//Plugins sense CDN ?>
La comitiva va sortir des de la plaça de Cal Font, després que els trabucaires donessin el tret de sortida i que els Moixiganguers alcessin l’espadat. Els petits diables obrien la marxa, que va recórrer el carrer d’Òdena, la Rambla, el carrer Garcia Fossas i el carrer de l’Argent tot dirigint-se cap a la plaça de l’Ajuntament. Les colles anaven desfilant davant del nombrós públic, acompanyats de la música, el foc, els petards o la dansa que pertoqués.
Un cop a la plaça de l’Ajuntament, cada grup va fer una petita mostra del seu ball i dansa. Cal destacar l’estrena del Ball dels Cercolets —precedida de l’actuació dels Cercolets de Vilafranca del Penedès, que actuaven com a padrins del nou grup igualadí. Enmig del ball parlat dels Cercolets, però, la pluja va començar a descarregar amb intensitat i es va haver de suspendre l’actuació —el grup realitzarà el ball complet en la cercavila tradicional de dissabte a la tarda.
A causa del xàfec, el pregó es va haver de fer sota cobert, a la sala de sessions de l’Ajuntament. La pubilla 2010 del Gremi de Traginers, Esther Olivan, va ser l’encarregada de pronunciar el discurs, amb el qual va remarcar la importància de les tradicions i el folklore en la Festa Major, així com la valuosa implicació de les entitats i els ciutadans en general. Dels actes d’enguany, la pregonera va destacar la passejada amb la rèplica de la diligència —en el 50è aniversari de la seva construcció— o l’estrena del Ball dels Cercolets.
Malgrat la pluja, cigronada
El xàfec no va impedir que se celebrés l’Operació Cigró a la plaça de Pius XII, si bé va endarrerir una mica l’acte. Tot i això, cap a quarts d’onze de la nit es començaven a servir les primeres racions de l’amanida de cigrons als nombrosos assistents que, un cop desapareguda la pluja, van animar-se a prendre-hi part. Havent sopat va començar un participatiu espectacle, en què la música i l’humor van ser els protagonistes.
Altres activitats celebrades aquest dijous a la tarda van ser el repartiment de l’aigua de les fonts de Sant Magí de la Brufaganya i la inauguració de l’exposició ‘De la pintura a l’estètica dels signes’, de Soledat Vidal Massaguer, que es podrà veure a la Biblioteca Central fins el 23 de setembre.
Cap de setmana intens
Amb l’arribada del cap de setmana, els actes de la Festa Major es multipliquen. Així, la jornada de divendres serà d’allò més completa: hi haurà màgia per als infants (a les 18.00 h a la Biblioteca), jocs tradicionals (a les 18.00 h al Casino Foment), l’obertura de la fira d’atraccions, el correfoc (a les 21.00 h a la plaça de la Creu) o la primera representació de ‘Cazando gamusinos’, de Dani Pérez (a les 21.30 h al Teatre de l’Aurora). Destaca a les 20.00 h la 1a trobada de Grallers de l’Anoia, pel nucli antic, o les propostes de nit: el ball d’envelat a la plaça de Cal Font, les Barraques i Tasta el Rec i el concert de Dijous Paella.
Podeu veure més imatges de la Festa Major a la fotogaleria:
· Exposició de Soledat Vidal Massaguer
· Cercavila de gegants i pregó infantil
· Exposició 'La força dels ulls'
Srta. o Sra. Alba. Com sap que el que firma C.Cros es un senyor, que potser el coneix, perque per la sigantura pot ser un home o una dona, no s’ha identificat.
Es lamentable intentar fer mal si no... Llegir més es pot ser el pal del paller.
No se si el Sr. Vilarrubias, que si ha donat la cara, dirà res més. Jo si fos d’ell no ho faria. El temps possarà a cada cosa al seu lloc.
A i crec que es de molt mal gust possar un escrit signat per Bitrac a l’Enllac amb un fotografia del balladors de Vilafranca, que van venir a fer costar al ball de cercolets per il·lustrar el vostre repetitiu comentari. Francament, això ja mostra una forma poc elegant de fer les coses.
