TORNAR
PUBLICITAT

Denuncien que un centre anoienc s'ha negat a fer un menú halal pels nens musulmans

L’any passat, l’escola hauria adverit a una altra família que sols hi ha menús amb porc

societat
Divendres, 12 maig 2017. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

El cas d'una família musulmana a la que no s'hauria facilitat els impresos per les beques menjador -la secretaria va considerar que en no haver-hi menú halal, no en podrien fer ús dels ajuts-, ha estat posat en coneixement per part del col·lectiu de dones immigrades Compartim Ciutadania. Va tenir lloc en una escola d'Igualada. Compartim Ciutadania assenyala que hi va haver un cas anterior i que totes les altres escoles tenen opcions halal al menú.

L'entitat Compartim Ciutadania ha denunciat davant la Síndica de la Ciutat un possible cas de discriminació "a una mare d'una escola religiosa d'Igualada". Segons l'entitat, des de la secretaria d'aquesta escola concertada amb la Generalitat, es "va comunicar a la mare que no calia ni que demanés els impresos per sol·licitar l'ajut de beca menjador, doncs per la seva condició de musulmana seria perdre el temps perquè el menú de l'escola contempla menjar porc sense que hi hagi menú alternatiu".

Les representants de Compartim Ciutadania, en la presentació a l'ECCLa família afectada és magribina i té dos fills de 5 i 8 anys. Expliquen que "ni tan sols se'ls hi van oferir" els impresos. L'any anterior hi va haver un cas similar a la mateixa escola, però la mare -de tres fills- sí que va sol·licitar i aconseguir la beca menjador. En aquell cas, la família va renunciar al servei de menjador en constatar que no s'oferia una alternativa a la carn de porc.

Aquesta circumstància mostra, segons Compartim Ciutadania, "la repercussió real d'una certa discriminació que es pateix com a conseqüència de la preceptiva distribució dels alumnes de famílies migrades a tots els centres escolars, ja siguin públics o concertats, religiosos o no". Sobre aquest cas, recorden que "a la resta d'escoles de la ciutat i d'arreu, s'ha anat incorporant –amb tota naturalitat- menú halal de la mateixa manera que es contemplen menús per infants diabètics, vegetarians o celíacs, per exemple. Aquesta escola s'hi nega i –a més- obstrueix l'accés als ajuts".

Entenen que "es tracta de la discriminació real per raons de religió i la conseqüència és que hi ha infants de famílies susceptibles del dret a beca menjador que no podran gaudir d'aquest servei que garanteix algun àpat al dia per contribuir a la adient alimentació infantil". Una circumstància que s'afegeix a "complicar a les maneres el fet de disposar de temps per participar de cursos de català o de formació professional per la seva millor inserció social". Arrel d'aquest incident, Compartim Ciutadania ho ha posat "en coneixement de la Síndica de Greuges" i també "tant a la Regidoria d'Integració com a la d'Ensenyament de l'Ajuntament d'Igualada". 

Problemàtica amb les beques menjador

Pel que fa a les beques menjador, Compartim Ciutadania matisa que malgrat que la Generalitat ofereix, a través del Consell Comarcal, les beques menjador, "l'ajut sols cobreix el 50 % del cost del menjador, les famílies hi han d'afegir la resta". Fan notar que moltes famílies, en no poder aportar aquest 50 %, opten o "bé per portar els infants al menjador sols uns dies a la setmana o bé de compactar tot l'ajut fins a meitat de curs, no poden garantir la seva adient alimentació com es pretén amb els ajuts".


21 Comentaris

N

Natx

Manresa

21 de gener 2020.13:38h

Respondre

L’escola té l’obligació de respectar les creences de la família i no ser discriminades per aquest fet. Els alumnes poden accedir a fer la matèria de religió segons les seves creences, sempre... Llegir més i quan sigui gestionable des del centre.
Per tant, el menjador escolar, com a servei complementari de l’escola, també ha d’adequar-se als mateixos preceptes, entenc. Com si hi tenen alumnes vegetarians o vegans. També mengen diferent per causa de les creences dels pares. S’ha de respectar la creença de les famílies, i no posar l’alumne en un prejudici.

m

miquel

Deltebre

4 de juny 2017.20:59h

Respondre

Era un col·legi catòlic?, doncs abans de menjar, tothom a pregar el Pare Nostre. I a qui no li agradi, porta.

J

Joaquim

Vic

3 de juny 2017.10:15h

Respondre

Si no els agarada el que menjem... Que marxin! Ja n’hi ha prou!! Tinc 26 anys, i el futur que em deixeu no m’agrada gens. Vull els immigrants fora ja!

P

Pepa

Odena

20 de maig 2017.17:59h

Respondre

Sr Pep, ja va tenir oportunitat de demostrar la seva política. Massa discurs i massa baralla per començar analitzant el tema com un infantó amb lo del formulari, ai ai aiii. Amb tots els respectes... Llegir més que li dic.... i ben anònim, que ja sé com les gasta.

Ò

Òscar

Igualada

14 de maig 2017.14:14h

Respondre

Entenc que pels comentaris enteneu que 13 de les 14 escoles igualadines actuen malament.
Doncs jo discrepo, per a mi, les 13 de 14 escoles igualadines fan el que cal.
Curiós, a més, que no surti... Llegir més el nom de l’escola en si. Quelcom a amagar?

pepsolev

Pep Solé Vilanova

L'Espelt

13 de maig 2017.09:31h

Respondre

Crec que la noticia no està prou ben enfocada.

Al meu entendre hi ha dos aspectes a debatre que barrejats poden complicar la solució i generar alguns comentaris.

Una qüestió és si... Llegir més l’escola va facilitar o no el formulari de sol·licitut de beca. L’altre qüestió és si una escola ha de fer distincions en el menjar per creences religioses en un pais (suposadament) laic.

En la noticia posterior d’avui dissabte ja es comenta que l’escola no va facilitar el formulari perquè la familia ja el portava omplert amb les dades.

Descartada la qüestió de disposar o no de formulari, entenc doncs que el debat és si una escola ha de fer o no menjar especial per qüestions religioses.

Ara jo no em pronunciaré. Només analitzant els comentaris m’adono, i potser es confirma amb una petita mostra, que una cosa és el que politicament es diu, s’explica, es comenta, es publica i l’altra la realitat de la societat, i algú ho hauria de tenir en compte, després no ens estranyem dels resultats de Le Pen a França.

És allò que en un lloc s’explica o es debat de manera politicament correcta i en privat la realitat és la que és. En el fons els comentaris en aquest mitjà fets des de l’anonimat són comentaris públics fets des de l’anonimat, com les votacions a eleccions de polítics. Jo no em decanto ara i aquí per res, simplement reflexiono.

Crec que el col·lectiu que ha presentat la queixa pretenia provocar una reacció i la socetat n’ha donat una altra, almenys a la vista del que s’ha publicat aquí I els comentaris que llegeixo.

M

Marià

Igualada

13 de maig 2017.09:19h

Respondre

Crec que “L’entitat Compartim Ciutadania” tindria que canviar el seu nom, “qui comparteix amb qui” mes aviat venen de fora e imposen els seus criteris.
Jo no parlo per boca de ningú o he... Llegir més viscut en pròpia persona en un país musulmà al nord d’Àfrica, on estava per motius de treball i durant el “Ramadán” al migdia no ens podien servir el dinar perquè estaven fen el “Ramadán”
Vaig ser jo, que em vaig be de adaptar a ells, mai van fer res per facilitar-me el àpat del migdia.
Cam deia algú abans que jo “els menjador de la escola fan alguna cosa per el menjar de pasqua, dels infants que a casa seva practiquen les costum cristianes”
Ja prou de tantes exigències i tan poca adaptació i aquestes organitzacions que tenen tant de interès em ajudar-los, perfecte, pro allà a casa seva I AMB AL SEUS IMPOSTOTS “DINERS” i durant uns quants anys que els expliquin com es viu aquí i els preparin abans de venir.
No som nosaltres els que ens hem de adaptar i amb als nostres impostos molt menys.
SUPOR TOTAL AMB L’ESCOLA

J

Joan

16 de maig 2017.13:24h

Marià, el país que vosté diu és un pais laïc o vol ser laïc? Encara millor, vosté no vol que Catalunya sigui un país laïc? Això significa que la institució ha de sotmetre’s a les... Llegir més necessitats de la ciutadania i no pas al revès!

