TORNAR

L’aeroport corporatiu quedarà supeditat a l’interès que generi en els operadors privats

Es crea una taula estratègica per cercar consens i crear un pla de negoci per la infraestructura anoienca

economia
Dimecres, 5 octubre 2011. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Aquest dimarts diversos representants del territori i de la Generalitat van signar la constitució d’una taula estratègica per debatre i treballar en el projecte de l’aeroport corporatiu de l’Anoia. En un acte de realisme, Ricard Font, Director General de Transports, va recordar que, per tirar endavant el projecte, aquest ha de ser viable i rendible, i per tant, un dels primers passos de la taula estratègica serà buscar possibles operadors i dissenyar un pla de negoci.

Signatura de la taula estratègica

aeròdrom d'Òdena

La nova taula estratègica neix amb la idea de redimensionar l’aeroport corporatiu i abandona els requeriments que la Generalitat va imposar en el concurs ara fa dos anys, que preveia, per exemple, una pista de 1.800 metres. D’aquesta manera, Ricard Font explica que el projecte ‘seguirà els passos correctes’ i explica que, en primer lloc s’han de dur a terme les mesures necessàries perquè la infraestructura actual passi de ser un aeròdrom privat a un aeròdrom públic i s’ha d’aprovar definitivament el pla especial per entrar dins de la legalitat urbanística.

Mesures d’ajust

Així mateix, Font s’ha compromès a desenvolupar un pla de millores durant l’any 2012 que afectin a la senyalització, seguretat i accessibilitat cap a l’aeròdrom, unes mesures que han de permetre convertir l’aeròdrom d’Òdena en un aeròdrom públic, el primer pas per acabar sent, en un futur, un aeroport corporatiu.

Una infraestructura viable i rendible econòmicament

Tot aquesta feina cal fer-la paral•lelament a la recerca d’operadors privats que estiguin interessats en operar en el futur aeroport. Font ha afirmat que ‘les infraestructures no generen riquesa per elles soles’ i per tant, està convençut que abans de tirar endavant la construcció de l’aeroport corporatiu cal haver trobat operadors que vulguin invertir-hi: ‘No té sentit fer una infraestructura que no sigui viable econòmicament’ concloent: ‘Al final serà el mercat qui decidirà, no farem un negoci fictici’.

En el mateix sentit, Font ha donat protagonisme a la UEA i a la Cambra de comerç, representades en la taula estratègica pels seus presidents, Ramón Felip i Josep Vallès. Ambdós han coincidit en afirmar que els passos estan seguint el camí adequat i Felip espera que la construcció de l’aeroport corporatiu signifiqui un abans i un després en el territori.

Consens en el territori?

Davant la presentació dels mitjans es va escenificar el consens territorial que genera l’aeroport amb la presència de l’alcalde de Vilafranca del Penedès i un representant de l’Ajuntament de Manresa. En aquest sentit, Jordi Moltó, delegat de la Generalitat a la Catalunya central va expressar que aquesta infraestructura no només era important per a l’Anoia sinó per a la Catalunya central i per a tot Catalunya.

Per la seva banda, Carles Casanova, alcalde d’Òdena, va agrair la constitució de la taula estratègica perquè ‘l’aeròdrom es converteixi en allò que volem, que no molesti a la gent que hi vivim a prop i que generi activitat pel territori’

Per la seva banda, Santi Broch, alcalde de la Pobla de Claramunt posicionat en contra de l’aeroport corporatiu, va explicar a anoia diari•cat que la seva posició era la mateixa: ‘Ens oposem a la infraestructura plantejada anteriorment, amb l’ampliació de pista, la desviació de l’autovia...’ però no ens podem posar en les millores que planegen, en una primera instància en aquesta taula estratègica’.


14 Comentaris

p

pau

10 d'octubre 2011.14:31h

Respondre

Moltes gràcies marc pels seus comentaris. Segons vostè, no es pretén aconseguir un aeroport corporatiu i ningú ha dit que l’aeròdrom serà el revulsiu econòmic de la comarca. Són comentaris... Llegir més molt il·lustradors de que no hi ha manera d’aclarir quin és l’interès real i de com es pot girar l’argumentació.