Té raó el Sr. Cros quan diu que hi ha entitats de la ciutat que fa temps que ballen aquestes danses. El 1990 Bitrac Dansa va recuperar sis danses igualadines (Cercoltes, Cavallets, Nans, bastons,... Llegir més Diables i Moixiganga). A partir d’aquella data el ball de Cercolets s’ha representat en diversos indrets de Catalunya, Espanya i França i també a la cercavila d’Igualada. Dir que ara s’ha recuperat el ball de Cercolets és una imprecisió. Em sorprèn que després del treball de documentació que s’ha fet no s’hagi parat esment en aquest fet. Ja m’imagino que d’aquí a 3 minuts en Vilarrubias aprofitarà el comentari per fer una contrarèplica carregada d’exhibicions del seu saber folklòric i explicarà que és una cosa diferent i bla bla. Hi estic d’acord: no és el mateix el ball de Cercolets de Bitrac que el d’enguany. Tots dos són lloables perquè contribueixen a enriquir el nostre patrimoni folklòric, però el que està clar i és innegable és que de la versió del 2010 no se’n pot dir que és una recuperació.
Va, intervinc per darrera vegada (a no ser que es digui disbarats del grossos).
Miquel: no comment. La demagògia que els papers vells no valen per res, l’expliques a la direcció general de... Llegir més patrimoni cultural. Allí et justificaran la despesa que hom té per conservar-los. Si els conservem, potser millor que sigui per llegir-los oi?. Vés a Salamanca: potser els convences que no valen res i ens tornen les carteres i documentació dels nostres avis. Tant de bo la Unesco ens fes un reconeixement sideral, tant de bo...i jo no he parlat en cap moment de carca, sinó de gaudir amb el valor afegit de mantenir un patrimoni que MALGRAT LA SEVA ANTIGOR ÉS CONTEMPORANI, PERQUÈ ES DESENVOLUPA EN L’ESPAI-TEMPS EN QUÈ ES VIU. De fet la clau del problema d’Igualada (me n’he adonat fa 2 anys) és la manca de visió del valor patrimonial que té el seguici. I ningú entendrà res perquè avui dia ”quien piensa, pierde”. Jo conec molta gent jove que ho està entenent, ho entén a la primera i, a més, ho entén la mar de bé. Si ens deixen explicar-ho (per exemple, publicant el llibre que sobre els bastons fa un any que està acabat) ho entendran, no passis ànsia.
Això em serveix per enllaçar amb el bonic comentari d’en Josep. M’agrada el teu to, Josep, és conciliador. I és que avui m’he escalfat. Són moltes hores, molta il.lusió, cap diner (ni el vull) ni cap honor (si l’alcalde posa cada any el ram a la geganta, ni el primer dia de la colla dels cercolets el va voler donar). I això també crema, però juguen a aquest joc (perquè no ho han fet ells?) i no els acaba de funcionar. No et sembla vergonyosa la quantitat d’ajuda que hem rebut? 270 euros...i amb els músics que han vingut gratis, per fer-nos un favor (favor aconseguit en part perquè un servidor ha tocat gratis també durant la primavera a d’altres llocs i perquè els hem causat llàstima).
Qui hagi fet un drac amb pits mereix tot el nostre (no solament teu) respecte, però és que són una col.lecció les figures que s’han creat per pur caprici i, francament, no llueixen com un drac de solsona o de vilafranca (els heu vist mai? us ho recomano)...la ignorància del qui les feia li treu culpa, però el mal ja està fet: si jo al.lego ignorància i pinto el retaule de Santa Maria de verd o de rosa...què em direu??? perquè hom pot posar cullerada a les cercaviles i quedar impune l’any 2010? A més, ens pensem que en sabem...això darrer és el que m’ha encés. Al final dius: vinga va, tot a la foguera, diantre! mimem el que és nostre i no el que el primer noi amb il.lusió es fabrica al garatge de casa...
Aquestes figures i el seu acompanyament acústic perturben el normal desenvolupament dels balls i figures tradicionals amb els seus acompanyaments tradicionals, això és tot. Jo defenso -entre d’altres- als protons, perquè actualment han accedit a no sortir on no els toca (alguns membres ballen cercolets), però l’ajuntament els continua posant enmig de la cercavila tradicional...perquè volem modernitzar el seguici, que és una manifestació cultural originada al segle XV i sense tocar des del XIX? Fem altres espectacles moderns com els concerts de masses, però no transformem el que no cal tocar: està demostrat que unir patrimoni amb diversió i gaudi és possible: així han estat els bastons i els cercolets, i més que venen. I la Patum, ben segur. I ho dic perquè l’he viscuda i molt de dintre.
També succeeix que la gent no té un discurs coherent: tothom pot fer el que vulgui, però l’atracció turística de la festa major sol ser la tradició i el seguici (mireu els mots que hi havia dalt del cartell d’enguany: ”gegants”, ”diables” ”cercaviles”). Si venem aquest producte als de fora, perquè l’oferim tant i tant adulterat, malgrat tenir informació excel.lent de com era?
Com sempre, gràcies a tots. El debat em resulta molt estimulant i enriquidor. Ho deixo aquí. Ens trobem a Vilafranca el dia 30? mireu el drac (uns 400 anys, com a mínim). Encés resulta espectacular i alhora emociona.
Per què n’hi diuen, des de l’Ajuntament, la procesó del Sant si després tot el que fa referència a la tradició els hi fa nosa ?
Sr. Vilarrubias,
M’agrada la idea de recuperar el seguici tradicional amb els elements que li donaven sentit. Bona feina, sr Vilarrubias i tota la gent de diferents entitats que hi treballen. Com a... Llegir més molta gent, també m’agrada disfrutar amb idees i elements nous a la cercavila. Qui hagi tingut temps, il·lusió, voluntat i paciència per fer un drag amb pits i l’hagi tret a una cercavila mereix el meu reconeixement i el meu respecte. Són elements que enriqueixen una cercavila, tot i que són elements que desvirtuen un seguici tradicional. Despreciar la feia dels altres (estavellar sota un camió) perquè la finalitat en que s’ha pensat no és la mateixa, és confrondre’s. Per buscar l’espai que mereix un seguici tradicional no cal fer-lo decapitant tot el que es troba. El que caldria seria separar el seguici tradicional del seguici no tradicional per deixar espai a tothom. Així no caldria que ens anessim desqualificant la feina perquè l’objectiu inicial no és el mateix. En el moment en que limitem a la gent que té esperit de fer i viure la festa perdem l’element principal i tot plegat perd el sentit. Hi ha idees molt bones per anar innovant una cercavila no tradicional i conec gent que hi ha dedicat moltes hores. Cap document pot estar per sobre de l’esperit d’una persona. Trobar l’espai pel seguici tradicional és un repte que hauria afrontar la comissió de festes i l’Ajuntament. Sis-plau, Senyor Vilarrubias, no es confongui i vagi menyspreant a la gent. Els que ens agrada la seva aportació, la majoria grans ignorants en temes de bestiari, no li perdonaríem.
Davant la desavinença en el tema dels dracs d’Igualada, opto per la explicació del senyor Vilarrubias. Ho faria només pel fet que sé que ell ha estudiat aquest tema i la explicació que dóna... Llegir més ho mostra clarament. I com és clar no em posicionaré a favor de l’Aura, que dóna una explicació extreta de la viquipèdia, que vés a saber qui la ha fet. Una explicaió coherent i ja està, a mi no hem fa falta res més.
Al comentari a el/la senyor/a C. Cros, només voldria dir-li que està clar que no són matemàticament iguales les danses recuperades, ja que tampoc no sabríem de quin moment recuperar-les ( 1802,1850,1897,1915,1925..?). I tampoc no ho podríem fer de cap moment concret ja que enlloc s’explica els passos de les danses. Per això a l’hora de fer una recuperació t’has de fixar en certes coses: En quin és l’origen del ball ( probablement), en altres del mateix tipus que s’hagin conservat, les fotografies que s’hagin conservat ( tot i que també cal mirar de quia època són ), i de les explicacions que es conserven. No ho fas matemàticament, però si el millor possible amb els mitjans que tens.
El comentari del Miquel si que trobo que és bastant fora de lloc. Per començar, la recerca es fa durant tot l’any , saps que hi ha gent que treball per la festa major durant tot l’any? Em spa greu per tu, però no caldrà que suspenguem les cercaviles. No es vol fer competència de si és millor o no que la Patum ( tot va a gustos). Només se li vol tonar el que tenia.
Això, això! Fem una festa ben carca! proposo que l’any que ve no fem cercaviles ni res, sinó q ens tanquem tots a l’arxiu a regirar paperots i trobar els més vells que hi hagi! Quan,... Llegir més satisfets, descobrim que la nostra festa és més important q la Patum i que les festes indígenes de l’Amazonas, anem a la Unesco a que ens faci un reconeixement sideral!
Mentrestan a peu de carrer ningú entendrà res i la festa tornarà a morir-se…
Tots plegats estem aconseguint una festa molt maca. No l’enverinem amb debats bizantins!!
