TORNAR

Repunta el nombre de morts en accidents de trànsit a l’Anoia

societat
Dimarts, 4 febrer 2025. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Si el 2023 la xifra de víctimes mortals a les vies interurbanes de l’Anoia va baixar fins a un únic mort, l’any passat la corba va girar novament a l’alça, registrant-se cinc víctimes mortals, la majoria dels col·lectius vulnerables. L’Anoia va seguir una tendència contrària a la del conjunt de Catalunya, on les persones que van morir a les carreteres catalanes va baixar fins a 136, un 11% menys que l’any anterior

ANOIADIARI / ACN

El 2024 es va tancar amb cinc víctimes mortals en accidents de trànsit a les vies interurbanes de l’Anoia. Són quatre víctimes més que el 2023, quan només hi va haver un mort a les carreteres de la comarca, la xifra més baixa dels darrers dotze anys. Les cinc víctimes de l’any passat iguales les sumades el 2022. La xifra més alta de morts en accidents de trànsit a l’Anoia dels darreres deu anys la trobem el 2019, quan n’hi va haver dotze

Són dades del Servei Català de Trànsit, que també indiquen que la comarca amb més víctimes mortals en accidents a les carreteres el 2024 va ser el Baix Camp, amb dotze, seguida pel Segrià, amb onze, l’Alt Empordà, el Bages i el Baix Llobregat, totes amb nou morts, i el Maresme, amb sis. Hi ha quatre comarques on es van registrar cinc víctimes mortals: el Pallars Sobirà, el Montsià, l’Alt Camp i l’Anoia.

Els sinistres amb més víctimes mortals, tres, es van produir al Baix Camp, a l’Alt Empordà i al Bages. Aquest últim va succeir el 30 de juny del 2024 al punt quilomètric 75,1 de la C-37, a Castellfollit del Boix, sentit Manresa, quan una furgoneta i un turisme van col·lidir frontalment.

Víctimes vulnerables

De les cinc víctimes mortals registrades l’any passat a la xarxa interurbana de l’Anoia, quatre pertanyen a col·lectius vulnerables. La primera víctima es va registrar el 28 de febrer, al punt quilomètric 55,5 de la C-37, a Santa Margarida de Montbui, quan un turisme va atropellar un vianant. El segon va ser el 18 de maig, al punt quilomètric 546,5 de l’A-2, dins el terme municipal de Jorba, on va morir el conductor d’una motocicleta. El conductor d’un turisme va perdre la vida el 25 de maig al punt quilomètric 108 de la C-25, a Sant Pere Sallavinera. Un altre motorista va morir el 25 de maig, al punt quilomètric 34,4 de la C-15, a Cabrera d’Anoia. La darrera víctima mortal de l’any es va registrar el 17 d’agost, quan un home que estava canviant la roda del vehicle va ser atropellat. L’accident va tenir lloc al punt quilomètric 545 de l’A-2, a Jorba.

Un total de 136 persones van morir en accident de trànsit a les carreteres catalanes el 2024, un 11% menys que el 2023

El 2024 van morir 136 persones en 121 accidents de trànsit a les carreteres interurbanes de Catalunya. La xifra és un 11% inferior a les 152 del 2023, quan van ser 136 els sinistres mortals. Si la comparació es fa amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), la reducció és del 23%, ja que llavors hi van haver 175 morts en 161 sinistres. En canvi, pel que fa als ferits greus, aquest 2024 n’hi han hagut 803, un 11,5% més que el 2023. Del total de víctimes mortals de l’any passat, el 45,5% són de col·lectius vulnerables: 47 motoristes (set menys que el 2023), 8 vianants (cinc menys), sis ciclistes (dos més) i un usuari de vehicles de mobilitat personal. La carretera amb més sinistralitat ha estat la C-37, amb set víctimes.

Pel que fa als col·lectius, la proporció de motoristes morts respecte del total de víctimes continua sent una tercera part, en concret, un 34,5%, i se situa en valors pròxims als d’ocupants de turismes, amb 53 morts.

D’altra banda, per tipologia de vehicle Trànsit destaca un augment de la sinistralitat en furgonetes. De l’1 de gener al 31 de desembre han mort 13 persones que viatjaven en furgonetes, quan al 2023 va ser una. El 2019 van ser nou morts en aquest tipus de vehicle.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 121 accidents mortals, 44 han estat en accidents amb un sol vehicle implicat i a la resta s’hi han vist implicats més d’un vehicle. D’aquests, 30 han estat en xocs frontals però també n’hi ha hagut 16 de laterals i 15 encalçaments, entre d’altres.

Reducció de la sinistralitat a l’AP-7

Trànsit ha afirmat en el seu balanç de l’any que la sinistralitat s’ha mostrat “molt dispersa” el 2024. Tot i això, la C-37 és la via amb més víctimes mortals, amb un total de set, de les quals tres en un mateix accident a Castellfolit del Boix al juny. En segon lloc, amb sis morts cadascuna, hi ha l’Eix Transversal (C-25), l’N-II, l’N-420 -que també va registrar un sinistre amb tres morts a Riudecols- i l’AP-7. Aquesta darrera via però ha tingut una reducció important de víctimes mortals, amb nou menys que l’any passat i també nou menys que en el mateix període del 2019 (abans de la gratuïtat).

Per darrera d’aquestes vies, se situen la C-32 amb cinc víctimes mortals, i després l’A-2, la C-12, l’N-340 i la C-31, amb quatre morts cadascuna.

Les víctimes són majoritàriament homes i els accidents a la tarda

Des del punt de vista de gènere, de les 136 víctimes mortals, 117  eren homes (86%) i 19 dones. Entre els ferits greus també hi ha més homes: 803 (76%).

Les franges d’edat que acumulen més morts enguany són la de 55 a 64 anys, amb 29, i la de 45 a 54, amb 21. La franja d’edat però que registra un major augment respecte l’any anterior és la d’entre 65 i 74 anys, amb 17 morts i una pujada del 89% sobre els nou del 2023.

Per franja horària, la meitat dels morts es van accidentar a la tarda, que acumula 68 víctimes. El matí n’acumula 46. D’altra banda, els caps de setmana i festius continuen registrant la meitat dels morts. En concret, 70 aquest any.

Reducció a totes les demarcacions excepte a Lleida

El balanç mostra que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023, amb l’excepció de la de Lleida.

Barcelona, amb 55 morts, continua sent la demarcació amb més víctimes, tot i que n’ha registrat nou menys que el 2023 (-14%). Les comarques amb més víctimes han estat el Baix Llobregat i el Bages, amb nou morts, seguides del Maresme, amb vuit. En aquesta demarcació han mort 26 dels 47 motoristes i set dels vuit vianants de tot Catalunya.

En segon lloc, Tarragona, amb 34 morts, baixa lleugerament dels 36 del 2023. Desembre ha estat el mes amb més mortalitat, amb set víctimes. El Baix Camp, amb 12, representa el 35% de les víctimes de tota la demarcació. A més, la meitat (3 de 6) dels ciclistes morts enguany a les carreteres catalanes ha perdut la vida en aquesta demarcació.

Pel que fa a la demarcació de Girona, s’han registrat 21 morts en accidents de trànsit el 2024, set menys que l’any anterior. L’Alt Empordà, amb sis, i el Gironès, amb quatre, són les comarques amb més víctimes de trànsit. A les carreteres gironines han mort nou motoristes i un vianant.

Per últim, la demarcació de Lleida és la única que registra un increment amb un total de 26 víctimes mortals, dues més que el 2023. El Segrià suma quasi la meitat dels morts (11) i el Pallars Sobirà en registra sis. Pel que fa als col·lectius vulnerables, set motoristes i dos ciclistes han mort a les carreteres lleidatanes.

 

 

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.