Ens passem el dia “fent” coses, anant amunt i avall, de dins cap fora, i de fora cap dins. Sovint sense ser-ne gens conscients, deixats portar per la inèrcia. I si en som conscients, a vegades no sabem com aturar l’espiral en la qual ens trobem.

Quan ens despertem cada dia, tenim una quantitat d’energia que és limitada. L’atenció, motivació, memòria, força física, capacitat d’autocontrol, capacitat de gestió de l’estrès. Si ens quedem sense forces, sense piles sovint, sigui a mig matí o al final del dia, cal fer 2 coses. En primer lloc, identificar i prendre consciència d’alguns factors que intervenen en l’acceleració de la pèrdua d’energia, i en segon lloc, canviar hàbits que poden transformar la nostra vida.

Els lladres d’energia ens frenen a l’hora d’aconseguir una vida plena i també a l’hora d’aconseguir els nostres reptes o objectius. En els tallers de gestió emocional o de l’estrès, així com en els processos de coaching, acostumen a aparèixer algun o varis dels següents, i que si es treballen bé, es produeixen canvis importants en la salut i benestar de la persona. 

Quins són els mals hàbits diaris que et roben l’energia, i et frenen? 

  1. Tenir-ho tot al cap. És quan volem recordar tot el que volem fer en un dia, o ens diem a nosaltres mateixos “que no m’oblidi d’això i d’allò altre”, tot això ocupa un espai en el cervell i una pèrdua d’energia. El fet d’escriure-ho, ja no li demana esforç al cervell per recordar-ho.
  2. La improvisació constant. Cal planificar i marcar prioritats ens ajudarà a fer les coses que realment ens aporten.
  3. La indecisió continuada. El fet de no prendre una decisió i donar-li massa temps, ens fa pensar en escenaris que potser mai passaran, i en canvi, hi dediquem un temps i energia molt valuós. A vegades, no ho podem controlar tot, i tampoc tenim tota la informació per decidir. Però hem de tenir en compte que no prendre decisions, ja és una decisió.
  4. Els “vampirs emocionals”. Són les persones negatives: les aduladores, les que es queixen constantment de tot i tothom, les víctimes, les que ens intimiden, les conflictives, les que ens pregunten constantment sobre qualsevol cosa, les insegures. Aquelles persones que quan hem estat una estona amb elles, ens notem esgotats. Envoltem-nos de persones optimistes, serenes, que ens animen a fer coses o a sentir-nos bé.
  5. El perfeccionisme. És evident que com millor fem les coses, més bé ens sentim. Hi ha algunes coses quotidianes, que entre fer-les perfectes o no fer-les, és millor fer-les i punt. O que fer-les “perfectes” no aporta valor afegit.
  6. El desordre. A casa o a la feina. L’acumulació de coses o papers, o de missatges al mòbil o correu, etc. Fer endreça de tant en tant, ens permet filtrar i visualitzar les coses que realment són rellevants, i l’ordre ens facilita capacitat d’atenció i concentració.
  7. Viure en el món de la queixa Si substituïm la queixa per peticions i canviem el nostre llenguatge diari evitant queixar-nos de coses que no podem canviar, reservarem energia i guanyarem benestar.
  8. El sedentarisme. La manca d’exercici físic, ens roba energia. El cos està programat per moure’s, i l’exercici regular aporta benestar físic, mental i emocional. També podem fer ioga o meditació Mindulness o altres, per entrenar la ment a asserenar-se i a respondre davant les situacions en comptes de reaccionar-hi.
  9. Els “hauria de” i el no saber dir NO. Deixem enrere els “hauria d’haver dit o fet”. El passat ja no el podem canviar. Sí podem decidir com volem viure o relacionar-nos en el present. Canviem els “hauria de fer tal cosa” per “ho vaig a fer ara” o “tal cosa la faré en la data tal”, o preguntar-nos “realment vull o necessito fer-ho?”. Aprendre a ser assertius i a dir no, quan realment volem dir no, és també clau.
  10. Deixar de fer allò que ens apassiona. Dedicar un temps diari o setmanal, a fer allò que ens apassiona, és vital per recarregar aquesta energia limitada que tenim.

Repassem també, els famosos 10 lladres de la teva energia segons en Dalai Lama, i que si els posem en pràctica, en copsarem els bons resultats:

  1. Deixa marxar a les persones que només arriben per compartir queixes, problemes, històries desastroses, por i judici dels altres. Si algú busca un cubell on llençar les seves escombraries, procura que no sigui en la teva ment.
    2. Paga els teus comptes a temps. Al mateix temps, cobra a qui et deu o escull deixar-ho córrer si ja és impossible cobrar-li.
  2. Compleix les teves promeses. Si no has complert, pregunta't per què tens resistència. Sempre tens dret a canviar d'opinió, a disculpar-te, a compensar, a renegociar i a oferir una altra alternativa cap a una promesa no complerta; encara que no com a costum. La forma més fàcil d'evitar el no complir amb alguna cosa que no vols fer, és a dir NO des del principi.
  3. Elimina, sempre que sigui possible, i delega, aquelles tasques que no prefereixes fer i dedica el teu temps a fer les que sí gaudeixes.
  4. Dóna't permís per descansar si estàs en un moment que ho necessites i dóna't permís per actuar si estàs en un moment d'oportunitat.
  5. Llença, recull i organitza, res et pren més energia que un espai desordenat i ple de coses del passat que ja no necessites.
  6. Dóna prioritat a la teva salut, sense la maquinària del teu cos treballant al màxim, no pots fer molt. Pren-te alguns descansos.
  7. Enfronta les situacions tòxiques que estàs tolerant, des de rescatar a un amic o a un familiar, fins a tolerar accions negatives d'una parella o un grup; pren l'acció necessària.
    9. Accepta. No és resignació, però gens et fa perdre més energia que el fet de resistir i barallar-te contra una situació que no pots canviar.
  8. Perdona, deixa anar una situació que t'estigui causant dolor, sempre pots triar deixar el dolor del record.

En clau de coaching (*):

Quin d’aquests lladres és el que t’està prenent més energia en aquests moments?
En trobes a faltar algun altre que t’està afectant en aquest moment de la teva vida?
Quin seria el primer pas que pots fer per reorientar millor la teva energia diària?
Quan començaràs?

* El coaching és un acompanyament professional contrastat que ajuda a aconseguir objectius o canvi d’hàbits i millora personal o professional, en menys temps i millors resultats.

 

Article original escrit per Roser Claramunt (www.roserclaramunt.com)

 

 

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.