TORNAR

Eixarcolant presenta un informe que revela les dificultats per accedir als productes de proximitat, a la Conca

Una enquesta que va rebre més de 1.800 respostes i on un 85% es declara partidari dels productes de proximitat

gent
Dijous, 17 setembre 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

La demanda de productes d'alimentació fets a la Conca d'Òdena té dificultats per satisfer-se, tot i que un segment molt gran de la població voldria consumir-ne. Eixarcolant posa sobre la taula que "per dur a terme aquest propòsit, cal millorar o canviar els canals de comercialització."

Els membres del col·lectiu, en una imatge de la Jornada de les Plantes OblidadesEl Col·lectiu Eixarcolant va fer aquesta primavera una enquesta sobre el consum d'aliments a la Conca d'Òdena. Es van assolir 1803 respostes de quinze municipis de la Conca i l'entorn, quasi un 7% de la població. Els resultats posen de manifest que existeix "una clara voluntat dels habitants de la Conca d'Òdena de proveir-se amb productes de qualitat i de proximitat", ja que el 85,4% dels enquestats afirma que consumeix o voldria consumir productes de proximitat. Tanmateix, les dades reflecteixen que actualment comprar productes produïts a la Conca d'Òdena és molt complicat: no es troben fàcilment als comerços, i alhora resulta molt difícil poder-los identificar com a procedents de la zona. Aquests factors es tradueixen en una percepció general: consumir productes de proximitat és complicat. El 62% dels enquestats consideren que "és difícil o molt difícil."

Així, "el consum de productes de proximitat és molt inferior al que potencialment podria arribar a ser, d'acord amb la voluntat expressada per la ciutadania". Eixarcolant considera que "és cabdal desenvolupar eines que permetin identificar amb facilitat i seguretat els productes produïts a la Conca d'Òdena, fet que ha de permetre que els
consumidors coneguin de forma clara quins productes de proximitat tenen a l'abast, i alhora evitar que s'identifiquin com a productes locals alguns que en realitat no ho són."

Creuen que "per donar accés a aquests productes és prioritari l'establiment de nous canals de comercialització, que de forma sinèrgica incentivin la presència d'aquests
productes al comerç local i al sector de la restauració, i que alhora els facin accessibles al conjunt de la ciutadania. Les dades constaten que no només hi ha d'haver productes locals disponibles, sinó que s'han de poder adquirir de forma senzilla."

Eixarcolant constata el suport a "la creació d'una plataforma digital que permeti fer compres centralitzades dels productes agroalimentaris" produïts a la Conca d'Òdena. Els enquestats també han posat de relleu la importància que la plataforma permeti conèixer de primera mà la feina que fan els i les productores locals, ja que el 99% consideren de vital importància per a la preservació dels valors del territori i dels serveis eco sistèmics la preservació del sector primari.

El 70% dels enquestats fan ús del territori agroforestal de la Conca d'Òdena per practicar activitats de caràcter lúdic, esportiu o d'aprovisionament, com a mínim un cop a la setmana. Són les primeres dades disponibles per al conjunt de la Conca d'Òdena de la percepció de la ciutadania sobre un aspecte tan cabdal com és el model agroalimentari i de consum. Els resultats de l'enquesta i les conclusions que en deriven es poden consultar de forma detallada a l'informe "Què mengem a la Conca d'Òdena? Diagnosi i reptes de futur", disponible a la web del Col·lectiu Eixarcolant https://contingut.eixarcolant.cat/wp-content/uploads/2020/09/Informe_EnquestaConsumidors_PACO-1.pdf. Es presentaran amb més detall el dijous dia 24 de setembre a les 7 a la pista de l'Ateneu Igualadí.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.