Divendres, 17/10/2014
1087 lectures

Habilitats.

Potser m’equivoqui però m’atreveixo a afirmar que la meva filla Marta, que ara té 10 anys, no serà gaire bona pels estudis. Però no em preocupa excessivament. Penso que té altres habilitats i que potser, explorant-les, pot trobar un camí per, quan sigui gran, guanyar-se la vida. El que sí que em preocupa és que els plans d’estudis actuals no contemplin com pot descobrir-les dins del seu horari lectiu. En aquest aspecte l’educació, en el sentit àmpli de la paraula, necessita millorar.

La Marta va al Garcia Fossas i estem contents de la tasca formativa que s’hi porta a terme com, de manera especial, amb les professores que ha tingut fins ara i també de la implicació de l’Ampa en les feines de suport i les activitats extraescolars que organitzen. Entenc que el problema ve de més amunt. Pel que he pogut veure, el material docent que es proposa a l’escola segueix donant molta importància a l’assimilació de coneixements. Les assignatures són encara massa semblants a les que jo tenia quan era petit -amb tots els matisos que calgui- i entenc que segueixen enfocades a seguir uns estudis reglats a partir dels 16 anys.

Si jo pogués escollir m’agradaria que la Marta pogués disposar, a l’escola, d’espais de temps per detectar quines són les seves habilitats. Un camí seria treballar, de manera pràctica, la Teoria de les intel·ligències múltiples del Dr. Howard Gardner que divideix les capacitats dels infants en 8 grups diferents: Lingüística, Musical, Espacial-visual, Lógico-matemàtica, Cinètico-corporal, Naturalista, Intrapersonal, Interpersonal. Cada una d’elles descriu quina és l’habilitat de cada nen i quines són les seves possibles derivacions, així com les formacions més adequades.

L’altre camí seria aquell que posés als nens en contacte directe amb diferents habilitats, de la mà d’experiències d’adults, associades a determinades professions. Que un nen pugui descobrir en el moment adequat de la seva vida si és hàbil fent malabars, pot ajudar-lo a orientar el seu futur cap al món del circ. (Just aquest dimarts la nedadora Marga Crespí ha canviat la natació sincronitzada per passar a formar part del Cirque du Soleil.) Si ho és en el treball de la fusta, pot estar orientat a l‘ebenisteria, com a exemples. Però cal que ho descobreixi com més aviat millor, ja que bona part de les habilitats s’eduquen i milloren amb temps i constància. En aquesta línia estem estudiant amb l’Ampa del Garcia Fossas, la manera de poder fer uns primers passos d’aplicació pràctica aquest mateix curs.

El futur obre als nostres infants un, cada vegada més ampli, ventall d’oportunitats que va de professions que requereixen una gran preparació a nivell formatiu i de

gran competitivitat internacional, fins a un àmbit més reduït que parla d’economies d’autosuficiència basades en aquestes habilitats personals. Que es puguin conèixer millor a ells mateixos pot ajudar-los a fer, de manera determinant, l’elecció correcta.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.