Si us plau!!! Un poco de por favor! Deixeu-nos fer la festa en pau!!
PD: algun dels entesos q ronder per aquí ja ha descobert el gran enigme mondialnde si primer fou l’ou o la gallina? :-)
És el que té desarmar al personal.
No confonguem entrega i passió (centenars d’hores criticades sense saber RES) amb feixisme.
Jo no he dit que tingui la veritat; sinó que sens dubte hi estem... Llegir més més a prop que d’altres.
Va, posem-hi una rialla de gran dictador...quin t’agrada més...?
No pateixis, que no manaré mai. Ni ganes. Jo treballo. I tenim un equip colossal...
Vejam: tècnicament l’Andreu no ha dit cap bajanada: Dracs amb pits no n’hi ha.
La vibra medieval (més que no pas víbria com es ve dient o brivia com surt a Barcelona el 1601) no ha tingut mai... Llegir més pits.
Des d’un punt de vista de bestiari, sou més ignorants els dos darrers comentaristes que l’Andreu.Una cosa és veure imatges de fantasia zoomòrfica en els marginalia dels manuscrits i elscapitells i una altra ben diferent és enclastar-ho a la processó de corpus, on hi havia el drac de Sant Miquel, encara un altre amb no recordo quina història i ”LO VIBRE” (MASCULÍ, SENYORS) amb la roca de Sant Jordi. Voleu veure una vibría? mireu qualsevol retaule gòtic on aparegui Sant Jordi. Ningú posa pits a una serp com la que temptà Adam, mentres que ningú parla del serp (masculí) sinó dela serp. Vibra (femení) no implica pits.
Si mireu les etimologies de Sant Isidor, observareu què era un drac a l’època medieval, i no té res a veure amb l’actual concepte.
Els pits a la ”dragona” barcelonina no són anteriors al segle XVII, si és que no són del XVIII. Infuència de les tarasques, segurament madrilenyes o andaluses, qui sap...
La vibra estrenada el 1404 (no 1402, tinc el rebut) no tenia pits, això us ho ben juro. Aquesta figura es va anar aguantant i a partir de 1529 la tenim documentada com a drac. També us ben juro que mai hem tingut les dues coses a Igualada de manera simultània fins que uns senyors es van encaterinar el 1988 a fer un drac mb pits, cosa respectable, però malgrat que entenc les limitacions delmoment, més hauria valgut fer un drac com cal i no la flora i fauna que actualment tenim i que jo, personalment no sabria sota de quin camió estavellar.
Una vibra senyors, és un ESCURÇÓ DE VEGADES ALAT, cosa que es pot veure infinitat de vegades als segells i la cimera reial, creada el 1342, no al segle XIII. VIBRA = VIPERA = ESCURÇÓ.
La Mantícora aquesta no me la traieu enlloc, valga’m déu. Que això no és un campi qui pugui. I els dracs a Igualada, benvolgut Feliu, no tenen pas pits des de fa 600 anys sinó des de fa 22 anys. Què més voldrieu. També m’agradaria que em diguessis d’on treus la notícia de la destrucció de 1453, perquè per més que hagi regirat tots els fons medievals del’Arxiu d’Igualada, la notícia (que tampoc donà Mn. Segura) no ha aparegut ni en pintura. Si algú posseeix documentació a casa ja és un alre tema.
Senyors, no en sabeu tant, què voleu que us digui, no en sabeu tant.
Vilarrubias, jo no faig cap comentari ”tinyós” sinó de ciutadà observador, però per la teva resposta ”exaltada” es veu ben clar que t’agafes les coses massa a pit. A la immensa majoria... Llegir més d’igualadins tant els fa si les danses són completament i matemàticament autèntiques (realment ho són?). Però crec que tu deus ser d’aquelles persones obsessives que volen imposar el seu criteri per damunt de qualsevol altra perspectiva. No et conec però m’espanten les persones com tu...n’hi ha que arriben a governar.
Company Andreu,
Si bé puc estar d’acord amb algunes coses de les que comentes, per altra bandes poses els peus a la galleda.
Ho saps que això que en dius ”drac amb pits” no és altra cosa... Llegir més que una Víbria? Ho saps que per Corpus de 1402 a Igualada, ja es va estrenar la Víbria d’Igualada que després de la destrucció de 1453 va ser recuperada?
Des de quan els dracs tenen pits? Doncs a Igualada Andreu, des de fa més de 600 anys.
El ”drac amb pits” també és conegut com a Víbria i forma part de la mitologia medieval... per favor... santa ignorància.
El ”lleó amb llum als ulls” és una mantícora, també un animal... Llegir més molt comú a la mitologia medieval... això si que és patètic...
Critiquem sense tenir-ne ni idea... de manera gratuïta i des de l’anonimat (i la ignorància), per favor... documentem-nos una mica que no costa gens...
http://ca.wikipedia.org/wiki/Víbria
http://ca.wikipedia.org/wiki/Mantícora
Si es perden les arrels de la festa major, es perd tot. Si només fem que concerts i coses ’maques’, on estar la nostra festa major d’igualada?? Amb això no vull dir que no hi hagin d’haver... Llegir més concerts, ni molt menys!! Però, el que no es pot perdre és el fil conductor de la nostra festa major, el sant patró (que dóna data a la festa major) i tot el seguici de balls i folklores que omplen de sentit els dies de festa.
L’incorporació d’actes (concerts, espectacles,...) em semblen fantàstics, però el que no podem és ni perdre i valorar les coses autèntiques i tradicionals. Com tampoc contaminar la cercavila amb el parell amb bolquers, patètic (on aprofito per comentar que les colles castelleres de diumenge se’n enreien...) o algunes figures del correfoc, dracs amb pits (des de quan els dracs tenen pits??) i lleons amb llum als ulls,... què són aquestes coses? jo sincerament, les trobo bastes i crec que empitjoren la nostra gran festa major.
...dimonis amb el cavall...
ara que a la comissió de festes li ha costat tant de treure’l dels seguicis...no me li torneu a posar...
ja sé que dol llençar els diners, però més val netejar les... Llegir més cercaviles d’elements buits de sentit i de contingut. Haver impedit la seva compra, però no podia quedar-se, era massa cutre, com també el parell en bolquers, quina vergonya, ostres...
En Ramon F. l’ha clavat, on és aquell cavall que va costar més de 24.000 euros (dades del propi Ajuntament) ? O sigui, el mateix que el pressupost de més de 4 anys de totes les activitats de la... Llegir més Coll@nada.
No hi entenc, però desprès de llegir tots els comentaris penso que el Sr. Vilarrubies te raò, el veig molt documentat i el seu fil conductor del que ha de ser una cecavila es del tot... Llegir més coherent.
Per altre banda, a la Festa Major hi poden conviure diverses activitats, de fet ja o fan, no cal que ens discutim per això, altra cosa son les prioritats econòmiques que imposa el que mana o sigui el que te els cales, o sigui l’Ajuntament i sobre això pot ser sí que podriem discutir
Ah! i si hem permeteu, ja que va de cercavila voldria fer una pregunta: algú ha vist aquesta Festa Major al cavalls que no fa gaires anys es va inaugurar amb la pretensió de ser una de les estrelles de la nostra festa?
Senyora Clara, et proposo un exercici del teu nivell: Agafa el programa de la festa major i treu totes aquelles activitat que hi posi ”dins dels actes de la Collanada” i diga’m tu, que ets una... Llegir més igualadina amb carnet jove i catalana de diverses generacions, quina fantàstica festa major quedaria. Segurament ja t’estaria bé perquè deus se d’aquesta majoria de igualadins amb carnet jove que es limiten a sortir dissabte i diumenge a la nit i celebren que ha sigut una gran festa major. Però hi ha una altra majoria d’igualadins amb o sense carnet jove que porten mesos organitzant voluntàriament la teva festa, trencant-se el cap per muntar activitats divertides i originals sense pressupost i aconseguint que milers d’igualadins grans i petits participin d’aquestes activitats. Queixa’t tan com vulguis però la teva queixa no serveix de res si encara no t’has arramengat les manigues per canviar el que no t’agrada, el de la Collanada porten 7 anys picant pedra.
Benvolgut/da Cros:
El ”rebombori” al qual al.ludeix respon a vàries raons; que amb molt de gust (tot i que començo a estar realment fart d’haver d’explicar les coses cada 2 hores) li faré... Llegir més avinents:
1. No hi havia NI DE CONYA unes formacions que garantissin la presència d’aquestes danses a la Festa. Si vostè creu que sí, té pa al’ull o no ha recorregut el calendari festiu català.
2. La seva execució fins ara, bé que sovint correcta o més que pulcra, no s’adequa als paràmetres que les fan autèntiques (per dir-ho d’alguna manera): els esbarts no són el poble, sinó un conservatori de la dansa que no oficia un ritual quan les balla (no és exactament ni matemàticament així, però no tenim 10 folis per extendre’ns). De fet, membres d’esbarts Igualadins han aplaudit sense reserves els projectes. Em sorprèn que feu un comentari tant i tant ”tinyós”.
3. Moltes de les característiques pròpies dels balls recuperats han estat descobertes fa ben poc, ja sia per imatges, documents d’arxiu o melodies, així com el contacte amb estudiosos d’arreu del país. Per tant, sense despreciar (ni molt menys) tasques anteriors, creiem haver millorat notablement els resultats.
4. Els balls del seguici eren realment el tresor de la Festa Major d’igualada, i la seva precarietat era manifesta. La prova és que els visitants Vilafranquins no van escatimar feliciacions i enhorabones, oimés tenint en compte que -amb la seva festa major- no en tenien cap necessitat.
5. Quan un consistori no acaba d’ajudar, l’única arma que hom pot utilitzar són els mitjans de comunicació. Si recuperar un ball costa 4000 euros i n’obtens 270, comprendreu el ”rebombori”.
Resto a la seva disposició per canals menys públics i més amicals.
Daniel Vilarrubias
Hi ha entitats de la ciutat que fa temps que ballen aquestes danses, no sé que representa tan rebombori amb aquesta ”recuperació”.
Bastoners, cercolets, etc. cal felicitar a la gent que recupera les tradicions de casa nostra, tot i els inconvenients i prohicions que se’ls hi posen des de l’Ajuntament.
Potser no són 3000 euros (tot i que no són molt més), però fins a 25.000 euros d’un sol concert de l’Anòlia ni va un bon tros. A més, als actes de la Coll@nada no cal sumar-hi comissions... Llegir més per als ”amics”.
Eduard, això dels 3000 euros és impossible...hi ha el cost de les infraestructures, els equips de música, les taules, cadires, personal de neteja, brigades, etc...que les persones tenim ulls, i... Llegir més veiem com us paren les taules i us posen les cadires una canalleta que anava amb unes samarretes d’organització de la festa major...que munteu coses divertides i originals d’acord...però no mentiu.
Per què l’alcalde d’Igualada, màxima representació de la ciutat, no era present en el moment de la lectura del pregó (acte amb el qual es dóna el tret de sortida a la Festa Major) ?
Un sol concert de l’Anòlia (Los Delinqüentes) = 25.000 euros
TOTS els actes de la Coll@nada = 3.000 euros
Volem més festes populars i menys comissionistes !
Més festa popular i menys comissionistes que viuen de la Festa Major.
Avui a les 12 de la nit a la Plaça de Cal Font: ”QUINA BARRA”, activitat per a poder protestar, si no ho prohibeixen, per... Llegir més la pèssima gestió del govern de la ciutat.
Per què ni diuen procesó del Sant si després els hi fa nosa ? Déu ser perquè queda molt progre ?
Benvolguda Clara.
No comentaré res més, perquè tu soleta et retrates. La teva darrera observació és tant fora de voltes, barrejant vinagre amb tabac, que no cal dir res més. Emborratxa’ t una... Llegir més mica més i vés a veure strepteease, sisplau.
Gràcies de la teva bona intenció: ara sé segur que anem pel bon camí si no et fem cas.
Això de passejar el sant per la festa major com si fos una processó de setmana santa o la festa del sant crist és una carrinclonada. Però, pensant-ho bé, potser els de la collonada podrien... Llegir més treure a passejar la imatge de l’Escrivá de Balaguer, el seu sant patró i dedicar-li unes danses d’aquestes recuperades.
Benvolguda Claaaaara...
Que no ens enteneeeem, ja ho veig.
Nosaltres no diem que no es puguin fer strepteases, ni concerts, ni actes de cultures alienes. Jo em lamento de la poca sensibilitat dels... Llegir més qui manen envers el que hauria de ser l’acte mimat de tota festa major, el seguici. I aquest acte té un contingut que no cal desvirtuar. Si es fa, la gent va perduda: els balls no tenen davant de qui saludar, ni davant de qui dansar. Evidentment, ho fan pel poble, però l’argument i raó de ser dels mateixos és que ho fan perquè el Sant patró surt al carrer a visitar els seus ciutadans protegits. No em tornis a malinterpretar: no estic dient que el sant ens protegeixi gaire realment, no, estic dient que la gent que van crear aquesta manifestació cultural ho creien. Com deia Gaudí: la originalitat és tornar a l’origen.