És divertit veure com es llencen ”farols” quan et parlen d’un tema que coneixes, com per exemple que em diran els senyors que tenen una empresa de globus. No tinc cap interès en discutir-ho, només sàpiga que m’ha servit molt per saber com fonamenta la seva argumentació i com moldeja la realitat al seu gust. Impagable.

Amb aquest i altres detalls he perdut tota esperança de trobar els arguments reals discutint amb vostè. Tot i això li contestaré una pregunta que fa:

Qui són els afectats? Ho tenim clar?

Que no tingui clar (vostè) qui són, no implica que no n’hi hagin d’afectats. Si convoquessin una reunió per col·lectius i particulars que se sentin afectats, als assistents (per exemple veïns, empresaris del pla de les gavarreres o del globos, pagesos, alcaldes veïns, ...) vostè mateix els podria explicar (o potser ho explica als seus advocats) que ho tenen malentès i que tot això de l’aeròdrom no implica cap canvi d’afectació respecte a la situació actual i que ningú diu que serà un revulsiu econòmic per la comarca (té nassos dir això desprès de tot els que s’ha publicat, fins i tot en aquesta mateixa notícia). Després d’escoltar (ells a vostè i vostè a ells) expliqui’ns que no hi ha afectats. Sempre podrà consultar, si li queden dubtes , a algú que es pugui pensar que és imparcial, per exemple el defensor dels ciutadans, o el síndic de greuges. El carnet de no afectat que vostè reparteix a tothom fa esgarrifor. Si algú descobrís en el procés que no és un afectat, no es preocupi que tot solet se’n tornarà cap a casa. Altres maldecaps té la gent.

Gràcies, ja li dic que els seus comentaris són il·lustradors.

R

Ramon

Òdena

7 d'octubre 2011.00:34h

Respondre

Perdona, Marc, si t’ofens quant et dic que no puc creure en les teves paraules. Més aviat penso que les fas servir sense gaire coherència, si no és així no puc entendre com pots saber ón és... Llegir més la llar d’infants en aquest missatge si uns quants missatges anteriors l’estaves buscant a dins mateix de l’aeròdrom. El mateix et diria en quant al fet de reconèixer que estem parlant de l’afectació dels habitants i empreses properes a aquest aeròdrom i més avall et preguntes a qui s’hauria de demanar opinió, arribant la teva extensió fins a Piera. Potser és que et vas saltar la lliçó de Barrio Sésamo que explicava la diferència entre ”a prop” i ”lluny”, que és ampliable als conceptes de ”just al costat” i ”just a sota” de l’àrea d’aterratge. Com podràs entendre, no em sembla creíble la teva promesa de que tot aixó no afectarà als veïns de Sant Pere i el Pla. I, ja que hi som, potser podem recordar que la llar d’infants està situada al mig dels dos nuclis (vés a saber què coi estaria pensant aquest cap tant poc assenyat), el que vol dir que hi ha una part important dels habitants que viuen més a prop de l’aeròdrom que els nens que van a la llar.

I, ja posats a dir incoherències, d’on treus tu que ”aeroport corporatiu” no vol dir ”aeroport corporatiu”? Ah! És clar, i per aixó mateix hem d’estar ben tranquils!

Mira, Marc, la política de mirar just al davant dels nostres nassos i no més enllà és la que ens ha dut on som ara, si et plau, no pretenguis que la repetim. Queda ben clar en l’exposició del diari, i t’ho he remarcat al meu missatge anterior per si se t’escapava, que hi han més pretensions de fons i, com pots veure-ho, el futur arriba i l’aeroport corporatiu, que sí que pretén ser coporatiu, també pot arribar quan les coses canviïn. O no, no tenim la bola de vidre, però per si de cas s’està preparant.

Pel que fa a l’activitat del senyor Guisado i de l’anterior ajuntament, millor m’ho poses quan dic que caldria que davant de situacions importants es tingués en conte al poble. Potser aniria sent hora de que ens adonéssim que un vot no és carta blanca per fer el que ens convingui, i més quan parlem d’un poble de pocs habitants. Potser l’actual alcalde és la persona que més hauria de reflexionar sobre aquest tema. Ara, que fa poc que hem fet eleccions i ningú s’ha quedat enrere de dir que són propers al poble, és potser el moment de demostrar-ho.

Saps? Els veïns de Sant Pere i el Pla estem acostumats a que no ens preguntin, hem vist com es probava d’escanyar al nucli requalificant uns terrenys com a polígon, i es van desdir massa tard. Em vist com s’ha permés el creixement indiscriminat d’una foneria que ha acabat portant problemes a tots els habitants del voltant per falta de control i regulació, i ara corre’m-hi tots. No dubtis que el que ara no s’està escoltant pot arribar a les orelles de qui no ho vol sentir molt més calent, perquè creu-me, sí ens afectarà si continúa endevant, i molt.

Però, tornant al que estem parlant ara, jo no dec haver vist els mateixos informes sobre l’afectació de so i, si com dius tu, a la política tot es ”fer veure el que no és”, em crec els que jo he vist que, a més, són d’alló més raonable: si del nucli d’habitants a l’aeròdrom hi ha un passeig, és físicament impossible que el soroll no es passegi.

Una última reflexió: si s’inverteixen uns diners, pocs o molts, en millorar un aeròdrom, tu creus no hi ha intenció de recuperar-los? Has vist alguna vegada que es faci una ampliació de carrils sense que desprès hi passin més cotxes, o més aviat s’ha fet per que es preveia que vinguessin... i han vingut?

D

David

Gijón

6 d'octubre 2011.22:54h

Respondre

Si yo fuera presidente de una gran compañía preferiría sin dudar volar con mi avión privado al aeropuerto del Prat antes que a Igualada, que está mucho más lejos de Barcelona y además... Llegir més comunicado por peor carretera.

M

Marc

Igualada

6 d'octubre 2011.17:33h

Respondre

Ramon,
Et puc assegurar que tot i ser d’igualada tinc molt clar com afecta l’aerodrom als veïns.
Aquest projecte no afectara als veïns del barri Sant Pere i el Pla més del que ja estan... Llegir més afectats.
Referent al nom, ”Aeroport corporatiu”, es unicament una etiqueta, marqueting!
Referent a la guarderia, se molt be on es, i potser el problema es que un cap poc asenyat va decidir posarla a les proximitats dun aerodrom ja existent. En qualsevol cas el que preten el projecte (el que es dura a terme a curt plaç) es: ”desenvolupar un pla de millores durant l’any 2012 que afectin a la senyalització, seguretat i accessibilitat cap a l’aerodrom”; i aixo no modificara les ”afectacions actuals”.
El pla de las gavarreres no es veu afectat pel projecte! Per lo citat anteriorment, i a mes perque el projecte d’aeroport corporatiu que es va presentar a la generalitat i que va resultar guanyador ja no ho preveia! De fet va ser una de les condicions que lanterior alcalde d’odena (el sr Guisado) va imposar per aprobar en ple de lajuntament la concurrencia del mateix al concurs obert per la generalitat.
En aquell ple la majoria de representants del poble dodena, no nomes el govern, van refrendar la voluntat de presentar el projecte al concurs anteriorment citat.
Referent al alcalde de la pobla, abans de que lajuntament dodena es presentes al concurs, i despres que el sr. Broc hagues manifestat el seu malestar per no tenir suficient informacio del tema,el consorci de laerodrom va convocar diferents reunions amb tots els ajuntaments afectats (la pobla, la torre, capellades....) per explicarlos el projecte, i molt especialment les conclusion de lestudi de la petjada acustica, on quedava explicat que el projecte no afectaria a aquests pobles!
Aquest estudi es va realitzar suposant que la pista es girava, sallargava i aixo permetia operar a laerodrom avions reactors de fins a 15/20 places.
Repeteixo, no es el que el govern de la generalitat actual promou, ni el que es fara a mitja/curt termini.
El tema de la presencia dels alcaldes de vila i manresa es purament propaganda politica, o creus que haguessin vingut sino fosin tots del mateix color politic?
Referent al tema de consultar als ciutadans.... A qui consultem? Als dodena perque es terme municipal dodena? Als digualada perque es la capital de comarca? Als de la pobla? La torre? Capellades? Piera?...a tots? Els ciutadans han destar a la taula de negociacio? Quins i quants? Els escollim a dit o millor democraticament? En el fons aixo no es el que fem cada 4 anys a les eleccions municipals? Si em de triar representants ciutadans per a cada decisio a pendre, perque tenim un equip de govern i un ajuntament?
El que es fara es simplement ”canviar els adoquins” perque les administracions publiques no tenen cales per malgastar com abans! (i en aquest cas es una sort). Com diu el titular de la noticia ”laeroport corporatiu quedara supeditat a linteres que generi en els operadors privats”.
Per ultim, i no vull ferme pessat repetintme, estem parlant de millorar accesos, seguretat.... Aixo no implica augmentar lactivitat:
Si doblessim els carrils de lA2 creus que pasarien el doble de cotxes simplement perque lA2 te el doble de carrils, o encara millor, si doblem les places de la guarderia a la que fas referencia, hi haura el doble dinfants perque hi ha el doble de places o naugmentaran el nombre a mesura que hi hagi nous i mes infants al barri?

R

Ramon

Odena

6 d'octubre 2011.16:28h

Respondre

Marc, potser com que ets d’Igualada no tens gaire clar com pot afectar aquest aeròdrom als veïns. Els veïns del Barri Sant Pere i el Pla són els més afectats directament per aquest projecte.... Llegir més Allà hi ha guarderia i, creu-me, no cal que estigui dins mateix de l’aeroport perquè un cap asenyat se’n adoni de que no hi han les distàncies mínimes necessàries per fer un aeroport corporatiu. I sí, ja sé que em diràs que no estem parlant d’un aeroport corporatiu, però si tornes a llegir l’article potser te’n adonaràs que sí que ho estem fent:

”...mesures que han de permetre convertir l’aeròdrom d’Òdena en un aeròdrom públic, el primer pas per acabar sent, en un futur, un aeroport corporatiu.”

També m’agradaria saber d’ón treus que no afecta al Pla de les Gavarreres, potser els hi podriem preguntar, no estaria malament, però entenc que la distància que hi ha d’aquest polígon a l’aeròdrom és la mateixa que al Pla de la Masia, així doncs, m’atreveixo a pensar que no ténen la mateixa opinió que tu. Imagína’t si els afecta que l’alcalde de la Pobla de Claramunt (que sí que para una mica més lluny, però en la línea d’afectació directa dels possibles aterratges futurs) es mostra en contra.

En canvi sembla que hi estan d’acord els que no ténen cap problema amb les distàncies: els alcaldes de Vilafranca del Penedès i de Manresa. No et diu res que tinguin interés en que es planti aquí i no als seus territoris?

No estic d’acord amb la teva proposta de no consultar als afectats, és més, considero bàsic que estiguin amb una taula de negociació, i no crec que es pugui dir que es dona el vot un cop cada quatre anys perquè es tractin temes tant importants sense, com a mínim, consultar. I perdona si no crec que és tan simple com canviar els adoquins, potser a algú li convé que es pensi així, jo personalment ho dubto. I ho dubto encara més si penso que fa molt de temps que els interessats volen fer creure que hi ha consens on no hi és.

Finalment, et recordo que aquest és un aeroport petit que ha creat petites molèsties suportables per els veïns, suportables perquè es produeixen alguns caps de setmana de tant en tant, no perquè no ens afecti aquesta activitat. Un ”petit aeroport” com aquest pot generar grans molèsties si la seva activitat augmenta. Si no t’ho creus només cal que esberinis ón es la guarderia de la que parla en Pau i et quedis pels voltants qualsevol cap de setmana d’activitat. No hi ha res com tastar-ho un mateix.

D

David

Vilanova del Camí

5 d'octubre 2011.22:16h

Respondre

Marc, és cert, em referia a Lleida. No conec el cas de la Seu, però crec que el fet d’estar al costat d’Andorra li dóna un plus que no tenim aquí. Però com que no sóc economista ni conec... Llegir més les circumstàncies no sé ni puc jutjar-ne la viabilitat, ni a Igualada ni a La Seu. I és per això que demano seny i no malbaratar uns recursos que ara mateix són molt escassos. Si els experts ho creuen convenient, endavant. El temps dirà....però em fa por que sovint equivocar-se en aquestes coses surt ”gratis” als experts i molt car als ciutadans.

M

Marc

Igualada

5 d'octubre 2011.18:24h

Respondre

David, qui ho diu que un aeroport petit no pot donar benefici a curt termini¿? Imagino que quan parles de infraestructures “llastimosamnet infrautilitzades” et refereixes al Aeroport de Lleida?... Llegir més Aquest no es un aeroport petit. El referent actual per Igualada no es Lleida, sino la Seu!

Ricard: m’agradaria coneixer “les veus dels que en saben d’aquest tema i ja s’han manifestat”

Pau: Qui son els afectats? Ho tenim clar? Referent a la transperencia..... Els terrenys afectats pel PD porten afectats uns 20 anys, no s’’han pogut recalificar.... El pla de les gavarreres no queda afectat! Els globus??? Si parles amb la gent dels globus segur que t’afirmen que estan desitjant que la seva situación es regularitzi! Porten molts anys intentant creixer pero no poden perque el terreny porta molts anys afectat i no s´hi pot fer res que no sigui a precari. Si vols saber els propietaris dels terrenys afectats ho pots consultar a l’Ajuntament.
Amb el paisatge? Veïns? Llar d’infants? No sabia que dins les instalacions de l’aerodrom actual hi haguesin veïns, i menys una llar d’infants.
Els pobles que hi ha a la línea de la pista? Que passa ara amb ells? El que reflecteix la noticia que comentes no parla de modificar la pista!!!!

Per altra banda, donat que no es plantejen grans afectacions a la situación actual de l’aerodrom, nomes un sanejament de les instalacions actual, quin sentit te consultar als ciutadans. Ja em delegat als alcaldes amb el nostre vot, o es que cada cop que es decideixin cambiar els adoquins d’una acera ho han de consultar als ciutadans?

Ningú diu que l’aerodrom será el revulsiu econòmic de la comarca, i molt menys es parla de llançar millonades de diner públic, al contrari.
(...)

P

Pep

5 d'octubre 2011.18:08h

Respondre

Per fi algú parla en termes de viabilitat i rendibilitat. És l’única manera de no haver de lamentar després aeroports amb més treballadors que usuaris, estacions d’AVE on no hi passa ningú,... Llegir més i milers i milers d’euros malbaratats en el moment actual de crisi, que després, com s’està veient, han de pagar els que no l’han provocat. Fins ara, però, lluny del sentit comú,nomès s’havien fet volar coloms, per part de la Unió Empresarial, els partits polítics, els mitjans de comunicació que han près part activa en el procés,... és clar, com que després ningú no paga responsabilitats! O és que algú ha demanat explicacions als que van estudiar la viabilitat, per exemple, de l’aeroport de Ciudad Real, per no anomenar altres infrastructures fallides, però d’inversió multimilionària? Entre tant desori, alguna veu coherent, però poques, molt poques (llegeixi’s ERC de la Pobla, posteriorment l’alcalde d’aquest municipi, algunes persones a títol individual,... i si no, reviseu les hemeroteques)

R

Ramon F.

Igualada

5 d'octubre 2011.17:24h

Respondre

Pau, torna a llegir el que es diu a la notícia sobretot a on es diu que: Font ha afirmat que les infraestructures no generen riquesa per elles soles i per tant, esta convençut que abans de tirar... Llegir més endavant la construcció de l’aeroport corporatiu cal haver trobat operadors que vulguin invertir-hi, no té sentit fer una infraestructura que no sigui viable econòmicament . Al final serà el mercat qui decidirà, no farem un negoci fictici.

Penso que esta molt clar el que diu aquest senyor i ho va dir davant dels alcaldes d’Igualada, Odena, La Pobla i Manresa, i el president de la Unió Empresarial de l’Anoia i el responsable de la Cambra de Comerç.

Ah!., i no siguis Mouriño home, que queda molt malament

T

Toni

IGD

5 d'octubre 2011.17:11h

Respondre

Em sap greu ser negatiu, però lo del aerodrom corporatiu em sembla un puf, abans i ara.
No entenc perque no es va a les arrels dels problemes. Si es vol crear llocs de treball, unes de les coses que... Llegir més s´ha de fer es crear condicions.
Exemple: Baixar l´IBI, reduïr despeses recollida brossa, baixar taxes de tot tipus, incentivar l´us dels espais industrial en desús, publicitar el nostre cada cop més desertic poligon, fer una Fira de la Pell ja que es aqui on es processa més pell, oblidar-se de la Fira de Casaments i fer la Fira de les Separacions, abaratir el cost de la participació en la Fira Multisectorial, plantar menys plantes a les rotondes, lluitar pel transport public eficient IGD-BCN i un llarg etc.
Si fem de IGD un lloc maravellós per a treballar i viure, els rics ja ens vindran a visitar amb les seves avionetes. Salut

p

pau

5 d'octubre 2011.13:01h

Respondre

Per més que ho intento, no m’empasso això de que el revulsiu econòmic de la comarca passa per un aeròdrom. Em sembla un sopar de duro, fum, una promesa sense fonament, de venedor ambulant.... Llegir més Quan aconsellen concentrar els serveis per fer-los rendibles, i s’ha demostrat el fracàs dels aeroports petits (després de llençar milionades de diner públic). Quan ens retallen la sanitat i no podem mantenir els geriàtrics ni pagar als metges, NO entenc aquest terrible interès en aquest aeródrom. Algú em pot dir on està la jugada? No l’entenc. Em recorda les línies d’AVE que després de fer-les no tenen passatgers..

És què l’actual aeròdrom no és negoci i volen treure’m algun caler tot encoloman-te’l a l’administració pública en forma d’inversió pel futur (o sigui, inversió d’alt risc, tòxica)
Es que algú ha invertit en el sòl afectat i treballa per recuperar la inversió?
Es que ....?
Obriu-me els ulls, No ho entenc?
¿Porquè?, ¿porqué, porquè, porquééé?

p

pau

5 d'octubre 2011.12:31h

Respondre

1.- Per què no es pregunta a la ciutadania abans de posar-se a treballar, com es va fer en altres llocs de catalunya, i per què no s’inclouen els afectats a la taula?
2.- Cal transparència i... Llegir més posar a la llum pública:
- qui farà negoci amb els terrenys, a qui s’expropiarà i quines activitats actuals hauran de desapereixer: què passa amb els globus?, què passa amb el pla de les gavarreres?, que passa amb les explotacions agropecuàries?.
- què passarà amb el paisatge? i amb els veïns? i amb la nova llar d’infants?
- què passa amb els pobles que estan en la línia de la pista?

En una taula sense afectats, els alcaldes tenen l’obligació de preguntar al ciutadans i comprometre’s a condicionar la taula per defensar els seus interessos. D’altra manera no s’hauria de permetre finançar aquesta taula amb diner públic, ni permetre que les administracions aportin diners a aquest projecte.

r

ricard

igd.

5 d'octubre 2011.12:14h

Respondre

Fer volar coloms ... encara que sigui en un aeroport comarcal inviable economicament es digui el que es digui,(escolteu les veus dels que en saben d’aquest tema i ja s’ahn manifestat) es poc... Llegir més honest però sembla qué a algú li convé crear falses expectatives. El cas es entretindre el poble.

D

David

Vilanova del Camí

5 d'octubre 2011.08:38h

Respondre

Em fa una mica de por aquest projecte. Un aeroport, encara que sigui petit, és una infraestructura que genera benefici (directe i indirecte) a llarg termini i ja coneixem altres exemples... Llegir més llastimosament infrautilitzats, algun no massa lluny.
Si us plau, tingueu-ho molt clar, i si el projecte s’ha de guardar al calaix uns anys en benefici d’altres més importants a curt termini que no tremoli el pols. Més endavant sempre es pot recuperar.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.