TORNAR
PUBLICITAT

Parlem amb els creadors de la sèrie de TV3 'Merlí'

Eduard Cortés n’és el director i Hèctor Lozano, el creador i guionista únic del fenomen que està arrasant entre els adolescents del país.

cultura
Dilluns, 5 desembre 2016. 03:00. Carles Pauné Serra.
D'un cop d'ull

Entre els dos sumen anys d'experiència en el món de l'audiovisual. Per part de l'Eduard ha estat nominat als Premis Goya en la categoria de millor director, en dues ocasions. Per part de l'Hèctor ha estat present en la guionització de serials com La Riera o Ventdelplà, entre d'altres.

Eduard CortésPodríem parlar d'una Generació Merlí. Esteu marcant tendència entre els joves.

Hèctor: No ho sé del cert si estem marcant una tendència tant transcendental. En tot cas sabem que la sèrie està agradant molt, no només al públic juvenil. És una bona excusa per apropar les aules als adults. M'agradarà si d'aquí a uns anys la gent la recorda. Opino que 'Merlí' envellirà molt bé i no quedarà pas desfasada en el temps.

Eduard: Més enllà de l'impacte en l'audiència, estem segurs que 'Merlí' ha servit per eixamplar les línies temàtiques de TV3. Televisió de Catalunya ha recorregut un tram argumental que abans ho hauria recorregut.

Hèctor LozanoTranssexualitat, bulling... Són algunes de les temàtiques que fa visible la sèrie.

E: Exacte. I no només temes poc recurrents, sinó que també la forma en com els tractem. Això ha connectat molt amb la gent jove. Aquesta connexió ha servit molt per crear un antecedent positiu a la cadena. Crec que les pròximes produccions ja podran tocar tota aquesta temàtica, que és d'actualitat i no s'ha d'amagar.

Des del principi sabíeu que hi hauria segona temporada?

H: No ho sabíem del cert. Però contava que sí. Sempre intento escriure els guions amb molta antelació i amb previsió per si s'han d'escriure més capítols.

En aquesta segona temporada, representa que els personatges han tingut un estiu entremig per evolucionar. Com has enfocat aquest espai temporal al guió?

H: He intentat que entre les dues temporades hi hagi coherència. Que hi hagi una evolució. No volia pas que els personatges de sobte estiguessin irreconeixibles. Potser el personatge que ha sorprès més ha estat el Joan: no coneixíem la seva faceta dins una relació de parella. Crec que això passa molt i la gent s'hi pot veure reflectida. Les noies sobretot, ja que si detecten algun comportament similar, poden fer recular la persona.

Què és treballar amb un repartiment amb un predomini de joves?

E: És magnífic. A mi m'agrada treballar des de la intuïció i donar molta llibertat als actors. Corregir-los al mínim, i deixar que flueixin. Per això és molt necessari que hi hagi molta complicitat entre ells. Que és una tasca que es va fer prèvia també amb l'Hèctor i el coach del grup, l'Isaac Alcayde. Per tant, les estones a l'aula i tot el que és el món d'entre ells funciona molt bé. Has d'intervenir molt poc. Has d'estar molt atent perquè al ser un grup tan nombrós, en cada escena passen moltes coses, ja que flueixen tant. La meva feina és captar-les totes. Com més coses intentis captar i ensenyar més aprofitem el material brutal que et dóna tot aquest col·lectiu.

...

E: Jo crec que la direcció no ha de ser imperativa: els actors tenen una part creativa molt important i han d'aportar. No són robots a les ordres del director.

Com heu fet per reflectir tan bé la realitat a les aules? Quan vau trepitjar per últim cop una aula d'institut com a alumnes?

(Riuen)

H: Tampoc et pensis que fa tant (riuen). Jo vaig repetir tercer de BUB i COU, m'agradava i mira...

E: Jo vaig repetir molts cursos també.

H: Ha sortit així. En l'àmbit de guió hi ha molta varietat de realitats i a nivell de direcció molt realisme. A les classes dóna una sensació que ets allà. Això és molt ric. I els actors han fet un treball molt premeditat. Aquí el que hi ha és un cúmul de forces.

E: Hi ha un concepte que té tota la sèrie en si, i que la posada en escena ho subratlla totalment. El que intentem és que no sembli que les coses estan intervingudes per una direcció escènica. Intentem que les coses semblin com si estiguessin passant de veritat i com a espectadors les estiguéssim veient. I la clau està en el guió. El guió té una capacitat per distreure en el moment adequat i no centrar-se en un tema en concret, això li dóna molta vitalitat.

Per acabar. Hi haurà tercera temporada, no?

H: Esperem que sí. Encara no està confirmat per TV3, però creiem que té lògica que hi sigui. Representa que la temporada actual acaba amb les vacances de nadal (temps narratiu), coincidint amb el nadal d'enguany. Això es pot explicar: la tercera seguiria després d'aquest nadal.

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic