PUBLICITAT

Comunicat d'Eixarcolant sobre la posició del govern en relació a la Jornada Gastronòmica de les Plantes Oblidades

societat
Dissabte, 16 febrer 2019. 03:00. Col·lectiu Eixarcolant

Que el sistema agroalimentari requereix d'una transformació profunda és quelcom que tots els governants saben amb escreix. Les dades científiques, i recomanacions d'institucions supra governamentals com la FAO (Organització de les Nacions Unides per l'Agricultura i l'Alimentació), la OMS (Organització Mundial de la Salut) o l'IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) són molt clares. Cal fer front de manera urgent a la pèrdua de diversitat i sostenibilitat dels cultius, a la simplificació i pèrdua de funcionalitat dels paisatges, a la disminució en la qualitat i diversitat de la dieta, a les patologies derivades d'una alimentació hipercalòrica i poc equilibrada, als reptes que suposa del canvi climàtic, al despoblament rural i envelliment del sector agrícola, i al control que els grans lobbies agroalimentaris exerceixen sobre la producció i distribució d'aliments.

Són reptes majúsculs que ens interpel·len a tots, sense excepció, en siguem més o menys conscients. I tant la comunitat científica com les ja citades institucions supragovernamentals també tenen clar que per fer-hi front un element imprescindible a tenir en compte són el que en terminologia científica s'anomenen NUS (Neglected and Underutilized Species), i que més col·loquialment anomenem Plantes Oblidades. Espècies silvestres comestibles i varietats tradicionals, que només a Catalunya superen amb escreix el miler, la recuperació de les quals (del seu cultiu, comercialització, i consum) és indispensable per afrontar amb èxit els ja esmentats reptes.

Com a resposta a aquesta realitat neix la Jornada Gastronòmica de les Plantes Oblidades, ara fa 4 anys, de la mà de l'entitat Col·lectiu Eixarcolant. Des del primer moment té per objectiu esdevenir un punt de trobada, d'intercanvi, de formació i de generació de dinàmiques al voltant del paper que espècies silvestres i varietats tradicionals han de tenir en el sistema agroalimentari; i d'articular, mitjançant la seva recuperació, respostes als
reptes que com a societat el sector agroalimentari ens planteja. Amb tant sols tres edicions la Jornada s'ha consolidat com un esdeveniment de referència per a tot el sector, fins i tot més enllà de les nostres fronteres, en tractar-se d'un esdeveniment únic a tot el centre i sud d'Europa. I el més important, ha actuat com a catalitzador, exemple i estímul per un gran nombre de projectes individuals i col·lectius que amb el seu desenvolupament no fan sinó contribuir a forjar un nou paradigma en la producció i consum d'aliments.

Aquesta gran acollida, combinada amb les ja esmentades evidencies científiques, reflecteix de forma inequívoca la importància de la Jornada Gastronòmica de les Plantes Oblidades a nivell de país. Alhora, posa de relleu la clara mancança d'un esdeveniment de referència en aquest camp abans de l'existència de la Jornada, i per tant com a element catalitzador que és, queda palesa la necessitat d'impulsar-la des de les institucions.
A nivell local resultaria incomprensible plantejar, per qualsevol que realitzi una anàlisi objectiva dels fets, que Igualada no apostés i es fes seu un esdeveniment tant necessari, atractiu i singular com la Jornada Gastronòmica de les Plantes Oblidades. Seria impensable que l'equip de govern no fes gala d'acollir a la seva ciutat un esdeveniment de tals característiques, i seria impensable que no cerqués els recursos necessaris per garantir-ne
la viabilitat i l'adequada difusió a nivell català. Més encara tenint en compte que tota, absolutament tota l'organització, es duu a terme de forma voluntària des del Col·lectiu Eixarcolant.

L'argumentari i anàlisi exposat fins al moment ha estat traslladat en reiterades ocasions als responsables del govern municipal i al mateix alcalde de la ciutat, el senyor Marc Castells. Tanmateix, a data d'avui, la Jornada no és concebuda pel govern municipal com un element a impulsar des del consistori, i tampoc com un element que posi en valor la ciutat d'Igualada. Molt lluny del que l'anàlisi objectiva dels fets recomanaria, la Jornada Gastronòmica de les Plantes Oblidades veu negat per part del govern municipal l'accés a les línies de finançament i espais de difusió que una activitat de les seves característiques precisaria. Amb aquesta incomprensible i injustificable postura s'està posant traves al desenvolupament d'una activitat que situa Igualada en el mapa, i que alhora genera dinàmiques que beneficien a tots els igualadins i igualadines. Des del Col·lectiu Eixarcolant persistirem fermament en l'organització de la Jornada a la ciutat d'Igualada, com a proposta que posem al servei de la ciutat i del país per tal de cobrir una mancança estructural a nivell de polítiques públiques en aquest àmbit. Però amb la mateixa fermesa volem denunciar les condicions sota les quals hem d'organitzar-la i com inexplicablement des del govern municipal se'ns neguen les eines que permetrien dotar-la del finançament i difusió adequats.

Per posar-hi xifres, a dia d'avui, estem encara pendents de rebre 4.500 € corresponents a despeses de la Jornada del 2018 (fa prop d'un any) i que hem hagut d'avançar. I més greu encara, per a l'edició prevista pel proper 13 d'abril avui presentem el programa sense saber encara quin serà el finançament disponible. Ara per ara tant sols sabem del cert que si res no canvia haurem d'avançar almenys 10.000 € de les nostres butxaques per fer-la possible, tal com hem hagut de fer ja en els darrers anys, bo i esperant poder-los recuperar algun dia. Davant d'aquesta insostenible, injustificable i vergonyosa situació interpel·lem a la ciutadania, al teixit empresarial i associatiu, i als representants polítics, per tal que instin
al govern municipal la rectificació envers la postura adoptada fins al moment en relació a la Jornada Gastronòmica de les Plantes Oblidades. Per fer possible que un esdeveniment de referència i imprescindible a nivell de país, que per a l'edició del proper 13 d'abril comptarà amb 90 activitats, 151 ponents, i més de 100 voluntaris, sigui entès com un actiu per la ciutat i en conseqüència sigui recolzat institucionalment com es mereix. No fer-ho
seria, és, un greu error.

1 Comentaris

T

Toni

Igualada

16 de febrer 2019.11:22h

Respondre

Sembla que en alguns Ajuntaments si no hi tens amics o no els caus bé, no hi ha subvenció o ajut que valgui...

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.