P

Pere A.

Igualada

13 de maig 2017.09:17h

Respondre

Amb tots els comentaris expressats arrel de la notícia, es denota clarament que som els bàrbars del sud. Un sud retrògrad, inculte, injust i egoista que no vol un món millor, en justa... Llegir més convivència. Els musulmants els tenim aquí i hi seran per sempre. Els vàrem necessitar quan volíem mà d’obra barata, ens van ajudar en el creixement dels darrers anys i ara formen part de la nostra cultura i la nostra terra. Integrar-se vol dir complir les normes socials i jurídiques del nostre país. Integrar-se no vol dir renunciar a les creences pròpies ni als costums i tradicions del país d’origen. Entenc que a les escoles caldria oferir una alternativa als alumnes practicants, sobretot perquè són nens, repeteixo: són nens, i no mereixen que se’ls discrimini. No ho fem amb els vegetarians? amb els celíacs? amb els vegans? Doncs no costa pas tant. Som bona gent, o no?

A

Ada

Igualada

18 de maig 2017.17:15h

Bàrbars del sud? Sisplau, crec que els països musulmans són moooooolt més Bàrbars que nosaltres. I pel que fa a les creences, tradicions i costums tothom que faci el que vulgui però la societat... Llegir més ha de ser laica, tan estrany és això? A l’escola se serveix menú vegetarià o vegà? No ho sabia...però no barregem els celíacs o diabètics que amb la salut no s’hi juga i és lògic que tinguin menú especial. I menú halal no és només no menjar porc sinó menjar carn sacrificada diferent, amb turment animal.

jcarlos-fuente

JCarlos De La Fuente

Igualada

12 de maig 2017.21:42h

Respondre

TOTALMENT D’ACORD AMB TOTS EL COMENTARIS I AMB L’ESCOLA.
JA ESTA BE I NO ES DESCRIMINACIÓ

J

Joan

12 de maig 2017.18:21h

Respondre

Senyors i senyores contertualianes:

Em veig obligat a escriure per dir en l’error que es troben tots vostés, els que comenten la noticia i parlen de que cal que aquestes persones... Llegir més ”s’integrin” i que diexin els temes ”religiosos a part”.
En primer lloc, i com ja diu la noticia, es tracta d’una escola ”religiosa” i per tant, segurament concertada. Això vol dir que rep ajudes públiques, fet que LES OBLIGA a donar un servei de menjador ALTERNATIU sigui pel motiu que sigui, com MOLT BÉ FAN LES ESOCLES PÚBLIQUES.
En segon lloc, la integració passa per no estigmatitzar a nens per allò que mengen o allò que les seves famílies creuen: no oblidem que parlem de NENS I NENES.
En tercer lloc, treure la carn de porc a uns quants nens i nenes no crec que sigui un problema, perquè que jo sapiga ningú s’alimente només de porc, sinó que hi ha altres carns, com ara pollastre, vedella, xai, conill, etc.. i moltes verdures! Coi, que fins i tot la OMS ens diu de disminuir el consum de porc. Realment és tant difícil de treure el porc a qui ho demana, sigui pel motiu que sigui.
I per últim: l’escola aquesta religiosa és una descarada que només pensa en evangelitzar o que? que vol dir ”que no cal demanar la beca”? Aquestes ”mares superiores” es creuen la Ferrusola o que?

Apa, vagi de gust.

Visca la llibertat i menys racisme, que en aquests sis comentaris en sobra!

