//Plugins sense CDN ?>
‘Sincerament, sí. Hem de fer un tren si en tenim una necessitat’ o ‘El projecte està aturat. Està bé pensar en un futur, en com podem fer les coses, però aquest era un projecte massa gran’ són algunes de les sentències que Font va fer en una entrevista de Regió 7 i que han causat crispació i decepció a la comarca. Diferents partits polítics i agents socioeconòmics del territori mostren la seva opinió al respecte.
Successió d’esdeveniments
A principi del 2010, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques va aprovar definitivament el Pla director urbanístic de l’Eix Transversal Ferroviari ,un document on queda fixat el recorregut, l’emplaçament de les estacions i els trets tècnics bàsics d’aquesta futura infraestructura ferroviària.
El projecte aprovat definitivament havia de tenir una longitud de 254 km, amb els diferents ramals inclosos i en el seu recorregut el tren havia de parar per deu estacions, vuit de les quals noves: Aeroport d’Alguaire, Pla d’Urgell/Mollerussa-Golmés, Urgell/Vilagrassa-Tàrrega, Segarra/Cervera, Anoia/Igualada, Bages/Manresa, Osona/Gurb-Vic, la Selva/Santa Coloma de Farners.
El febrer del 2011, ja amb CiU al Govern de la Generalitat, Jordi Moltó, Delegat de la Generalitat a la Catalunya Central va afirmar que la prioritat en la infraestructura era el ramal d’Igualada a Barcelona, el mateix que Castells va defensar en campanya. De totes maneres, en el pla de govern ja no s’incloïa aquesta infraestructura.
En la visita que Miquel Roca i Francesc Homs van fer a Igualada, l’històric dirigent de Convergència va apuntar: ‘Aquesta infraestructura 100% pública no podrà ser, s’haurà de buscar una alternativa’
Davant d’aquesta situació, el passat mes de novembre tots els grups de l’Ajuntament d’Igualada van aprovar una moció on s’instava a la Generalitat a mantenir el projecte de l’Eix Transversal Ferroviari, prioritzant –això sí- el Ramal Igualada -Barcelona
Qüestionar-se la necessitat
El grup d’ERC-Rcat troba ‘desafortunades’ les declaracions de Font. Els republicans entenen que l’actual situació econòmica i financera faci poc viable avançar en el projecte però no comparteixen que la infraestructura no sigui necessària per al territori: ‘la nostra comarca necessita aquest projecte, com també necessita fer competitiva l’actual línia ferroviària entre Igualada i Barcelona.
En dubte el polígon de la Zona Franca
El PSC veu amb preocupació les declaracions del Director General de Transports i demana a CiU que rectifiqui. Jordi Riba, portaveu del grup municipal socialista, recorda que sense una infraestructura com aquesta serà molt difícil atraure inversions a la comarca i crear plataformes de sòl industrial com el Polígon del Consorci de la Zona Franca.
La connexió amb el corredor mediterrani
Joan Agramunt, portaveu del PP, afirma que ‘no és una bona notícia’ però es mostra conscient del moment difícil pel que passa el país: ‘Durant el 2011 el conjunt d’administracions van gastar 91.340 milions d’euros més del que van ingressar’ i demana que la Generalitat faci un timming i una previsió de terminis per saber quan es podrà tirar endavant aquesta infraestructura.
Agramunt apunta que el tren faria més competitives les empreses de la comarca ja que en el futur estava previst que l’Eix Diagonal Ferroviari enllacés amb el corredor del mediterrani i fos una via d’exportació de mercaderies.
Sense sorpresa
Montserrat Mateu ha lamentat la notícia però ha afirmat rebre-la sense sopresa: 'CiU mai ha cregut en aquesta infraestructura'. Segons la líder ecosocialista, si igualada vol estar al mapa 'com tantes vegades diu l'alcalde', cal que estigui ben connectada amb la capital.
La comarca, aparcada
Ramon Felip, president de la UEA, s’ha mostrat molt decebut per les declaracions i creu que aparcar aquesta obra és una manera d’aparcar la comarca. Segons Felip la notícia és un desengany més per la comarca i veia possible que el ramal que unia l'Anoia amb Martorell podria ser una realitat a mig termini.
A més a més, Felip ho suma a la incertesa del Polígon de la Zona Franca: 'No tindrem tren ni polígon' i avisa que el ramal fins a Martorell sortirà des del Bages: 'La Cambra de Comerç del Bages ja està treballant-hi'
CiU Anoia defensa la infraestructura
La diputada nacionalista, Maria Senserich, ha afirmat que s’han ‘mal interpretat’ les paraules de Font i explica que la reprogramació de l’Eix Transversal Ferroviari es fa per no ‘hipotecar les futures generacions’. Senserich apunta que CiU Anoia defensa l’Eix Transversal Ferroviari i, en especial, el ramal Igualada- Barcelona.
Per altra banda, Senserich creu que el PSC no és qui per donar donar lliçons de com fer les coses i recorda que l’Eix Diagonal tenia un cost d’inversió de 380,10 milions d’euros i ha tingut un cost final de 1.399,60 milions, és a dir, 1.019,50 milions d’euros de desajust.
Si no es preveu una rentabilitat, no hi haurà inversió pública en noves infraestructures.
Sense Zona Franca no hi haurà tren. La rentabilitat del tren passa pel transport de mercaderies.
Per... Llegir més tant, ja que l’Anoia no vol Zona Franca, l’Anoia no tindrà un nou tren.
Tot i que no es pot descartar un canvi d’orientació dels nostres dirigents, els temps no estan per llençar, i el futur no té pressa , però no s’atura.
Joan d’Òdena, et recomano que donis una ullada a la Primera aprovació inicial del del Pla Director Urbanístic de la Conca. Va ser aquell Pla fet amb el consens de tothom i les demandes dels més... Llegir més agosarats, gossos, llangonisses i demès especimens. Podràs veure com del ramal Igualada - Barcelona ni se’n parla.
Està escrit i quan vulguis t’ho ensenyo.
Què me’n dius?
Un altre músic pagat de la ”Conca d’Òdena” ? Uns no planificaven, però és que els altres planificaven de tal manera que encara han enfonsat més el territori.
Al cometari 1.
- Actualment, la comarca té activitat logística? (Sí, encara que algunes empreses de logística han marxat).
- Sense nous polígons (com el que volen ZF o G.E) ens quedarem sense... Llegir més possibilitat per col·locar les necessitats logístiques? (No).
En quant el negoci immobiliari: El dia que G.E i Z.F. vulgin invertir sense exigir requalificar el sòl que ells controlen, llavors podrem començar a pensar que no són un projecte immobiliari.
(... predicant amb exemple es té credibilitat)
(... economia és una eina al servei de les persones però no una finalitat i menys una finalitat per una comunitat de persones que no són simples números)
En general:
Per poder construir grans projectes, com trens que ens uneixin eficientment amb barcelona, primer cal generar la riquesa. Hem jugat a fer les coses al revés, estirant més el braç que la màniga. Quasi tothom: governs, empresaris petits i grans i consumidors en general. Com ens pot sorprendre que s’ensorrin els castells de cartes?. Els que es queixen demostren que no han entès què ens està passant ni qui són els responsables! Com més aviat deixem de queixar-nos més aviat podrem fer alguna cosa de profit pel 75% d’empreses que tenen entre 1-5 treballadors (segons una notícia d’avui) i per canviar els vicis perversos que arrosseguem en el model econòmic.
Un que somnia poder anar a treballar en tren i s’ha de fer ”fotr..”.
En primer lloc potser que ens deixem de fotre’ns merda els uns i altres. Aquí només sabem donar les culpes a uns o uns altres i anem marejant la perdiu, quan al cap del carrer qui ha provocat tot... Llegir més això és tothom.
Segurament hi ha entesos i experts en infraestructures i planificació del territori, doncs que agafin i es mirin Catalunya, és l’exemple del que no s’ha de fer.
Estem pensant en el futur i jo cada dia, present, veig els mateixos tweets, obres al Bruc, parats al Bruc, A2 en obres, etc., ja partim d’un eix viari que sempre està en obres o hi ha problemes, és l’eix que ens connecta a tot arreu i no funciona com hauria de funcionar, i així portem més de 10 anys.
Per eixos el transversal, que de bones a primeres ja s’hauria d’haver planificat amb dos carrils o mes. També hem marejat la perdiu per l’eix que ens connecta amb Manresa, i per tant l’eix transversal, i així hem fet amb els eixos viaris.
Per altre banda som especialistes en crear polígons a tort i a dret, ara posem unes naus aquí, després unes més enllà i sobretot petites, que aixi n’hi cabran més.
I finalment les obres faròniques, l’AVE, l’Aeroport d’Algüaire i la T1 del Prat. El trenet el fem passar per BCN, no fos cas i ja posats a fer que creui totes les capitals, en altres paisos existeixen trens llençadora per connectar aquests grans eixos amb d’altres, però aquí som centrals com els espanyols. Després els avions a Lleida, va fot-li gasto, que no podem ser menys que els Valencians i finalment la T1, la terminal més luxosa per a un aeroport LOW COST.