No em prenguis pel que no sóc, perquè no sóc talibà. Només dic que 2 dies a l’any, el sant no fa mal a ningú i vertebra com cal el conjunt de figures i danses que es fan al seu entorn.
Veig que, realment, o m’explico malament, o us cal córrer molt de món.
Bona festa major, jo també vaig a barraques i m’agraden els DJ’s. i les noves formes proposades, tipus plaça verda em convencen menys que el seguici antic, ho sento.
Això de que no tens vincles amb ningú, no t’ho creus ni tu. Se’t veu molt el ”plumero” nena.(si es veritat que ets una noia jove, com dius)
La plaça verda no treu cap a res, perô a mi no... Llegir més em fa nosa. En canvi a tu et fan nosa coses que a la majoria de la gent l’omplen de goig i de joia la festa major.Ja t’ho faràs.
El mateix Ajuntament que prohibeix que el grup de bastoners pugui actuar a la cercavila del Sant, és el que es gasta més de 8000 euros en un espectacle tan denigrant i del nivell de bar ”cutre”... Llegir més de carretera com és la Plaça més Verda. El que entenen alguns per festa i tradició és molt curiós.
Sóc una igualadina amb carnet jove, no tinc vincles amb ningú de l’Ajuntament ni amb cap partit polític, sóc catalana des de moltes generacions. Això a què fa cap? Doncs que hi ha un sector... Llegir més de joves de la ciutat, la majoria dels quals formen part d’aquesta associació que es diu la collonada, que volen vendre als ciutadans que per ser català i igualadí de debò cal ser kumbaià, d’esquerres i t’ha d’agradar només la música catalana. Això és una barbaritat perquè una cosa no té absolutament res a veure amb l’altra. La Festa Major ha d’incloure, evidentment i majoritàriament actes tradicionals com les cercaviles i castells, pèro també ha d’incloure actes per a altres gustos -per exemple grups de música disco i dj, perquè no una plaça verda?- i aquest o aquesta que es diu Vilarrubias, no el conec però no cal que anomeni tant el ramadà perquè ell sembla un talibà cristià. Hi ha activitats que es van morir fa molts anys i molt probablement ara estan ben desfasades...no cal treure tantes mòmies i sants de l’armari i potser que ens inventem també coses noves més actualitzades. Algunes ja les han afegit els nois i noies de la collonada però són un pèl cutres i carrinclones.
Abans a les festes majors només hi havia quatre elements tradicionals i la gents els mimava i cuidava perquè no tenia res més i quan arribava la festa en gaudia al màxim, però ara hi ha moltíssimes més coses per disfrutar com els concerts, i les cercaviles a Igualada són multitudinàries, no veig la necessitat de posar-hi tants balls i alguns són repetits...a més les cercaviles de vegades d’allarguen massa.
Com diu en Vilarrubias (qui ha fet més per la recuperació de la cultura igualadina que tots els polítics actuals), a alguns els hi aniria bé conèixer una mica la cultura i tradició local;... Llegir més llegir i informar-se una mica no fa mal, ànims ! Llàstima que als de l’Entesa els hi faci nosa la història de la ciutat, els seus interessos tindran.
El diumenge a les 12 de la nit a la Plaça de Cal Font: ”QUINA BARRA”, per a poder protestar, si no ho prohibeixen, per la pèssima gestió del govern de la ciutat.
En Joan té força raó respecte de la puntualitat. I malgrat això, la pluja és imprevisible, tot i que un amic meu em va anunciar -via telefònica- quan era al carrer de l’argent que teniem la... Llegir més pluja a sobre en deu minuts. Per aquí no em sembla oportú de criticar gaire.
La foguera de queixes està més que justificada per les maneres, per l’absència dels polítics, qui només apareixen on els convé: Ningú de l’ajuntament va rebre al nou ball de cercolets, i ningú va sentir el pregó que va llegir una persona digna de respecte i per encàrrec del mateix consistori. Vergonyós de veritat. No sé on anem, però no va per aquí, senyors del govern d’Igualada.
Pel que fa a la Mariona i la Igualadina, tenen tota la raó: en Joan barreja aquí pomes i peres: una cosa és el rellotge, que per la festa grossa caldria aturar una miqueta; altra cosa és el Sant: un element absolutament imprescindible i BÀSIC: si no hi ha un perquè, no es balla: només un curt de gambals ballaria perquè sí i proposaria seguicis de contingut base forçadament ”laics”. Si de cas, fem una altra cosa, però no treure gegants i comparses del segle XVII al XIX que només tenen sentit si expliquen història sagrada i la nostra cultura (em sap greu, feu-vos mahometans si voleu i feu el ramadà ara per aquests dies). I si voleu fer una altra cosa, és que desprecieu el valor patrimonial i cultural de primer ordre que podria tenir el seguici ben fet...amb significat real i no amb caràcter de gresca sense contingut de fons.
A l’Albert també el veig molt enutjat amb la idea. més aviat em sembla que, respectuosament, no ha entès res i confón coherència històrica amb fanatisme religiós. Això darrer que ho busqui a l’Afganistan i allò primer, per desgràcia, només a tot arreu menys a Igualada: Sitges, Vilafranca, Tarragona, el Vendrell...Senyors, una miqueta de cultura del folklore, sisplau. Sinó, deixeu fer i confieu. Heu anat a la Patum? doncs allí tenen molt clar que és per Corpus.
Alguns (com la Mariona i la Igualadina) em sembla que només feu que mirar molt prim, ben bé sembla com si busquéssiu qualsevol mínima espurna per poder fer una foguera de queixes, males... Llegir més organitzacions, reivindicacions i de tot i més...
Jo crec que la Festa Major és per gaudir-ne, per passar-ho bé, per sortir al carrer a viure i participar. La cercavila del Sant pot tenir mancances, no dic que no, però només sabem veure el que no tenim? I ara la pluja és culpa de la puntualitat? La cercavila va començar amb els trabucaires passats dos o tres minuts de les vuit, no crec pas que s’anés tard...Però aquí fins i tot alguns demanen ”potser un canvi” de l’organització...
Si us plau, prego a tothom que gaudeixi i visqui la festa com cal i que ens deixem estar uns i altres de minúscies només per buscar 3 potes al gat, tot i que sembla que a molts ja els agrada això...
Bona Festa Major!
Clar exemple que l’Ajuntament no vol que la Festa Major d’Igualada sigui popular i participativa. Serà que només en busquen rèdit econòmic, aquesta colla de politiquets... Llegir més ?
http://www.anoiadiari.cat/carta/7722/volem-ballar-a-la-cercavila-del-sant-i-no-ens-hi-volen
Però si va començar puntual la cercavila, màxim 5 o 10 minuts tard, que exagerats que sou! A què ve tot això? No entenc res!
Crec que esteu tots com una CABRA i no penseu a gaudir de la festa, només us encegueu en crispacíons surrealistes. Està clar hi ha més d’un ”come cocos” deixat anar que esgarria les... Llegir més criatures. El fanatisme aviat troba adeptes...
Ull, no es pot mencionar el Sant en aquesta ciutat. Tot el que fa olor d’ esglèsia està prohibit. per això costa tant de recuperar les coses d’altres temps. Que hi farem.
Jo tambè crec que... Llegir més si l’organització hagues anat a l’hora s’hauria pogut acabat com cal, pero que hi farem.
I el SANT? Si és la cercavila del sant, potser hi hauria de participar, oi? Hi ha coses que s’haurien de pensar millor...No té cap sentit que no hi participi. Ah!! i si posessim pantalons llargs... Llegir més al gegant i esperdenyes a la geganta, no quedaria millor? Una geganta amb bambes queda molt barruer. Ella és tan maca!! I la puntualitat? Si s’hagués complert, s’hauria pogut fer el pregó a la plaça abans de que comencés la pluja. Ai!! aquesta organització...Potser un canvi?
No cal discutir
3 de setembre 2010.12:49h
A veure, siusplau, deixem de discutir d’una vegada! que això no fa bé a ningú, i només faltava això ara!
Tothom estarà d’acord que des de la dècada dels 90 Bitrac Dansa ha ballat el ball... Llegir més de cercolets després que no se n’hagués vist a Igualada durant molt temps, oi?
I tothom també estarà d’acord que enguany s’ha recuperat la Colla del Ball de Cercolets, oi? i fixeu-vos dic ”Colla del Ball de Cercolets”.
Deixem-nos de discussions semàntiques i felicitem-nos i alegrem-nos que a la nostra ciutat sembli despertar-se un interès per les nostres arrels i folklore. En comptes de posar-nos pals a les rodes els uns als a altres.