M

Maria

Igualada

15 de maig 2017.20:17h

Per què et creus tot el què llegeixes? Estaves present per saber si li van dir que no calia demanar la beca? Com que és una escola concertada, segons tu, té l’ ”obligació” de donar menjar... Llegir més halal, però ells no en tenen cap d’ obligació (com pagar el material escolar, per posar un exemple)
Halal no significa nomès no menjar porc, sinó que qualsevol animal que mengin ha d’ estar sacrificat segons les seves costums.
Si a l’escola pública els hi ofereixen...què fan a una escola, segons tu, religiosa?
No és racisme. És que es passen una mica. A vegades no es té molt clar que vol dir la paraula llibertat.

J

Joan

16 de maig 2017.13:21h

Maria, una escola concertada té l’obligació de donar menjar halal (o al menys treure el porc) de la mateixa manera que ho fa la pública. Si l’escola concertada no ho vol fer, aleshores que no... Llegir més rebi diners públics.

Les famílies que no tenen obligació de pagar a la concertada són aquelles derivades de la pública per manca d’espai en aquesta. La tasca de concertada és acollir a les persones que no tenen lloc a la pública, per això reben diners. Si volen diners públics, que es sotmetin a les exigències públiques, perque les families que venen de la pública i són destinades a les concertades per manca de lloc en la pública, no tenen la culpa ni la responsabilitat de menjar-se el tarannà dogmàtic de la concertada, en aquest cas religosa.

j

josep

igualada

12 de maig 2017.17:58h

Respondre

Anem fent aquestes polítiques que ni integren ni son justes i aviat tindrem aquí la ultra dreta com passa a la resta d’Europa.

a

anònim

Igualada

12 de maig 2017.11:38h

Respondre

Integrar-se vol dir adapatar-se a la societat que les acull. No fer canviar la societat que les acull a la mida de la seva religió.

a

ada

Igualada

12 de maig 2017.11:15h

Respondre

Doncs ho trobo molt malament. La religió de tothom és molt respectacle però s’ha de limitar a l’àmbit privat i no ha d’interferir en les relacions socials i ciutadanes. Per tant els... Llegir més menjadors escolars no han de fer menjar halal ni menjar de quaresma.
El que sí han de fer és adaptar el menjar per motius de salut (intoleràncies, al·lèrgies, etc.)

P

Paco

Igualada

12 de maig 2017.09:42h

Respondre

I els nens catòlics també tenen dret a fer la Quaresma? O no?.

a

antoni

igualada

12 de maig 2017.08:59h

Respondre

al Marroc si que et donen beca menjador si demanes menú amb carn de porc?

e

el sr ramon

les rambles dels castells

12 de maig 2017.08:32h

Respondre

La solució es molt senzilla, que prenguin els nens a casa al migdia, i els i donguin lo que creguin convenient.

J

Joan T.

IGUALADA

12 de maig 2017.07:30h

Respondre

Sembla incidint que en els termes “alimentació” i “infantil” el tema hagi de ser més punyent.
Des de fa molt de temps veig impàvid una aclaparadora immersió vers els forans. Crec que... Llegir més –llengües a banda- hi ha una clara diferenciació entre els que es volen integrar al país i els que no tenen cap més propòsit que utilitzar-lo pel seu benefici propi.
Puc acreditar que el col•lectiu magrebí és, en bona part, el que coneix -probablement més be que tots nosaltres- tots els tràmits per rebre tota classe d’ajuts i subvencions. Es el clàssic autònom que es dona d’alta per tenir accés a ajudes, tornant els rebuts un cop les ha aconseguit ... per posar un exemple que conec.
Jo estic d’acord a que la canalla que te problemes de salut tingui accés a menjador amb dietes especials, subvencionades. Però no puc acceptar que amb diner públic s’atenguin peticions religioses en un país laic.
Aquest “bonisme” tant arrelat i “políticament correcte” per la nostra societat els va a ells de meravella. Recolzo totalment l’establiment que, en bona praxis, ha actuat d’aquesta manera.
No és discriminació és sentit comú.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.