TORNAR

Aprovat inicialment el Pla director urbanístic de l'activitat econòmica de la Conca d'Òdena, amb un total de 205 hectàrees

Hi haurà quatre nous sectors d’activitat: el Parc Tecnològic i Empresarial de Jorba-Igualada, l’entorn de l’aeròdrom d’Igualada-Òdena, l’Hostal del Porc, a Vilanova del Camí i el Raval i Can Marquès, a Òdena.

politica
Divendres, 8 abril 2022. 11:52. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

La Comissió territorial d'urbanisme del Penedès ha aprovat inicialment aquest divendres 8 d'abril el Pla director urbanístic de l'activitat econòmica (PDUAE) de la Conca d'Òdena. El pla delimita i ordena 205 hectàrees, de les quals prop de 100 es destinaran a activitat industrial i logística en quatre nous sectors d'activitat econòmica: el Parc Tecnològic i Empresarial de Jorba-Igualada, l'entorn de l'aeròdrom d'Igualada-Òdena, l'Hostal del Porc, a Vilanova del Camí i El Raval i Can Marquès, a Òdena, combinant algunes parcel·les de gran format (fins a 44 ha) amb altres de grandària mitjana. En el marc del nou pla es redueix un 65% la superfície dels nous sectors respecte al que preveia el Pla director urbanístic de la Conca d'Òdena, aprovat el 2009 i encara vigent, minimitzant així el consum de sòl i s'estableixen directrius obligatòries per al planejament municipal per garantir la preservació de corredors agraris, la xarxa de camins rurals, la pacificació de la BV-1106 i la reconversió d'antic sòl industrial en residencial. Es tracta de l'aprovació inicial del document, que pròximament tindrà un període d'exposició pública. L'aprovació definitiva del PDUAECO està previst que es faci abans d'acabar aquest any. Els batlles i batllesses de la Mancomunitat de la Conca d'Òdena han mostrat la seva satisfacció per l'aprovació inicial del pla "que resol la falta de sòl industrial".

El Pla director urbanístic de l'activitat econòmica (PDUAE) de la Conca d'Òdena ordena quatre sectors d'activitat econòmica, que sumen una superfície total de 205 hectàrees. D'aquesta superfície, prop de 100 hectàrees, el 49%, serà per a usos industrials i logístics, seguida de la superfície per a zones verdes (66 ha, un 32% del total del PDUAE), equipaments (14 ha, el 7% del total) i sistema viari (13 ha, el 7%).

Concretament, els quatre sectors, i la superfície concretament industrial de cadascun, són:

- Parc Tecnològic i Empresarial de Jorba-Igualada (16,41 ha industrials). Se situa en terrenys de Jorba, Igualada i, en menor mesura, d'Òdena. Acollirà parcel·les de grandària mitjana (dues parcel·les de 7 ha cadascuna i una de 2 ha), amb visibilitat directa des de l'A-2, que poden resultar especialment atractives per a empreses que busquen tenir presència al territori.

-Entorn de l'aeròdrom d'Igualada-Òdena (56 ha industrials). Situat principalment a Òdena, s'hi preveu una parcel·la de 44,6 ha de superfície per a activitats econòmiques de gran format i diverses més petites, d'entre 0,1 i 5,4 ha, que es destinarien a activitats pròpiament aeronàutiques. Aquest sector incorpora els terrenys que es preveien destinar a l'àrea residencial estratègica (ARE) Fàtima Nord d'Igualada, que ara es qualifiquen de zona verda i equipaments.

- L'Hostal del Porc (8,10 ha industrials). Situat a Vilanova del Camí, acollirà una única parcel·la de 8,1 ha per a activitats econòmiques. Pel que fa al sòl per a equipaments, es preveu la possibilitat d'ubicar-hi una planta depuradora si és necessari.

- El Raval i Can Marquès (19,28 ha industrials). Ubicat a Òdena, s'hi preveu una única parcel·la per a activitats econòmiques de gran format, amb 20,11 ha. El desenvolupament d'aquest sector es condiciona al fet que prèviament s'hagi completat el dels sectors anteriors.

Preservació dels espais naturals i garantia de transformació urbana

Des de la Comissió territorial d'urbanisme del Penedès han assenyalat que "a més d'ordenar aquests quatre sectors econòmics, el PDUAE estableix una sèrie de directrius que els ajuntaments hauran d'incorporar obligatòriament quan revisin o modifiquin els seus planejaments municipals. Les directrius volen assegurar el compliment d'altres objectius del Pla director, com la preservació d'espais naturals i corredors agrícoles, la xarxa de camins rurals, la conversió de la BV-1106 en via urbana o la transformació en noves zones residencials de sectors industrials obsolets."

"Menys consum de sòl i més compacte"

Des de la comissió també han explicat que "la zona de la Conca d'Òdena existeix un Pla director urbanístic (PDUCO), aprovat el 2009, que preveia destinar 599 hectàrees a sectors d'activitat econòmica. Això no obstant, el Pla aprovat avui el modifica, alineant-se amb els principis que establirà la futura Llei de territori, actualment en redacció. Així, s'aposta per minimitzar el consum de nou sòl i situar els nous creixements en continuïtat amb els existents. Com a resultat, els sòls per a activitat econòmica ocuparan finalment 205 hectàrees, un 65% menys del que preveia aquell planejament."

Procés participatiu previ i informació pública

Finalment, han remarcat que "abans de l'aprovació inicial del PDUAE que ha fet avui la Comissió d'urbanisme, el Govern va impulsar un procés participatiu obert a tota la població dels municipis afectats, a les seves associacions i representants del teixit econòmic, que es va dur a terme entre juny i setembre de 2020. S'hi van recollir més de 1.140 aportacions de 230 persones i 20 entitats. Les demandes més compartides van ser implantar els nous sectors econòmics per fases, en funció de la demanda real del mercat; situar els nous desenvolupaments prioritàriament entorn de l'aeròdrom d'Igualada-Òdena, i integrar els polígons buits existents. Gran part d'aquestes aportacions han estat recollides en el document que ha rebut avui l'aprovació inicial de la Comissió, i que ara se sotmetrà a informació pública i a audiència dels ajuntaments. Les al·legacions que es rebin s'incorporaran, si s'escau, al document que la Comissió d'urbanisme del Penedès aprovarà provisionalment. Posteriorment, la Comissió de territori de Catalunya en farà l'aprovació definitiva i el PDUAE entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC."

Satisfacció dels batlles i batllesses de la Conca d'Òdena

Els batlles i batllesses de la Mancomunitat de la Conca d'Òdena han mostrat la seva satisfacció per l'aprovació inicial del pla, "que resol, la falta de sòl industrial".

També valoren molt positivament que el document aprovat respecti la voluntat de la ciutadania de Jorba, que va rebutjar en una consulta popular el passat mes d'octubre classificar 46 noves hectàrees de sòl industrial, així com les opinions expressades durant el procés participatiu del Pla Director celebrat el 2020, que van fer descartar els àmbits de la Plataforma ferroviària Nord –Can Morera, a Òdena– i Vilanova Sud –Can Titó– i fan una crida a les empreses perquè tinguin present la Conca d'Òdena en els seus plans de creixement.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.