Què fan i què no fan, les persones que dominen l'art de saber escoltar... I tu, què fas?

Segons el diccionari, escoltar és parar atenció al que un sent. Per a moltes persones, massa sovint, escoltar és únicament preparar-se per respondre, replicar, per donar un consell o per explicar la seva pròpia història. 

L'art de saber escoltar atentament, l'escolta activa, és una habilitat comunicativa clau que permet una veritable connexió amb els altres i construir relacions sòlides en tots els àmbits. 

Què és realment l'escolta activa? 
Escoltar activament significa escoltar i entendre la comunicació des del punt de vista del que parla. Per tant, entra en joc una altra habilitat comunicativa, l'empatia. I constitueix la peça angular d'alguns dels hàbits que permeten una comunicació eficaç.

El professor i escriptor Stephen Covey, autor del supervendes Els 7 hàbits de les persones altament efectives, ho defineix molt bé, quan explica que escoltar de forma empàtica és “L'art de comprendre i després ser comprès”. Només quan assumim el marc de referència de l’altre podem connectar amb les seves inquietuds i sentiments. I això aporta confiança i obertura per part de la persona que parla, creant millors relacions. L'escolta activa és la pedra filosofal de les nostres habilitats comunicatives. 

Sovint ens preparem per saber expressar-nos millor, persuadir, comunicar, conversar. La bona notícia és que també podem preparar-nos per escoltar. Per a això, anem a fixar-nos en el que fan o no les persones que sí escolten activament. I també per ajudar als altres  que ens escoltin millor... si ens adonem que no ens escolten, potser no hem escollit el millor moment per parlar (això d'escollir els moments, que també té a veure amb l'empatia i la capacitat humana d'observar com està l'altra persona, pot ser tema per un altre article).

5 coses que NO FAN els qui dominen l'art de saber escoltar 

1. No jutgen, critiquen o fan valoracions.
2. No es distreuen, mantenen l'atenció en l'altra persona, els seus gestos, el què diu. (No observen el rellotge o el mòbil, etc.).
3. No ofereixen consells o ajuda si no se’ls  demana.
4. No interrompen per explicar la seva pròpia història. 
5. No rebutgen els sentiments de l'altra persona (Eviten dir “no passa res”, “no et preocupis”).

5 coses que FAN els qui dominen l'art de saber escoltar

1. Donen a entendre al seu interlocutor que escolten mitjançant la seva comunicació verbal (ahh, sí?, ja veig, que bé,…) i no verbal (contacte visual, gestos, to de veu…). 
2. Mostren una actitud empàtica: “entenc com et sents”, “noto com..” Li expressa que es posa en el seu lloc i comprèn els seus sentiments.
3. Parafrasegen: Expressen amb altres paraules el que han escoltat. Els permet saber si han entès bé  l'altra persona, amb frases tipus “llavors segons el que m'acabes de dir, enfront d'aquesta situació et sents…”
4. Resumeixen: “si t'he entès bé, llavors …. És així?
5. Estan presents conscientment, en silenci. Saben detectar en quins moments senzillament han d'escoltar profundament en silenci, perquè l'altra persona s'expressi lliurement. En moltes ocasions, qui parla únicament necessita verbalitzar / exterioritzar el que el preocupa o inquieta i que l’escoltin. I només això, la majoria de les vegades és transformador.

L'escriptor Leo Buscaglia, va escriure un poema preciós i precís sobre l'art de saber escoltar:

“Quan et demano que m'escoltis i tu comences a donar-me consells, no fas el que et demano.
Quan et demano que m'escoltis i tu em dius “per què no haig de sentir-me així”, estàs trepitjant els meus sentiments…
Quan et demano que m'escoltis i tu et sents que has de fer alguna cosa per solucionar els meus problemes, m'has fallat, encara que et sembli estrany…
Potser és per això que algunes persones busquen l'oració…
Perquè el silenci no dóna consells, ni tracta d'arreglar les coses…
Només escolta i confia que només jo, tractaré d'arreglar-les per mi mateix…
Llavors per favor, només escolta i sent-me…
I si el teu vols parlar, espera uns minuts que arribi el teu torn i et prometo que jo sí que t'escoltaré, segur que així serà…
T'ho prometo.”

En clau de coaching:
- Com reacciones i -quant conscient ets de la teva reacció- quan notes que t'arriba un missatge al teu Smartphone mentre estàs parlant amb algú?
- Si et preguntes com escoltes als que t'envolten, quina nota et posaries?
- Què faràs diferent a partir d'ara per millorar la teva escolta activa i les teves habilitats comunicatives?
- Què pots fer quan t'adones que la persona amb qui parles no t'està escoltant? 

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.