I llavors és quan tothom assenyala a Espanya, i tenen raó, però vols dir que tota? O nosaltres no hem planificat i hem demanat aquestes infraestructures?
I ara seguim igual, pensant que ens faran un tren com l’AVE, que tindrem aeroport, i la zona franca tu. I jo el que dic és, potser que toquem de peus a terra i cerquem un motor econòmic que no es basi en només la logística de la zona franca, on aprofitem els mitjans actuals per treure’n el màxim rendiment i on sapiguem plantar-nos davant tot el qui apareix venent-nos fum.
Doncs a mi, el que realment em crea crispació, no és el que no tenim, sino el que ja tenim però que no funciona com ho hauria de fer: La Hispano Igualadina i el carrilet turístic.
Mai ens farán un tren que tardi 45 minuts per anar fins a Barcelona. Precisa d´un traçat nou i es carissim. No interessa. Nomès tindrem un tren com cal si ve la Zona Franca; per aixó si que el... Llegir més farien I TINDRIEM LES DOS COSES. Transport i feina. Sembla que el POUM d´Odena que permetria aixó no es plat de gust de Convergencia. Está aturat per després desmontar-ho.
La classe política i certa part de la ciutadania igualadina sommia truites, com podem plantejar un eix trasversal ferroviari si les últimes grans infraestructures fetes a Catalunya s’han fet amb... Llegir més capital privat,cobrable per peatge a l’ombre, per falte de recursos propis:com part de l’eix Diagonal o l’ampliació de l’Eix Transversal o l’acabament de l’autovia del Llobregat fins Berga o l’autovia de Vic a Ripoll. La Generalitat ha de simplificar la enorme estructura que han creat els diferents governs si vol lliberar recursos per invertir.
Joan d’Òdena, ”Ningú d’Igualada havia demanat mai un tren nou.”?????
Això mostra que no deus conèixer gaire la història del tema, amb manifestacions a la ciutat demanant la connexió amb... Llegir més Lleida, i el reclam dels agents econòmics i socials de la comarca. Maragall va recollir aquesta demanda, no se la va inventar.
A la noticia diu:
”Sincerament, sí. Hem de fer un tren si en tenim una necessitat’ o ‘El projecte està aturat. Està bé pensar en un futur, en com podem fer les coses, però aquest era un... Llegir més projecte massa gran’ són algunes de les sentències que Font va fer en una entrevista de Regió 7”
El sr. Font ho va dir o no ho va dir? Perquè ara resultarà que ningú ha entès el que va dir i si ho ha dit, s’han ”malinterpretat” les seves paraules....
I la culpa? del tripartit!!! fins i tot del que hagi dit o no el sr. Font.
Això és marejar a la gent i el conte de culpar els altres arribarà a un moment que no hi colarà. Mentrestant, els que manen no han pres cap mesura per incentivar l’ocupació. La culpa també serà del Tripartit. O si no, els senyors de CIU i PP han votat en contra de totes les propostes presentades per altres grups parlamentaris d’inversions per a l’anoia pel 2012 no contemplades, totes!!
La culpa de votar en contra al parlament serà del tripartit també.
Que arreglin primer el carrilet i que es pugui arribar al centre de Barcelona en 45 minuts!!! Això sí seria potenciar el transport públic! Tota la resta només són ”palles mentals”.
És curiós, només donen la opinió els Igualadins, com si fossin els únics a qui afecta un tren.
El que feia el Trenet del Tripartit era destruir i seccionar el terme d’Òdena per tot arreu,... Llegir més però és clar, això no molesta als igualadins.
A Igualada passava el 100% soterrat, estació inclosa, que evidentment havia d’estar a Igualada com tot. Per Òdena 90% descobert malmetent el territori.
Igualadins, no us adoneu que amb el tren s’ha acaben els passejos per Can Masarnau, Can Sabater, Serra Rubió i quasevol camí decent que amb tanta estima utilitzeu per anar a passejar cada cap de setmana.
I que hi diu l’Alcalde d’Òdena, on està?
Senyors d’Anoiadiari, que hi ha vida també fora d’Igualada?.
Can Morera, ara si que ja ho veig clar. Singla, dedicat a la cria de la sargantana, que de polígon res de res.
Ningú d’Igualada havia demanat mai un tren nou. Va ser una iniciativa del Maragall a la qual els igualadins us heu sumat, sensen cap mena de conexiement ni criteri.
Mentre segueixin fent propostes els de fora i tinguin la clau els de fora, aquí no farem res de bo.
Ens calen iniciatives pròpies, ponderedes i recolzades per tothom.
El Corporatiu tampoc era iuniciativa nostra i fum, fum, fum. Nadal tot l’any i per sort el Nadal a l’atur. Quin descans.
Ah per cert, alg’u encara es creia que el trenet dels igualadins es faria abans que el Corredor Mediterrani que a hores d-ara encara perilla. Com mes aviat deixem de somniar, mes aviat farem els deures i purgarem les tonteries.
Bon dia: “ coneguda es la frase que moltes vegades Igualada a perdut el tren”. El més greu es que ara pot perdre´l , no sols Igualada sino Tothom. Ahir en la recepció que es va fer a... Llegir més Casablanca amb la presència del President Mas i 3 Consellers (Mena, Pelegrí i Recoder) , es va recordar la gran importància logística que te el tren per la creació d´Indústria. Seat (5% del teixit industrial Català) pot exportar de manera molt satisfactòria , atès que sols li cal posar els cotxes al tren i cap al PORT.
La logística es una de les “potes” necessàries pel desenvolupament futur; un dia, des de l´UEA es va dir que: “ L´Anoia serà logística o no serà”, jo ho diria d´una altre manera per a complementar la clara definició: “L´Anoia o te logística o no tindrà teixit d’economia real”.
Els temps de les economies basades sols en els serveis, turisme, lleure, xarxes virtuals, ,.. no poden fer que l´Anoia recuperi el “lloc” que li pertoca. Y les economies basades en enginyeries financeres, “pelotazos” urbanístics,...s´han acabat, i tant de bo mai tornin.
Ara es el moment de l´economia Real; i aquesta passa per recuperar la creació de producte i la seva producció local; exemples com el de “Sita Murt” , “Punto Blanco”,... ens demostren que les externalitzacions de les produccions , a terres asiàtiques llunyanes per a convertir-nos en “purs” comercials, NO son ni les millors ni les úniques solucions.
Calen emprenedors i empreses obertes en ment i en comercialització al MON. Per això cal: pensar en un mercat global, veure les necessitats reals, produir els productes, fabricar-los en el temps i quantitats que l´economia permet i el mercat demana, i tenir una gran PORTA oberta al mon per a la seva més fàcil distribució.
L´economia REAL es el “pal de paller” del nostre futur, i d’això l´Anoia en te experiència. L´Anoia es terra de gent emprenedora, que no te por en crear empreses, que no te por en jugar-se el patrimoni per allò en que creu. Per això, a l´Anoia, li calen bones comunicacions; comunicacions que ens apropin més tan al voltant com més enllà. La inversió en infraestructures es la primera i més important inversió que el Govern ha de fer ( juntament amb ensenyament), per no aturar l´Anoia i Catalunya al Mon.
Son moments on s´han de gestionar el recursos escassos més que mai ( s´hauria de fer sempre), però això NO vol dir parar-ho tot, sino marcar més que mai les prioritats.
L´Anoia, amb Igualada al front, te unes necessitats prioritàries que no es poden aturar:
- No posar barreres a la formació del Joves, anys al contrari.
- Facilitar les comunicacions properes.
- Facilitar les comunicacions llunyanes.
- Posar “espai” a disposició dels emprenedors d´economia real, creadora de llocs de treball.
Projectes com: “Universitat - Càtedra / Simulació”, “Millorar la comunicació en Tren a Barcelona” , “Tenir tren de Mercaderies”, “No donar l´esquena a projectes empresarials: Zona Franca, P. Europa...; sempre que responguin a economia real i no a negoci immobiliari”, “Reordenació de la Zona Aeròdrom prenent decisions per un Si o per un NO, però no amb la indefinició i descontrol que hi ha ara”,...son projectes que porten il•lusió i esperança de futur. Son projectes que NO son patrimoni d´uns quants, sino que han de ser “eines de futur” per a TOTS.
Es moment de pujar al tren o quedar-se a terra. Cal decidir-ho. Això si: Tocant de peus a Terra.
Rosa
Rubió
3 de març 2012.09:16h
Recordo perfectament les mobilitzacions de la gent d’Òdena i l’Espelt per aturar aquest traçat... Llavors hi havia molta gent que no el volia aquest tren, ni la zona franca... I ara què? ara... Llegir més que no ens el volen/poden fer, tothom el vol... Com s’entén això?