Dimecres, 1/2/2017
735 lectures

AVE: quan Espanya roba als espanyols

L’alta velocitat no genera nous desplaçaments, els pren d’altres modes, sobretot l’avió. Per tant, no genera riquesa, afavoreix la concentració de població en grans ciutats perquè les seves estacions han d’estar molt allunyades les unes de les altres, afavoreix les desigualtats socials perquè és un transport car que beneficia a un estrat social determinat i no permet el transport de mercaderies, és a dir, no afavoreix la indústria exportadora.

Les inversions en Rodalies sí que generen un estalvi significatiu: la disminució del trànsit a les grans ciutats permet una reducció de temps i despeses de desplaçament i reducció de la contaminació.

L’Estat espanyol inverteix molt més en AVE que en Rodalies, i aquest fet és encara més sagnant a Catalunya. Per això, Rodalies perd viatgers mentre Ferrocarrils de la Generalitat o el metro en guanya. La comparació entre les inversions que fa l’Estat espanyol a l’AVE i a Rodalies no aguanten un debat seriós com mostren clarament aquestes gràfiques:  

 

Espanya és l’Estat del món que més gasta en alta velocitat, el segon estat amb més quilòmetres de via, darrere de la Xina i el que menys l’utilitza:

   

A més, cap partit espanyol posa en dubte aquesta sagnia. Per què? Potser ho hauríem de preguntar a la Llotja del Bernabéu. Els 16.000 milions anuals de dèficit fiscal que pateixen els ciutadans de Catalunya donen per fer molts quilòmetres de via d’AVE. Una via que no ens porta enlloc, com seguir a Espanya.

 

Albert Noguera i Gros, enginyer de Camins

Albert Noguera

 

2 Comentaris

P

Pere

Igualada

5 de febrer 2017.23:31h

Respondre

Totalment d’acord amb el Marià, quan vaig de viatge, si puc escollir l’AVE per fer el trajecte, no ho dubto: sempre és la millor opció, per eficacia, comoditat i economía.

En quan a... Llegir més l’article, la seva falta de rigor francament em sembla una falta de respecte als lectors.

En primer lloc, presenta xifres sense citar les fonts, no fos cas que algú intentés contrastar-les.

En segon lloc, algunes xifres són manifestament errònies: al 2014 no hi havia 4.000 km de línies d’AVE. De fet, avui n’hi ha uns 2.700 (es pot veure a la web d’ADIF). A més, la manera de presentar les xifres és tendenciosa (compara els passatgers d’AVE amb el de Rodalies, cosa que no té cap sentit ja que són serveis que no tenen res a veure. Ja posats, podria comparar Rodalies amb els aeroports. Veurà que Rodalies transporta el doble de gent que els aeroports. Vol dir aixó que cal tancar els aeroports? De fet, si compara els passatgers x Km, que és la magnitud amb la que es medeix la “producció” dels mitjans de transport, com qualsevol enginyer de Camins sap, veurà que és superior al l’AVE que a les Rodalies) (es pot veure a la página d’estadístiques del Ministeri)

Finalment, compara el nombre de desplaçaments a diferents països, sense mencionar que els criteris amb que es calcula aquesta xifra no són els mateixos (només cal mirar la Wikipedia…)

Altres afirmacions, com ara que l’AVE només és per a un determinat segment de la població, és desmunten simplement fent un viatge en el tren; veurà que hi ha gent (i molta, jo encara haig de pujar a un d’aquest AVEs buit que sembla que hi ha per tot arreu) de tot tipus.

Podria seguir amb altres punts (d’on treu que no es generen nous desplaçaments? A què creu que es dediquen les línies convencionals que es deixen de fer servir quan es posa un AVE, sino a mercaderies?), peró potser per avui ja n’hi ha prou…

M

Marià

Igualada

1 de febrer 2017.09:20h

Respondre

Jo utilitzo “l’AVE” amb certa regularitat i es evident, que per desgracia, no puc fer el mateix quant vull anar a Barcelona, Tarragona o Girona utilitzant els transports de la generalitat per... Llegir més que no en tenim.
Soc defensor de l’AVE en el cas de que es tingues que defensar, m’he mogut durant molts anys per espanya i ara si puc fer un desplaçament amb l’AVE no ho dubto, amb l’AVE abans que un altre mitja per temps, per econòmic i pràctic, moltíssimes avantatges.

Visca el carrilet, si estàs jubilat i no saps on perdre el temps.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.