de la carretera sigui més segura per als veïns.
Un altre projecte que tenim damunt la taula, que ens portarà més temps però que volem tirar endavant durant aquest mandat, és el nou POUM. L'anterior govern en va fer una aprovació prèvia el 2011 i des de llavors és en un calaix, i no entenem per què. El volem tirar endavant perquè és molt important. Estem amb normes subsidiàries del 1986...

Quines són les necessitats més importants que té ara la Pobla de Claramunt?

Un aspecte que ens ha preocupat sempre és la connexió entre els barris. Què podem fer perquè la Pobla estigui ben connectada? En aquest sentit, hem fet un concurs d'idees per escollir la millor proposta per connectar, per a vianants i bicicletes, el barri de les Garrigues amb la Pobla, amb una previsió de connexió amb el Xaró. És un projecte de gran envergadura econòmica i necessitarem ajudes d'altres administracions per executar-lo en tres o quatre anys. Aquesta és una. Una altra és la connexió entre el l'estació amb aquí baix. Volem arreglar el camí de la Costa, arranjant les escales i posant-hi baranes. També tenim molts problemes amb voreres, n'hi ha moltes d'estretes. És molt complicat caminar per la Pobla. Aquesta és una de les prioritats que tenim com a municipi. El POUM ja contemplava tot això, tot va lligat. Una altra de les necessitats és el manteniment. Ens hem trobat que el poble està bastant deixat. Hem de treballar en el manteniment de carrers i voreres i en el sanejament de clavegueram, que estan en mal estat.

La Pobla tindrà aviat un institut?

Ens agradaria molt. De fet, a la campanya electoral va ser un dels punts principals del programa. Hi estem treballant. Esperem tenir una resposta en els pròxims mesos.

Un dels punts negres de les carreteres de l'Anoia és la C-15. Com els afecta? La Pobla està ben comunicada?

Les comunicacions internes no són bones i treballarem per millorar-les, com explicava. I, pel que fa a l'exterior, ens trobem que la C-15 és molt perillosa. Aquest és un problema greu i ens preocupa. Hi ha el projecte del desdoblament de la via, que és molt positiu. Hem demanat a la gestora de la C-15 que no habiliti la Pobla com a pas alternatiu, perquè sempre que hi ha un problema en aquesta via, gairebé sense avisar-nos o fent-ho tard, fan passar tots els vehicles pel mig de la Pobla. Demanarem que quan es duguin a terme les obres —que pensem que s'han de fer— no facin passar els vehicles per dins del nostre municipi. Després tenim el tren, un desastre. Per a tota la comarca. Des de la Pobla fins a Barcelona es triga una hora i mitja. Anar a Igualada en tren són dues zones, és car. Si el tren està malament, l'autobús encara pitjor. Hi ha una línia, a través d'una empresa que té la concessió, i no es respecten els horaris o no passen els autobusos.

Durant el mandat anterior hi va haver una polèmica amb una empresa (Novalia Synergie) situada al municipi que produïa emissions de pèl·lets. Quina política es marcaran en aquests aspectes?

Estem en contacte permanent amb l'empresa. La relació és bona. Els hem fet saber que l'objectiu, que també han fet seu, és que un dia puguin anar al polígon. El POUM també ho contemplarà. Ells tenen previst créixer i l'espai on són se'ls fa petit. El millor lloc per créixer és el polígon. Ara, és veritat que són dins el poble, és veritat que encara ocasionen algunes molèsties, creen inconvenients tant de contaminació acústica com de generació de partícules, que encara que s'hagin minimitzat, continuen existint. Nosaltres obrim expedients sancionadors perquè ho resolguin. Saben que, mentre siguin aquí, nosaltres continuarem batallant en aquest tema.

La indústria ha estat, al llarg de la història, el principal motor del municipi. Continuarà així?

Sí, el sector industrial és el motor principal de la Pobla. Aquí tenim grans empreses, que aporten molt al municipi i que ens ajuden, són al nostre costat. També generen ocupació: molta gent del municipi treballa en aquestes empreses del polígon. Això és molt positiu. I l'empresa de pèl·lets també és positiu que hi sigui. No volem que marxin. Vull que es quedin a la Pobla, però al polígon. I ells també ho tenen clar.

Igualada demana més sòl industrial a la Conca d'Òdena. Com a veïns, com ho valoren?

S'ha de contemplar inicialment de forma positiva la implantació d'una nova zona industrial. Amb tot, hi ha dos peròs... El primer és que a la comarca hi ha zones industrials que no estan ocupades. Hauríem de veure per què no s'han ocupat i si es poden ocupar. I el segon és que, en el cas d'Òdena, hi ha controvèrsies. Penso que qui ha de donar el vistiplau és l'Ajuntament d'Òdena. Encara que nosaltres ho veiéssim positiu, si l'Ajuntament d'Òdena no ho veu així, hem de donar suport a la batllessa i al seu equip de govern.

Com s'imagina la Pobla de Claramunt d'aquí a vint anys?

M'agradaria que a la Pobla es pogués passejar a peu entre els barris, per això hi treballem. Que puguem passejar des del nucli antic cap a l'estació, arribar fins al Xaró, les Garrigues, els Masets... I m'imagino que tota la indústria que ara ocupa la zona del centre del municipi es traslladi al polígon i que tot aquest espai sigui una zona verda i d'equipaments, una zona de trobada i activitat dels veïns. És vital. Per això el POUM és tan important. Per això, també hi treballem.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic